قنداق کردن نوزاد چه معایب و مزایایی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قنداق کردن نوزاد در واقع پیچیدن بچه در یک پارچه لطیف و نرم است. اما برخی انجام آن را درست نمی‌دانند، چون معتقد هستند به مفاصل ران کودکان آسیب می‌رساند و برخی دیگر نیز بر این باورند که اگر قنداق کردن به درستی انجام شود، ضمن اینکه فضایی مانند رحم مادر را برای نوزاد شبیه سازی می‌کند، به نوزاد کمک می‌کند تا راحت تر بخوابد و خواب عمیقی داشته باشند. به همین دلیل برای بسیاری از مادران سوال است که کودک خود را قنداق کنند یا نه. در ادامه مزایا و نحوه قنداق کردن نوزاد را شرح داده‌ایم. در صورت وجود هر گونه سوال مشاوره کودک دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قنداق کردن نوزاد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

قنداق کردن نوزاد چیست؟

نحوه قنداق کردن نوزاد

قنداق کردن نوزاد یکی از روش های سنتی و قدیمی است. در این روش نوزاد به خوبی آرام می‌گیرد و به خواب می‌رود. برای قنداق کردن نوزاد باید یک پتوی سبک یا پارچه مناسب با الیاف نخ انتخاب کنید. در این حالت سر و گردن نوزاد بیرون می‌ماند و فقط باید دست و پای او را داخل پارچه قرار داد. این روش مزایا و معایبی را با خود به همراه دارد. که در این مقاله به طور کامل در رابطه با آن توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

زمان مناسب قنداق کردن نوزاد

قنداق کردن نوزاد معمولا برای کودکان تازه متولد شده استفاده می‌شود. این روش را از 4تا 6 ماهگی استفاده می‌کنند. اما هرچقدر سن کودک بالاتر برود؛ استفاده از این روش کاربردی ندارد. با افزایش سن نوزاد می‌توانید کیسه خواب را جایگزین قنداق کنید.

فروشگاه آرامیس

فواید و مزایای قنداق کردن نوزاد

شاید تصور مادران بر این باشد که قنداق کردن نوزاد بر اساس سنت‌ها وجود دارد، در حالی که ردپای استفاده از قنداق در تمامی فرهنگ‌ها دیده می‌شود که باعث شده برای روشن سازی مزایای قنداق، مطالعات بیشتری بر روی آن انجام شود. با اینکه بسیاری استفاده از قنداق را مناسب نمی‌دانند، اما نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که قنداق کردن برای کودک مزیت‌هایی را به همراه دارد.

کودکانی که مطابق اصول و شیوه صحیح نگهداری نوزاد، قنداق می‌شوند، نسبت به دیگر نوزادان تازه متولد شده، ساکت‌تر هستند و سریع‌تر به خواب می روند و خواب طولانی‌تری را تجربه می‌کنند. ضمن اینکه این دسته از کودکان دارای ضربان قلب کمتری نیز هستند و به عبارتی در قنداق آرام می‌گیرند. برای آشنایی با سایر روش‌های آرامش دادن به نوزاد کلیک کنید.

? کاهش رفلکس استارتل یا مورو با قنداق کردن

قنداق کردن نوزاد ضمن اینکه باعث کاهش گریه نوزاد شده و ضربان قلب او را در حالت پایداری نگه می‌دارد، با کاهش رفلکس مورو، کیفیت خواب نوزاد را نیز افزایش می‌دهد.

نوزادانی که تازه متولد می‌شوند دارای رفلکس مورو هستند که معمولا تا سه ماهگی ادامه دارد. وقتی نوزاد در برابر یک استرس ناگهانی قرار می‌گیرد، پاهای خود را باز کرده و بازوهایش را همراه با دستان باز به بالا می‌برد. رفلکس مورو طبیعی است، اما برای برخی از نوزادان که این حالت را در خواب دارند، باعث به هم ریختن خواب‌شان می‌شود و با قنداق کردن نوزاد این رفلکس کاهش می‌یابد.

? شباهت قنداق با رحم مادر

یکی از فواید قنداق کردن نوزاد، شباهت آن با رحم مادر است. نوزادان هرچه محیط اطرافشان شباهت بیشتری با رحم مادر داشته باشد؛ آرامش بیشتری را کسب می‌کنند. در واقع با این کار لذت می‌برند.

? کاهش خطرات هنگام خواب

قنداق کردن نوزاد یک فایده بزرگ به نام کاهش خطرات دارد. این روش باعث می‌شود که نوزاد به پشت بخوابد و از خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در امان باشد.

? کمک به آرامش کودک هنگام کولیک

مهم ترین دلیل قنداق کردن نوزاد، کسب آرامش است. زمانی که نوازاد دچار کولیک می‌شود؛ با روش قنداق این درد کاسته می‌شود.

? محدود کردن دست و پا

با قنداق کردن نوزاد می‌توانید حرکات دست و پای او را محدود کنید. کودک را از دستان برای چنگ انداختن بدن در امان خواهید گذاشت.

مراحل قنداق کردن نوزاد

همانطور که اشاره کردیم، قنداق کردن نوزاد در صورتی که به درستی انجام شود، دارای فواید زیادی است. بنابراین مادرانی که اولین فرزند خود را به دنیا آورده‌اند، بایستی از نحوه صحیح قنداق کردن بچه اطلاع داشته باشند. قنداق کردن کار آسانی است که بایستی در مراحل زیر انجام شود:

? مرحله اول : ابتدا پتوی قنداق کودک را بر روی یک سطح صاف و مناسب همانند تخت به شکل لوزی پهن کنید. توجه داشته باشید که یکی از گوشه‌های لوزی بالای سر کودک قرار می گیرد که بایستی آن را تا 15 سانتی متر تا بزنید.

? مرحله دوم : سر کودک خود را بر روی لبه تاخورده پتو قرار دهید، به طوری که بدن او در وسط قنداق به سمت گوشه پایین باشد.

? مرحله سوم : حال بایستی که دست چپ نوزاد را صاف کرده و سمت چپ پتو را روی آن دست و سینه کودک بکشید و زیر دست سمت راست او قرار دهید. در این مرحله دست چپ کودک زیر پتوی قنداق قرار می‌گیرد.

? مرحله چهارم : حال بایستی گوشه پتویی که در قسمت پایین قرار دارد را بر روی بدن نوزاد قرار دهید و در زیر چانه او تا بزنید.

? مرحله پنجم : دست راست نوزاد که آزاد است را صاف کنید و حال قسمت راست پتو را بر روی بدن کودک بکشید و در قسمت چپ قرار دهید.

? مرحله ششم : در نهایت قنداق را محکم کنید و در آخرین قسمت که پتوی قنداق را قرار داده‌اید، آن را ببیندید.

❌ توجه

باید زمانی که قنداق کردن نوزاد را انجام می‌دهید، به چند نکته توجه داشته باشید.

? سعی کنید برای کودک خود سه عدد قنداق تهیه کنید و دو عدد از آن‌ها را در منزل استفاده کنید و دیگری را نیز اگر قصد داشتید کودک خود را بیرون از منزل ببرید، استفاده نمایید.

? پارچه قنداقی که تهیه می‌کنید، بایستی نرم باشد. نرم بودن به معنای شل بودن پارچه نیست.

? قنداق را بسیار سفت دور نوزاد نپیچید، قنداق باید به گونه‌ای پیچیده شده باشد که امکان عبور دو تا سه انگشت بین سینه کودک و پتو قنداق وجود داشته باشد و در دور باسن او نیز بایستی به گونه‌ای پیچیده شود که نوزاد به راحتی پاهایش را تکان دهد.

? برخی نوزادان در صورتی که دست‌های‌شان در قنداق باشد، بی قراری می‌کنند. در این حالت می‌توانید دستان نوزاد را از قنداق خارج کنید.

? در کل اگر کودک شما وقتی قنداق ندارد، آرام‌تر است و بهتر می‌خوابد و وقتی او را قنداق می‌کنید، نا آرام است، پس بهتر است او را در حالت آزاد بگذارید و قنداق نکنید.

قنداق کردن نوزادان نارس

قنداق کردن نوزاد همان اندازه که می‌تواند برای یک نوزاد کامل آرام بخش باشد و خواب او را بهبود ببخشید، برای نوزاد نارس نیز دارای کارایی است. بهتر است در مراحلی که قصد دارید نوزاد خود را که نارس است، قنداق کنید، به جای قرار دادن دست‌ها در کنار پهلوها، دست‌هایش را بر روی سینه‌اش قرار دهید. توصیه می‌شود، برای کسب اطمینان بیشتر پیرامون نحوه قنداق نوزادان نارس، مشاوره برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

معایب قنداق کردن نوزاد

معایب قنداق کردن نوزاد

همانطور که اشاره کردیم قنداق کردن برای تمامی نوزادان نیز مناسب نیست و ممکن است نوزادی با قرار گرفتن در قنداق به خاطر تحت فشار بودن، گریه بیشتری بکند. در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به دلایلی بپردازیم که قنداق کردننوزادان را منع می‌کند.

? خطر مرگ ناگهانی نوزاد

یکی از دلایل منع قنداق کردن نوزاد، خطر مرگ ناگهانی یا SIDS است. گاها مادران برای قنداق کردن نوزاد از پتوهای سنگین و یا خیلی گرم استفاده می‌کنند که خطرناک است. به طوری کلی پیچیدن نوزاد در پتو‌های سنگین، قرار دادن آن‌ها کنار بخاری و … گرمای بدن‌شان را افزایش داده و خطر مرگ ناگهانی را در پی دارد.

? در رفتگی تکاملی مفصل ران

اگر قنداق کردن نوزاد به درستی انجام نشود (مثل محکم بستن پاها چرا که موجب تکامل نیافتن مفصل ران شده و عواقب ناخوشایندی را برای کودک به همراه دارد)، موجب در رفتگی تکاملی مفصل ران می‌شود. این موضوع در کودکانی که به طور مادرزادی مبتلا به دررفتگی مادرزادی مفصل هستند، خطر بیشتری دارد. برای جلوگیری از این مشکل به خصوص در نوزادان دختر باید یا کودک خود را قنداق نکنید و یا به گونه‌ای قنداق کنید که او بتواند آزادانه پاهای خود را حرکت دهد.

? تداخل با تحرک و رشد کودک

اگر به قنداق کردن نوزاد می‌پردازید، بهتر است که پس از یک ماهگی این کار را متوقف نمایید. چراکه پس از یک ماهگی، قنداق کردن می‌تواند با تحرک و رشد کودک تداخل داشته باشد.

? خفگی با غتلیدن روی شکم

زمانی که فرزند شما توانایی غلتیدن دارد، بهتر است قنداق کردن نوزاد را متوقف نمایید. چراکه ممکن است وقتی قنداق است، با غلت زدن راه تنفسش بسته شود و باعث خفگی کودک شود. پس بهتر است همواره حواستان به نوزاد باشد، چراکه دقیقا مشخص نیست نوزادان در چه سنی شروع به غلت زدن می‌کنند.

خطرات قنداق کردن نوزاد

قنداق کردن نوزاد ممکن است که خطراتی را به همراه داشته باشد. این خطرات به دلیل نحوه بستن قنداق می‌باشد. در این مقاله ریسک بستن این روش را توضیح داده ایم.

? اگر جنس قنداق نوزاد نامناسب باشد؛ احتمال خطر گرم شدن و خفگی نوزاد وجود دارد.

? هنگام شیردهی نباید از قنداق استفاده کنید.

? قنداق باعث قطع صدای نوزاد و تاخیر در پاسخگویی می‌شود.

? کاهش برانگیختگی از دیگر روش های ریسک پذیر در قنداق کردن است.

چگونه خطر قنداق کردن نوزاد را کم کنیم؟

برای کاهش خطرات قنداق کردن نوزاد توجه به برخی نکات ضروری است. در ادامه به این نکات اشاره کرده ایم.

? از پارچه های نخی و نازک استفاده کنید.

? بالای شانه های نوزاد را هرگز نبندید.

? کودک را محکم اما آرام قنداق کنید.

? همیشه نوزاد را به پشت بخوابانید.

? دمای بدن نوزاد را دائم بررسی کنید.

? هنگامی که نوزاد در حال تحرک است، از قنداق کردن پرهیز کنید.

? بهترین زمان برای قنداق، خواب شبانه است.

سخن پایانی

در نهایت باید گفت که قنداق کردن علاوه بر مزایایش می‌تواند موجب آسیب به کودک نیز بشود، بنابراین در صورتی که تصمیم به قنداق کردن نوزاد خود را دارید، حتما شیوه صحیح آن را یاد بگیرید و از ایمن بودن کودک‌تان اطمینان حاصل نمایید. بنابراین سعی کنید مطابق شرایط نوزادتان در مورد قنداق کردن یا نکردن او تصمیم بگیرید و حتما از خدمات مشاوره کودک و راهنمایی متخصصان اطفال استفاده نمایید. برای آموزش بچه داری کلیک کنید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قنداق کردن نوزاد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره