کنترل بچه های بیش فعال با چند راه ساده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کنترل بچه های بیش فعال از دغدغه‌های والدینی است که کودک مبتلا به اختلال نقص توجه یا بیش فعالی (ADHD ) دارند. کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی، باهوش و دلسوز هستند، اما توانایی کنترل رفتارهای خود را ندارند و بسیار خود جوش بوده و انرژی فراوانی دارند. این دسته از کودکان دارای مشکلات رفتاری، فراموشی انجام کار، نافرمانی، عزت نفس پایین، فراز و نشیب‌های عاطفی و … هستند. به همین دلیل نگهداری از آن‌ها برای پدر و مادر به یک چالش تبدیل می‌شود و گاهی برای‌شان ناراحت کننده و حتی ناامید کننده است. در ادامه راهکارهایی را برای کنترل بچه های بیش فعال ارائه کرده‌ایم.

فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

کنترل بچه های بیش فعال چگونه است؟

کنترل بچه های بیش فعال چگونه است؟

تربیت کودکانی که به اختلال بیش فعالی دچار هستند، بسیار دشوار است. این کودکان چالش های مخصوص به خود را دارند اما با کمک برخی از روش ها می‌توان کنترل‌بچه‌های بیش فعال را بر عهده گرفت. برای کودکانی که به بیش فعالی مبتلا هستند؛ ثبات بسیار حیاتی و مهم است. با کمک رواندرمانی، خانواده درمانی و در شرایط حساس دارو درمانی می‌توانید به فرزندان مبتلا به ADHD کمک کنید. توصیه می‌کنیم که برای کنترل‌بچه های بیش فعال حتما از روانشناس کمک بگیرید. 

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

قدم اول در کنترل بچه های بیش فعال

قبل از هر اقدامی برای کنترل‌بچه‌های بیش فعال، باید آگاهی لازم درباره بیش فعالی کودکان را داشته باشید. در واقع این اختلال نوعی اختلال در رشد عصبی است. این اختلال معمولا در کودکان زیر هفت سال، دیده می‌شود. با وجود این اختلال در واقع کودک نمی‌تواند واکنش‌های خود به خودی را کنترل کند. واکنش‌هایی که تمامی جنبه‌ها شامل حرکت، گفتار و گوش دادن را شامل می‌شود.

این دسته از کودکان به دلیل داشتن انرژی بسیار زیاد، معمولا به طور دائم در جنب و جوش هستند. جنب و جوش زیاد، آن‌ها را از یادگیری، انجام تکالیف مدرسه و … باز می‌دارد؛ به همین دلیل کودکان دارای بیش فعالی، دچار نقص توجه نیز می‌باشند و بایستی برای جلوگیری از ایجاد مشکل درمان شوند. در نظر داشته باشید که حتی بدون دارو نیز با انجام بازی‌هایی همچون پازل، شطرنج، معما، بازی‌های ساختنی و … می‌توان مغز این کودکان را بر روی موضوعی متمرکز کرد و آن‌ها را در یک جا بدون فعالیت زیاد نشاند تا کنترل‌بچه‌های بیش فعال صورت بگیرد. برای آشنایی بیشتر با نشانه های بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

کنترل بر اساس خصوصیات بچه های بیش فعال

به طور کلی اگر کودکی دارید که دائما در جنب و جوش است و نسبت به حرف‌های شما بی توجهی می‌کند، چنانچه علائم زیر را هم دارد، مبتلا به اختلال بیش فعالی است. برای درمان و کنترل بچه های بیش فعال ابتدا باید با خصوصیات رفتاری آنها آشنا شوید. 

🔹 بچه‌هایی که مبتلا به بیش فعالی هستند، در گوش دادن به صحبت‌های دیگران و یا گوش دادن مشکل دارند.

🔹 به اصطلاح یکجا بند نمی‌شوند و دائما در حرکت و جنب و جوش هستند.

🔹صحبت‌های زیاد و پریدن در میان صحبت‌های دیگران نیز نشان از صبر نداشتن آن‌ها دارد.

🔹 به هیچ وجه پایبند دستورالعمل‌ها و صحبت‌های پدر و مادر خود نیستند.

🔹 انرژی بسیاری دارند و در نتیجه دارای تحرک زیادی هستند.

🔹می‌توانند به راحتی ناامید و نگران و یا غمگین و عصبانی شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش کودکان بیش فعال کلیک کنید. 

بهترین راه ها برای کنترل بچه های بیش فعال

اختلال نقص توجه و یا بیش فعالی اختلالی است که به عملکرد مغز مربوط می‌شود، بنابراین تحرک زیاد این دسته از کودکان و حرف گوش ندادن آن‌ها اختیاری نیست. بهترین راهکار فقط این است که به این دسته از کودکان آرامش داده شود، که در ادامه به راهکارهای موثر برای کنترل بچه های بیش فعال اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با جدیدترین روش‌های درمان بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

📌 تخیله انرژی کودک بیش فعال

برای کنترل‌بچه‌های بیش فعال باید به تخلیه انرژی آنها کمک کنید. کودکان بیش فعال دارای انرژی بسیار زیادی هستند که قادرند تا این حد جنب و جوش داشته باشند. برای تخلیه انرژی کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی، انجام ورزش‌هایی مثل کاراته، شنا، ژیمناستیک، جودو، فوتبال و … بسیار کمک کننده است. 

انجام این دسته از ورزش‌ها، دویدن و … ضمن تخلیه انرژی این دسته از کودکان، باعث انجام فعالیت بدنی و آرامش ذهن آن‌ها نیز خواهد شد. در خانه نیز می‌توانید همراه‌ کودک خود شوید و سعی کنید با او فعالیت‌هایی را همچون آشپزی کردن، تماشای تلویزیون، نظافت خانه و انجام بازی‌های فکری مثل پازل، جورچین و… را انجام دهید تا ذهن کودک را درگیر کنید. برای ایجاد انگیزه در کودک خود می‌توانید این بازی‌ها و فعالیت‌ها را در قالب یک مسابقه برگزار کنید، تا ضمن انجام فعالیت، مهارت‌های حافظه و تمرکز او نیز تقویت شود. در نهایت کنترل بچه های بیش فعال نیز به نحو احسنت صورت بگیرد. 

📌 کنترل بچه های بیش فعال | با فرزند خود به روشی ساده صحبت کنید

برای کنترل‌بچه‌های بیش فعال توجه کامل خود را به فرزندتان اختصاص دهید و سعی کنید متوجه شوید نگرانی‌ها و علاقه مندی‌های آن‌ها چیست، بهتر است با آن‌ها شمرده شمرده صحبت کنید.

📌 توجه به رژیم غذایی

مصرف برخی مواد غذایی باعث تشدید علائم بیش فعالی می‌شود. برای کنترل بچه های بیش فعال والدین بایستی در وعده‌های غذایی کودک خود، تعادل را رعایت کنند. بهتر است در وعده‌های غذایی کودکان بیش فعال بیشتر از غذاهای سالم شامل سبزی جات، میوه، پسته، گردو، فندق و غذاهای کم نمک و کم روغن استفاده شود و برخی دیگر از مواد غذایی شامل چیپس، فست فودها، تنقلات و نوشیدنی‌های گاز دار از رژیم غذایی آن‌ها حذف شود.

📌 کنترل بچه های بیش فعال | مصرف منظم داروها

از روش های کنترل‌بچه‌های بیش فعال مصرف دارو های منظم است. دارو‌های بیش فعالی ممکن است در کنار فواید بسیاری که دارد، دارای برخی عوارض جانبی نیز باشد که توصیه می‌شود حتما در صورتی که پزشک مصرف این داروها را برای کودک شما تجویز کرده، مصرف نماید. 

📌 کمک به کنار آمدن با احساسات

برای کنترل بچه های بیش فعال لازم است تا احساسات را به آنها آموزش دهید. کودکی که دارای اختلال نقص توجه و یا بیش فعالی است، کنترلی بر روی احساسات خود نیز ندارد. این بدین معنی است که می‌تواند به راحتی عصبانی شود و یا با غم و نگرانی خود نمی‌تواند مقابله کند و به عبارتی سریع بهم می‌ریزد. پدر و مادر بایستی به فرزند خود کمک کنند که با احساسات‌شان کنار بیاید و سعی کنند با رفتاری ملایم کودک خود را آرام کنند و به او بفهمانند که رفتار و واکنش سریع در لحظه‌های مختلف چگونه است. به مرور این حرف‌ها برای کودک قابل درک خواهد بود.

📌 کنترل بچه های بیش فعال | تشویق کودک بیش فعال

تشویق یکی از راه های کنترل‌بچه‌های بیش فعال می‌باشد. اگر کودک شما دارای بیش فعالی است و در مواقعی به حرف شما گوش می‌دهد و آنطور که شما می‌خواهید رفتار می‌کند، بهتر است برای اینکه این رفتار مثبت و خوب او، در خاطرش بماند، او را تشویق کنید و جایزه‌ای برای او بخرید. برای ایجاد انگیزه جهت انجام کارهای خودش، می‌توانید لیستی تهیه کنید و به ازای هر مثلا ده کار خوبی که در طول روز انجام داده، برای او یک هدیه بخرید. بدین ترتیب کارهای مختلف برای کودک تبدیل به وظیفه‌اش خواهد شد.

📌 خود مربی گری

برای کنترل‌بچه‌های بیش فعال بهتر است که خود مربی گری کنید. از کودک خود بخواهید در زمانی که بازی می کند، خود مربیگری کند. یعنی با خودش صحبت کند و در واقع بازیگرِ بازی خود باشد. چراکه این کار باعث می‌شود او داستانی را که ساخته، ادامه دهد و در واقع بر روی کاری که انجام می‌دهد، تمرکز داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندرم ویلیامز کلیک کنید. 

📌 جذاب کردن کارها

یکی از کارهایی که می‌توانید برای کنترل بچه های بیش فعال انجام دهید، جذاب کردن کارها است. کودکان بیش فعال با انجام کارهای پیچیده، حواسپرتی کمتری خواهند داشت. در واقع اگر کارهای آنها پیچیده نباشد؛ حواس پرتی بسیار زیاد رخ می‌دهد. به همین جهت باید از فعالیت هایی استفاده کنید که جذابیت کارها را برای کودکان بیشتر می‌کند. هرچقدر کار پیچیده تر و جذاب تر باشد، حواس پرتی کودک کمتر خواهد شد. 

📌 برنامه روزانه شرح دهید

کنترل بچه های بیش فعال با کمک نظم و برنامه روزانه امکان پذیر است. بهتر است که برای کاهش حواسپرتی این کودکان، نظم داشته باشید و مسئولیت پذیری را با ارائه این نظم به آنها آموزش دهید. 

📌 خواب مناسب

از دیگر روش های کنترل‌بچه‌های بیش فعال، رعایت بهداشت خواب است. کودکانی که خواب کافی و مناسبی داشته باشند؛ تغییرات خلقی کمتری را تجربه خواهند کرد. به همین جهت والدین باید به خواب منظم کودکان توجه کنند. 

📌 برای کنترل بچه های بیش فعال کارها را بخش بندی کنید

یکی از کارهایی که می‌توانید برای کنترل‌بچه‌های بیش فعال انجام دهید، بخش بندی کار ها است. برخی از وظایف به قدری پیچیده هستند که کودک دچار سردرگمی می‌شود. به همین جهت لازم است تا این کار ها را کوچک کنید برای انجام آن به کودک صبر را آموزش دهید. 

📌 محرک های حواسپرتی را کاهش دهید

کنترل بچه های بیش فعال با کاهش محرک های حواسپرتی صورت می‌گیرد. اگر حواس فرزند شما با محرک هایی مانند تلویزیون حواس پرت می‌شود، بهتر است تا این محرک ها را از او دور کنید. با این کار حواس او بیشتر به انجام کار جمع می‌شود. 

📌 توضیح دهید

برای کنترل بچه های بیش فعال به جای اینکه به او دستور دهید، از توضیح کمک بگیرید. کودکان بیش فعال به شدت به این موضوع حساس هستند. اگر موردی باعث اذیت آنها شود به شدت لجبازی می‌کنند. به همین جهت برای درخواست به آنها خیلی آرام توضیح دهید. 

📌 زمان تعیین کنید

کنترل‌بچه های بیش فعال با تعیین زمان نیز امکان پذیر است. برای اینکه فرزندان پر انرژی خود را آرام کنید باید با بازی و تنوع آنها را کمک کنید تا به آرامش برسند. مثلا به او بگویید اگر 1 ساعت آرام و ساکت باشد؛ می‌تواند به فعالیت مورد علاقه اش بپردازد. 

📌 برای کنترل بچه های بیش فعال خیلی نگران نباشید

کنترل بچه های بیش فعال نیاز به نگرانی ندارد. زمانی که شما استرس داشته باشید؛ فرزدتان نیز این استرس را دچار می‌شود در نهایت به شدت نشانه های او اضافه می‌شود. در واقع به جای کاهش استرس، کودک دچار تنش و تشدید نشانه ها می‌شود. بنابراین خود را آرام کنید و استرس را از زندگی حذف کنید. 

📌 بازخورد مثبت داشته باشید

یکی از کارهایی که باید برای کنترل‌بچه‌های بیش فعال انجام دهید، بازخورد مثبت است. این روش به تقویت اعتماد به نفس کودک کمک می‌کند و باعث می‌شود تا رفتارهای بهتری از خود بروز دهد. برای هر موقعیت باید یک روش و رفتار مثبت انتخاب کنید تا جواب خوبی بگیرید. 

📌 استراحت داشته باشید

بهتر است تا برای کنترل بچه های بیش فعال برای خود زمان هایی را به استراحت اختصاص دهید. اگر شما استراحت کافی نداشته باشید و به آرامش نرسید؛ به خوبی نمی‌توایند برای کنترل و درمان این کودکان اقدام کنید. هرچه انرژی والدین بیشتر باشد، استرس نیز کاهش می‌یابد. 

📌 از روانشناس کمک بگیرید

کمک تخصصی بسیار در روند کنترل بچه های بیش فعال کمک کننده است. بهتر است تا با یک فردی که در این حیطه فعالیت دارد، مشورت کنید و راهنمایی بگیرید. هر رفتاری نیازمند آگاهی و مدیریت است. بنابراین برای کمک به فرزند خود، حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. 

بازی و فعالیت مناسب برای کنترل کودکان بیش فعال

بازی و فعالیت مناسب برای کنترل کودکان بیش فعال

به طور کلی انجام بازی و فعالیت‌های مناسب، یکی از ابزارهای درمان و کنترل بچه های بیش فعال است. مهم‌ترین بازی‌هایی که روانشناسان و متخصصان برای درمان و کنترل‌انرژی در بچه های بیش فعال توصیه می‌کنند را در ادامه توضیح داده‌ایم.

➰ کاراته مناسب برای تخلیه انرژی

کاراته از ورزش هایی است که به کنترل بچه های بیش فعال می‌پردازد. ورزش کاراته به دلیل حرکت‌های مختلفی که دارد، باعث کنترل‌و تخلیه انرژی بچه‌های بیش فعال می‌گردد. به طور کلی ورزش کاراته باعث آزاد شدن هورمون آرام بخش و نشاط آور (اندروفین) نیز می‌شود که برای آرامش ذهن و فکر کودکان موثر است. از دیگر مزایای ورزش کاراته می‌توان به افزایش اعتمادبه‌نفس، یادگیری تمرکز و ایجاد هماهنگی پیشرفته و … اشاره کرد.

➰ ورزش در فضای باز

یکی از روش های کنترل بچه های بیش فعال؛ ورزش در فضای باز است. برخی از ورزش‌ها در فضای باز و به صورت تیمی انجام می‌شود. ورزش‌هایی مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال، بیس بال، بدمینتون و … می‌تواند از ورزش‌های مناسب برای کودکان بیش فعال باشد. از مزیت‌های این ورزش‌ها این است که کودکان بایستی بدون توقف به بازی ادامه دهند که ضمن تخلیه انرژی، تمرکز آن‌ها را نیز افزایش دهد.

➰ موسیقی

موسیقی از روش های کنترل بچه های بیش فعال می‌باشد. به طور کلی موسیقی باعث آرامش ذهن می‌شود و با به کارگیری هر دو طرف مغز نیز برای کودکان مبتلا به بیش فعالی مناسب است. به طور کلی روانشناسان و محققان عقیده دارند، موسیقی می‌تواند ذهن و مغز کودکان بیش فعال را آرام کند. با امتحان موسیقی‌های مختلف، موسیقی که دارای تاثیر بیشتری بر روی کودک شماست را انتخاب کنید.

➰ ورزش شنا

از روش های کنترل‌بچه های بیش فعال، ورزش شنا است. ورزش شنا باعث باز شدن ذهن، تقویت عضلات، افزایش اعتماد به نفس و … می‌شود که از بهترین گزینه‌ها برای کودکان مبتلا به بیش فعالی است. ورزش شنا نیز همچون کارانه باعث ترشح هورمون اندروفین می‌گردد که در نهایت آرامش بخش و نشاط آور است.

➰ کوهنوردی

ورزش کوهنوردی یکی از روش های کنترل بچه های بیش فعال که نیازمند تحرک بسیار است. دقیقا چیزی که کودکان بیش فعال دوست دارند. اما کوهنوری به عنوان یک تحرک کنترل و هدایت شده برای کودکان بیش فعال بسیار مناسب است.

➰ بازی‌های فکری

انجام بازی‌های فکری ذهن کودکان مبتلا به بیش فعالی را به چالش می‌کشد و آن ها را برای مدتی به صورت نشسته در گوشه‌ای نگه می‌دارد. می‌توانید برای بازی با این دسته از کودکان، بازی‌های پازل، شطرنج، معما، بازی‌های ساختنی و … را انتخاب کنید. بنابراین برای کنترل بچه های بیش فعال می‌توانید از بازی های فکری استفاده کنید. 

کلام آخر

در این مقاله راجع به کنترل بچه های بیش فعال صحبت کرده ایم. در صورتی که با کمک این راهکارها، کودک شما همچنان دچار مشکل و علائم شدید بود، از متخصصین سلامت راهنمایی بگیرید. زیرا اگر رفتار این کودکان کنترل نشود؛ باعث بروز رفتارهای پر خطر خواهد شد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره