هفته بیست و دوم بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته بیست و دوم بارداری با تغییرات زیادی برای مادر و جنین همراه است. وزن مادر همچون هفته‌های گذشته روزانه رو به افزایش است و رحم مادر بالاتر از ناف قرار می‌گیرد. علاوه بر این رشد و تکامل جنین بیشتر شده به صورتی که قد و وزنش نسبت به هفته گذشته افزایش پیدا می‌کند و به دلیل رشد و تکامل سیستم اعصاب مرکزی، جنین متوجه صداها و اطلاعات محیط اطراف می‌شود. از جمله عوارض احتمالی که ممکن است برای مادر در این هفته به وجود بیاید می‌توان به دردکمر و باسن، ترک‌های پوستی و گرفتگی عضلات پا اشاره کرد. آشنایی با راهکارهای خودمراقبتی در سه ماه دوم بارداری می‌تواند باعث کاهش نگرانی و اضطراب مادر شود که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد. برای دریافت خدمات مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته بیست و دوم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

وضعیت جنین در هفته بیست و دوم بارداری

وزن و قد جنین در این هفته افزایش پیدا می‌کند به طوریکه قد جنین به 28 سانتی متر و وزنش به حدود 450 گرم می‌رسد. با بزرگ‌تر شدن جنین میزان حرکت و فعالیت او هم بیشتر می‌شود. پیش از این به دلیل تکامل سیستم شنیداری، جنین می‌توانست صدای محیط بیرون از رحم مادر را بشوند از این هفته به بعد به دلیل تکامل حس لامسه، جنین می‌توان متوجه محیط اطراف خودش هم بشود و اطلاعات محیطی را در مغزش پردازش کند.

این مسئله نشان می‌دهد که رشد مغز بیشتر شده و در حال تکامل یافتن است. اگر دست خود را بر روی شکم قرار دهید می‌توانید حرکات جنین را حس کنید زیرا از آنجایی که حس لامسه کودک رشد پیدا کرده و می‌تواند اطلاعات محیط بیرون را پردازش کند به این فشار ملایم شکم با حرکت دادن خود پاسخ می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با مراحل رشد جنین کلیک کنید.

وضعیت مادر در هفته بیست و دوم بارداری

همانند هفته‌های گذشته وزن مادر در این هفته هم به طور روزانه رو به افزایش است و شکمش بزرگ‌تر می‌شود. این مسئله باعث می‌شود تا وضعیت رحم تغییر کند و حدودا بالاتر از ناف قرار بگیرد. اما این افزایش وزن به قدری زیاد نیست که بتواند مانع از فعالیت‌ها و عملکرد روزانه مادر شود. با این حال ممکن است کمی سرعت انجام دادن تکالیف و فعالیت‌های مادر را کم کند. علاوه بر بزرگ‌تر شدن شکم، قفسه سینه هم به دلیل افزایش حجم ریه بزرگ‌تر می‌شود.

فروشگاه آرامیس

همچنین پستان مادر هم بزرگ‌تر می‌شود چراکه از این هفته به بعد امکان تولید آغوز در پستان مادر به وجود می‌آید. آغوز شامل مواد مغذی و چربی است که برای اولین بار از شیر مادر خارج می‌شود. گذشته از این تغییرات، برخی از مادران ممکن است دچار عوارض و ناراحتی‌های ناخوشایندی در هفته بیست و دوم بارداری شوند که در ادامه به آن پرداخته می‌شود. 

عوارض شایع مادران در هفته بیست و دوم

همه مادران دچار عوارض بارداری نمی‌شوند با این حال برخی از افراد ممکن است علائم و مشکلاتی نظیر کمردرد، درد باسن، گرفتگی عضلات پا، یبوست، انقباضات رحم و ترک‌های پوستی را تجربه کنند. یکی دیگر از عوارضی که می‌تواند به عنوان یک علامت هشدار در نظر گرفته شود عفونت مثانه می‌باشد. عفونت مثانه که در هنگام ادرار کردن مشخص می‌شود شامل علائمی مانند تکرر ادرار، سوزش و درد در هنگام ادرار کردن است. اگر این مسئله مورد درمان قرار نگیرد می‌تواند باعث آسیب رساندن به جنین و عفونی شدن کلیه‌ها شود.

برای آشنایی با مراقبت های لازم در سه ماه دوم بارداری کلیک کنید.

خودمراقبتی‌های لازم در هفته بیست و دوم بارداری

برخی از مادران در این هفته ممکن است دچار مشکلاتی نظیر درد کمر، درد باسن و گرفتگی عضلات پا شوند. برای بهبود این مشکلات بهتر است در درجه اول از تمرینات ورزشی صحیح و سبک استفاده کنید. ورزش کردن منظم و سبک باعث تقویت عضلات بدن مادر می‌شود و همچنین می‌تواند زایمان را برای مادر راحت‌تر کند. با این حال از انجام حرکات ورزشی سنگین و حرفه‌ای پرهیز کنید.

به طور کلی بهتر است قبل از این که تصمیم به ورزش کردن بگیرید این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید، زیرا در برخی موارد به دلیل شرایط جسمانی برخی از افراد، ممکن است پزشک ورزش کردن را برایشان ممنوع کند. همچنین عامل دیگری که می‌تواند باعث درد عضلات بدن شود، وضیعت خوابیدن است. بهترین شیوه خوابیدن که حتی می‌تواند منجر به کاهش درد عضلات بدن شود خوابیدن به پهلو خصوصا پهلوی سمت چپ است.

برای این که بتوانید مشکل یبوست را رفع کنید بهتر است به اندازه کافی مایعات مصرف کنید و خوردن غذاهای فیبردار مانند میوه، سبزیجات و غلات و… را در برنامه غذایی روزانه خود جای دهید. به یاد داشته باشید که برای افزایش وزن خود تحت هیچ شرایطی به سراغ غذاهای پرچرب و فست فودی نروید زیرا خوردن این قبیل غذاها می‌تواند منجر به آسیب رساندن به بدن مادر و جنین شود. برای بهبود ترک‌های پوستی در هفته بیست و دوم بارداری بهتر است هر شب شکم و یا ناحیه مورد نظر را به وسیله کرم‎‌ها و روغن‌های مخصوص و مرطوب کننده ماساژ دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته بیست و دوم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا دردکمر در دوران بارداری همیشگی است؟

اگر قبل از دوران بارداری مشکل و ناراحتی در ناحیه کمر خود نداشته باشید، این مسئله بعد از زایمان به مرور بهبود پیدا می‌کند اما اگر از قبل مشکل و ناراحتی‌هایی در ناحیه کمر خود داشته باشید ممکن است در دوره بارداری درد بیشتری را تجربه کنید و این درد بعد از زایمان هم تا حدودی باقی بماند. به طور کلی بهتر است با انجام ورزشها و تمرین‌های مخصوص عضلات ناحیه کمر خود را تقویت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره