هفته بیستم بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته بیستم بارداری زمانی است که مادر وارد نیمه دوم بارداری شده است و جنین به سرعت در حال رشد و تکامل می‌باشد. به طور روزانه وزن جنین با افزایش همراه است و از نظر ساختاری و ظاهری هرچه بیشتر شبیه به یک نوزاد می‌شود. در این هفته تغییرات ظاهری مادر نیز به وضوح نشان دهنده باردار بودنش است. در سه ماهه دوم بارداری، خصوصا هفته بیستم مادران معمولاً سرشار از انرژی هستند و مشکلات زیادی را تجربه نمی‌کنند.

با این حال برخی از مادران ممکن است عوارض و مشکلات ناخوشایندی از جمله یبوست، درد کمر، گرفتگی عضلات پا، انقباضات رحم و سوزش معده داشته باشند. آشنایی با این تغییرات و راهکارهای مدیریت کردن آن می‌تواند برای افزایش سلامت مادر و جنین حائز اهمیت باشد که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد. در این خصوص می‌توانید خدمات مشاوره بارداری نیز بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته بیستم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

وضعیت جنین در هفته بیستم بارداری

در هفته بیستم بارداری جنین افزایش وزن قابل توجهی نسبت به هفته گذشته پیدا می‌کند. اکنون قدش به حدود 26 سانتی‌متر و وزنش حدود 300 گرم رسیده است. رشد موهای سر و بدن و وجود ورنیکس برای محافظت از پوست و جنین همچنان در این هفته ادامه پیدا می‌کند. اگر نوزاد در زمان مقرر به دنیا بیاید لایه ورنیکس به طور خود به خود از بین می‌رود با این حال نوزادانی که زودتر از موعد مقرر به دنیا می‌آیند مقداری از لایه ورنیکس بر روی پوستشان باقی می‌ماند.

به دلیل رشد اندام‌های تناسلی جنین، بسیاری از والدین تا هفته بیستم بارداری متوجه جنسیت فرزند خود می‌شوند با این حال اگر هنوز جنسیت فرزندتان دقیقا مشخص نیست می‌توانید حدودا یک یا دو هفته بعدی سونوگرافی مجدد انجام دهید. علاوه بر این رشد دندان‌های شیری و اصلی کودک در زیر لثه در این هفته شروع می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سه ماه دوم بارداری کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

وضعیت مادر در هفته بیستم بارداری

در طی این هفته وزن مادر همانند وزن جنین رو به افزایش است و این بزرگ‌تر شدن جنین امری خوشایند محسوب می‌شود. انرژی و سرزندگی مادر در این هفته بیشتر می‌شود و همچنان میل برای برقراری رابطه جنسی وجود دارد. مادرانی که تا این هفته متوجه تکان خوردن جنین خود نشده بودند در این هفته باید برای اولین بار این تکان خوردن را احساس کنند چراکه حرکات جنین فعال‌تر و قوی‌تر شده است.

برای اینکه بهتر متوجه تکان خوردن جنین شوید دستتان را بر روی شکم خود قرار دهید و منتظر تکان خوردن بمانید. اگر در طولانی مدت جنین در داخل شکمتان تکان نخورد بهتر است با پزشک خود ملاقات داشته باشید. به طور کلی مادر در این هفته وضعیت و تغییرات خاصی را تجربه نمی‌کند با این حال برخی از مادران ممکن است دچار علائم ناخوشایند و عوارض احتمالی بشوند که در ادامه این نکات بیان می‌شود.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

عوارض شایع مادر در هفته بیستم بارداری

درست است که به طور کلی این هفته برای مادران با علائم و عوارض ناخوشایندی همراه نیست، با این حال برخی مادران ممکن است دچار مشکلاتی نظیر یبوست، درد کمر، گرفتگی عضلات پا، انقباضات رحم، سوزش معده و کم شدن حجم تنفس بشوند. عمده ترین مسئله‌ای که ممکن است مادران تجربه کنند درد کمر است.

همانطور که جنین رشد می‌کند و وزنش بیشتر می‌شود ممکن است مرکز ثقل بدن مادر هم دچار تغییراتی شود که از جمله این تغییرات می‌توان به درد کمر و درد باسن اشاره کرد. علاوه بر این با بزرگ‌تر شدن حجم و بالاتر آمدن رحم، فشار بیشتری به ریه‌ها وارد می‌شود و ممکن است تنفس را برای مادر دچار مشکل کند. تمام این موارد طبیعی و موقتی است و پس از زایمان بهبود پیدا می‌کند.

خودمراقبتی‌های لازم در هفته بیستم بارداری

تغذیه مناسب

بهتر است برای کاهش یبوست ناشی از بارداری در هفته بیستم از غذاهای فیبردار مانند میوه، سبزیجات و غلات استفاده کنید و از افزایش وزن از طریق خوردن غذاهای پرچرب پرهیز کنید چراکه این شیوه از افزایش وزن فایده مثبتی برای مادر و جنین به همراه ندارد.

حتما برای حفظ سلامتی نوزاد خود، درباره مراحل رشد جنین بخوانید.

ورزش منظم در هفته بیستم بارداری

ورزش منظم و صحیح می‌تواند کمر درد، درد باسن و… را کاهش داد. به طور کلی انجام تمرینات ورزشی صحیح و سبک در دوران بارداری می‌تواند منجر به تقویت عضلات مادر شود. با این حال بهتر است برای انجام تمرینات ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

مراقبت‌های پزشکی

در سه ماهه دوم بارداری بهتر است حتما برای انجام معاینات و ارزیابی بیشتر با پزشک خود ملاقات داشته باشید. اگر تا این هفته هنوز برای انجام معاینات به پزشک مراجعه نکرده‌اید بهتر است در اولین فرصت این کار را انجام دهید. پزشک معمولا با اندازه گیری تناسب وزن مادر و جنین، اندازه گیری فشار خون و میزان ورم دست و پای مادر، معاینه وضعیت شکم، اندازه گیری بزرگ شدن رحم و ضربان قلب جنین، سلامت جنین و مادر را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

خوابیدن صحیح و کافی در هفته بیستم بارداری

هر چه از مدت زمان بارداری بیشتر می‌گذرد شیوه خوابیدن اهمیت زیادی پیدا می‌کند چراکه خوابیدن به روش غلط می‌تواند منجر به افزایش کمردرد مادر و آسیب رساندن به جنین شود. بهترین شیوه خوابیدن در این دوران خوابیدن به پهلوی سمت چپ است.

برقراری رابطه جنسی

در دوران بارداری برقراری رابطه جنسی برای جنین و مادر خطرناک نیست. با این حال در برخی موارد به دلیل شرایط جسمانی ممکن است پزشک انجام این کار را منع کرده باشد. در مجموع در شرایط عادی با رعایت نکات و پوزیشن‌های مناسب دوران بارداری می‌توان از برقراری رابطه جنسی در هفته بیستم بارداری لذت برد.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته بیستم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

در هفته بیستم بارداری از خوردن چه غذاهایی باید پرهیز شود؟

به طور کلی در تمام دوران بارداری بهتر است از خوردن غذاهای پرچرب و به اصطلاح فست فودی پرهیز شود چراکه باعث چاقی و افزایش وزن کاذب می‌شوند. به جای خوردن این قبیل‌ غذاها می‌توانید از مواد سرشار از فیبر و مواد غذایی حاوی ویتامین B استفاده کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره