احتمال بارداری در زمان پریود چقدر است ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بارداری در زمان پریود به باور بسیاری دارای شانس کمی می‌باشد؛ در حالی که باید بگوییم با اینکه شانس بارداری در زمان پریودی پایین است، اما احتمالش صفر نیست. اگر شما تصمیم به بارداری و بچه دار شدن دارید، باید بدانید که زمان پریودی، بازه مناسبی برای داشتن رابطه جنسی و بارداری نمی‌باشد. در مقابل برای بسیاری از افراد، بارداری در زمان پریودی سوال برانگیز است تا از بارداری ناخواسته اجتناب کنند. بارداری در زمان پریودی، ممکن است به دلیل تخمک‌گذاری زودهنگام در چرخه قاعدگی کوتاه و زمانی که عادت ماهانه بیش از پنج روز به طول بیانجامد، اتفاق بیافتد. بنابراین شانس بارداری در زمان پریودی در خانم‌هایی که دارای سیکل ماهانه کوتاه‌تری هستند، وجود دارد. در ادامه اطلاعات کامل‌تری از بارداری در زمان پریود ارائه کرده‌ایم. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری در زمان پریود می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

تشکیل لقاح و بارداری در زمان پریود

با قرار گرفتن تخمک سالم در مجاورت اسپرم مرد، لقاح تخمک تشکیل می‌شود. پس از تخمک‌گذاری (آزاد کردن یک تخمک توسط تخمدان ها) و در بازه زمانی مربوطه متناسب با سیکل قاعدگی هر زن، تخمک آزاد شده بین 12 تا 24 ساعت زمان دارد تا با اسپرم ترکیب شود؛ چراکه پس از این بازه زمانی تخمک می‌میرد. اسپرم سالم سه تا پنج روز قابلیت باور کردن تخمک را دارد.

معمولا چرخه قاعدگی در میان زنان، 28 روز می‌باشد که این چرخه با شروع دوره قاعدگی آغاز می‌گردد. در صورتی که تمامی شرایط در حالت نرمال خود باشد، تخمک‌گذاری در روز 14ام چرخه قاعدگی انجام می‌شود. برای آشنایی با زمان تخمک گذاری کلیک کنید.

اگر زمانی که یک تخمک از رحم آزاد می‌شود، یک اسپرم سالم و زنده نیز در رحم وجود داشته باشد، بارداری رخ می‌دهد. نکته‌ای که وجود دارد این است که طول چرخه‌ قاعدگی در زنان مختلف با یکدیگر فرق دارد و ممکن است فردی دارای چرخه قاعدگی کوتاه‌تر و فردی دیگر دارای چرخه قاعدگی طولانی‌تری باشد. برای آشنایی با علائم اولیه بارداری کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

شانس بارداری در زمان پریودی

به طور طبیعی چرخه قاعدگی در زنان، 28 الی 30 روز می‌باشد. در صورتی که فرد در طول دوران پریودی، رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشد و تخمک‌گذاری او بلافاصله بعد از اتمام پریودی و یا در بازه زمانی کوتاهی انجام شود، احتمال‌بارداری وجود خواهد داشت. چراکه یک اسپرم سالم و زنده قابلیت باروری تا 5 روز را دارد. 

البته لازم است اشاره کنیم که تخمک‌گذاری پس از گذشت چند روز از اتمام پریودی انجام می‌شود، به این معنی که شانس بارداری در زمان پریودی فقط برای دسته‌ای از زنان وجود دارد که چرخه قاعدگی منظمی ندارند و یا دارای چرخه‌ قاعدگی کوتاه 21 تا 24 روزه هستند.

لازم است اشاره کنیم که گاهی افراد خونریزی واژینال را نیز با شروع عادت ماهانه خود اشتباه می‌گیرند. خونریزی واژینال و یا لکه‌بینی در برخی زنان در زمان تخمک‌گذاری دیده می‌شود. بنابراین داشتن رابطه جنسی محافظت نشده در زمان خونریزی واژینال، دارای شانس زیادی برای باروری است. پیشنهاد می‌شود مقاله احتمال بارداری را بخوانید.

میزان احتمال‌بارداری در طول دوره قاعدگی

احتمال‌بارداری در دوره قاعدگی نیز در زنان مختلف که دارای سیکل قاعدگی متفاوتی هستند، می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد. در حالت نرمال طول چرخه قاعدگی 28 الی 30 روز می‌باشد. البته این عدد ممکن است در برخی افراد حتی تا 40 روز نیز متغیر باشد.

همانطور که گفته شده در زنانی که دارای سیکل قاعدگی کوتاه‌تری هستند، احتمال‌بارداری در زمان پریود کم است. با این حال در این دسته از افراد نیز احتمال‌بارداری در روزهای اول و دوم قاعدگی صفر می‌باشد. هر چه به روزهای پایانی دوره قاعدگی نزدیک شویم، شانس بارداری رابطه جنسی محافظت نشده در دوران پریودی، افزایش می‌یابد.

احتمال‌بارداری قبل از شروع پریودی

احتمال‌بارداری قبل از شروع پریودی بسیار پایین است، البته با توجه به اینکه بارداری در این بازه زمانی به عوامل دیگری همچون زمان تخمک گذاری در سیکل قاعدگی زنان نیز مرتبط است، اما با این حال احتمال‌بارداری قبل از شروع سیکل قاعدگی کم می‌باشد.

معمولا حالت نرمال چرخه قاعدگی، یک بازه زمانی 28 تا 30 روزه است. چرخه قاعدگی با اولین روز پریود آغاز می‌گردد. در روزهای 11 تا 20ام سیکل قاعدگی تخمک‌گذاری انجام می‌شود. در هر بازه زمانی که تخمک آزاد شود، بین 12 تا 24 ساعت قدرت باروری دارد. در صورتی که در این بازه زمانی لقاح تشکیل نشود، تخمک دفع خواهد شد. 

با توجه به این موضوع می‌توان گفت که روزهای قبل از قاعدگی، جزو امن‌ترین روزهای یک سیکل قاعدگی به شمار می‌رود. در واقع میزان شانس بارداری در اثر رابطه جنسی محافظت نشده در این بازه نزدیک به صفر می‌باشد. لازم به ذکر است هر چه چرخه قاعدگی کوتاه‌تر باشد، روزهایی که احتمال‌بارداری در آن کم است نیز کاهش می‌یابد.

احتمال‌بارداری درست بعد از پریودی

رابطه جنسی بعد از اتمام پریودی، در صورتی که محافظت نشده باشد؛ دارای شانس باروری بالایی است. اگر یک چرخه قاعدگی نرمال را در نظر بگیریم، در روزهای 11 تا 21 چرخه، یک تخمک از تخمدان‌ها آزاد می‌شود.

اگر فرد پس از اتمام دوره پریودی، رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشد، اسپرم وارد رحم او می‌شود. اسپرم‌ها می‌توانند تا 5 روز داخل رحم زنده بمانند. یعنی اگر در طی این پنج روز تخمک‌گذاری انجام شود، اسپرم سالم و زنده می‌تواند با آن تخمک تشکیل لقاح داده و بارداری رخ می‌دهد. بنابراین بیشترین احتمال بارداری درست بعد از اتمام دوره پریودی وجود دارد. بهتر است اگر قصد بارداری ندارید از رابطه جنسی محافظت نشده در این بازه زمانی جلوگیری کنید.

بهترین زمان برای بارداری پس از قاعدگی

از آنجایی که به طور نرمال تخمک‌گذاری در افراد مختلف، دو هفته پیش از شروع سیکل قاعدگی رخ می‌دهد، شانس بارداری در این زمان به بیشترین مقدار خود می‌رسد. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای دوران بارداری کلیک کنید.

بنابراین تاریخ پریودی و شروع سیکل قاعدگی می‌تواند اطلاعات دقیقی از زمان بیشترین احتمال‌بارداری را به فرد بدهد. رابطه جنسی دو روز قبل از شروع تخمک گذاری و یا دقیقا همان روز می‌تواند منجر به بارداری گردد. 

تنها مشکلی که در این میان وجود دارد، این است که سیکل قاعدگی در افراد مختلف منظم نیست. این دسته از زنان می‌توانند برای تعیین تاریخ دقیق تخمک‌گذاری خود از برخی راهکارها به شرح موارد زیر استفاده کنند:

  • برای تشخیص زمان تخمک‌گذاری، کیت‌های مخصوصی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها از زمان دقیق تخمک‌گذاری مطلع شد.
  • علائمی همچون درجه حرارت، ترشحات رحمی و … می‌تواند نشان دهنده تخمک‌گذاری در رحم فرد باشد. 
  • به کمک ماشین حساب و یا اپلیکیشن‌های مخصوص می‌توان زمان دقیق تخمک‌گذاری را تخمین زد. 

پیشگیری از بارداری در زمان پریود

به طور کلی برقراری رابطه جنسی در دوران پریودی توصیه نمی‌شود، چراکه در این بازه زمانی دهانه رحم نسبت به حالت معمول بازتر است و احتمال ابتلا به انواع عفونت و بیماری‌ها افزایش می‌یابد.

در صورتی که قصد دارید در دوره پریودی رابطه جنسی داشته باشید، حتما از روش‌های معمول جلوگیری از بارداری همچون انواع کاندوم‌های زنانه و مردانه قرص‌های ضد بارداری، آی یو دی IUD و تزریق آمپول‌های ضد بارداری و … استفاده کنید. برای آشنای با روش‌های جلوگیری از بارداری کلیک کنید.

سخن آخر

طول چرخه قاعدگی در زنان مختلف با یکدیگر فرق دارد. در پی این موضوع بنابراین زمان تخمک گذاری در زنان نیز با یکدیگر متفاوت می‌باشد. با تمامی توضیحاتی که ارائه کردیم، احتمال‌بارداری در هیچ زمانی حتی در دوره پریودی به صفر نمی‌رسد. در صورتی که پیرامون مسائل جنسی و بارداری نیاز به مشورت با متخصص دارید، می‌توانید برای دریافت مشاوره جنسی با مشاوران مرکز مشاوره ذهن نو در ارتباط باشید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری در زمان پریود می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

میزان شانس بارداری در دوره قاعدگی چه قدر است؟

احتمال بارداری در دوره قاعدگی پایین است. افرادی که دارای سیکل قاعدگی نامنظم و همینطور کوتاه هستند، بیشتر از دیگر زنان شانس بارداری در دوره قاعدگی را دارند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره