تاثیر گوشی بر جنین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تاثیر گوشی بر جنین به دلیل امواجی که دارد بسیار واضح و مشهود است. آیا از ضررها ، عوارض و تاثیر گوشی بر جنین اطلاع دارید؟ دوران بارداری یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین دوره‌ها برای مادر و فرزند و مخصوصا جنین در حال رشد است. و به یک سری مراقبت‌های ویژه در این دوران نیاز دارد. همان طور که می‌دانید دستگاه‌های تلفن همراه اشعه‌هایی که حاوی انرژی و طول موج معینی هستند را از خود ساطع می‌کنند. که این امواج می‌توانند افرادی را که در اطراف آن هستند تحت تاثیر قرار دهند.

اختلال در رشد، مشکلات رفتاری، روحی و مغزی تنها بخشی از عوارض احتمالی استفاده از موبایل بر روی جنین هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود که مادران باردار به طور موقت استفاده خود از موبایل را در این دوره کاهش دهند. با آگاهی از تاثیر گوشی موبایل بر جنین و راه‌های کاهش آسیب‌های آن می‌توانید از سلامت فرزند خود اطمینان حاصل نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر گوشی بر جنین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با بر ترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

تاثیر گوشی بر جنین

 

تاثیر گوشی بر جنین پیامدهایی را به دنبال دارد. دوران بارداری بسیار حساس است و همیشه خانم های باردار در معرض آسیب ها و خطرات بسیار زیادی هستند. اما 15 هفته اول بارداری همیشه حساس ترین دوران است. که جنین نیز در این دوران تحت تاثیر پیامدهای گوشی قرار می‌گیرد. پس از 15 هفته اول بارداری، میزان آسیبی که جنین می‌بیند؛ کمتر از گذشته است. به طور کلی تاثیر گوشی بر جنین آسیب مغزی، اختلالات رفتاری و … را پدید می‌آورد که در این مقاله به آنها اشاره کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

تاثیر گوشی بر جنین در نیمه نخست بارداری

طبق مطالعات و تحقیقاتی که در زمینه تاثیرات اشعه تلفن همراه و تاثیر گوشی بر جنین بر سلامت نوزاد صورت گرفته است، مشاهده شده که امکان بروز اختلالات اخلاقی، مشکلات رفتاری، بروز اشکالات مادرزادی بعد از تولد، بیش فعالی، دشواری در برقراری ارتباط با دیگران، عقب ماندگی ذهنی، کند شدن رشد نوزاد، آسیب به بافت‌های مغزی و عدم تکامل بخش‌های مختلف آن در مادرانی که هنگام بارداری به میزان زیادی (روزانه بیش از 3 بار و به مدت بیش از 15 دقیقه به طور مداوم) از تلفن همراه استفاده می‌کنند وجود دارد.

شدت و احتمال بروز این نقایص از ابتدای بارداری تا اواسط آن که جز مهم‌ ترین دوره‌ها در رشد و نمو نوزاد بوده. و طی این هفته‌ ها جنین نسبت به خطرات آسیب پذیرتر است؛ بالاتر می‌باشد. بعد از این که سن بارداری از 26 هفته گذشت، احتمال آسیب شدید و بروز عوارض خطرناک تاثیر گوشی بر جنین کمتر از نیمه اول بارداری است. اما با این حال هنوز هم جنین در حال رشد و تکامل بوده و نباید از او غافل شد. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه خطرات بارداری کلیک کنید.

تاثیر امواج حاصل از تلفن همراه و اینترنت گوشی بر روی جنین

تاثیر امواج حاصل از تلفن همراه و اینترنت گوشی بر روی جنین
تاثیر امواج حاصل از تلفن همراه و اینترنت گوشی بر روی جنین

بررسی‌های انجام گرفته در زمینه آثار سو اشعه‌ های حاصل از موبایل بر جنین در حال رشد در بدن مادر، یک سری از اختلالات و آسیب‌ها را مشخص نموده‌اند. که در ادامه به بررسی تاثیر گوشی بر جنین می‌پردازیم. برای اطلاعات بیشتر مقاله بیماری های مادر باردار را هم بخوانید.

? اختلالات رفتاری

یکی از پیامدهای تاثیر گوشی بر جنین، اختلالات رفتاری است. مطالعات و گزارش‌های محققان بر روی مادران باردار نشان داده‌اند در خانم‌های بارداری که مدت استفاده از تلفن همراه در آن‌ها بالاتر از میزان متوسط و توصیه شده می‌باشد. و این استفاده از موبایل به شکل مداوم و بدون وقفه انجام می‌گیرد، احتمال این که نوزاد آن‌ها بعد از تولد و در سال‌های آینده دچار مشکلات رفتاری و خلق و خوی نامتعادل شود، بالاست.

میزان تاثیر امواج حاصل از تلفن‌های همراه به اندازه‌ای است که می‌تواند تا 80 درصد شانس بروز این اختلالات را در کودکانی که مادرانشان به استفاده افراطی از موبایل در دوران بارداری پرداخته‌اند، افزایش دهد.

? تغییر در تعداد و ریتم ضربان قلب در نوزاد

تغییر در تعداد و ریتم ضربان قلب از دیگر پیامدها و تاثیر گوشی بر جنین است. محققان با انتخاب گروهی از مادران و تحت نظر گرفتن آن‌ها و نوزادانشان در سنین پیش و پس از تولد متوجه شده‌اند که در مقایسه مادران بارداری که از تلفن همراه استفاده می کرده‌اند و مادرانی که از آن دوری کرده و حداقل استفاده از موبایل را داشته‌اند، تغییراتی در تعداد ضربان قلبی جنین و شکل این ضربان‌ها ایجاد شده است. که این تغییرات بازه متغیری از تعداد ضربان‌ها، ریتم آن‌ها، نظم، ترتیب، شدت، هماهنگی و فاصله ضربان‌ها از هم را شامل می‌شود.

? تاثیر گوشی بر جنین | اختلالات روحی روانی

یکی دیگر از پیامدهای تاثیر گوشی بر جنین، اختلالات روحی روانی است. استفاده از تلفن همراه در مادران باردار باعث می‌شود که نوزادان آن‌ ها پس از تولد و در دوران کودکی و گاهی تا نوجوانی و بزرگسالی هم به انواع مختلفی از اختلالات رفتاری و مشکلات روانی ناشی از عدم شکل گیری و تکامل شخصیت دچار شوند.

در صورتی که فرزندان در سنین کودکی و پیش از ورود به مدرسه هم از تلفن همراه استفاده کرده؛ و این کار را تا دوران پس از ورود به سن مدرسه هم ادامه دهند، احتمال بروز این مشکلات بیشتر خواهد شد. همچنین این کودکان در آینده بیشتر از سایرین دچار مشکلات عاطفی شده و نمی‌توانند احساسات و هیجانات خود را به خوبی سایر کودکان کنترل کنند. از این رو ممکن است پرخاشگری، بیش فعالی، عدم توجه، حواس پرتی، عدم توانایی در کنترل عواطف و احساسات و بی قراری در آن‌ها به دلیل تاثیر گوشی بر جنین بروز پیدا کند.

? آسیب مغزی

استفاده مکرر از تلفن همراه، خطر آسیب رسیدن به مغز جنین را افزایش می‌دهد. شکل گیری سلول‌ های عصبی در جنین در حال رشد از اهمیت بالایی برخوردار است. شکل گیری ناقص سلول‌های مغزی احتمال بروز اختلالات عصبی را در سال‌ های آینده زندگی کودك افزایش می‌دهد. محققان اسکاندیناوی دریافته‌ اند که استفاده از تلفن همراه، میزان یافته‌های عصبی موجود در مغز جنین را از بین می‌برد. بنابراین زن باردار باید استفاده از تلفن همراه را تا حد امکان کاهش دهد. بنابراین تاثیر گوشی بر جنین به آسیب مغزی نیز مرتبط می‌شود.

? تاثیر منفی در چرخه خواب و بیداری جنین

با توجه به اینکه جنین شما نیاز به خواب و استراحت دارد، زنگ خوردن مداوم و گاه و بیگاه موبایل باعث می‌شود چرخه خواب و بیداری جنین به هم بخورد. و استرس کودک شما افزایش یابد. تاثیر گوشی بر جنین در ریتم خواب و بیداری جنین نیز نقش دارد.

? تاثیر گوشی بر جنین | کاهش وزن نوزاد

یکی دیگر از پیامدهای تاثیر گوشی بر جنین، این است که مادرانی که به طور مکرر از موبایل استفاده می‌کنند، به احتمال بیشتری نوزادی با وزن کم به دنیا خواهند آورد. این کم وزنی در دوره کودکی نیز باعث بروز اختلالاتی در راه رفتن، نشستن و دیگر حرکات فرزندتان می‌شود.

? سقط جنین

سقط جنین می‌تواند وابسته به عوامل متعددی باشد. که طبق تحقیقات به عمل آمده قرار گرفتن مادر در معرض امواج رادیویی نیز در این مورد تاثیر گذار است. در واقع استفاده بیش از حد از ابزارهای الکترونیکی مانند موبایل می‌تواند خطر سقط جنین را تا حد زیادی افزایش دهد. به همین دلیل یکی از دلایل سقط جنین را می‌توان تاثیر گوشی بر جنین دانست.

? مشکلات مرتبط با برقراری ارتباط با دیگران

یکی از پیامدها، عوارض و تاثیر گوشی بر جنین؛ مشکلات مرتبط با برقراری ارتباط با دیگران است. کودکانی که در دوران جنینی در معرض چنین اشعه هایی بوده اند؛ در بزرگسالی با سایر کودکان بیشتر دچار مشکلات ارتباطی می‌شوند.

? آسیب های عاطفی

از دیگر تاثیر گوشی بر جنین، آسیب های عاطفی است. این کودکان بیش از دیگران در معرض مشکلات عاطفی هستند و همین دلیل بر پدیدایی استرس و تنش های زیاد است.

راه های کاهش عوارض و تاثیر گوشی موبایل بر جنین

برای کاهش عوارض و تاثیر گوشی بر جنین راهکارهایی وجود دارد که به شرح زیر هستند.

? فراموش نکنید که اینترنت، كامپیوتر، موبایل، تلفن بی‌سیم و مایكرو‌ویو همگی روی جنین و سلامت آن اثر می‌گذارند و شما در جایگاه والد مسئولیت حفظ سلامت او را بر عهده دارید. اگر چه این روزها حذف تلفن همراه و بی‌سیم از زندگی كار سخت و پیچیده‌ای شده. اما برای سلامت جنین در دوران بارداری باید استفاده از موبایل به حداقل برسد. پس توصیه می‌شود که از انجام کارهای غیر ضروری با موبایل بپرهیزید.

? تماس‌ های خود را محدود کرده و وای‌فای خود را اغلب خاموش كنید. از اسپیكر (بلندگوی تلفن) بیشتر استفاده كنید و موبایل را به گوش‌تان نچسبانید. استفاده از هنذفری نیز در این زمینه بسیار کمک کننده است.

? به جای مکالمه، پیامک را انتخاب کنید و هنگام ارسال متن قبل از فشار دادن دکمه ارسال تلفن را تا حد ممکن دور نگه دارید.

? تا حد امکان از تلفن با سیم استفاده کنید.

?در مناطقی که دارای پوشش شبکه هستند تماس برقرار کنید زیرا تلفن اشعه بیشتری را هنگامی که اتصال سخت‌تر است منتشر می‌کند.

? زمان روشن بودن صفحه نمایش تلفن همراه را کاهش دهید.

? تلفن همراه خود را در جیب‌تان حمل نکنید زیرا ممکن است نزدیک شکم شما قرار گیرد.

?هنگام خواب تلفن همراهتان را زیر بالشت خود قرار ندهید و حتی در صورت امکان موبایل را خاموش کرده و در اتاق دیگری بگذارید. برای آشنایی بیشتر با مراقبت های ضروری دوران بارداری کلیک کنید.

چرا امواج موبایل بر روی جنین اثرات سوء بر جای می‌گذارد؟

سوال اصلی اینجاست که تاثیر گوشی بر جنین چیست؟ وقتی جنین در بدن مادر در حال رشد و تکامل است، اعضا و ارگان‌ های او هنوز به طور کامل شکل نگرفته‌ اند و به همین دلیل به راحتی تحت تاثیر عوامل آسیب رسان و مضر در داخل و خارج از بدن مادر قرار می‌گیرند. امواج الکترومغناطیسی حاصل از تلفن‌ های همراه نیز یکی از این موارد آسیب‌زا برای نوزادان است که می‌تواند فرایند رشد و تقسیم سلولی و نمو اندام‌ های مختلف نوزاد را تحت تاثیر قرار داده و رشد طبیعی بدن جنین را مختل کند.

به این ترتیب نقایصی در تکامل سیستم‌ های مختلف جنین مانند اعصاب، عضلانی-اسکلتی، حرکتی، استخوانی، دفعی و بافت مغزی به وجود می‌آید و عملکرد طبیعی کودک را مختل خواهد کرد. ممکن است این اختلالات بلافاصله پس از تولد و در سال‌ های اولیه زندگی نوزاد در او مشاهده نشوند اما بعد از گذشت چند سال و ورود کودک به مدرسه یا اجتماع، این نقایص خود را نشان می‌دهند که تمامی آن‌ها را می‌توان با یک پرهیز ساده و کنترل استفاده از تلفن‌های همراه در مادران به میزان قابل توجهی کاهش داد. برای آشنایی با نحوه استفاده از موبایل در بارداری کلیک کنید.

سخن پایانی

اگر باردار هستید و  تا به امروز بیش از حد از موبایل خود استفاده کرده‌اید، توصیه می‌شود که از این به بعد کمتر در معرض امواج این وسیله قرار بگیرید. زیرا تاثیر گوشی بر جنین کم نیست! البته جای نگرانی نیست و شما می‌توانید با یک مشاوره متخصص در زمینه بارداری ارتباط برقرار کنید تا شرایط خود و جنینتان تحت نظر قرار بگیرد و از تمامی مضرات و مشکلاتی که استفاده از موبایل می‌تواند برای شما و کودکتان داشته باشد مطلع شوید. در صورتی که در طول روز نیاز به استفاده از موبایل دارید، می‌توانید روش استفاده و راهکارهای مفید را از طریق مشاوره دریافت نمایید.

پژوهشی در رابطه با تاثیر امواج رادیویی بر سلامت جنین

در بررسی که توسط مریم نظری، وحید حمایت خواه جهرمی و همکاران (1389) در رابطه با اثر امواج ساطع شده از تلفن‌های همراه بر باروری انجام شد، نشان داد که گسترش و كاربرد زیاد تلفن‌های همراه كـه مولـد امواج الكترومغناطيس هستند، اثرات ناهنجاری‌زایی و اختلال در فرآینـدهای مختلف رشد و نمو جنین را به همراه دارد.

این مسئله نگرانی‌های بسياری در ارتباط با اثرات زيان بار امواج انتشار یافته از تلفـن همـراه بر سلامت انسان را ایجاد کرده است. مطالعات اپيدميولوژي اين احتمال را مطرح مي‌كند كـه بين استفاده از این امواج بـا بیماری‌های خاصی چون لوسمی، سرطان مغز و بيماری‌های قلبی عروقی ارتباط وجود دارد. به همین دلیل مراقب تاثیر گوشی بر جنین باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر گوشی بر جنین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره