آموزش ریاضی به کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آموزش یاضی به کودکان همواره از دغدغه های پدر و مادر هایی است که تمایل دارند از سنین پایین ریاضی را به فرزندشان بیاموزند. آموزش ریاضی به کودکان باید ساده و قابل فهم باشد، به طوری که ضمن اینکه برای کودک جذاب باشد، باعث کسلی و بی‌حوصلگی او نشود. این که تصمیم بگیریم ریاضی را به زبان ساده به کودکان آموزش دهیم، به این آسانی هم نیست؛ چراکه اغلب بچه‌ها تمایلی به یادگیری ریاضی ندارند. با استفاده از روش‌های جدید آموزشی می‌توانید ریاضی را برای آن‌ها شیرین کنید. برای آشنایی با انواع روش های جدید تربیت کودک کلیک کنید.

آموزش ریاضی به کودکان

اگر می‌خواهید آموزش ریاضی را از سنین کم به کودکان خود شروع کنید، می‌توانید در شرایط مختلف به روش‌های مختلف این کار را انجام دهید، برای مثال؛

  • وقتی به خرید می‌روید، می‌توانید نحوه محاسبه و معامله کردن را به او بیاموزید.
  • به او یاد دهید وسایل خانه را جا به جا کرده و آن‌ها را بشمارد.
  • سعی کنید از او بخواهید که قد و وزنش را محاسبه کند و با دیگر اعضای خانواده مقایسه نماید.
  • ساعت را به او آموزش دهید و در زمان‌های مختلف از او ساعت را بپرسید.
  • داستان‌هایی با موضوع ریاضی را برای او تعریف کنید.
  • و …

برای آشنایی بیشتر با سایر روش های آموزش به کودکان کلیک کنید.

تقویت و آموزش مهارت ریاضی به کودکان

در آموزش ریاضی برای تقویت مهارت یادگیری در کودک باید به برخی نکات توجه داشته باشید. با کارهای شاید ساده می‌توانید ریاضی را برای او آسان کنید.

  • شعر ها و سرودهایی برای کودک خود بخوانید و به او آموزش دهید که در مورد اعداد و ریاضی باشد.
  • همراه با کودک خود هر آنچه از ریاضی را که به او آموزش می‌دهید، در قالب کتاب برای او بسازید.
  • به او یاد بدهید با تلفن کار کند و مثلا شماره شما را حفظ کرده و سعی کند با تلفن شماره گیری کند. یا اگر می‌خواهید با کسی تماس بگیرید، بگذارید او شماره را وارد کند.
  • اشکال هندسی و ریاضی را به او آموزش دهید و سپس از کودک خود بخواهید مشابه آن‌ها را در محیط اطراف خود پیدا کند.

بهترین روش‌های آموزش ریاضی به کودکان

طبق تحقیقات انجام گرفته، کودکانی که از سنین پایین ریاضی را می‌آموزند، در سنین نوجوانی نیز نسبت به دیگر همسالان خود توانایی بالایی در درک مسائل ریاضی دارند.

وقتی کودکان از سنین کم توانایی تحلیل مفاهیم ریاضی را بدست می‌آورند، در واقع ذهن آن‌ها آمادگی درک مسائل ریاضی سخت‌تر را در آینده نیز بدست می‌آورد.

فروشگاه آرامیس

اما آموزش ریاضی به کودکان همواره کار ساده‌ای نیست، چراکه بچه‌ها سعی می‌کنند با بازیگوشی از دست آموزش رها شوند. اما می‌توان با استفاده از راهکارهایی میزان علاقه و اشتیاق فرزند خود را به یادگیری ریاضی افزایش دهید. 

از ابزارهای کمک درسی استفاده کنید

کودکان در سنین پایین و متناسب با مراحل رشد خود، نمی‌توانند مفاهیم انتزاعی و ذهنی را درک کنند. برای اینکه بتوان ریاضی را به کودکان آموزش داد، از ابزارهای کمک درسی و یا اشیا مختلف استفاده کنید.

برای اینکار می‌توانید لگوهای آموزشی و یا دیگر ابزارهایی که برای اینکار وجود دارد، را در اشکال و رنگ‌های مختلف تهیه کنید و سعی کنید از آن‌ها برای آموزش مفاهیم ساده همچون عملیات جمع و تفریق استفاده نمایید.

ریاضی با بازی

کودکان در سنین کم به بازیگوشی و بازی بسیار علاقه دارند و از طرفی بسیاری از موارد را نیز در قالب بازی یاد می‌گیرند. در نظر داشته باشید که اگر سعی کنید ریاضی را در قالب بازی به کودک خود آموزش دهید، او بیشتر از هر زمان دیگری مطالب را یاد می‌گیرد و بیشتر در ذهنش حک می‌شود.

برای یاد دادن ریاضی به کودک خود بازی‌های مختلفی را طراحی کنید، اما نباید شرایط بازی را به گونه‌ای جلو ببرید که کودک احساس ترس داشته باشد. حتی اگر او نتوانست به سوالات ریاضی که در قالب بازی از او می‌پرسید، پاسخ دهد، او را تشویق کنید اما از او بخواهید که بیشتر تلاش کند.

استفاده از تصاویر

همانطور که اشاره کردیم برای آموزش ریاضی به کودکان بایستی از اشیا و وسایلی استفاده کنید که ریاضی را برای آن‌ها قابل درک کند.

در این زمینه می‌توانید از تصاویر هم کمک بگیرید، به صورتی که مفاهیم ریاضی را در قالب نقاشی و یا عکس به کودک خود نشان دهید.

در آموزش ریاضی به کودکان با تصاویر از او بخواهید که به کمک عکس و یا نقاشی سوالات ریاضی را که از او می‌پرسید، جواب دهد. 

مثلا برای یاد دادن جمع با استفاده از تصویر می‌توانید از کشیدن سیب استفاده کنید و در چند مرحله چند عدد سیب بکشید و از او بخواهید حاصل جمع آن‌ها را خود نقاشی کند. با این کار ضمن آموزش ریاضی به او، هنر و خلاقیت کودک نیز تقویت می‌شود. 

اپلیکشن‌ها و بازی‌های رایانه‌ای

در دنیای امروز تقریبا اغلب کودکان برای خود تبلت و یا گوشی هوشمند دارد. اما نکته‌ای که پیرامون دسترسی کودک به این وسایل هوشمند وجود دارد، این است که والدین سعی کنند استفاده از تبلت و یا گوشی را برای کودک خود مدیریت شده جلو ببرند.

برای آموزش ریاضی همراه با بازی، اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارد. می‌توانید این نرم افزارها را برای کودک خود نصب کنید تا کودک‌تان در فضایی که برای او جذاب و دوست داشتنی است، ریاضی را نیز بیاموزد.

اینکار باعث می‌شود ضمن اینکه کودک‌تان ریاضی یاد بگیرد، در حال کار با تبلت و یا گوشی وقت خود را نیز هدر ندهد و جنبه آموزشی نیز داشته باشد.

استفاده از فلش کارت‌ ها

از جمله ابزارهایی که برای یادگیری ریاضی در سنین مختلف وجود دارد، فلش کارت‌ها است. سعی کنید متناسب با سن کودک خود فلش کارت‌های ریاضی را برای او تهیه کنید.

به او یاد دهید که در برخی از فلش کارت‌ها سوال را بخواند و یا سوال را برای او بخوانید و پس از پاسخ دادن، پاسخ سوال را در طرف دیگر کارت و یا کارت دیگر پیدا کند.

خوب است که شما هم به همراه کودک خود این فلش کارت‌ها را تهیه کنید، این کار برای کودک‌تان هم جذاب است و یادگیری ریاضی را برای او آسان‌تر می‌کند. در صورتی که فرزندتان به خوبی آموزه‌های شما را فرا می‌گیرد، بهتر است هر چه زودتر برای استعدادیابی کودکان اقدام نمایید.

علت کافی نبود آموزش ریاضی به کودک ناتوانی کودک

یکی از مزیت‌هایی که آموزش ریاضی به کودکان در سنین پایین دارد، این است که اگر کودک مبتلا به اختلال در یادگیری ریاضی باشد، در همین سنین پایین مشخص می‌شود. اختلال در یادگیری ریاضی از جمله اختلالات یادگیری است که در سنین کم و دبستانی مشخص می‌شود.

این اختلال باعث می‌شود که کودک در عین داشتن هوش و درک مناسب، نتواند مسائل و مفاهیم ریاضی را درک کند. اگر فرزند شما تلاش خوبی نسبت به همسالان خود دارد، اما در درک مفاهیم ریاضی مشکل دارد، می‌توانید برای تقویت مهارت‌های یادگیری در او به روانشناس کودک مراجعه کنید تا زودتر مشکل او برطرف شود. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش ریاضی به کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره