خستگی از بچه داری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خستگی از بچه داری ممکن است در هفته‌های اول بعد از تولد فرزند سراغ والدین به خصوص مادرها آید. تولد یک کودک قطعا یک معجزه محسوب می‌شود و زندگی یک زوج را تغییر می دهد اما نباید نادیده هم بگیریم که با به دنیا آمدن بچه، زندگی دستخوش تغییر بزرگی می‌شود و حالا والدین یک شغل تمام وقت دارند که به همان اندازه که موجب شادی است، گاهی خسته کننده نیز می‌شود.

در هفته‌های اول تولد فرزند خستگی دائمی، کمبود خواب و استراحت، نرسیدن به برنامه ریزی‌ها و … می‌تواند باعث خستگی مادر از بچه داری شود. اگر شما نیز از این دسته از مادران هستید می‌توانید برای لذت بردن از حضور فرزندتان و کم کردن خستگی‌های خود به نکات و راهکارهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، توجه کنید.

خستگی از بچه داری

وقتی کودکی در یک خانواده متولد می شود، چالش‌هایی را برای مادر ایجاد می‌کند، به طوری که او احساس می‌کند کنترل زندگی را از دست داده است. مخصوصا اگر کودک متولد شده فرزند اول باشد و مادر برای اولین بار بچه داری را تجربه کند.

بی خوابی و کمبود خواب برای نگهداری از بچه تازه متولد شده به مرور پدر و مادر به خصوص مادر را خسته و ناتوان می‌کند و حتی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات عصبی، مشکلات عاطفی و … نیز شود. برای مقابله با سختی های بچه داری کلیک کنید.

چطور خستگی از بچه داری را از بین ببریم؟

تولد یک فرزند در یک خانواده بی شک باعث خوشحالی والدین می‌شود، اما کمتر پدر و مادری هستند که در این رابطه اظهار خستگی و ناتوانی نکنند. در ادامه به برخی نکات اشاره کرده‌ایم که با رعایت آن‌ها می‌توانید تا حدی با خستگی خود از بچه داری کنار آیید. برای کاهش خستگی حتما مقاله آموزش بچه داری را بخوانید.

1- روز خود را با انرژی آغاز کنید

شاید اگر به مادری که تا صبح از نوزاد خود مراقبت کرده است و ساعت‌ها شب بیداری داشته است، بگوییم “روز خود را با انرژی شروع کن” به نظرش عجیب و غیر ممکن باشد. 

فروشگاه آرامیس

اما بهتر است حتی با وجود شب بیداری و خستگی از بچه داری به دلیل کمبود خواب، صبح‌ها که از خواب بیدار بشوید و دوش بگیرید. دوش گرفتن پس از بیدار شدن باعث آرامش و کم شدن خستگی شما می‌شود. همین یک کار ساده می‌تواند تا حد زیادی انرژی شما را برای شروع روز بیشتر کند.

2- برای کاهش خستگی از بچه داری خودت را آرام کن

سعی کنید در تمام مدتی که فرزندتان به دنیا آمده و شما از او مراقبت می‌کنید، همیشه به این نکته توجه داشته باشید که شما باید سالم و پرانرژی باشید تا بتوانید از فرزندتان مراقبت کنید.

بنابراین حتی در زمان‌هایی که ناراحت و خسته‌اید، به این موضوع باور داشته باشید که روزهای خوب می‌آیند. برای اینکار باید به خودتان آرامش دهید و همان گونه که از فرزندتان مراقبت می‌کنید از خودتان هم مراقبت کنید.

3- دیدارها را محدود کنید | خستگی از بچه داری

وقتی فرزندی در خانواده‌ای متولد می‌شود، اطرافیان هم خوشحال هستند و تمایل دارند در مهمانی‌ها و دیدارهای مختلف کودک را ببینند.

اگر نگهداری از کودک‌تان به اندازه کافی انرژی شما را می‌گیرد، می‌توانید دیدارهای خود را با اطرافیان محدود کنید تا بتوانید زمان بیشتری را برای استراحت و خواب خود اختصاص دهید.

برای این منظور با اطرافیان و دوستان‌تان تعارف نکنید، بدون هیچ مشکلی بگویید که خسته هستید و انرژی کافی برای مهمانی و پذیرایی و یا حاضر شدن در جمع‌های مختلف را ندارید.

4- درخواست کمک از دیگران

بسیاری از آدم‌ها به خصوص کسانی که از ابتدا زندگی مستقلی داشته‌اند، سعی می‌کنند تمام مشکلات بچه داری را خودشان به تنهایی برطرف کنند و به هیچ وجه از دیگران درخواست کمک نمی‌کنند.

بهتر است در نظر داشته باشید که فشارها و خستگی از بچه داری به مرور کم رنگ می‌شود و شما به روال زندگی عادی خود برمی‌گردید. بنابراین بهتر است اگر احساس می‌کنید کسی از اطرافیان، دوستان و خانواده‌تان می‌تواند به شما کمک کند، از او درخواست کمک کنید.

کمک‌های ساده و کوتاه دیگران می‌تواند فرصت کوتاهی برای خوابیدن، استراحت، دوش گرفتن و کارهای شخصی‌تان را برای شما فراهم کند.

البته سعی کنید از کسی کمک بگیرید که با او راحت هستید چراکه ممکن است علاوه بر نگهداری فرزند، وظیفه پذیرایی از او نیز بر عهده شما باشد.

5- همکاری پدر خانواده | خستگی از بچه داری

زنی که زایمان می کند به اندازه نوزاد متولد شده به مراقبت و پرستاری نیاز دارد. حتی با گذشت ماه‌ها نیز پدر خانواده باید برای نگهداری از فرزند و کودک خود به همسرش کمک کند.

اینکه وظیفه نگهداری از فرزند را هر دو نفر بر عهده بگیرند، باعث می‌شود مادر نیز از بودن در کنار فرزند خود لذت ببرد. برای اینکار می‌توانید کارهای مربوط به نگهداری فرزند را بین خود تقسیم کنید. در واقع زوجین باید در زندگی زناشویی یاد بگیرند که بدون انتقاد نسبت به یکدیگر حامی و همراه هم باشند.

برای آشنایی با نحوه دریافت کمک در بچه داری کلیک کنید.

6- خوابتان را با خواب کودک هماهنگ کنید

هیچ نوزاد و کودکی نیست که در طول شبانه روز بیدار باشد. شما می‌توانید خواب خود را با خواب نوزاد هماهنگ کنید. اگر شب بیداری داشته‌اید می توانید زمانی که در طول روز کودک می‌خوابد، شما نیز استراحت داشته باشید تا بتوانید با انرژی بیشتری به کارهای دیگر برسید.

7- خستگی از بچه داری | ایده‌آل را رها کنید

اگر کسی بوده‌اید که همیشه زندگی‌تان بر پایه برنامه ریزی و قاعده خاصی پیش می‌رفته است و همیشه بین کارهایتان تعادل وجود داشته است اما حالا خبری از آن نظم نیست، نیازی به نگرانی نیست چراکه حالا زندگی‌تان با آمدن یک فرزند تغییر کرده و به مرور همه چیز نظمی جدید پیدا می‌کنند.

تنها چیزی که شما باید به آن فکر کنید این است که فقط از کودک‌تان که تمامی خواسته‌هایش را از شما دارد، مراقبت کنید. پس اشکالی ندارد اگر خانه را هر دو هفته یکبار تمیز کنید و یا گاهی حوصله آشپزی نداشته باشید و برای مدتی از بیرون غذا تهیه کنید. خستگی از بچه داری با کاهش این سختگیری ها کمتر می‌شود. فقط سعی کنید از حضور فرزندتان در کنارتان لذت ببرید و از ایده آل‌های خود کم کنید تا این دوران کوتاه سپری شود. مطمئنا همه چیز به حالت عادی باز می‌گردد.

8- منبع انرژی پیدا کنید | خستگی از بچه داری

ممکن است زمان‌هایی که شب بیداری‌های طولانی داشته‌اید و یا انرژی زیادی برای نگهداری از کودکتان صرف کرده‌اید، دیگر انرژی و توان لازم را نداشته باشید. خستگی از بچه داری امری است که در چنین مواردی در خود احساس می کنید.

سعی کنید در این زمان‌ها منبع انرژی را پیدا کنید و انرژی از دست رفته خود را جبران کنید. برای اینکار می‌توانید نگهداری از کودک‌تان را به خانواده و دوستان‌تان بسپارید و برای زمان کوتاهی به تنهایی به خرید بروید و یا همراه همسرتان شام را بیرون از خانه بخورید.

باید در نظر داشته باشید که یک کودک بیش از هر چیزی به یک مادر شاد و پرانرژی نیاز دارد. مادرانی که هیچ راهی برای پیدا کردن انرژی از دست رفته خود پیدا نمی‌کنند و بچه داری آن‌ها را ناتوان و خسته کرده است، بهتر است به یک درمانگر مراجعه کنند و درباره فرزندپروری خود حتما مشاوره کودک دریافت نمایند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خستگی از بچه داری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره