مرگ جنین در هشت ماهگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مرگ جنین در هشت ماهگی یکی از دردناک‌ترین حوادث برای مادران باردار است. مادری که با هزاران امید و آرزو باردار شده‌اید، رویاهایی شیرین برای فرزند دلبندش در سر می‌پروراند، مراقبت‌های زیادی در خصوص نوع تغذیه و ورزش‌ها بارداری و غیره انجام می‌دهد، با ذوق فراوان از بین تمامی نام‌ها، زیباترین نام را برای فرزندش انتخاب می‌کند؛ اما ناگهان امیدش به ناامیدی گراییده و با تولد یک فرزند مرده روبرو می‌شود. مرده‌زایی یا stillbirth به مرگ جنین بعد از هفته بیستم بارداری که طی بارداری یا حین زایمان رخ می‌دهد، می‌گویند. مرگ جنین در هشت ماهگی و به طور کلی مرده‌زایی علت، علائم، ریسک فاکتورها و… خاص خود را داشته که در این‌جا به آن‌ها اشاره می‌کنیم. در صورتی که در این زمینه سوالی دارید می‌توانید مشاوره کودک دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری در هر زمان از روز برای مشاوره بارداری از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

علل و علت مرگ جنین در هشت ماهگی

کشف علت اصلی مرده‌زایی و مرگ جنین در هشت ماهگی همواره میسر نیست. شایع‌ترین علل بروز آن به شرح زیر می‌باشد:

عفونت‌ها

از هر ده مورد مرگ جنین در هشت ماهگی، یک مورد به علت عفونت‌ در بدن مادر باردار، جفت و یا جنین می‌باشد. عفونت‌ها شامل مواردی چون سیتومگالوویروس که باعث آلوده شدن جنین یا جفت شده، پاروویروس B19 که منجر به بیماری پنجم در ۱۰٪ از جنین‌ها می‌شود، عفونت‌های دستگاه تناسلی مانند ایدز، سفلیس و HIV، مسمومیت غذایی لیستریوزیس در مادران باردار و عفونت توکسوپلاسموز از علل مرده‌زایی محسوب می‌شوند.

مشکلات جفت و بندناف

مشکلات جفت مانند کمبود جریان خون در اندام و مشکلات بندناف مانند گره‌خوردن آن که منجر به قطع اکسیژن‌رسانی به جنین می‌گردد. از عوامل موثر در مرگ جنین در هشت ماهگی و مرده‌زایی محسوب می‌شود.

فروشگاه آرامیس

عوارض بارداری

بارداری چندقلویی، زایمان زودرس، مشکلات جفتی مانند جداشدن جفت از رحم که منجر به اختلال در اکسیژن‌رسانی و تامین مواد مغذی در جنین می‌شود.

سابقه فشارخون بالا، فشارخون بارداری یا پره‌اکلمپسی، اختلالات ژنتیکی و ساختاری جنین مانند ناهنجاری رشدی، دیابت و سایر بیماری‌ها زمینه‌ای مادر باردار از دیگر علل مرگ جنین در هشت ماهگی یا مرده‌زایی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید : سقط جنین

مرده‌زایی و انواع آن

به مرگ‌و‌میر نوزادان بعد از هفته بیستم بارداری مرده‌زایی یا stillbirth می‌گویند. مرده‌زایی به سه نوع زودرس، دیررس و مرگ در اواخر بارداری تقسیم‌بندی می‌شود.

  • مرده‌زایی زودرس: مرگ جنین در هفته‌ها ۲۰ تا ۲۷ بارداری یا ۵ تا ۷ ماهگی.
  • مرده‌زایی دیررس: مرگ جنین در هفته‌ها ۲۸ تا ۳۶ بارداری یا ۷ تا ۹ ماهگی که در تعریف عوام مرگ جنین در هشت ماهگی نیز نامیده می‌شود.
  • مرده‌زایی در اواخر بارداری یا مرگ ترم: مرگ جنین در هفته ۳۷ بارداری و پس از آن.

کدام مادران در معرض خطر بالا مرده‌زایی قرار دارند؟

مرده‌زایی بیشتر در جوامعی که از نظر دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی نابرابرند، دیده می‌شود. علاوه بر دسترسی نامحدود و نابرابر به مراقبت‌ها بهداشتی و خدمات درمانی، دریافت ضعیف یا عدم دریافت مراقبت‌ها بهداشتی، نژاد و سابقه تروما، مادر باردار را در معرض خطر بالا مرده‌زایی قرار می‌دهد.

ریسک فاکتورها دیگر مرگ جنین در هشت ماهگی و مرده‌زایی شامل مواردی چون بارداری اول، بارداری چندقلویی، سابقه مرده‌زایی، کوچک‌تر بودن نوزاد نسبت به سن بارداری، مادر باردار با سن بیشتر از ۳۵ سال، مصرف مواد مخدر، چاقی، دیابت و فشارخون بالا می‌شود.

علائم مرده‌زایی و مرگ جنین در هشت ماهگی

پزشک طی دوران بارداری با استفاده از سونوگرافی ضربان قلب جنین در رحم را اندازه‌گیری می‌کند. در صورت عدم سمع ضربان قلب جنین تشخیص مرگ جنین گذاشته می‌شود.

کاهش حرکات جنین پس از هفته ۲۸ بارداری، خونریزی شدید واژینال. لکه‌بینی در مادر باردار، درد شدید ناحیه کمر، گرفتگی عضلات و نازک‌شدن رحم از دیگر علائم مرگ جنین در هشت ماهگی محسوب می‌شود. البته این عوامل همواره نشانه مرده‌زایی نیست اما در صورتی که مادر در دسته مادران پرخطر باشد، احتمال مرگ جنین بالا می‌رود.

تشخیص مرگ جنین در هشت ماهگی

با استفاده از سونوگرافی به کمک امواج صوتی تپش قلب نوزاد بررسی می‌شود. نوزاد مرده با علائمی چون عدم تنفس، عدم ضربان قلب و عدم ضربان در بندناف جنین، عدم حرکت در جنین همراه است.

سیاست درمانی بعد از مرگ جنین چیست؟

در صورت تشخیص قطعی مرگ جنین در رحم، مادر با دو گزینه انتظار برای روند طبیعی زایمان یا القا زایمان و استفاده از روش‌ها پزشکی برای خارج کردن جنین روبرو می‌شود.

القا زایمان با استفاده از داروها جهت تحریک انقباضات رحم و پاره‌شدن کیسه آب انجام می‌شود. طی ۲۴ ساعت آتی، مادران درد زایمان را تجربه می‌کنند. در موارد نادر زایمان سزارین انجام می‌شود. البته سزارین به دلیلی عوارض‌اش برای مادر، به جز موارد ضروری انجام نمی‌شود.

در مواردی روش انتظار برای زایمان طبیعی اتخاذ می‌شود. اما اگر این روش تهدیدی برای سلامت مادر باشد، آزمایش خون هر دو هفته انجام می‌شود. اینگونه در صورت بروز عفونت در مادر آن را درمان می‌کنند. اگر پس از دو تا سه هفته زایمان طبیعی انجام نشود، احتمال انجام القا زایمان مطرح می‌شود.

شرایط روحی مادر پس از مرده‌زایی

استرس عاطفی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها موجود در این مسیر است. مادر بارداری که پس از ماه‌ها انتظار با تولد فرزند مرده روبرو می‌شود، در ابتدا دچار شوک، گیجی و انکار است‌. پس از آن جستجو کودک مرده و احساس گناه و حقارت از عدم توانایی نگهداری جنین چیره می‌شود. در قدم بعدی مادر با افسردگی، کناره‌گیری و تمرکز پایین روبرو می‌شود. مرحله آخر شامل بازیابی روحیه و کنارآمدن با مرگ فرزند است. برای آشنایی با روش‌های کنار آمدن با مرگ نوزاد کلیک کنید.

تولد فرزند مرده بر سلامت جسمی و روانی والدین به ویژه مادر تاثیر زیادی دارد، بنابراین برای مدیریت درد و اندوه و افسردگی ناشی از مرگ جنین باید از گروه‌ها حمایتی با مشکل مشابه بهره برد.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری در هر زمان از روز برای مشاوره بارداری از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره