اختلالات طیف اوتیسم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلالات طیف اوتیسم (ASD) در سال‌های اخیر بسیار شایع شده؛ تا جایی که شاید کمتر کسی اکنون نام بیماری اوتیسم یا درخودماندگی را نشنیده باشد. این اختلال از ابتدای تولد در نوزاد وجود دارد. متأسفانه هنوز راهی برای تشخیص آن در دوران بارداری پیدا نشده است. اگرچه این اختلال از بدو تولد وجود دارد اما بسیاری از مواقع تا حدود 3 یا 4 سالگی تشخیص داده نمی‌شود. اما به این نکته توجه داشته باشید که هرچه سریع‌تر نشانه‌های این بیماری را در فرزند خود پیدا کرده و درمان را شروع کنید، نتیجه بهتری از آن دریافت خواهید کرد. در ادامه به برخی از نشانه‌های این اختلال اشاره کرده‌ایم. برای تشخیص قطعی حتما از مشاوره کودک استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات طیف اوتیسم می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

اختلالات طیف اوتیسم

آشنایی با اختلالات طیف اوتیسم

اختلالات طیف اوتیسم یا طیف درخودماندگی یک اختلال عصبی تکوینی است که به آن عموما اوتیسم نیز می‌گویند. این افراد مشکلات بسیار جدی در ارتباطات کلامی، غیر کلامی و تعاملات اجتماعی دارند. افراد مبتلا به این اختلال در طیف خفیف تا شدید دسته بندی می‌شوند.

تا به امروز دلیل اصلی اختلالات طیف اوتیسم مشخص نشده است. اما بر اساس تحقیقات، ترکیب ژن با جنبه های محیطی عاملی تعیین کننده در ابتلا است. درمان این افراد به صورت قطعی نیست و تنها برای کاهش نشانه ها از روان درمانی ها کمک می‌گیرند. در این مقاله تمامی جوانب اوتیسم را سنجیده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فروشگاه آرامیس

آشنایی و تعریف اختلالات طیف اوتیسم

اوتیسم از نظر روانشناسان یک اختلال عصبی-رشدی است. اختلال عصبی-رشدی دسته‌ای از بیماری‌ها هستند که از بدو تولد در کودک ظاهر شده و قطعاً ناهنجاری‌هایی در سیستم عصبی کودک باعث به وجود آمدن آن‌ها شده است. یکی دیگر از ویژگی‌های اختلالات عصبی-رشدی مثل اختلالات طیف اوتیسم این است که این بیماری‌ها قابل درمان شدن نیستند. شما تنها می‌توانید شدت نشانه‌ها را کم کنید.

در گذشته بیماری‌های مختلفی با نام اوتیسم، سندرم آسپرگر، ازهم‌ پاشیدگی کودکی و رت وجود داشتند. این بیماری‌ها در کنار تفاوت‌های مهمی که باهم دارند اما در بسیاری از مسائل مثل کاهش روابط اجتماعی و عدم استفاده از کلام، مشترک هستند. به همین خاطر آخرین به‌روزرسانی از کتاب راهنمای اختلالات روانی تمامی این بیماری‌ها را در یک دسته قرار داد و نام آن را اختلالات طیف اوتیسم گذاشت.

همان‌طور که می‌دانید وقتی صحبت از طیف در میان باشد به این معناست که شدت نشانه‌ها از ضعیف تا قوی دسته‌بندی می‌شود. با این حال در مقاله سندرم آسپرگر می‌توانید با نشانه‌هایی که پیشتر این اختلالات را تفکیک می‌داد آشنا شوید.

بیماری های همزمان با اختلالات طیف اوتیسم

اغلب افراد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم اختلالاتی را همزمان تجربه می‌کنند. که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

? صرع

? افسردگی

? اضطراب

? نارسا خوانی

? بیش فعالی و نقص توجه

انواع اختلالات طیف اوتیسم

انواع اختلالات طیف اوتیسم

در زمان های گذشته، اختلالات طیف اوتیسم انواع مختلفی داشت که هر کدام بیماری جداگانه ای در بر داشت. اما امروزه تمامی این دسته ها محدود به اختلالات طیف اوتیسم هستند. اما برای آگاهی شما این بخش مقاله را به انواع اختلالات طیف اوتیسم اختصاص داده ایم.

? سندرم آسپرگر

یکی از دسته های اختلالات طیف اوتیسم، سندرم آسپرگر است. کودکان مبتلا به این سندرم مشکلی در صحبت کردن ندارند. آنها در آزمون هوش امتیاز متوسط یا بالا کسب می‌کنند. اما این افراد دارای مشکلات اجتماعی و علایق محدود می‌باشند.

? اختلال اوتیسم

افراد مبتلا به اختلال اوتیسم در تعاملات اجتماعی، ارتباطات و بازی در کودکان زیر 3 سال مشکل دارند.

? اختلال از هم گسیختگی کودک

افراد مبتلا به اختلال از هم گسیختگی حداقل تا 2 سال رشد متوسط و معمولی دارند. و سپس مهارت های ارتباطی و اجتماعی خود را از دست می‌دهند.

? اختلال فراگیر رشد

اختلال فراگیر رشد دیگر دسته اختلالات طیف اوتیسم است. اگر کودک برخی رفتارهای اوتیسمی داشته باشد اما نتوان او را در گروه دیگر قرار داد، برای توصیف اختلال او از این نام استفاده می‌کنند.

علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم

آخرین به‌روزرسانی از کتاب راهنمای تشخیص اختلالات روانی دو ویژگی روابط اجتماعی ضعیف و همین‌طور علایق محدود و رفتارهای تکرار شونده را نشانه‌های اصلی اختلالات طیف اوتیسم می‌داند و معتقد است بیماران در هرکدام از این ویژگی‌ها باید با یکی از عبارات زیر درجه‌بندی شوند (نیازمند حمایت، نیازمند حمایت زیاد، نیازمند حمایت خیلی زیاد). اما این کودکان به‌ جز روابط اجتماعی ضعیف و علائق محدود نشانه‌های دیگری هم دارند. به‌ طور کلی نشانه‌های اختلالات طیف اوتیسم عبارتند از:

? روابط اجتماعی کودک با سن او تناسب ندارد؛ برای مثال این کودکان علاقه‌ای به صحبت کردن با دیگران یا شریک کردن آن‌ها در احساساتشان ندارند؛ ارتباط چشمی یا حتی کلامی خوبی با دیگران برقرار نمی‌کنند؛ توانایی همدلی با دیگران، فهم احساسات آن‌ها و همین‌طور معنای کلام دیگران را ندارند.

? علایق و رفتارهای محدود و تکرارشونده؛ برای مثال شما ممکن است ببینید کودک دائماً یک بازی یا کلمه را تکرار می‌کند؛ به نظم شرایط بسیار حساس هستند و اصلاً تغییر و تنوع را دوست ندارند؛

? نسبت به محرک‌های محیطی پاسخ مناسبی نمی‌دهند. برای مثال ممکن است هیچ واکنشی به درد نداشته باشند یا به‌شدت از زبری لباس کلافه شوند.

? کلام در این کودکان بسیار ضعیف است؛ آن‌ها معمولاً یا از ابتدا ارتباط کلامی برقرار نمی‌کنند و یا پس از مدتی رشد کلامی آن‌ها عقب‌گرد می‌کند.

? کودک بر اساس شدن اوتیسم خود به حمایت های بسیار جدی، جدی و حمایت نیاز دارد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

علل و دلایل به وجود آمدن اختلالات طیف اوتیسم

با وجود تحقیقات بسیاری که در زمینهٔ اختلالات طیف اوتیسم انجام می‌شود تاکنون دلیل اصلی این بیماری پیدا نشده است. درواقع بسیاری از محققان تصور می‌کنند مجموعه‌ای از دلایل در کنار هم باعث بروز این بیماری می‌شوند. در درجه اول ترکیب چند ژن نقش اصلی را در این بیماری ایفا می‌کند. اما هرکسی که دارای ژن اوتیسم باشد به این بیماری دچار نمی‌شود.

بعضی از عوامل محیطی هم در این زمینه نقش دارند. به‌علاوه تحقیقات نشان می‌دهد که بخش‌هایی از مغز مثل مخچه یا آمیگدال در کودکان درگیر با اوتیسم دچار مشکل است. برخی تحقیقات دیگر معتقدند با توجه به اینکه شیوع اختلالات طیف اوتیسم در مردان بیشتر از زنان است شاید این بیماری به دلیل قرار گرفتن جنین در معرض تستوسترون اتفاق افتاده باشد. با همه این‌ها هنوز تحقیقات راجع به دلیل قطعی بیماری اوتیسم ادامه دارد و باید منتظر نتایج تحقیقات بیشتری باشیم.

اقدامات کاربردی در برابر اختلالات طیف اوتیسم

برای تمامی خانواده‌هایی که کودک آن‌ها درگیر اختلالات طیف اوتیسم شده است یک سؤال بسیار مهم وجود دارد، آیا فرزندم بهبود پیدا خواهد کرد؟ همان‌طور که گفتیم بیماری‌های عصبی-رشدی به‌طور کامل بهبود پیدا نمی‌کنند اما استفاده از روش‌های درمانی می‌تواند تا حد زیادی جلوی نشانه‌های این بیماری را بگیرد.

به همین خاطر اگر می‌خواهید فرزندتان بتواند جریان عادی زندگی را دنبال کند بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان وی اقدام کنید. برای آشنایی با جدیدترین روش های درمان اوتیسم کلیک کنید. ازجمله روش‌هایی که برای درمان اختلالات طیف اوتیسم صورت می‌گیرد می‌توان به این موارد اشاره کرد.

✨ تحلیل رفتار کاربردی (ABA)

این روش را می‌توان معروف‌ترین گزینه در درمان اختلالات طیف اوتیسم دانست. هدف در درمان (ABA) این است که کودک رفتار صحیح را یاد بگیرد و رفتارهای اشتباه خود را کنار بگذارد. این کار با بی‌توجهی به رفتارهای اشتباه و همین‌طور پاداش دادن رفتارهای درست شکل می‌گیرد.

برای آشنایی با درمان با موسیقی برای کودک اوتیسم کلیک کنید

✨ کار درمانی و گفتار درمانی

در این دو روش سعی می‌شود مهارت‌های مختلف و همین‌طور گفتار صحیح به کودکان دارای اختلالات طیف اوتیسم آموزش داده شود. برای مثال آن‌ها برای یادگیری گفتار می‌بایست از رفتار سایرین تقلید کنند. در ابتدا هر صدایی که آن‌ها بتوانند تولید کنند پاداش می‌گیرد. اما پس از مدتی تنها صدا هایی که بعد از صحبت کردن معلم یا هر مخاطب دیگر باشد پاداش دریافت می‌کند. به‌ این‌ ترتیب آن‌ها یاد می‌گیرند چه زمان و چطور صحبت کنند.

برای آشنایی با روش رفتار درمانی کودکان اوتیسم کلیک کنید.

✨ درمان‌های دارویی

برای درمان اختلالات طیف اوتیسم از داروهای مختلف ازجمله آرام‌بخش‌های بسیار قوی استفاده می‌شود. اما تحقیقات نشان داده که این داروها چندان در درمان اختلالات طیف اوتیسم قوی نیستند. شاید یکی از دلایل این موضوع این باشد که اختلالات طیف اوتیسم بسیاری از بخش‌های رفتار کودک را درگیر می‌کند و این روش‌ها با استفاده از یک دارو درمان نخواهند شد.

✨ آموزش به والدین

برای درمان اختلالات طیف اوتیسم باید والدین را آگاه کنیم. به طور کل والدین باید روش های موثری را برای پاسخگویی به رفتار های نامناسب کودک آموزش ببینند. تا با رفتارها و استرس های تربیتی کودک کنار بیایند.

کلام آخر

در کنار تمامی روش های درمانی اختلالات طیف اوتیسم، آموزش به خانواده ها و والدین از اهمیت بالایی برخوردار است. والدین باید نسبت به اوتیسم اطلاعات زیادی کسب کنند و صبورانه با پزشک و درمانگر فرزندان خود در ارتباط باشند. بنابراین برای کمک به فرزندان اوتیسمی خود حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات طیف اوتیسم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

اختلالات طیف اوتیسم یعنی چه؟

اوتیسم نام یک بیماری عصبی-رشدی است که از ابتدای تولد شروع می‌شود و باعث مشکلاتی در روابط اجتماعی و صحبت کردن کودک خواهد شد.

آیا کودکان اوتیستیک درمان می‌شوند؟

تاکنون راهی برای درمان کامل این بیماری پیدا نشده است. اما با استفاده از روش‌های مختلف می‌توان شدت نشانه‌ها را کاهش داد و رفتار کودک را به رفتاری مورد قبول در جامعه نزدیک کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره