بازتاب بابکین نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بازتاب بابکین نوزاد یکی از انواع بازتاب‌هاست که رشد و بقای انسان کمک می‌کند. نوزاد در بدو تولد در حفاظت از خود ضعیف است و توانایی حفاظت به صورت ارادی را ندارد، پس بازتاب ها به حفظ و بقای او کمک می‌کنند. بازتاب ها در گذر زمان و پس از یادگیری حرکات ارادی از بین خواهد رفت. بازتاب بابکین نوزاد یکی از بازتاب‌هایی است که همانند دیگر بازتاب ها نقشی حیاتی و مهم در رشد و سلامت نوزادان ایفا خواهد کرد. در ادامه تعریفی کامل ازاین نوع بازتاب ارائه شده است.

تعریف بازتاب

به منظم‌ترین و سازمان یافته ترین رفتارهای نوزاد که  فطری است و به صورت خودکار اتفاق می‌افتد و برای رشد سیستم عصبی و عضلانی لازم است، بازتاب می‌گویند. بازتاب‌ها برای ادامه زندگی نوزاد ارزش زیادی دارند و در صورت عدم وجود آن‌ها روند طبیعی رشد مختل خواهد شد و نوزاد قادر به رفع نیازهای اولیه ی خود نیست. نبودن بازتاب‌ها و یا ادامه یافتن آن‌ها پس از سن معین و بروز مجدد در سنین بزرگسالی از علائم آسیب مغزی باشد. برای آشنایی با انواع بازتاب نوزادان کلیک کنید.

چرایی شناسایی بازتاب‌های دوران نوزادی

بازتاب‌ها از مهم‌ترین نشانه‌های سلامت نوزادان به شمار می‌روند و ارزیابی آن‌ها اطلاعات مفیدی در مورد وجود نقص و یا سلامت نوزاد به شما خواهد داد. در صورت عدم وجود بازتاب در زمان مشخص شده و یا ادامه پیدا کردن بیشتر از زمان مقرر لازم است کودک خود را به متخصص اطفال نشان دهید. برای آشنایی بیشتر با نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

بازتاب بابکین نوزاد

این بازتاب را فیزیولوژیست روسی بوریس بابکین کشف کرد. او متوجه شد هنگامی که دو کف دست نوزاد را فشار دهید، نوزاد سرش را چرخانده، چشمانش را بسته ، دهانش را باز کرده و سرش را به جلو خم خواهد کرد. این پاسخ‌ها به تنهایی و یا ترکیبی می‌تواند ایجاد شود. گفتنی است این بازتاب در نوزادان کوچک‌تر به مراتب آسان‌تر ایجاد خواهد شد، ولی پاسخ بازتابی شدیدتری در نوزادان بزرگ‌تر خواهد داشت. 

سن شروع و اتمام بازتاب بابکین نوزاد

همان طور که گفته شد به میزانی که سن نوزاد کمتر باشد، این بازتاب راحت‌تر ایجاد خواهد شد. به طور کل بازتاب بابکین تا شش ماهگی مشاهده شده و بعد از آن به تدریج محو خواهد شد. در نوزادانی با مشکل عصبی این بازتاب یا وجود نخواهد داشت یا بسیار با شدت کم مشاهده می‌شود. البته عدم وجود بازتاب لزوما به معنی عدم سلامتی نوزاد نیست. و برای تشخیص حتما باید به متخصص کودک مراجعه نمایید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

سخن پایانی

کلیه بازتاب‌های دوران نوزادی حاوی اطلاعات بسیار مهم در زمینه سلامت و بیماری نوزاد شماست. آگاهی از زمان شروع و خاتمه این بازتاب‌ها و مشورت و کمک گرفتن از متخصصین خبره سلامت کودک شما را تضمین خواهد کرد.

فروشگاه آرامیس

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره