بی بی چک چقدر دقیق است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بی بی چک در واقع نوعی تست بارداری است. خانم ها در هر زمان و مکانی به واسطه تست های خانگی امکان اطلاع از وضعیت بارداری شان را دارند. تست‌های ادرار خانگی متناسب با سطح هورمون‌های ادرار خانم‌های باردار طراحی شده‌اند. و بر اساس آن وضعیت بارداری یا عدم بارداری را مشخص می‌کنند. دقت بالای بی بی چک کاربرد و محبوبیت زیادی میان خانم‌ها یافته است. با این حال در برخی موارد ممکن است نتیجه تست درست نباشد و برای اطمینان نیاز به انجام سایر تست‌ها ضرورت پیدا کند. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی بی چک در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

بی بی چک چیست؟

یکی از تست‌های بارداری بی‌بی‌چک می‌باشد. اگر رابطه محافظت نشده داشته اید. و یا سیکل قاعدگی‌تان بهم ریخته. با تهیه بی بی چک از داروخانه به راحتی در منزل از وضعیت بارداری و یا عدم بارداری خود مطلع شوید.

کارایی تست بارداری به این صورت است که با توجه به میزان هورمون بارداری “HCG” در ادرار، بارداری و یا عدم بارداری را مشخص می‌کند. برای این کار ادرار باید در مسیر نوار درجه بندی شده بی بی چک قرار بگیرد. در صورتی که میزان هورمون HCG در ادرار افزایش پیدا کند، به معنای بارداری است. برای آشنایی با علائم اولیه بارداری کلیک کنید.

نحوه استفاده از بی بی چک

استفاده از بی‌بی‌چک بسیار آسان است. و اغلب افراد به راحتی از آن در منزل استفاده می‌کنند. با اینکه نحوه استفاده از تمامی بی بی چک‌ها از برند های مختلف به یک شیوه است، اما بهتر است افرادی که قصد استفاده از بی بی چک را دارند، ابتدا دستورالعمل‌های مربوط به آن را مطالعه کنند.

در این روش از تست بارداری فرد باید مقداری از ادرار صبحگاهی خود را درون ظرفی یکبار مصرف جمع کند و قسمت نوار بی بی چک را درون ادرار قرار دهد. بهتر است مطابق دستور العمل بازه زمانی کوتاهی را منتظر بمانید. معمولا زمان در نظر گرفته شده جهت انتظار برای رویت نتیجه بی بی چک، پنج دقیقه است. پس از گذشت 5 دقیقه مطابق گام‎‌های زیر نتیجه بی‌بی‌چک را تفسیر کنید. 

فروشگاه آرامیس
  • در صورتی که بر روی بی بی چک دو خط کم رنگ و یا پررنگ مشخص شود، به معنای مثبت بودن نتیجه بارداری است. 
  • وجود یک خط بر روی بی بی چک به معنای منفی بودن نتیجه بارداری است.
  • چنانچه یکی از خطوط پررنگ و یکی کم رنگ بود، نتیجه بی بی چک قابل اعتماد نیست. یا در روز دیگری اقدام به انجام تست بارداری با بی بی چک کنید و یا برای اطلاع از وضعیت بارداری خود از آزمایش خون استفاده کنید.

دلایل منفی شدن بی بی چک

معمولا افراد با رویت یک خط بر روی بی بی چک گمان می‌کنند که باردار نیستند و نتیجه تست آن‌ها منفی شده است. در بسیاری از مواقع وجود یک خط بر روی بی بی چک نشان دهنده عدم بارداری است.

اما در برخی موارد با وجود قصد بارداری یا رابطه جنسی محافظت نشده و یا به تعویق افتادن زمان پریود، تست بی بی چک نتیجه منفی را نشان می‌دهد. احتمالا منفی بودن تست بی بی چک برای این دسته از افراد دلایل دیگری دارد. پس بهتر است برای اطلاع از وضعیت بارداری زودتر از طرق دیگر اقدام کرده باشد. 

البته لازم است اشاره کنیم در برخی مواقع ممکن است فرد زمان تخمک گذاری خود را به اشتباه محاسبه کرده باشد. محاسبه اشتباه زمان تخمک گذاری سبب می‌شود که هورمون بارداری HCG به اندازه‌ای نباشد که توسط بی بی چک مشخص شود. بنابراین اگر دارای علائم بارداری هستید، اما نتیجه بی بی چک برایتان منفی است، چند روز دیگر صبر کنید و آزمایش را مجدد تکرار نمایید.

نتیجه منفی کاذب

در برخی موارد معدود، با وجود بارداری بی بی چک نتیجه منفی نشان می‌دهد. نتیجه منفی کاذب بی بی چک می‌تواند به دلیل حساسیت پاییین این تست بارداری به هورمون HCG باشد.

البته این نکته را هم باید در نظر بگیرید، گاهی دلیل نتیجه منفی کاذب بی بی چک به خاطر انجام این آزمایش در زمان اشتباه است. بهترین زمان برای انجام تست بی بی چک، پس از بیدار شدن از خواب و با ادرار صبحگاهی می‌باشد. همچنین بهتر است پس از گذشت پنج روز از زمان مقرر شروع سیکل قاعدگی انجام شود.

توجه داشته باشید زمانی که قصد استفاده از بی بی چک را دارید، بیش از حد معمول آب نخورید. نوشیدن آب زیاد ادرار را رقیق‌تر می‌کند. و میزان دقت بی بی چک کاهش پیدا کند.

لازم به ذکر است که مصرف برخی داروها هم می‌تواند در نتیجه تست تاثیر بگذارد و باعث منفی شدن کاذب نتیجه آزمایش گردد.

اگر پس از انجام چند بار تست همچنان نتیجه منفی بود چه باید کرد؟

چنانچه چندین بار آزمایشی بی بی چک را در زمان درست تکرار کردید، اما نتیجه منفی بود بنابراین می‌توانید 99 درصد اطمینان پیدا کنید که بارداری اتفاق نیافتاده است.

اگر فقط زمان پریودی تان عقب افتاده. باید سایر عوامل را هم در نظر بگیرید. استرس، مشکلات هورمونی شدید، ورزش‌های سنگین و … نیز باعث تعویق قاعدگی می‌شوند. در صورتی که قاعدگی رخ نداده. و باردار هم نیستید. پس حتما به متخصص زنان مراجعه نمایید.

تست خون بارداری

بی بی چک یک روش متداول برای بررسی اولیه وضعیت بارداری می‌باشد. توصیه می‌شود پس از اینکه نتیجه تست بی بی چک برایتان مثبت بود، برای اطمینان بیشتر از آزمایش خون نیز استفاده نمایید.

آزمایش خون جزء آزمایش‌هایی با دقت بالا است که حتی می‌تواند بارداری را در روزهای ابتدایی نیز مشخص کند. همینطور به کمک آزمایش خون می‌توانید از سن بارداری‌تان مطلع شوید و اقدامات پزشکی و آزمایشات لازم را انجام دهید. برای آشنایی بیشتر با سایر تست های بارداری کلیک کنید.

سخن آخر

بارداری از مهم‌ترین دوران زندگی هر زنی است تا با اطلاع به موقع از آن، انجام آزمایشات لازم و دریافت خدمات پزشکی، فرزندی سالم را به دنیا آورد.

اگر قصد بارداری دارید و یا پیرامون بارداری خود نگران هستید، لازم است با متخصص زنان صحبت نمایید.

در صورتی که نگرانی‌هایی در رابطه با بارداری خود دارید، لازم است که حتما با یک فرد متخصص مشورت نمایید. در صورتی که به هر دلیلی به پزشک دسترسی ندارید، می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی مرکز نی نی مایند استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی بی چک در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

بهترین زمان برای استفاده از بی بی چک و تشخیص حاملگی چه زمانی است؟

معمولاً متخصصان توصیه می‌کنند که بهتر است یک روز پس از قطع قاعدگی استفاده کنید. اگر این آزمایش را در هنگام صبح انجام دهید به احتمال بیشتری نتیجه درست را مشاهده می‌کنید.

چرا انجام تست بی بی چک در هنگام صبح نتایج دقیق‌تری دارد؟

هورمون HCG در هنگام صبح در ادرار به بالاترین سطح غلظت خود می‌رسد. در نتیجه احتمال نشان دادن بارداری و صحت نتایج در این زمان بیشتر خواهد بود.

آیا بی بی چک دقت یکسانی با آزمایش خون دارد؟

خیر. آزمایش خون دقیق‌ترین روش برای تشخیص حاملگی است. در برخی موارد بی بی چک‌ها نتایج را به صورت منفی کاذب نشان می‌دهند. در واقع احتمال عدم نمایش بارداری هرچند به میزان کم در بی بی چک‌ها وجود دارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره