بارداری پوچ

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بارداری پوچ ممکن است برای هر خانمی پیش بیاید. بارداری دوره‌ای شیرین و پر فراز نشیبی برای مادران محسوب می‌شود، هر برهه از بارداری مراقبت‌ها و توجهات زیادی را می‌طلبد، ممکن است مادران مراقبت‌ها و حساسیت‌های لازم را رعایت بکنند اما گاهی در سه ماهه اول بارداری، دردها و خونریزی‌هایی را هم داشته باشند و زمانی که به پزشک مراجعه می‎کنند، خبر بارداری پوچ را از پزشک بشنوند. با کسب اطلاع در مورد این نوع بارداری نگرانی‌های خود را کاهش داده و اقدامات لازم را انجام دهید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

بارداری پوچ به چه معناست؟

حتی یک اسپرم برای بارور کردن تخمک کافی است و زمانی که اسپرم وارد تخمک می‌شود، لقاح تشکیل می‌شود و سپس به پرزهای دیواره رحم می‌چسبد و تغذیه می‌کند تا بتواند تقسیم بشود و رشد بکند. بارداری پوچ زمانی اتفاق می‌افتد که لقاح به درستی تشکیل نشده باشد و یا به شکل توده‌ای از سلول خارج از کیسه حاملگی رشد بکند. برای آشنایی با علائم بارداری کلیک کنید.

انواع بارداری پوچ 

بارداری پوچ کامل

زمانی اتفاق می‌افتد که دو اسپرم وارد یک سلول تخمک بشوند که دراین صورت DNA سلول تخم از بین می‌رود و لقاح فقط شامل کروموزم‌های پدر است که به صورت یک توده‌ای از سلول خارج از کیسه جنین رشد می‌کند.

بارداری پوچ ناقص

سلول رویان تشکیل شده هم کروموزم‌های مادر را دارند و هم کروموزم‌های پدر را با این حال تعداد کرومزوم‌ها بیشتر از 46 تا است و بافت جفت غیرطبیعی است، پس جنین طبیعی نمی‌تواند شکل بگیرد و در اوایل بارداری سقط می‌شود.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

چرا بارداری پوچ اتفاق می افتد ؟

عامل خطر مستقیم این اختلال ناشناخته است اما تعدادی از عوامل خطر احتمالی برای بارداری‌پوچ در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

فروشگاه آرامیس

بالا بدون سن مادر: زنان با تعداد مشخصی از تخمک نابالغ به دنیا می‌آیند و با رسیدن به بلوغ هر ماه یک تخمک بالغ می‌شود تا فرصت بارداری رخ بدهد و لقاح تشکیل شود، با بالا رفتن سن مادر، تخمک‌های مادر در معرض اشعه و داروهای مختلفی قرار گرفته و آسیب دیده و با تشکیل لقاح تقسیم سلولی به درستی انجام نمی‌شود.

اشکال در تقسیم سلولی: عواملی مثل لقاح مصنوعی، کامل نبودن سیکل باروری تخمک، بودن در معرض اشعه‌ها و پرتوها، ناهنجاری‌های ساختاری رحمی و … باعث اختلال در فرآیند تقسیم سلولی می‌شود.

عفونت‌های دوران بارداری: ممکن است مادر قبل از حاملگی دچار عفونت‌های شدید مثل سرخجه، سیفلیس، کلامیدیا، تبخال تناسلی و… شده باشد که باعث آسیب رسیدن به لقاح می‌شود. دقت داشته باشید حتما آزمایشات قبل ازبارداری را انجام بدهید و از سلامت جسمی خود و همسرتان مطمئن باشید و بعد اقدام به بارداری بکنید. برای آشنایی بیشتر با نکات دوران بارداری کلیک کنید.

علائم بارداری پوچ چیست؟

در آزمایشات بارداری مثل استفاده از تست‌های حاملگی فوری و آزمایش خون، بارداری‌پوچ تشخیص داده نمی‌شود و نتیجه این تست‌ها تنها باردار بودن را مشخص می‌کند. فقط از طریق سونوگرافی مشخص می‌شود که بارداری‌پوچ است یا طبیعی! برای آشنایی بیشتر با میزان اعتبار تست بارداری کلیک کنید.

اما معمولا مادر با داشتن علائمی مثل خونریزی یا لکه بینی، درد و انقباض در ناحیه شکمی، قاعدگی با خونریزی شدید و درد شدید در سینه‌ها به پزشک مراجعه می‌کند و با انجام سونوگرافی بارداری‌پوچ تشخیص داده می شود.

بارداری پوچ چگونه درمان می شود ؟

درمان بارداری پوچ به این معنا نیست که لقاح تشکیل شده اصلاح بشود و بارداری ادامه بیابد، در بارداری‌پوچ لقاح حتما سقط خواهد شد یا به صورت طبیعی و یا با مداخلات پزشکی!

سقط به صورت طبیعی

در اکثر موارد سقط خود به خودی در بارداری‌پوچ اتفاق می‌افتد. مکانیسم طبیعی بدن مادر به بارداری‌پوچ واکنش نشان می‌دهد و با ترشح هورمون‌های مختلف سعی در سقط لقاح تشکیل شده دارد. این اتفاق معمولا در سه ماه اول بارداری رخ می‌دهد.

سقط با مداخلات پزشکی

متخصص زنان و زایمان با توجه به شرایط پزشکی مادر روش مناسب سقط جنین را تجویز می‌کند. در ادامه خلاصه ای از روش‌های سقط را شرح داده‌ایم. برای آشنایی با انواع روش‌های سقط جنین کلیک کنید.

استفاده از دارو

وقتی سقط در زمان مورد انتظار رخ نداد، پزشک با تجویز دارو دیواره‌های رحم را برای سقط تحریک می‌کند، این روش دو تا سه روز زمان می‌برد و خونریزی همزمان با حالت تهوع عارض می‌شود. عوارض ناشی از آن شدیدتر از کورتاژ است و حتما باید تحت نظر متخصص انجام بگیرد.

جراحی و کورتاژ

زمانی که برای سقط از طریق دارو دیر شده باشد، توده سلولی بسیار رشد کرده و فقط از طریق جراحی می‌توان به آن خاتمه داد. دوره نقاه این روش بین شش ماه تا یکسال طول می‌کشد و توصیه می‌شود در این مدت بارداری اتفاق نیوفتد.

شیمی درمانی 

اگر توده سلولی بافت رحم را درگیر کرده باشد، بعد از عمل جراحی ممکن است لازم باشد فرد برای مدتی تحت شیمی درمانی قرار بگیرد. بعد از پایان دوره درمان بارداری مجدد امکان پذیر است.

خارج کردن رحم

اگر توده سلولی بافت رحم را درگیر کرده باشد و فرد قصد بارداری نداشته باشد یا سابقه بارداری پوچ مکرر داشته باشد می‌توان رحم را خارج کرد تا شرایط مادر وخیم‌تر نشود و سلامتی اش حفظ شود.

آیا می‌توان از بارداری پوچ جلوگیری کرد؟

از همان ابتدای تشکیل لقاح، مشخص است که بارداری‌پوچ است یا طبیعی، اما چند هفته طول می‌کشد تا مادران متوجه علائم بارداری بشوند. اینکه لقاح سالم باشد یا دچار مشکلات کروموزمی؛ مسئله ایست که خارج از دسترس و کنترل است و یک رخداد طبیعی به حساب می‌آید؛ از این رو بارداری‌پوچ قابل پیشگیری نیست.

آیا بعد از بارداری پوچ امکان بارداری مجدد وجود دارد؟

وقتی که مادر با هر یک از روش‌های ذکر شده به باردار‌ پوچ خود خاتمه دهد و سیکل قاعدگی مجددا شروع شود، می‌تواند زیر نظر متخصص برای بارداری مجدد اقدام کند. فردبعد از خاتمه دادن به بارداری‌پوچ، باید حداقل سه دوره قاعدگی کامل را سپری بکند تا آماده برای بارداری باشد.

داشتن سابقه بارداری‌پوچ به این معنی نیست که مادر نمی‌تواند جنین سالم پرورش بدهد یا اینکه بارداری‌های بعدی هم قرار است پوچ باشد، اکثر مادرانی که تجربه بارداری پوچ داشته‌اند قبل و بعد از آن، بارداری موفقیت آمیز داشته‌اند. داشتن تجربه بارداری پوچ تاثیری در میزان باروری ندارد.

سخن آخر

بارداری پوچ رخداد طبیعی است که برای 50 درصد مادران اتفاق افتاده و به ندرت بیش از یکبار برای زنان بیش می‌آید. اگرچه بارداری پوچ، سقط و مراقبت‌های بعد از آن تجربه ناخوشایندی برای زنان به حساب می‌آید اما به معنی وجود مشکل ژنتیکی به خصوصی در زنان یا مردان نیست و اکثر زنانی که بارداری‌پوچ داشته‌اند موفق به داشتن بارداری طبیعی بوده‌اند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری پوچ می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره