داد زدن سر کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

داد زدن سر کودک یکی از اشتباهاتی است که والدین گمان می‌کنند با این کار می‌توانند فرزندشان را از انجام کار غلط بازدارند. بله گاه برای تربیت درست باید از تنبیه استفاده کرد، اما استفاده از روش‌های تنبیه در مواردی خاص و در صورت شکست سایر روش‌ها مورد استفاده باید قرار بگیرد. متاسفانه در بسیاری از موارد داد و فریادهای والدین نه به خاطر رفتار کودک، بلکه به دلیل مشکلات و نابه سامانی‌های زندگی خود والدین رخ می‌دهد. یعنی کودک قربانی ناکامی‌های پدر و مادر می‌شود. از این رو مشاوره کودک به والدینی که بیش از دو یا سه بار در هفته بر سر فرزندشان داد می‌زنند، پیشنهاد می‌شود. لازم به ذکر است که تهدید و فحاشی هم به اندازه فریاد زدن آسیب زننده خواهد بود.

 

داد زدن سر کودک 

داد زدن سر کودک یکی از رفتار هایی است که بسیاری از والدین در زمان مواجه شدن یک خطا از سمت فرزندشان آن را انجام می دهند. تنبیه برای تربیت کودکان لازم است ولی باید بدانید که باید اصولی انجام شود. در طی این سالها با والدینی مواجه بودیم که با داد و فریاد زدن سر کودک سعی در تربیت او و جلوگیری از انجام کار غلط توسط فرزندشان بودند. در اکثر موارد دلیل این داد زدن ها ناکامی های پدر و مادر می باشد. 

 

پیامد های داد زدن سر کودک

والدینی که از روش داد زدن بر سر فرزندان خود جهت آموزش و تربیت آن‌ها استفاده می‌کنند باید بدانند که این کار ممکن است برای مدت زمان محدودی بعد از بلند کردن صدای خود بر روی آن‌ها، کودکان را آرام و ساکت کند و باعث شود که از روی ترس به دستورات امر شده توسط والدین خود عمل کنند، اما با این حال هنوز متوجه قسمت اشتباه کار خود نشده‌اند؛ بنابراین امکان تکرار دوباره رفتار قبلی وجود دارند.

والدین نه تنها با داد زدن بر سر کودکان خود چیزی به آن‌ها نمی‌آموزند، بلکه کودکان خود را بیشتر بر آشفته و مشوش می‌کنند. چون از طرفی آن‌ها را بابت انجام کار به خصوصی تنبیه کرده و بازداشته‌اند و از طرفی دیگر به آن‌ها نگفته‌اند که رفتار صحیح جایگزین چه چیزهایی می‌تواند باشد. چنین کودکی در آینده شخصی منزوی، شکاک، بدون اعتماد به نفس و ترسو به بار خواهد آمد که با قرار گرفتن در یک محیط اجتماعی یا در میان دوستان یا سایر افراد، احساس ناهماهنگی با محیط پیرامون و اتفاقات اطراف خود خواهد کرد. این کودکان به دلیل سرکوب‌های دوران بچگی، احساسات و نظرات خود را بیان نمی‌کنند. عواقب زیر از مهم‌ترین تاثیرات داد زدن بر سر کودک است. برای آشنایی با جدیدترین روش‌های تربیت کودکان کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

کاهش حرف شنوی و پیروی از خواسته‌ها

بعضی‌ها فکر می‌کنند که فریاد زدن بر سر کودکان یک راهکار تربیتی مناسب جهت به بار آوردن فرزندانی منضبط و مسئولیت پذیر است و این تربیت تنها از طریق انتقال جدیت و نظم پذیری به کودکان با فریاد کشیدن بر سر آن‌ها میسر خواهد بود. اما مشاهدات و بررسی‌های انجام شده نتیجه‌ای بر خلاف این ادعا را نشان می‌دهند.

دیده شده هر چه قدر والدین رفتار مستبدانه و خشونت آمیز بیشتری با کودک خود داشته باشند، او هم متقابلا به این رفتار پاسخ داده و از پیروی از دستورات و خواسته‌های مادر و پدر خود امتناع خواهد ورزید. در واقع والدین با بلند کردن تن صدای‌شان، حالتی از ترس را در کودک ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود کودک در آینده کمتر سخنان شما را بپذیرد. این طرز برخورد با کودک، اعتماد او نسبت به خانواده‌اش را کاهش داده و از آن جایی که والدین به دنبال عدم توانایی در کنترل شرایط به فریاد زدن روی آورده‌اند، نوعی ضعف عملکردی والدین در ذهن کودکان نقش خواهد بست که همین عامل باعث نپذیرفتن خواست‌ها و دستورات مطرح شده توسط والدین است.

سرکوب حس اعتماد به نفس در کودکان

وقتی پدر و مادر سر موضوع به خصوصی بر سرکودک خود فریاد زده و او را از اتفاقی مشخص یا نتیجه‌ای نامعلوم می‌ترسانند، در چنین حالتی احساس ترس و عدم کارامدی در درون کودک ایجاد خواهد شد که منجر به کاهش اعتماد به نفس و پایین آمدن استعدادها و توانایی‌های او از سطح حقیقی آن می‌شود. چنین کودکی خود را برای انجام کارهای بزرگ و مهم به اندازه کافی توانمند و شایسته نمی‌بیند و به اندازه‌ای که قبلا در رابطه با انجام امور نسبت به خود اطمینان خاطر داشت، این حس دیگر به دنبال ترساندن‌های بی مورد و دعوا کردن آن‌ها توسط والدین‌شان از بین رفته و جای خود را به احساس ناامنی و انزوا طلبی خواهد داد.

داد زدن بر سر کودک مانعی برای رشد و تکامل صحیح مغز

فریاد کشیدن در مقابل رفتارهای نادرست کودکان یا هر گونه اقدام تنبیهی دیگر باعث بروز مشکلاتی در رشد و نمو صحیح اندام‌های بدن کودک، به خصوص مغز او خواهد شد. تحقیقات نشان داده‌اند که الگوی رشد و تکامل صحیح مغزی در کودکانی که در معرض آسیب‌های روحی روانی همچون درگیری با خانواده و بودن در معرض فریادهای آن‌ها بوده‌اند، متفاوت از الگوی رشد مغزی کودکانی است که در زندگی خود در حضور این عوامل تنش‌زا و مخرب قرار نگرفته‌اند. برای آشنایی با سایر اشتباهات تربیتی والدین کلیک کنید.

روش های جایگزین داد زدن سر کودک

  • استفاده از تکنیک‌های آرام سازی خود همچون نفس عمیق کشیدن یا ترک کردن محل دعوا
  • بیان احساس و افکار خود و صحبت کردن در مورد آن‌ها
  • آموزش به کودک در مورد کار اشتباه او و تشویق او به بیان احساساتی که در حال حاضر تجربه می‌کند.
  • برخوردی خونسردانه اما مصمم و قاطع با اشتباهات و خطاهای کودک
  • دانستن این نکته که کارهای اشتباه از هر کودکی سر می‌زند
  • صحبت با کودکان با قاطعیت و بدون فریاد زدن جهت پیشگیری از لطمه به غرور او
  • هرگز کودک خود را تهدید نکنید؛ چون باعث تشدید عصبانیت و پرخاشگری او شده و در فواصل طولانی شکل‌گیری نظم درونی در خود کودک را با مشکل مواجه خواهد کرد
  • بررسی نیازهای اولیه کودک همچون گرسنگی و تشنگی
  • مشاوره با یک روانشناس کودک برای بررسی وضعیت کودک و ارائه راهکارهای تربیتی مناسب شما

سخن پایانی

استفاده از راهکارهای فوق می‌تواند جایگزین داد زدن سر کودک باشد، گاهی والدین ازاثرات سو داد زدن سر کودک نا‌آگاه هستند، آن‌ها روش صحیح رفتار با کودک و تربیت او را نمی‌دانند در این شرایط استفاده از کمک‌های یک مشاور می‌تواند بهترین روش‌های تربیتی را با انواع کودکان در اختیار شما قرار دهد.

ممکن است بگویید کودک من فقط از طریق داد زد حرف شنوی دارد، این مسئله کاملا نا درست است. اگر در چنین وضعیتی قرار دارید، بهتر است خود و کودک‌تان حتما تحت مشاوره با یک روانشناس متخصص قرار بگیرید این گونه هم شما روش‌های صحیح رفتاربا کودک را می‌آموزید و هم کودک‌تان تحت ارزیابی روانشناختی قرار می‌گیرد تا در صورت وجود اختلالاتی مانند بیش فعالی و موارد دیگر درمان شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در مرکز کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

چرا هرگز نباید کودک را تهدید کرد؟

چون باعث تشدید عصبانیت و پرخاشگری او شده و در دراز مدت یافتن نظم درونی در خود کودک را با مشکل مواجه خواهد کرد

آیا داد زدن بر سر کودکان باعث کاهش اعتماد به نفس آن ها می شود؟ چگونه؟

وقتی والدین در مورد موضوعی بر سر کودک خود فریاد می‌دهند، احساس ترس و عدم کارآمدی در درون کودک ایجاد خواهد شد که منجر به کاهش اعتماد به نفس و پایین آوردن استعداد ها و توانایی‌های او می‌گردد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره