آموزش زبان انگلیسی به کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آموزش زبان انگلیسی به کودکان ممکن است موضوعی چالش برانگیز برای پدر و مادر باشد. معمولا سوالی که والدین پیرامون آموزش زبان انگلیسی به کودکان دارند، این است که کودک از چه سنی باید شروع به یادگیری زبان انگلیسی کند. یادگیری زبان انگلیسی از سنین کودکی دارای اهمیت زیادی است و شما می‌توانید حتی اگر از سطح زبان بالایی برخوردار نیستید، در خانه به کودک‌تان زبان انگلیسی را آموزش دهید، فقط کافی است حوصله و اشتیاق لازم را داشته باشید.

ممکن است یاد دادن زبان انگلیسی به کودکان کمی سخت و زمانبر باشد، اما کودکان بهتر از بزرگسالان زبان دوم را یاد می‌گیرند. برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان راهکارهای بسیاری وجود دارد که در ادامه به رایج‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

اهمیت آموزش زبان انگلیسی به کودکان

همانطور که اشاره کردیم کودکان در سنین پایین بهتر از بزرگسالان، زبان انگلیسی را یاد می‌گیرند. کودکانی که در سنین کمتر از 12 سالگی هستند، می‌توانند ضمن یادگیری سریع‌تر زبان انگلیسی، لهجه را نیز بهتر بیاموزند.

به طور کلی آموزش زبان انگلیسی به کودکان در سنین کمتر از 12 سالگی مزیت‌های بسیاری را به همراه دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش زبان انگلیسی به کودکان و دو زبانه بزرگ شدن، باعث می‌شود کودکان باهوش‌تر شوند.
  • یادگیری زبان انگلیسی در سنین پایین، باعث افزایش تمرکز کودکان می‌شود.
  • زبان انگلیسی، زبان بین المللی و زبان اصلی 53 کشور در دنیا است و یادگیری آن همچون یادگیری علوم کامپیوتر و … نیاز است. بنابراین کودکان با یادگیری زبان انگلیسی در آینده، می‌توانند با جوامع بین المللی ارتباط برقرار کنند.
  • انگلیسی آسان‌ترین زبان دنیا می‌باشد و کودکان با یادگیری آن می‌توانند در وب سایت های مختلف اینترنتی به مطالعه و تحقیق بپردازند.
  • زبان بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها در خارج از کشور، انگلیسی است و کسانی که به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستند، می‌توانند از کودکی زبان انگلیسی را یاد بگیرند تا از نظر زبان در خارج از کشور مشکلی نداشته باشند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

روش‌های آموزش زبان انگلیسی به کودکان در منزل

برای آموزش زبان انگلیسی به کودک خود می‌توانید به موارد زیر توجه داشته باشید. برای آشنایی با سایر روش های آموزش به کودکان کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس
  • تکرار: سعی کنید کلماتی که به کودک‌تان آموزش می‌دهید را با یکدیگر تکرار کنید.
  • زبان بدن : برای اینکه کلمات در ذهن کودک بماند از زبان بدن کمک بگیرید.
  • توصیف حرکات: زمان‌هایی که در خانه هستید، از کودک‌تان بخواهید که به شما بگوید هر حرکت به انگلیسی چه می‌شود.
  • عکس : عکس‌ها در یادگیری زبان انگلیسی توسط کودکان بسیار اهمیت دارند.
  • کارتون و فیلم : کارتون‌ها و فیلم‌ها را به زبان اصلی و انگلیسی برای کودک خود پخش کنید.
  • نرم افزار انگلیسی : برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان، نرم افزارهای بسیاری طراحی و تولید شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها برای آموزش زبان به فرزند خود استفاده کنید.
  • موزیک با کلام: موزیک‌هایی که به زبان انگلیسی هستند و شعرهای کودکانه می‌باشند را برای کودک خود پخش کنید.
  • ارتباط با معلم: اگر کودک‌تان به کلاس زبان می‌رود، سعی کنید از طریق معلم از نقاط ضعف و نقاط قوت کودک خود مطلع شوید و بر روی آن‌ها کار کنید.

برای مثمر ثمر واقع شدن زحماتتان حتما مقاله درس خواندن در خانه را هم بخوانید.

روش هایی که باعث می شود کودک به آموزش زبان انگلیسی علاقه مند شود

یادگیری زبان انگلیسی در کودکان تا حد زیادی به میزان علاقه آن‌ها بستگی دارد. شما نمی‌توانید کودکتان را مجبور به یادگیری موضوعی کنید که به آن علاقه‌ای ندارد. اگر کودک علاقه‌ای به یادگیری زبان انگلیسی نداشته باشد، برای علاقه‌مند کردن او به زبان، از راهکارهای زیر استفاده کنید.

  • متناسب با علاقه مندی‌های کودک خود، موضوعات را انتخاب کنید و سعی کنید کلماتی را به او آموزش دهید که دوست دارد، یاد بگیرد.
  • معمولا اغلب کودکان به کتاب خواندن و یا شنیدن قصه و داستان علاقه دارند. می‌توانید برای او کتاب‌هایی با زبان انگلیسی تهیه کنید و همراه او کتاب بخوانید.
  • برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان از بازی استفاده کنید تا این کار برای آن‌ها خسته کننده نباشد.
  • در آموزش زبان انگلیسی به کودکان زیاده روی نکنید. می‌توانید برای شروع هر روز یک کلمه را آموزش دهید و به مرور زیاد کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر حتما درباره روانشناسی کودکان ابتدایی بخوانید.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان 

به طور کلی آموزش زبان انگلیسی در سنین مختلف می‌تواند چالش‌هایی را به همراه داشته باشد. اگر تمایل دارید کودکان به طور منظم در یادگیری زبان انگلیسی پیش برود و در این زمینه پیشرفت کند، به راهکارهایی که در ادامه ارائه کرده‌ایم، توجه داشته باشید.

✔️استفاده از یک روال مشخص

سعی کنید مطابق یک برنامه منظم و مشخص پیش بروید. برای اینکار باید زمان‌هایی را برای آموزش زبان انگلیسی به کودک خود اختصاص دهید.

در زمان‌هایی که برای آموزش زبان انگلیسی به کودک خود در نظر گرفته اید، زیاده روی نکنید. می توانید روزانه 15 دقیقه را به این کار اختصاص دهید و متناسب با سن کودک و افزایش تمرکز او، به تدریج این بازه زمانی را افزایش دهید.

✔️با کودک بازی کنید

کودکان زمانی که در حال تفریح و بازی هستند، بهتر یاد می‌گیرند. می‌توانید برای آموزش زبان انگلیسی به کودک خود از بازی‌های مختلفی استفاده کنید. استفاده از فلش کارت‌ها، پانتومیم، بازی‌های فکری، بازی با کلمات، بازی‌های آنلاین و .. مناسب هستند.

✔️از هر موقعیتی برای آموزش استفاده کنید

اگر خودتان در خانه می‌خواهید به کودکتان زبان انگلیسی را بیاموزید، از هر موقعیتی برای آموزش استفاده کنید. به عنوان مثال زمانی که از فرزندتان می‌خواهید کاری را انجام دهد، می‌توانید به زبان انگلیسی که به او آموزش داده‌اید، با او صحبت کنید. این گونه کودک طبیعی‌تر زبان انگلیسی را می‌آموزد.

✔️از کتاب داستان ها استفاده کنید

از آنجایی که کتاب‌های داستان پر از تصاویر و رنگ هستند، اغلب کودکان را به خود جذب می‌کنند. می‌توانید زمانی که او در حال نگاه کردن به عکس‌های کتاب داستان مورد علاقه‌اش هست، در مورد چیزهای مختلف که در کتاب موجود است، از او به زبان انگلیسی سوال کنید.

✔️گوش دادن به ترانه‌های انگلیسی 

ترانه‌های کودکانه انگلیسی، در یادگیری زبان انگلیسی در کودکان بسیار نقش موثری دارند. سعی کنید ترانه‌های انگلیسی را برای کودک خود از اینترنت دانلود کنید و همراه او این ترانه‌ها را یاد بگیرید و بخوانید.

آموزش دستور زبان به کودکان

در کودکانی که در سنین پایین قرار دارند، یادگیری زبان انگلیسی فقط با شنیدن کافی است و آن‌ها به واسطه شنیدن استفاده از ساختار دستور زبانی مختلف در موقعیت‌ها را یاد می‌گیرند.

در کودکانی که در سنین بالاتری قرار دارند، بهتر است دستور زبان انگلیسی نیز آموزش داده شود. برای آموزش دستور زبان انگلیسی به کوکان نیز می‌توانید از شیوه‌های متفاوتی که برای آن ها جذاب باشد، استفاده کنید.

ابتدا باید چه کلمات و عباراتی را به کودکان آموزش دهیم؟

اگر قصد دارید آموزش زبان انگلیسی به کودکتان را آغاز کنید، سعی کنید ابتدا برخی کلمات و عباراتی که پرکاربرد هستند را به او آموزش دهید و سپس به سراغ کلمات پیچیده‌تر بروید.

به عنوان مثال برای شروع آموزش زبان انگلیسی به کودکان متناسب با علاقه مندی‌های او، می‌توانید از موضوعات به شرح زیر آغاز کنید.

  • اعداد 
  • رنگ‌ ها
  • صفات (مثلا بزرگ، کوچک، بلند، شاد، ناراحت، خسته)
  • بدن 
  • اسباب‌ بازی‌ ها
  • لباس‌ ها
  • حیوانات (مثلا حیوانات خانگی، حیوانات اهلی، حیوانات وحشی)
  • غذا

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش زبان انگلیسی به کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره