هفته بیست و سوم بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته بیست و سوم بارداری با تغییرات گسترده‌ای برای مادر و جنین همراه است به طوریکه جنین نسبت به هفته‌های گذشته فعالیت و حرکات بیشتری دارد و نسبت به محیط اطرافش بهتر واکنش نشان می‌دهد. همچنین جزئیات صورت جنین شروع به تکامل پیدا می‌کند و قابلیت بازکردن چشم و پلک زدن را هم دارد. در این هفته مادر نسبت به هفته‌های پیشین وزنش افزایش می‌یابد و این مسئله ممکن است باعث ایجاد ترک‌های پوستی شود. به‌طورکلی هفته بیست و سوم بارداری، ناراحتی‌ها و عوارض ناخوشایندی برای مادر به همراه ندارد. با این حال برخی افراد کمردرد، یبوست، ورم دست و پا و… را تجربه می‌کنند. آشنایی با راهکارهای خودمراقبتی در سه ماه دوم بارداری می‌تواند باعث کاهش نگرانی و اضطراب مادر شود که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته بیست و سوم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

وضعیت جنین در هفته بیست و سوم بارداری

در این هفته وزن و قد جنین افزایش پیدا می‌کند. به طوریکه قد جنین به حدود 28 سانتی متر و وزنش بین 500 تا 600 گرم می‌رسد. در چند هفته آینده چربی زیر پوست جنین بیشتر می‌شود و رشد عضلات افزایش پیدا می‌کند این مسئله باعث می‌شود تا وزن جنین حدودا دوبرابر شود. حس لامسه جنین که در هفته گذشته شروع به تکامل پیدا کرده بود در این هفته بسیار قوی‌تر و دقیق‌تر می‌شود بنابراین نسبت به رخدادهای محیط، بهتر واکنش نشان می‌دهد. این مسئله نشان دهنده آن است که جنین در این هفته بیشتر تکان می‎خورد و لگد می‌زند.

از آنجایی که جنین از مایع آمنیوتیک تغذیه می‌کند خوردن این مایع باعث سکسکه جنین و انقباضات رحم ‌می‌شود.

او همچنین قابلیت باز و بسته کردن چشم‌ها و پلک زدن را پیدا می‌کند. با این حال هنوز قادر به تشخیص رنگ نیست.استخوان‌ها و ریه جنین به رشد خود ادامه می‌دهند، اما هنوز ریه جنین توانایی تنفس و زندگی خارج از رحم را ندارد. علاوه بر این حفظ تعادل جنین به دلیل رشد استخوان‌های گوش داخلی ایجاد می‌شود و جنین بهتر می‌تواند تعادل خود را حفظ کند.

برای آشنایی بیشتر با مراحل رشد جنین کلیک کنید.

وضعیت مادر در هفته بیست و سوم بارداری

همانند روزهای گذشته، در این هفته هم مادر افزایش وزن پیدا می‌کند و شکمش بزرگ‌تر می‌شود. همانطور که جنین و شکم مادر بزرگ‌تر می‌شوند ترک‌های پوستی بیشتری بر روی شکم و سایر نواحی بدن مادر ایجاد می‌شود به همین ترتیب فشاری که شکم بر روی مثانه وارد می‌کند می‌تواند منجر به تکرر ادرار و افزایش حجم خون شود. در مواردی تکرر ادرار می‌تواند نشان دهنده عفونت مثانه باشد، به همین دلیل مادر باید به ترشحات واژن توجه داشته باشد که اگر با رنگ و بوی غیر طبیعی همراه بود حتما باید به پزشک مراجعه کند.

یکی دیگر از تغییرات احتمالی برای مادر در طی هفته بیست و سوم بارداری ، تغییر وضعیت ناف است. در این شرایط ناف بیرون زده و کمی برجسته شود. اما این یک مسئله نگران کننده نیست و پس از زایمان این وضعیت به حالت اولیه خود باز می‌گردد.

با گذر زمان مادر بیشتر به جنین داخل شکم وابسته می‌شود. بزرگ‌تر شدن شکم مادر باعث می‌شود تا مورد توجه همسر و اطرافیان قرار بگیرد و این مسئله می‌تواند رابطه صمیمی زوجین را افزایش دهد.

برای آشنایی با مراقبت های لازم در سه ماه دوم بارداری کلیک کنید.

عوارض شایع مادران در هفته بیست و سوم

در مجموع سه ماهه دوم بارداری برای مادر سرشار از تغییرات و اتفاق‌های خوشایند است، با این حال ممکن است برخی از مادران علائم و عوارضی مانند کمردرد، یبوست، انقباضات رحم، گرفتگی عضلات پا، سوزش معده، ورم دست و پا و تنگی نفس را تجربه کنند. گاهی ممکن است مادر دچار خونریزی شود، در سه ماهه دوم و سوم بارداری امکان خونریزی به دلیل عفونت و یا جدا شدن جفت یا بخشی از آن از دیواره رحم وجود دارد. در چنین مواردی فوراً باید به بیمارستان یا پزشک مراجعه کنید. به طور کلی هر زمان که دچار خونریزی شدید، حتی اگر خونریزی متوقف شد در اسرع وقت با پزشک خود ملاقات داشته باشید.

خودمراقبتی‌های لازم در هفته بیست و سوم بارداری

یکی از مسائل بسیار رایج برای مادران درد کمر است. برای اینکه درد کمر خود را بهبود دهید، در درجه اول وضعیت خوابتان را اصلاح کنید. خوابیدن به پشت و یا به روی شکم به کمر مادر و سلامت جنین آسیب می‌زند. بهترین شیوه خوابیدن برای کاهش درد کمر و افزایش سلامت جنین خوابیدن به پهلو خصوصاً پهلوی سمت چپ است. همچنین انجام حرکات و تمرین‌های ورزشی ساده می‌تواند درد کمر را کاهش دهد و هم منجر به تقویت عضلات مادر شود. با این حال به حتما با پزشک خود مشورت کنید. زیرا در برخی موارد ورزش نادرست باعث آسیب به سلامت مادر و جنین می‌شود.

راه‌های رفع یبوست در بارداری

برای رفع یبوست ناشی از حاملگی بهتر است از مایعات زیاد و غذاهای فیبردار مانند میوه، سبزیجات و غلات استفاده کنید. مصرف شیر سبب رفع نیاز روزانه به کلسیم می‌شود.

مصرف مایعات به اندازه کافی، میزان آب رسانی در بدن را افزایش می‌دهد و احتمال درد عضلات، سردرد و عفونت‌های مجاری ادراری کاهش می‌یابد.

پس از این زمان به بعد کم کم سبک زندگی خود را تغییر دهید. مثلا اگر شاغل هستید به تدریج به فکر مرخصی و استراحت کردن باشید. فشار کاری زیاد سلامت مادر و جنین را به خطر می‌اندازد.

همچنین به یاد داشته باشید که در طول این هفته اگر دچار علائم و عوارضی مانند پاره شدن کیسه آب، مشکلات بینایی، ورم ناگهانی دست و پا و خونریزی و حالت تهوع شدید در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه کنید. برای کسب اطلاع درباره تمامی موارد مربوط به دوران بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته بیست و سوم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا کیسه آب در هفته بیست و سوم بارداری پاره می‌شود؟

کیسه آب حاوی مایع آمنیوتیک است که معمولاً بی رنگ و بی بو است. در حالت طبیعی کیسه آب باید در هنگام زایمان پاره شود، اما در برخی شرایط به دلیل استرس زیاد، آسیب به شکم و مشکلات جسمانی ممکن است کیسه آب زودتر از زمان موعد پاره شود در چنین شرایطی هر چه زودتر به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره