بستن لوله رحم زنان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بستن لوله رحم یا توبکتومی به عنوان راهی برای یکی از روش‌ها دائمی پیشگیری از بارداری زنان است. بستن لوله‌رحم از دسته عمل‌های کم عارضه و ساده است که زیر نظر متخصص و با بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی به صورت سرپائی یا با یک روز بستری شدن انجام می‌شود. اغلب خانم‌هایی که دیگر قصد باردار شدن ندارند و یا به دلایلی نمی‌خواهند صاحب فرزندی شوند، تصمیم به انجام این عمل می‌گیرند. با این حال در موارد پزشک تاکید بر استفاه از سایر روش‌های جلوگیری را دارد و تلاش بر منصرف کردن خانم را خواهد داشت؛ چرا که در صورت پشیمانی احتمال برگرداندن توانایی باروری خانم بسیار پایین است. در صورتی که در مورد این روش سوالی دارید، حتما از خدمات مشاوره بارداری استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

مروری بر رحم و لوله‌ها رحمی

یکی از قسمت‌ها دستگاه تناسلی زنان را رحم و لوله‌ها رحمی و تخمدان‌ها تشکیل می‌دهند. لوله‌های رحمی بین رحم و تخمدان قرار داشته و محل عبور تخمک‌ها از تخمدان به رحم است.

بستن لوله‌های رحمی مانع عبور تخمک و یا رسیدن اسپرم به آن می‌گردد و به همین دلیل توبکتومی را روش دائمی پیشگیری از بارداری می‌دانند. برای آشنایی با سایر روش‌های جلوگیری از بارداری کلیک کنید.

روش‌های انجام بستن لوله رحم

در همه روش‌هایی که برای بستن لوله‌رحم وجود دارد، لوله‌ها سوزانده یا بریده می‌شوند و یا به وسیله یک نوار حلقه‌ای بسته می‌شوند.

فروشگاه آرامیس

از بین روش‌ها موجود می‌توان به لاپاراسکوپی، مینی لاپاراتومی، هیسترسکوپی، هیسترکتومی، لاپاروتومی و کولدوسکوپی اشاره کرد. هم‌چنین لازم به ذکر است لاپاراسکوپی و مینی لاپاراتومی رایج‌تر از سایر روش‌هاست.

بهترین زمان انجام بستن لوله‌های رحم

توجه داشته باشید در هر زمان از سیکل قاعدگی می‌توان این عمل را انجام داد. هم‌چنین پس از زایمان و پس از سقط عفونی نیز قابل انجام است.

بستن لوله رحم بلافاصله پس از زایمان سزارین به راحتی انجام می‌شود.

موارد ممنوعیت عمل بستن لوله رحم

۷ تا ۴۲ روز پس از زایمان برای عمل بستن لوله‌ها اصلا مناسب نیست. موارد دیگری نیز وجود دارد که پس از برطرف کردن و درمان آن‌ها انجام عمل مانعی ندارد.

در مواردی مانند بیماری‌ها التهابی لگن یا سرطان لگن، خونریزی واژینال بدون علت، پارگی کیسه آب، چاقی، دیابت، سابقه جراحی شکم و لگن، بیماری‌ها دوران بارداری مانند اکلمپسی و پره‌اکلمپسی، افراد مبتلا به آمبولی ریوی و سابقه بیماری‌ها قلبی بستن لوله رحم ممنوعیت داشته و تا برطرف نشدن آن‌ها از انجام عمل باید خودداری کرد.

امکان بارداری مجدد پس از بستن لوله‌ها رحمی

این روش معمولا روشی دائمی است. ممکن است پس از بستن لوله رحم بارداری رخ دهد که از نوع بارداری خارج رحمی است.

در نظر داشته باشید چنانچه پس از بستن لوله‌ها، تغییر نظر داده و تمایل به بارداری دارید، عمل باز کردن لوله‌ها رحم، عملی مشکل، پر هزینه، سخت و دشوار، نیاز به متخصصان جراحی حرفه‌ای و امکانات مناسب دارد.

بنابراین توصیه می‌شود زنانی که بیشتر از ۳۵ سال سن دارند، به تعداد کافی فرزند دارند، زندگی خوبی با همسرشان دارند و دیگر قصد بارداری مجدد ندارند، این عمل را انجام دهند.

عوارض عمل

بروز عوارض پس از عمل بستن لوله رحم نادر است. ممکن است این عمل منجر به اختلال در سیکل قاعدگی و میزان خونریزی شود. هم‌چنین خطرات ناشی از بیهوشی به دنبال به کار رفتن داروها مربوط به بیهوشی نیز از دیگر عوارض نادر این عمل است.

فواید و معایب بستن لوله رحم

همچون هر عمل دیگری، بستن لوله‌رحم نیز مزایا و معایبی به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

از مزایا آن می‌توان به دائمی بودن، اثربخشی بالا، عدم کاهش میل و توانایی جنسی، عدم عارضه و اثر سوء برای افراد و پایین آوردن ریسک ابتلا به سرطان تخمدان اشاره کرد.

نیاز به جراحی و اتاق عمل، عوارض نادر ناشی از بیهوشی و دشوار و پر هزینه بودن عمل باز کردن لوله‌ها در صورت تمایل برای بارداری از معایب بستن لوله رحم به شمار می‌رود.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا شخصی بعد از عمل بستن لوله رحم باردار شده؟

بستن لوله رحم به معنای قطع لوله های فالوپ است که مانع از رسیدن اسپرم به تخمک ها می‌شود، بنابراین حاملگی پیش نمیاید و تنها در موارد معدود احتمال بارداری خارج از رحم هست.

عوارض بستن لوله رحم چیست؟

این عمل کمترین میزان عوارض را دارد و به ندرت باعث اختلال در قاعدگی و خونریزی میشود. سایر عوارض نیز مربوط به داروهای بیهوشی حین عمل است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره