آموزش به کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آموزش به کودکان با توجه به سن و میزان درک آن‌ها باید ترتیب داده شود، والدین با درک روند رشدشناختی و توانایی درک کودک از مسائل پیرامونی می‌توانند انواع مهارت‌های مورد نیاز را از همان کودکی با روش‌های مختلف مثل بازی و شعر به فرزندشان بیاموزند. اگر فکر می‌کنید با گذر زمان کودک خودش یاد می‌گیرد، سخت در اشتباه هستید، حتی مهربانی کردن را هم می‌توانید به فرزندتان آموزش دهید. در ادامه به مهم‌ترین مسائلی که باید از همان کودکی آموزش داده شود اشاره کرده‌ایم. در صورتی که در مورد هر کدام از مهارت‌ها با فرزندتان مساله‌ای دارید، حتما مشاوره کودک دریافت کنید.

آموزش به کودکان

کودکان با استعدادها و علایق متفاوتی متولد می‌شوند. یکی از وظایف پدر و مادر این است که متناسب با خصوصیاتی که فرزندش دارد، محیط آموزش را برای او فراهم کند.

در واقع انسان‌ها از بدو تولد شروع به یادگرفتن می‌کنند، وجود والدین کودک را قادر می‌سازد به تدریج حرف بزند، راه برود و رشد کند. بنابراین این والدین هستند که با آموزش مهارت های مختلف به کودکان در شکل گیری شخصیت فرزند خود و خصوصیات مثبت در او تاثیرگذار هستند.

چه چیزهایی برای آموزش به کودکان ضروری است؟

 والدین باید سعی کنند برخی از ویژگی‌هایی که در شکل‌گیری شخصیت انسان‌ها بسیار نقش دارد را در وجود فرزند خود شکل دهند. شکل‌گیری یک ویژگی در وجود هر فردی نیازمند این است که او از آموزش های صحیح برخوردار باشد. در ادامه به مهم‌ترین مواردی که لازم است به کودک خود آموزش دهید، اشاره کرده‌ایم.

آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان

از جمله مهارت‌هایی که کودکان نیاز به یادگیری آن دارند، مهارت‌های اجتماعی است. یادگیری مهارت‌های اجتماعی نیازمند آموزش بوده و از کودکی تا بزرگسالی برای برقراری تعاملات سازنده بایستی به کار گرفته شود.

والدین برای یاد دادن مهارت‌های اجتماعی به کودک خود، باید از روش‌های آموزشی مطلع باشند. چراکه در کودکان برونگرا شاید برقراری ارتباط آسان‌تر باشد اما در کودکان درونگرا که سخت‌تر با دیگران ارتباط می‌گیرند، شاید کار آسانی نباشد. پس برای این دسته از کودکان علاوه بر یادگیری مهارت های اجتماعی، یادگیری فنون بیان نیز مهم است.

فروشگاه آرامیس

در واقع کودکانی که دارای مهارت‌های‌ اجتماعی قوی‌تری هستند، قادرند در مدرسه نیز با برقراری تعاملات سازنده پیشرفت داشته باشند.

آموزش نظم به کودکان

آموزش نظم موضوعی است که اگر از کودکی آموزش داده شود، به نوعی در وجود او نهادینه می‌شود و تبدیل به یک عادت مثبت در زندگی او می‌گردد.

سعی کنید در حد متعادل و نه در حدی که باعث شوید کودک شما وسواس گونه رفتار کند، نظم را به کودک خود آموزش دهید. حتی می‌توانید در صورتی که فرزندتان کارهای خود را به صورت منظم انجام داد، پاداشی برای او در نظر بگیرید.

توجه داشته باشید که پاداش همیشه مادی نیست، مثلا می‌توانید به کودک خود بگویید که اگر او هر شب به صورت منظم مسواک بزند، پاداش او این است که داستان مورد علاقه‌اش را برای او می‌خوانید. برای آشنایی با روش‌های آموزش نظم به کودکان کلیک کنید.

مقاومت در برابر ناملایمات  

هر انسانی متناسب با سن خود برخی مشکلات و اصطلاحا ناملایماتی را تجربه می‌کند. عبور از سختی‌ها نیازمند برخورداری از مقاومت روانی مناسبی جهت سازگاری برای زندگی کردن است.

برای کاهش آسیب پذیری کودک‌تان گاهی بگذارید او معنی سختی را متوجه شود و مقاومت در برابر آن را بیاموزد. چراکه پدر و مادرانی که همواره مراقب فرزند خود هستند، باعث می‌شوند او در برابر هر اتفاق کوچکی آسیب پذیر بوده و نتواند تصمیم درست بگیرد و یا حتی احساس شکست داشته باشد.

همدلی

همدلی تنها به معنی یاد دادن دلسوزی به فرزندتان نیست. در واقع آموزش همدلی به فرزندتان یعنی به او یاد دهید که با احساسات مختلف آشنا شود و به تاثیری که هر کدام بر روی انسان می‌گذارد فکر کند.

اینکار باعث پرورش رشد هیجانی و در نهایت برقراری ارتباطات موثرتر در او خواهد شد، چراکه مثلا وقتی از جانب دیگران رفتار مثبتی را دریافت کند، حتما متناسب با آن بازخورد مثبتی را نشان خواهد داد. در نتیجه همدلی کودک می‌تواند احساسات مثبت و خوشایندی را در وجود او پرورش دهد. برای آشنایی با نحوه آموزش اخلاق به کودکان و ارزش‌ها کلیک کنید.

روش مدیریت پول

کودکان تقریبا از سن چهار سالگی رابطه پول با وسایلی که خریداری می‌شود، را درک می‌کنند. وقتی در سن شش و یا هفت سالگی به مدرسه می‌روند با یادگیری ریاضی و اعداد می‌توانند محاسباتی را که به پول مربوط است، انجام دهند.

می‌توانید در این سن به فرزند خود، مدیریت پول را که از مسائل مهم در زندگی است، آموزش دهید. برای اینکار هفته‌ای به او مبلغی پول بدهید و از او بخواهید که در طول این یک هفته سعی کند پول خود را مدیریت کند.

آموزش مهارت نه گفتن

اگر فرزندتان دارای مهارت نه گفتن باشد، این اطمینان را به شما خواهد داد که او همواره می‎تواند مراقب خودش باشد.

در واقع کودکی که دارای مهارت نه گفتن است و به اصطلاح جرات مند است، بدون پرخاشگری توانایی دفاع از حق و حقوق خود را دارد. بدین معنی که اگر کودک شما در بین دوستان و یا مدرسه مورد ظلم قرار بگیرید، بدون اینکه آرامش خود را از دست بدهد، توانایی حل مسئله را خواهد داشت. برای آشنایی با سایر آموزش مهارت های زندگی به کودک کلیک کنید.

بالا بردن اعتماد به نفس

به عنوان والدین نقش پررنگی در تقویت اعتماد به نفس فرزندتان دارید. برای افزایش اعتماد به نفس کودک خود می‌توانید به خاطر رفتارهای مثبتش از او قدردانی نمایید و به روش‌های مختلف او را تشویق کنید. این کار ضمن افزایش اعتماد به نفس کودک باعث می‌شود او تلاش کند برای اینکه همواره مورد قبول شما واقع شود، رفتارهای مثبت بیشتری را انجام دهد.

برای این منظور در برخی از امور مسئولیت کارهایش را به خودش بسپارید. چراکه اینکار حس استقلال به او می‌دهد، که در نهایت منجر به افزایش اعتماد به نفسش خواهد شد. 

در ادامه مقالاتی پیشنهاد داده شده اند که خواندن آن‌ها برای پاسخ به سوالات فرزندتان ضروری است.

توضیح مرگ برای کودک

آموزش پس انداز کردن به کودک

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش به کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره