هفته بیست و چهارم بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته بیست و چهارم بارداری با تغییرات زیادی برای مادر و جنین همراه است. جنین همانند هفته‌های گذشته وزن رو به افزایش دارد به طوری که در هفته بیست و چهارم بارداری اندام‌‌ها، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها و مغز جنین بیشتر رشد پیدا می‌کند. در این هفته شکم مادر بزرگ‌تر می‌شود و رحم بالاتر از ناف قرار می‌گیرد که این مسئله می‌تواند مشکلات گوارشی را برای مادر به وجود بیاورد. به طور کلی هفته بیست و چهارم بارداری با عوارض و آسیب‌های زیادی برای مادر همراه نیست با این حال ممکن است برخی از مادران عوارض ناخوشایندی را تجربه کنند. از این جهت آگاهی از رشد و تغییرات جنین و عوارض احتمالی و راهکارهای خودمراقبتی می‌تواند به کاهش اضطراب و افزایش سلامت مادر و جنین کمک کند. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته بیست و چهارم بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره کودک تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

وضعیت جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

جنین همانند هفته‌های گذشته روند افزایش وزن خود را حفظ می‌کند و تاکنون حدوداً به 30 سانتی‌متر قد و حدود 600 گرم وزن می‌رسد. هرچه که از مدت زمان دوران بارداری بیشتر می‌گذرد، افزایش وزن جنین هم بیشتر می‌شود. این افزایش وزن عمدتا به دلیل رشد اندام‌ها، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و مغز روی می‌دهد. در این هفته چین خوردگی‌های مغز تکامل پیدا می‌کند و مغز شروع به فعالیت می‌كند. جوانه‌های چشایی روی زبان جنین در این هفته بیشتر تکامل پیدا می‌کند و قادر به تشخیص طعم مایع آمنیوتیک می‌شود زیرا تغییر طعم مایع آمنیوتیک باعث تغییر حالت چهره جنین می‌شود.

بیشتر بخوانید: مراحل رشد جنین

وضعیت ریه جنین رشد بیشتری پیدا می‌کند به طوری که امکان تبادل اکسیژن و دی‌اکسید کربن در ریه او به وجود می‌آید. این مسئله باعث می‌شود که جنین امکان تنفس کردن از طریق ریه را بهتر داشته باشد، هرچقدر که ریه جنین تکامل یافته‌تر باشد امکان زندگی خارج از رحم برایش بیشتر فراهم می‎شود. جنین به صورت خمیده در رحم قرار گرفته است زیرا که افزایش وزن و بزرگ‌تر شدنش باعث کمبود فضا برای او می‌شود همچنین در این هفته و هفته‌های آینده حرکات جنین به مراتب بیشتر می‌شود و چرخش‌های او در رحم افزایش پیدا می‌کند. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید.

وضعیت مادر در هفته بیست و چهارم بارداری

همانند هفته‌های گذشته وزن مادر رو به افزایش است و همین مسئله باعث افزایش شکم و بالاتر قرار گرفتن رحم می‌شود. برخی از مادران دچار تغییرات حالات و تجربه علائم خفیفی مانند احساس گرم شدن زیاد و گرفتگی عضلات پا و درد کمر می‌شوند. همچنین بالاتر قرار گرفتن رحم باعث می‌شود تا فشار بیشتری به ریه و دستگاه گوارش مادر ایجاد شود. همچنین ممکن است برخی از مادران دچار خستگی مفرط و تغییر در اشتها باشند به همین دلیل ممکن است مادران در این هفته میل بیشتری به خوردن غذا داشته باشند.

فروشگاه آرامیس

برای آشنایی با مراقبت های لازم در سه ماه دوم بارداری کلیک کنید.

عوارض شایع در هفته 24 بارداری برای مادر

بیشتر مادران در سه ماهه دوم بارداری عوارض ناخوشایندی راتجربه نمی‌کنند و این دوران بهترین دوران بارداری‌شان محسوب می‌شود. با این حال عوارض احتمالی که ممکن است در این هفته برخی از مادران دچار آن شوند به طور کلی شامل یبوست، درد کمر، گرفتگی عضلات پا، خشکی چشم، سوء هاضمه و سوزش دل می‌باشد. برخی از مادران ممکن است احساس درد و بی‌حسی در ناحیه مچ دست و پا داشته باشند و به دلیل تغییر وضعیت آب بدن، اندام‌هایشان دچار ورم شود، این مسئله در اصطلاح، سندرم تونل کارپ نام دارد. همچنین تغییرات هورمونی در این هفته می‌تواند باعث خشکی چشم و تاری دید شود.

خودمراقبتی‌ها در هفته 24بارداری

از هفته بیست و چهارم به بعد بهتر است مادران آزمایش غربالگری برای تشخیص دیابت را انجام دهند. آزمایشات دیابت صرفا برای ارزیابی سلامت مادر انجام می‌شود. چرا که احتمال شیوع دیابت دربارداری افزایش می‌یابد. پس همه مادران این آزمایش را انجام می‌دهند تا از سلامت خود و جنین‌شان اطمینان حاصل کنند یا در صورت بروز مشکل اقدامات به موقع انجام دهند.

مصرف مایعات به اندازه کافی، میوه و سبزیجات و غذاهای فیبردار منجر به کاهش یبوست می‌شود. همچنین ورزش منظم و سبک اگر تحت نظارت پزشک باشد، به افزایش سلامت مادر و جنین کمک می‌کند. وعده‌های غذایی کم حجم‌تر و اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های گازدار، ادویه‌دار و محرک باعث رفع مشکل سوزش سر دل می‌شود. به طور کلی بهتر است تعداد وعده‌های غذایی افزایش و حجم هر وعده غذا کاهش پیدا کند.

راه‌های کاهش عوارض بارداری

جهت بهبود درد کمر، گرفتگی عضلات پا و اندام‌های بدن تحت نظارت پزشک تمرین‌های ساده و اصولی را انجام دهید. شیوه خوابیدن تان نیز بر روی درد کمر تاثیر دارد. بهترین شیوه خوابیدن در این دوران خوابیدن به پهلو خصوصا به پهلوی سمت چپ است.

در هفته بیست و چهارم بارداری شاید دچار افزایش میل جنسی شوید، اگر ممنوعیت پزشکی ندارید ، رابطه جنسی مشکلی ایجاد نمی‌کند. با رعایت نکات ساده و انجام پوزیشن‌های مناسب مخصوص بارداری می‌توانید با همسرتان روابط پرمهرتان را حفظ کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته بیست و چهارم بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره کودک تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا رابطه جنسی در هفته 24 بارداری خطرناک است؟

به طور کلی اگر شرایط و مشکلات پزشکی نداشته باشید انجام رابطه جنسی مشکلی را برای سلامت مادر و جنین به وجود نمی‌آورد. اما اگر دچار خونریزی و یا درد شدید هستید بهتر است در این مدت رابطه جنسی نداشته باشید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره