سن مناسب خرید گوشی برای کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خیلی از والدین درباره سن مناسب خرید گوشی برای کودکان و بچه های خود با سوالاتی رو به رو هستند. استفاده از تلفن همراه و اینترنت این روزها تبدیل به یکی از نیازهای اساسی زندگی شده است. موبایل‌ها آن‌قدر بخشی از زندگی ما شده که شاید بدون استفاده از آن‌ها نتوانیم بسیاری از کارها را انجام بدهیم. درعین‌حال استفاده از این وسیله می‌تواند مشکلات و معایب بسیاری هم داشته باشد. به‌خصوص زمانی که فرزند شما کوچک است و قدرت تحلیل صحیح مسائل را ندارد تلفن همراه می‌تواند مشکلات بسیاری را همراه خودش داشته باشد. به همین خاطر بسیاری از والدین بر سر دوراهی قرار می‌گیرند.

اگرچه بسیاری از روانشناسان معتقدند سنین 15 سالگی به بالا زمانی است که فرزند شما می‌تواند برای خودش یک موبایل مستقل داشته باشد. بااین‌حال باید گفت که برای داشتن موبایل نمی‌توانیم زمان مشخصی در نظر بگیریم. داشتن تلفن همراه پیش‌نیازهایی دارد که باید پیش از خرید موبایل از وجود آن‌ها در فرزندتان مطمئن شوید.

از چه سنی برای کودکان موبایل بگیریم؟

تلفن همراه در سال‌های نه‌چندان دور وسیله خاصی بود که تنها دست بزرگ‌ترها دیده می‌شد. اما در سال‌های اخیر ناگهان استفاده از آن رواج پیدا کرد. این روزها حتی بچه‌های دبستانی هم از تلفن همراه و تبلت استفاده می‌کنند. این در حالیست که استفاده از این وسیله می‌تواند ضررهای بسیاری برای فرزند شما داشته باشد.

به همین خاطر بسیاری از روانشناسان معتقدند برای خرید موبایل اجازه بدهید فرزندتان حداقل به سن 13 تا 15 سالگی برسد. اما باید به این موضوع هم دقت داشته باشید که برای داشتن تلفن همراه باید فرزندتان به سطحی از درک رسیده باشد. درصورتی‌که احساس می‌کنید فرزندتان هنوز آماده نیست، پس برای او تلفن همراه تهیه نکنید. پیشنهاد می‌شود مقاله اشتباهات تربیتی والدین را بخوانید.

مدیریت زمان | سن مناسب خرید گوشی برای کودکان

از بین بردن زمان یکی از اولین و شایع‌ترین مضرات استفاده از تلفن همراه است. این ضرر گاهی اوقات نه‌فقط کودکان بلکه بسیاری از بزرگ‌سالان را هم درگیر خودش می‌کند. به همین خاطر سن مناسب خرید گوشی برای کودکان با توجه به مهارت آن‌ها در مدیریت زمان تعیین می شود. پس از خود بپرسید آیا فرزندتان توانایی مدیریت کردن زمان خودش را دارد؟

استفاده از تلفن همراه می‌تواند باعث افت تحصیلی در فرزند شما بشود. ماهیت جذاب این وسیله خیلی اوقات باعث شده که نوجوانان ساعت‌ها غرق استفاده از آن شوند و زمان را برای مطالعه دروس یا خیلی از کارهای دیگر از دست بدهند. پس بهتر است قبل از خرید تلفن همراه برای این موضوع چاره‌ای پیدا کنید.

فروشگاه آرامیس

حتما درباره قوانین استفاده کودک از موبایل بخوانید.

سن مناسب خرید گوشی برای کودکان | تفکر انتقادی

تفکر انتقادی یکی از مهارت‌های بسیار ضروری برای هرکدام از ما است. داشتن این مهارت آن‌هم در شرایطی که فرزند شما با هرگونه محتوا یا هر سبک شخصیتی در فضای مجازی آشنا می‌شود بسیار مهم است. تفکر انتقادی در اصل به این معنی است که فرد بتواند به‌دقت پیام‌هایی که می‌بیند بررسی کند و راجع به راست یا دروغ بودن ابعاد مختلف آن تصمیم بگیرد. تفکر انتقادی از جمله عوامل تعیین کننده در سن مناسب خرید گوشی برای کودکان است.

نداشتن این مهارت خیلی از مواقع باعث می‌شود فرزند شما فریب افراد سودجو را بخورد و شاید برای جبران مسائل ناشی از آن هزینه زیادی باید پرداخت. با توجه به اینکه تفکر انتقادی در هر زمینه از زندگی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد اگر احساس می‌کنید فرزندتان این توانایی را ندارد بهتر است مشاوره کودک دریافت نمایید.

شناخت خوب و بد | سن مناسب خرید گوشی برای کودکان

فضای مجازی درعین‌حال که می‌تواند بسیار مفید باشد مشکلات بسیاری هم می‌تواند به همراه داشته باشد. اولین شرط اینکه فرزند شما در این فضا سالم بماند این است که توانایی درک مسائل خوب و بد را داشته باشد. آیا احساس می‌کنید فرزندتان ازنظر اخلاقی به‌اندازه‌ای رشد کرده است که بتواند مسائل مثبت و منفی و دلیل درست و غلط بودن آن‌ها را تشخیص بدهد؟ اگر پاسخت‌ان به این سؤال مثبت است فرزند شما یکی از ملاک‌های داشتن تلفن همراه را دارد.

سن مناسب خرید گوشی برای کودکان با توجه به توانایی او

تا اینجا سعی کردیم به این سؤال پاسخ بدهیم که فرزند شما از چه سنی می‌تواند موبایل داشته باشد. اما به‌غیراز داشتن تلفن همراه نحوه استفاده از آن‌هم موضوع بسیار مهمی است. برای استفاده فرزندتان از موبایل بهتر است به این نکات دقت داشته باشید:

استفاده مشارکتی

یکی از راه‌های که بسیاری از روانشناسان خانواده توصیه می‌کنند استفاده مشارکتی از تلفن همراه است. درواقع لازم نیست فرزندتان برای خودش یک تلفن جداگانه داشته باشد. بسیاری از مواقع و به‌خصوص زمانی که فرزندتان کوچک‌تر است شما می‌توانید به او اجازه بدهید که زمان‌های مشخصی از تلفن همراه شما استفاده کند. یا وقتی از خانه بیرون می‌رود موبایل شما را همراه داشته باشد. از این طریق شما هم می‌توانید کنترل بیشتری روی استفاده فرزندتان از تلفن همراه داشته باشید.

داشتن نظم مشخص | سن مناسب خرید گوشی برای کودکان

همان‌طور که گفتیم از بین رفتن زمان یکی از جدی‌ترین آسیب‌های استفاده از تلفن همراه است. به همین خاطر حتی اگر برای فرزندتان موبایل می‌خرید برای استفاده از آن قوانین مشخصی را در نظر بگیرید. برای مثال با فرزندتان صحبت کنید و از او بخواهید تنها در ساعت‌های مشخصی از تلفن همراه استفاده کند. یا اگر می‌بینید که او به‌جای درس یا هر برنامه سالم دیگری از موبایل استفاده می‌کند این نکته را به او تذکر بدهید.

نظر مشاوران درباره سن مناسب خرید گوشی برای کودکان

اینترنت یا فضای مجازی درست مانند یک شمشیر دو لبه است. استفاده صحیح از این وسیله می‌تواند تا حد زیادی به رشد فرزندتان کمک کند. درعین‌حال بسیاری از مشکلاتی که این روزها در جامعه شاهدش هستیم به دلیل استفاده نادرست از همین فضا اتفاق افتاده است.

به همین خاطر نحوه استفاده کودکان و نوجوانان از تلفن همراه از آن دسته مسائلی است که باید به آن دقت کافی داشته باشید. همان‌طور که گفتیم فرزند شما برای استفاده از این فضا نیاز دارد تا مهارت‌هایی مانند تفکر انتقادی، مدیریت زمان و همین‌طور تشخیص خوب و بد را یاد بگیرد. اگر احساس می‌کنید فرزندتان در هرکدام از این زمینه‌ها ضعیف است قبل از تهیه تلفن همراه از یک روانشناس برای آموزش این مهارت‌ها کمک بگیرید. برای آشنایی با روش‌های تربیت کودک کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه سن مناسب خرید گوشی برای کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

آیا فرزندم حتماً باید موبایل شخصی داشته باشد؟

پاسخ به این سؤال به سن فرزند شما و همین‌طور میزان نیازهای او بستگی دارد. بااین‌حال به‌طورمعمول کودکان و نوجوانان می‌توانند در زمان‌های مشخص از تلفن همراه شما استفاده کنند و نیازی به داشتن موبایل شخصی نیست.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره