سفر با هواپیما در بارداری و ممنوعیت ها

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سوار شدن و سفر با هواپیما در بارداری یکی از نگرانی‌های مادران باردار است که می‌تواند در برخی موارد با خطری همراه باشد. سفر هوایی می‌تواند منجر به تغییراتی در بدن مادر شود که برای جنین خطرناک است اما معمولا در اواسط دوره بارداری احتمال بروز این خطرات تا حد زیادی کاهش می‌یابد و زنان باردار می‌توانند با رعایت برخی نکات ایمنی با هواپیما سفر کنند. ضروری است که قبل از سفر با یک متخصص مشورت نمایید تا شرایط شما را بررسی کند و مطمئن شوید که خطری وجود ندارد. در ادامه مطلب به بررسی کامل سوار شدن هواپیما در بارداری می‌پردازیم. برای دریافت خدمات مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سفر با هواپیما در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سفر با هواپیما در بارداری

از همان روز های اول بارداری خانم ها تحت نظر متخصص زنان قرار گرفته و باید در مورد وضعیت خود و مراقبت های لازم از او دستور العمل های لازم را دریافت نمایند. در برخی شرایط خاص خانم به طور کامل از سفر با هواپیما منع می‌شود. تغییر فشار هوا و گاه شرایط خطرناک جوی در پروازها باعث می‌شود که برای خانم های باردار شرایط ویژه‌ای پیش بیاید. درادامه علت وجود این خطر و سایر نکات مربوط به سفر با هواپیما در بارداری به طور کامل بررسی شده است.

آیا سفر هوایی برای زنان باردار همواره خطر دارد؟

سفر هوایی و با هواپیما در بارداری در برخی موارد به طور کلی بی خطر است. برخی از تحقیقات نشان داده که پیامدهای نامطلوب حاملگی برای مسافران هوایی افزایش نداشته است. مسافرت هوایی در هر زمان از بارداری برای زنانی که مشکلات پزشکی دارند و ممکن است در اثر پرواز آن موقعیت تشدید شود یا نیاز به مراقبت‌های اضطراری دارند، توصیه نمی‌شود. مدت زمان پرواز نیز باید در هنگام برنامه ریزی برای سفر در نظر گرفته شود.

زنان باردار باید بدانند که شایع‌ترین موارد اضطراری زنان و زایمان در سه ماهه اول و سوم اتفاق می‌افتد. ارتباط با یک متخصص زنان و زایمان و در جریان گذاشتن او از شرایط جسمی قبل از سفر هوایی برای زنان باردار ضروری است.

بیشتر بخوانید: مشکلات در بارداری

قوانین هواپیمایی برای سفر هوایی زنان باردار

بیشتر شرکت‌های هواپیمایی تجاری به زنان باردار اجازه می‌دهند تا 36 هفته حاملگی پرواز کنند. برخی از آن‌ها زنان باردار را در پروازهای بین المللی در بارداری محدود کرده و برخی دیگر مستندات مربوط به سن حاملگی را می‌خواهند. اعضای ناو هواپیمابر غیرنظامی و نظامی که باردار می‌شوند باید از طریق آژانس‌های خاص خود مقررات یا محدودیت‌هایی را برای وظایف پرواز خود بررسی کنند. در ادامه به نکاتی در خصوص سفر با هواپیما در بارداری پرداخته‌ایم.

فروشگاه آرامیس

نکاتی که هنگام سفر با هواپیما در بارداری باید بدانند

به طور معمول مادران باردار می‌توانند با رعایت نکات پزشکی و اجازه پزشک خود، از پرواز استفاده کنند. حالت تهوع، یک دلیل بزرگ است که مسافرت با هواپیما را در دوران بارداری سخت می‌کند چراکه پرواز این وضعیت را تشدید می‌‌کند. اولین نکته مهم این است که به عنوان یک زن باردار بدانید که بسته به زمان بارداری خود می‌توانید پرواز کنید یا نه. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که به طور کلی پرواز یا مسافرت نداشته باشید.

پزشک یا مشاور شما می‌تواند با توجه به شرایطی که دارید ارزیابی خطر را انجام داده و به بگوید که اجازه سفیر دارید یا خیر. در اکثر موارد پرواز در زمان بارداری ایرادی ندارد. فقط در مواقعی که زنان باردار در سه ماهه سوم و آخر بارداری خود هستند ممکن است با برخی از مشکلات روبرو شوند. برخی از نکات کاربردی در طول سفر هوایی برای زنان باردار به شرح زیر هستند:

1. هیدراته بمانید (برای یک دوره 24 ساعته 2 تا 3 لیتر)

هیدراته ماندن برای همه مسافران هواپیما ضروری است چراکه هوای داخل کابین هواپیما نسبت به سایر محیط‌ها خشک‌تر است. بالا بردن آب بدن برای یک زن باردار بسیار مهم است زیرا کمبود آب بدن شما را در معرض خطر سرگیجه، افزایش حالت تهوع و حتی بیهوشی قرار می‌دهد.

2. در سفر طولانی مسافرت را به دو بخش تقسیم کنید

سفر هوایی می‌تواند یک امر طولانی و خسته کننده باشد. پروازهای مستقیم ممکن است راحت‌تر باشند اما اگر ترجیح می‌دهید از یک سفر عالی و ایمن برخوردار باشید، می‌توانید سفر خود را به دو قسمت تقسیم کنید. به این ترتیب فرصتی برای بیرون آمدن، کشش پاها و فرصت استراحت به خود می‌دهید.

3. سوار شدن هواپیما در بارداری | توجه به رژیم غذایی

وقتی قرار است چندین ساعت در هواپیما باشید، مهم است که قبل پرواز مواد غذایی مورد نیاز خود را فراهم کنید. در صورت بارداری، قبل پرواز از مصرف غذاهای شور خودداری نمایید. میان وعده‌ها و غذاهای شور نه تنها باعث نفخ شکم می‌شوند، بلکه باعث افزایش مایعات جمع شده در مچ دست و پاهای شما که قبلاً متورم شده، می‌شوند. بنابراین مصرف غذاهای غنی از نمک چه قبل و چه در حین پرواز ممنوع است.

اگر قبل پرواز یک وعده غذایی بزرگ مانند صبحانه یا یک ناهار بزرگ برای آماده سازی یک پرواز طولانی می‌خورید، بهتر است گزینه‌های سبک‌تری مانند سالاد، سبزیجات تازه و مرکبات را که خواص ضد التهابی دارند، جایگزین کنید.

4. یک صندلی کنار راهرو برای خروج سریع رزرو کنید

انتخاب راحت‌ترین صندلی در طول پرواز یکی از مهم‌ترین نکات سفر هوایی در بارداری است. در پرواز هر چیزی غیر از صندلی راهرو حتما آزار دهنده می‌شود. صندلی راهرو رسیدن سریع به دستشویی را آسان‌تر می‌کند زیرا به دلیل هیدراته کردن حین پرواز به آن نیاز پیدا می‌کنید و می‌توانید در هر زمان به دستشویی بروید.

5. سوار شدن هواپیما در بارداری | در هنگام پرواز فعال باشید

هواپیما مکانی بسیار محدود برای فعالیت است. اما هر مقدار حرکتی که بتوانید در دوران بارداری انجام دهید می‌تواند به شما احساس رضایت بهتری دهد. حرکت در هواپیما باعث می‌شود گردش خون شما ادامه یابد و احتمال ایجاد لخته‌های نامطبوع از بین رود.

6. لباس مناسب و راحت بپوشید

بهتر است هنگام سفر لباس راحتی مناسب بپوشید و یک دست اضافی نیز همراه خود داشته باشید. حتی کفشی که استفاده می‌کنید مانند کتانی باید راحت باشد. در کنار رعایت همه موارد فوق حتما قبلا از سفر مشاوره دریافت نمایید تا وضعیت کلی شما بررسی شود و در صورت تایید نسبت به پرواز اقدام نمایید.

7. سوار شدن هواپیما در بارداری | بستن کمربند ایمنی

از آنجا که تلاطم شدید هوا قابل پیش بینی نیست و در صورت بروز این تنش‌های هوایی، خطر پس از آن قابل توجه است، برای سفر با هواپیما در بارداری باید به زنان باردار توصیه شود که از کمربند ایمنی خود به طور مداوم در حالت نشسته استفاده کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سفر با هواپیما در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا اسکنرهای بدن فرودگاه در دوران بارداری ایمن هستند؟

اسکنرهای فرودگاه دو نوع اسکنر موج میلی متر و اسکنر برگشتی اشعه ایکس دارند. استفاده از هر دو نوع اسکنر برای کودکان، بزرگسالان یا زنان باردار بی خطر است.

آیا در 8 ماهگی بارداری می‌توانم پرواز کنم؟

پرواز در حین بارداری معمولاً بی خطر است و اگر بارداری سالم باشد، به کودک آسیب نمی‌رسد. اکثر شرکت‌های هواپیمایی اجازه پرواز پس از هفته 32 یا هفته 37 بارداری و یا بارداری دوقلو را نمی‌دهند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره