اسهال در بارداری چقدر خطرناک است

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اسهال در بارداری یکی از مشکلات گوارشی است که مادر را دائم نگران می‌کند. مشکلات گوارشی نظیر حالت تهوع، استفراغ، یبوست و اسهال در بارداری به طور مکرر برای اکثر زنان اتفاق می‌افتند. در این میان تجربه اسهال و استفراغ اغلب دشوارتر است چراکه باعث تحلیل رفتن قوای جسمانی، کم آبی بدن و احساس ضعف یا خستگی می‌‌گردد. از جمله عللی که منجر به بروز این مشکلات می‌شود می‌توان به نوسانات هورمونی، تغییر یافتن رژیم غذایی و اضافه شدن استرس‌ و اضطراب‌های جدید اشاره کرد.

ما در ادامه به طور اختصاصی به علل و راهکارهای درمان اسهال در بارداری پرداخته‌ایم. بهره بردن از مشاوره روانشناسی به شما کمک می‌کند تا با کاهش عوامل تنش زای روانی بتوانید سلامت خود و فرزندتان را افزایش دهید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اسهال در بارداری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

اسهال در بارداری

علت اسهال در بارداری

اسهال در بارداری بیماری شایعی نیست و اغلب مادران باردار، یبوست را بیشتر از اسهال تجربه می‌کنند. اما برخی از مادران در اواخر بارداری، درست قبل از زایمان اسهال خفیف را تجربه می‌کنند. اگر به هفته 37 بارداری نرسیده اید گاهی اسهال دلیل دیگری دارد. بهتر است که بابت این موضوع نگران نباشید؛ اما جدی بگیرید. و به پزشک مراجعه کنید. در این مقاله تمامی جوانب اسهال در بارداری را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علائم اسهال در بارداری

اگر طی مدت یک روز، 3 بار یا بیشتر مدفوع آبکی را تجربه کرده اید؛ به اسهال در بارداری مبتلا شده اید. اسهال همراه با خود علائمی را بروز می‌دهد که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

? ضعف و خستگی

? دل درد

?دل پیچه

? سردرد

? احساس تعجیل برای رفتن به سرویس بهداشتی

? گرفتگی شکم

? نفخ

علل بروز اسهال در دوران بارداری

اسهال در بارداری به داشتن بیش از 3 بار اجابت مزاج در طول روز گفته می‌شود. تجربه اسهال بین بانوان باردار امری رایج است. البته همیشه اسهال به عنوان علامت بارداری در نظر گرفته نمی‌شود چرا که مسائل دیگری نظیر ورود یک ویروس یا باکتری به بدن، مسمومیت، عوارض داروها و بیماری‌هایی مثل سندروم روده تحریک پذیر هم می‌توانند زمینه بروز اسهال را فراهم کنند. با این حال عواملی که به طور اختصاصی در ارتباط با بارداری منجر به اسهال می‌شوند موارد زیر را در بر می‌گیرند. برای آشنایی با خطرات بارداری کلیک کنید.

? ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی

یکی از علل اسهال در بارداری، تغییرات رژیم غذایی است. برخی از زنان وقتی از بارداری خود مطلع می‌شوند تغییرات بسیار زیادی در رژیم غذایی خود ایجاد می‌کنند. این تغییرات گسترده و ناگهانی می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی گوارشی شده و در نهایت با علائمی نظیر اسهال خود را نشان دهد.

? اسهال در بارداری | حساسیت‌های غذایی جدید

حساسیت های غذایی از دیگر علل اسهال در بارداری می‌باشد. بروز حساسیت‌های غذایی جدید یکی از اولین علائمی است که در دوران بارداری تجربه می‌شود. در واقع زنان باردار متوجه این موضوع می‌شوند که برخی غذاها که در گذشته استفاده از آن‌ها مشکل ساز نمی‌شده امروزه به بروز علائم مرتبط با حساسیت نظیر حالت تهوع، استفراغ و اسهال می‌انجامد.

? مصرف مکمل‌های غذایی

یکی از علل اسهال در بارداری، مصرف مکمل های غذایی است. متخصصین معمولا برای دوران بارداری مکمل‌های غذایی حاوی انواع مواد معدنی و ویتامین را تجویز می‌کنند. مصرف این مکمل‌ها برای سلامت مادر مفید بوده و به رشد کودک کمک می‌کند. با این حال استفاده از آن‌ها برای برخی افراد ناراحتی‌های گوارشی به همراه آورده و زمینه بروز اسهال را فراهم می‌کند.

? اسهال در بارداری | نوسانات هورمونی

در دوران بارداری بدن بانوان دست خوش نوسانات هورمونی گسترده‌ای می‌شود. این نوسانات در برخی موارد منجر به کند شدن عملکرد دستگاه گوارشی شده که در پی آن یبوست اتفاق می‌افتد. بالعکس در برخی شرایط تغییرات هورمونی باعث افزایش سرعت سیستم گوارشی می‌شود که نتیجه آن بروز مکرر اسهال در بارداری خواهد بود.

? اضافه شدن استرس‌های جدید

داشتن استرس زیاد از جمله عواملی است که سیستم عصبی موجود در دستگاه گوارش را تحریک می‌کند. همین مسئله باعث می‌شود زمانی که مضطرب یا عصبی هستید علائمی نظیر سوزش سر دل، حالت تهوع و اسهال در بارداری را تجربه نمایید. از آنجایی که بارداری یک موقعیت جدید است طی آن اکثر بانوان به خصوص زمانی که برای اولین بار باردار می‌شوند استرس‌های زیادی را تجربه می‌کنند.

همین مسئله باعث می‌شود که مشکلات گوارشی نظیر اسهال در بارداری به طور رایج در حاملگی اتفاق بیافتند. اگر کنار آمدن با شرایط جدید برای شما دشوار است و احساس می‌کنید در مدیریت اضطراب‌های خود با مشکل مواجه شده‌اید مراجعه به یک روانشناس به ارتقای وضعیت سلامت روان شما و ایجاد آمادگی کافی برای مادر شدن کمک خواهد کرد.

اسهال عفونی در بارداری

عفونت روده یکی از علل شایع اسهال است. گاهی خانم ها علاوه بر اسهال در بارداری، اسهال عفونی را نیز تجربه می‌کنند. که این نوع اسهال نشانه هایی مانند زیر از خود بروز می‌دهد.

? سرگیجه

? تب و لرز

? مدفوع خونی

? سبکی سر

? حالت تهوع و استفراغ

اختلالات روده در بارداری

اسهال در بارداری گاهی نشانه اختلالات روده ای است. که اختلالات روده ای شامل بیماری سلیاک، سندرم روده تحریک پذیر و بیماری های التهابی روده است. که این بیماری ها نشان های زیر را از خود بروز می‌دهد.

? کم خونی

? مشکلات پوستی

? تهوع

? خستگی

? کاهش وزن

? گرفتگی شکم

? نفخ

توصیه‌هایی برای بهبود اسهال در دوران بارداری

برای اینکه بتوانید به مشکل اسهال در بارداری غلبه کنید راهکارهای زیر می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.

✨ به خودتان زمان بدهید

در اوایل بارداری لازم است که به خودتان زمان بدهید چرا که به مرور متوجه این می‌شوید که چه غذاهایی منجر به ناراحتی گوارشی در شما می‌شود و همچنین به مرور با رژیم غذایی جدید خود سازگار می‌شوید. اسهال در بارداری معمولا بسیار شدید نخواهد بود و طی چند روز برطرف می‌شود. در این شرایط بهتر است که بدن خود را هیدراته نگه دارید و آب بیشتری بنوشید.

✨ عوارض داروها را در نظر بگیرید

عوارض داروها از دلایل اسهال در بارداری است؛ بنابراین باید این عوارض را جدی بگیرید. در دوران بارداری مصرف هرگونه دارو باید با دقت و نظارت بیشتری مصرف شود. اگر قرص یا داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما در مورد آن با پزشک مشورت نمایید. اگر این مشکل در نتیجه عوارض دارویی ایجاد شده باشد متخصص به شما کمک می‌کند تا بتوانید داروی جایگزین مناسبی را پیدا کنید.

✨ از یک متخصص کمک بگیرید

در نظر داشته باشید که اسهال در بارداری اغلب ظرف 3 الی 4 روز بهبود می‌یابد. در نتیجه اگر این مشکل بیش از حد طولانی شد حتما به یک متخصص مراجعه نمایید. پزشک ممکن است معاینات بدنی و انجام آزمایش خون را برای بررسی بهتر علل بروز اسهال در دستور کار خود قرار دهد.

✨ از خوردن برخی غذاها خودداری کنید

مصرف برخی غذاها می‌تواند مشکل اسهال در بارداری را تشدید نماید. از جمله رایج‌ترین مواد غذایی که منجر به ناراحتی گوارشی بیشتر برای مادران باردار می‌شود می‌توان به غذاهای پرفیبر، سرخ کرده، پرچرب، حاوی ادویه زیاد، شیر و انواع لبنیات اشاره کرد.

✨ با روش‌های خود آرام سازی آشنا شوید

اسهال در بارداری با روش های آرام سازی بهبود می‌یابد. همان طور که گفته شد در بسیاری از موارد اسهال در پی استرس‌های شدید مادر بروز می‌یابد. در این شرایط لازم است فنون خود آرام سازی را فراگرفته و از آن‌ها برای مدیریت هیجانات ناخوشایند خود استفاده نمایید. از جمله تکنیک‌های متداول برای آرام کردن خود در شرایط پر تنش می‌توان به ریلکسیشن، فنون ذهن آگاهی و تنفس عمیق اشاره کرد. برای یادگیری بهتر این موارد لازم است از یک روانشناس برای بهبود بخشیدن اوضاع کمک بگیرید.

✨ غذاهای ملایم مصرف کنید

یکی از کارهایی که باعث کاهش اسهال در بارداری می‌شود؛ مصرف غذاهای ملایم است. منظور از غذاهای ملایم: موز، تست، سس سیب و برنج است. که با جذب آب اضافی روده باعث سفت شدن مدفوع می‌شود.

✨ پروبیوتیک به مواد غذایی اضافه کنید

یکی از کارهایی که باعث بهبود اسهال در بارداری می‌شود، مصرف پروبیوتیک ها است. این مواد در دستگاه گوارش برای ایجاد محیط سالم فعالیت می‌کنند. زمانی که اسهال به دلیل مصرف آنتی بیوتیک ایجاد می‌شود، استفاده از پروبیوتیک ها اسهال را خنثی می‌کند.

چه زمانی برای اسهال در بارداری به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان اسهال در بارداری

◼ خروج مدفوع حاوی خون یا چرک

◼ اسهال بیش از 48 ساعت

◼ استفراغ مکرر

◼ بروز علائم کم آبی

◼ درد شدید شکم یا روده

◼ تب 39 درجه سانتی گراد

◼ دفع بیش از 6 بار اسهال طی 24 ساعت

کلام آخر

برای درمان دارویی اسهال در بارداری حتما باید از متخصص راهنمایی بگیرید. هرگز به خوددرمانی نپردازد و برای هر کدام از مشکلات بارداری فورا به پزشک مراجعه کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اسهال در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چه زمانی به خاطر اسهال در بارداری باید به یک متخصص مراجعه کنیم؟

زمانی که اسهال بیش از 3 یا 4 روز طول می‌کشد و در کنار آن علائمی نظیر سرگیجه، سر درد، احساس سبکی در سر، تشنگی مفرط و خشکی دهان تجربه می‌شود لازم است که وضعیت خود را با یک متخصص در میان بگذارید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره