هفته هفتم بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مادر شدن زیباترین احساس دنیاست و دنبال کردن هفته به هفته این معجزه برای اکثر خانوم‌ها کاری لذت بخش و هیجان انگیز است. خب به هفته هفتم بارداری رسیدیم، زمانی که جنین شما حدودا 50 روز دارد. کوچولوی دلبند شما در این هفته اندازه یک گیلاس شده و چهره و دست و پاهایش کم کم دارند شکل می‌گیرند. گرچه هنوز اندام شما تغییر زیادی نکرده ولی در این هفته درگیر تعدادی از عوارض بارداری مثل تهوع، تکرر ادرارو خستگی احتمالا می‌شوید. اصلا جای نگرانی نیست تنها کاری که باید انجام دهید این است که از اتفاقاتی که در این هفته برای‌تان خواهد افتاد اطلاع پیدا کنید و مراقبت‌های لازم را انجام دهید. در این هفته ممکن است دچار برخی نگرانی‌ها و مشغله‌های فکری هم بشوید، بهتر است از همین ابتدا توصیه‌های روانشناسی در زمینه بارداری را جدی بگیرید تا بتوانید این دوران شیرین را در آرامش کامل طی کنید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته هفتم بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک و حضوری در اراک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تغییرات جنین در هفته هفتم بارداری

به نظر شما فرزند کوچکتان این هفته چه شکلی است و صاحب چه اندام هایی شده؟ فرزندتان این هفته حدودا 8 میلی متری شده و هم قد یک گیلاس است. صورتش آرام آرام دارد شکل می‌گیرد؛ دهان، بینی، گوش‌ها و چشم‌های کوچکش کم کم دارند کامل می‌شوند. دست و پاهایش هم بیرون زده‌اند اگر چه دست و پاهایش در این هفته شبیه به پاروهایی بسیار کوچک‌اند و بین انگشتانش پرده‌ای نازک وجود دارد درست مثل یک باله!

بگذارید کمی هم از اندام‌های داخلی‌اش برایتان بگویم؛ کوچولوی شما در هفته هفتم کلیه آماده به کار دارد، آپاندیس و لوزالمعده‌اش شکل گرفته و همچنین سلول‌های مغزی و دو نیم کره مغزش در حال ساخته شدن هستند. پوست فرزندتان در این هفته‌های اولیه بسیار نازک است در حدی که رگ‌های نازکش دیده می‌شوند.

یک مسئله جالب درباره جنین هفت هفته ای شما این است که گاهی حرکت می‌کند و تکان می‌خورد، اگر چه شما هنوز نمی‌توانید این تکان‌ها را احساس کنید.

برای آشنایی با مراقبت های لازم در سه ماه اول بارداری کلیک کنید.

چه اتفاقاتی در هفته هفتم بارداری برای مادر می افتد؟

حالا که از شرایط فرزندتان اطلاع پیدا کرده‌اید بهتر است  مسائلی را نیز درباره وضعیت خودتان در هفته هفتم بارداری بدانید. شما برخی از عوارض بارداری را در این هفته تجربه خواهید کرد مانند: تهوع، خستگی، تکرر ادرار، تغییرات سینه و …

تکرر ادرار

یکی از علائمی که در هفته هفتم میان خانم‌های باردار بسیار شایع است، احساس نیاز مداوم به ادرار کردن است، این عامل به سه دلیل پیش می آید:

1- فشار رحم بر مثانه ( این مورد در هفته‌های بعد با بزرگ‌تر شدن رحم و خارج شدن از فضای لگنی حل می‌شود)
2- افزایش حجم خون بدن مادر و عبور بیشتر مایعات از مسیر کلیه‌ها
3 -هورمون اچ سی جی

اگرچه ادرار مداوم ممکن است شما را کلافه و خسته کند، اما هرگز نوشیدن مایعات را در این دوره محدود نکنید چرا که هم بدن شما و هم بدن فرزندتان به این مایعات نیاز دارد.

خستگی

بدن شما این چند ماه وظیفه سختی را به دوش می کشد؛ وظیفه تشکیل یک موجود زنده. خستگی در سه ماه اولیه بارداری مسئله‌ای طبیعی است که اکثر زنان باردار آن را تجربه می‌کنند. برای از بین بردن خستگی دو راه کارآمد را به شما پیشنهاد میکنم:

1- ورزش سبک

2- مصرف میان وعده های مقوی.

تغییر اندازه سینه ها

سینه‌های شما کم کم دارند بزرگ می‌شوند تا غذای فرزندتان را فراهم کنند به همین دلیل ممکن است در هفته هفتم بارداری دچار علائمی مانند خارش، تورم و حساس شدن سینه بشوید. علاوه بر این هاله دور پستان سینه کمی تیره‌تر خواهد شد.

تهوع و انزجار های غذایی

هورمون‌های دوران حاملگی ممکن است شما را دچارتهوع کنند. اکثر خانم‌های باردار حالت تهوع و انزجار از برخی بوها و مزه‎‌ها را احساس می کنند. شما از هفته هفتم بارداری ممکن است دچار ویار و حالت تهوع بشوید. جای نگرانی نیست برای رفع این مورد با پزشک خود مشورت نمایید.

سوزش معده

آخرین علامتی که در هفته هفتم بارداری تجربه می‌کنید سوزش معده است این مشکل معمولا به دلیل بالا رفتن حساسیت معده و تهوع شدید ایجاد می‌شود. سوزش معده ممکن است به افزایش ترشح بزاق نیز منجر شود.

برای حل این مشکل غذاهای کافئین دار، چرب و پر ادویه را در رژیم غذایی‌تان کاهش دهید و همراه غذا مایعات فراون مصرف نکنید.

برای اطلاع بیشتر درباره مراحل رشد جنین کلیک کنید.

توصیه های مربوط به هفته هفتم بارداری

  • ورزش های سبک مخصوص دوران بارداری را شروع کنید.
  • اگر تا به حال زیر نظر پزشک نبوده اید همین حالا پزشک خود را انتخاب کنید.
  • سونوگرافی انجام دهید.
  • آزمایش‌هایی که پزشک‌تان توصیه می‌کند را حتما انجام دهید.
  • اگر بابت دندان و یا هر موضوع دیگری به پزشک مراجعه کردید، بارداری‌تان را اطلاع دهید تا داروهای ممنوعه بارداری را تجویز نکند.
  • تغذیه سالم داشته باشید و مصرف ویتامین‌ها را زیر نظر پزشک شروع کنید.

هشدار های ماه هفتم بارداری

_ اگر اعتیاد دارید باید از همین ماه ترک را آغاز کنید.

_ اگر این علائمی چون خونریزی واژن یا لکه بینی، دردهای غیرمعمول در هر ناحیه از بدن، تپش قلب، غش، نبض ضعیف، ضعف و سرگیجه، فشار خون نامتعادل و… را دیدید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

_غذای مانده و کنسروی نخورید.

_ در معرض دود سیگار و سایر مواد وحتی بوی شدید رنگ قرار نگیرید.

_ هیچ کدام از داروهای شیمایی و گیاهی را به صورت خودسر مصرف نکنید

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته هفتم بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک و حضوری در اراک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چرا در هفته هفتم لثه ها موقع مسواک زدن خونریزی می کنند؟

این مشکل به دلیل اسیدی شدن بزاق ایجاد می‌شود. توصیه می‌شود که از مسواک نرم استفاده کنید و دندان های خود را با آب ولرم بشویید.

برای حل مشکلات روحی در هفته هفتم بارداری چه کنم؟

حدالامکان به یک متخصص روان درمان مراجعه کنید و مدیتیشن را به عنوان یک روش آرام سازی آسان و بی ضرر برای دوره بارداری خود بیاموزید.

در هفته هفتم چه غذاهایی بخورم؟

مواد غذایی مفید برای مادری که در هفت هفتگی قرار دارد: گوشت‌های لطیف با ادویه‌های گرم مانند دارچین، آجیل هایی مانند بادام و پسته و مویز، میوه‌هایی مانند سیب و به، عرق بیدمشک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره