آموزش مهارت های زندگی به کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آموزش مهارت های زندگی به کودک از مهم‌ترین مسائلی است که باید در تربیت فرزندتان به آن توجه داشته باشید. مهارت‌های زندگی مجموعه‌ای از توانایی‌ها مثل مدیریت بحران یا برقراری روابط اجتماعی است و دانستن آن‌ها می‌تواند در شرایط زندگی هر یک از ما تأثیر بسیاری داشته باشد. همه ما در زندگی نقطه‌ضعف‌هایی داریم که محدودیت‌های بسیاری را در جریان زندگی‌مان به وجود آورده است.

حالا در نظر بگیرید که فرزندتان از سنین کودکی به‌خوبی با این مهارت‌ها آشنا شود و درنتیجه بسیاری از نقاط ضعفی را که شما در زندگی داشته‌اید تجربه نخواهد کرد. آیا به نظر شما فرزندتان در این شرایط زندگی راحت‌تری نخواهد داشت؟ با توجه به آنچه گفته شد در ادامه اهمیت آموزش مهارت‌های زندگی به کودک و همین‌طور مهم‌ترین مهارت‌هایی که فرزندتان باید بداند را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

آموزش مهارت های زندگی به کودک

مهارت های زندگی دسته‌ای از توانایی‌ها هستند که به کودک تان در داشتن یک زندگی بهتر کمک می‌کنند. درواقع هرکدام از این مهارت‌ها توانایی هستند که در طول زندگی به آن نیاز پیدا می‌کنیم. اگر آن‌ها را بلد باشیم زندگی بهتری خواهیم داشت و با بسیاری از مشکلات درگیر نخواهیم شد. از مهم‌ترین این مهارت‌ها می‌توان به حل مسئله، مدیریت بحران، تصمیم‌گیری، کنترل خشم و روابط اجتماعی اشاره کرد. همان‌طور که از نام این مهارت‌ها می‌توان فهمید یادگیری آن‌ها در هر بخشی از زندگی می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

برای آشنایی با روش های مناسب برای آموزش به کودکان کلیک کنید.

ضرورت یادگیری و آموزش مهارت های زندگی به کودک

قبل از آنکه راجع به اهمیت یادگیری مهارت های زندگی به کودک صحبت کنیم بهتر است با خودتان به این سؤال پاسخ دهید که از تربیت فرزندتان چه هدفی دارید؟ یا به‌عبارت‌دیگر می‌خواهید او در آینده چطور آدمی باشد؟ متأسفانه بسیاری از والدین فقط به پیشرفت توانایی‌های ذهنی فرزندشان مثل ریاضی یا یادگیری زبان‌های مختلف توجه دارند؛ اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که ذهن فرزند شما در سنین کودکی برای یادگیری ظرفیت بسیار بالایی دارد.

به میزانی که شما توانایی‌های متنوع‌تری را برای آینده به کودک آموزش دهید او در بزرگ‌سالی زندگی راحت‌تری خواهد داشت؛ اما هرچقدر این توانایی‌ها را به چند نمونه کوچک محدود کنید فرزندتان در آینده به دلیل نداشتن مهارت، دچار مشکل خواهد شد.

به یاد داشته باشید که مهارت‌های ذهنی و سوادآموزی اگرچه اهمیت بسیاری دارند؛ اما فرزند شما قرار است در یک محیط اجتماعی زندگی کند و این یعنی او علاوه بر سواد به مهارت‌های زندگی در محیط اجتماعی هم نیاز دارد. درنتیجه بهتر است آموزش این مهارت‌ها به فرزندتان را جدی بگیرید.

برای آشنایی با راه های داشتن یک کودک شاد کلیک کنید.

آموزش مهارت های ضروری زندگی به کودک

تا جایی که می‌توانید آموزش مهارت های مختلف به کودک را متوقف نکنید. همان‌طور که گفتیم هرچقدر مهارت‌های بیشتری به فرزندتان بیاموزید او در آینده زندگی راحت‌تری خواهد داشت. اما در بین مهارت‌ها هم بعضی از آن‌ها مهم‌تر هستند. به‌عبارت‌دیگر بهتر است به آموزش مهارت‌ها زیر توجه بیشتری داشته باشید.

✔️ مهارت نه گفتن

کودکان در سن بسیار بحرانی قرار دارند. آن‌ها به دلیل ضعف‌هایی که دارند ممکن است مورد زورگویی و بدرفتاری ازجمله خطر تجاوز قرار بگیرند. به همین خاطر مهارت نه گفتن، از اولین عنوان‌های آموزش مهارت های زندگی به کودک تلقی می‌شود.

برای آشنایی با راه های آموزش کنترل هیجان در کودک کلیک کنید.

✔️ مهارت برقراری روابط اجتماعی

ارتباط برقرار کردن با دیگران برای کودک موضوع بسیار مهمی است. آن‌ها از این طریق روابط اجتماعی، اصول و قواعد اجتماعی و همین‌طور همدلی کردن با دیگران را یاد می‌گیرند. به‌علاوه این مهارت تا بزرگ‌سالی به آن‌ها کمک می‌کند و در آینده هم به‌راحتی می‌توانند دوستانی برای خود پیدا کنند. درنتیجه دوست‌یابی از آن دسته مهارت‌هایی است که باید آموزش آن را جدی بگیرید. برای آشنایی با روش های پرورش مهارت های ارتباطی کودکان کلیک کنید.

✔️ مهارت مدیریت زمان

مدیریت زمان از آن دسته مهارت‌هایی است که تا بزرگ‌سالی به آن نیاز داریم و بسیاری اوقات آرزو می‌کنیم ای‌کاش این مهارت‌ را بلد بودیم یا حداقل زودتر یاد گرفته بودیم. به همین خاطر بهتر است هرچه سریع‌تر آموزش این مهارت را برای فرزندتان شروع کنید. به‌علاوه کودکان نیاز دارند تا بتوانند بین درس‌ها، کلاس‌های فوق‌برنامه و همین‌طور تفریحات‌شان تعادل برقرار کنند و این تعادل از راه یادگیری مهارت مدیریت زمان شکل می‌گیرد.

✔️ مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری

حل مسئله و تصمیم‌گیری از مهم‌ترین مهارت‌هایی هستند که در طول زندگی به آن‌ها نیاز داریم. آموزش مهارت های زندگی به کودک به همراه مهارت حل مساله کامل می‌شود. هنگامی‌که در زندگی با یک مشکل مواجه می‌شویم باید بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم و تصمیم درستی بگیریم. در غیر این صورت مشکلات بیشتری را وارد زندگی‌مان می‌کنیم.

✔️ مهارت تفکر نقادانه

تفکر نقاد به این معناست که وقتی با موضوعی روبه‌رو می‌شوید بتوانید به‌خوبی تمام ابعاد آن را بررسی کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند هر حرفی را به‌راحتی نپذیرید یا وقتی در یک شرایط خاص قرار می‌گیرید به‌خوبی از پس حل کردن آن بربیایید.  آموزش مهارت های زندگی به کودک گاه فاقد آموزش تفکر نقادانه است، چنین کودکانی به راحتی در جامعه تحت تاثیر دوستان و یا سایر گروه‌های اجتماعی و یا افراد سودجو قرار می‌گیرند. این مهارت به فرزند شما کمک می‌کند هر حرفی را بی‌دلیل نپذیرد و به‌خوبی بتواند راجع به چیزهایی که می‌بیند و می‌شنود تحلیل انجام دهد.

برای آشنایی با روش های افزایش مسئولیت پذیری کودکان کلیک کنید.

آموزش مهارت های زندگی و روانشناسی به کودک

یکی از بهترین راهکارها برای آموزش مهارت های زندگی به کودک این است که از یک مشاور کودک کمک بگیرید. مشاورین با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارند به‌خوبی می‌توانند مهارت‌ها را به فرزند شما آموزش دهند. مشاورین مهارت‌ها را با توجه به سن فرزندتان، شرایط زندگی و همین‌طور درک کودک ساده یا پیچیده می‌کنند. برای دریافت مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

به‌علاوه به این خاطر که از بازی‌ها و داستان‌ها در آموزش هر مهارت استفاده می‌کنند یادگیری برای کودک جذاب خواهد بود. یکی دیگر از مزیت‌های کمک گرفتن از مشاور این است که کودک شما در جلسات گروهی شرکت می‌کند و این جلسات علاوه بر اینکه فرصت آزمون‌وخطا برای یادگیری هر مهارت را به او می‌دهد، شرایط را برای دوستی‌های بیشتر و یادگرفتن کودکان از یکدیگر هم ایجاد می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش مهارت های زندگی به کودکان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

مهارت‌های زندگی چه توانایی‌هایی هستند؟

این مهارت‌ها مجموعه‌ای از توانایی‌ها مثل تصمیم‌گیری، قدرت نه گفتن یا کنترل هیجانات است که باعث می‌شود کودک در آینده زندگی بهتری داشته باشد.

آموزش مهارت های زندگی به کودکان شامل چه مهارت هایی می شود؟

بهتر است تا جای ممکن همه مهارت‌ها را به او آموزش دهید. اما قدرت نه گفتن، مهارت روابط اجتماعی، تفکر نقادانه و همین‌طور حل مسئله و تصمیم‌گیری بسیار اهمیت دارند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره