سندرم توره یا تورت کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سندرم توره یا تورت کودکان نوعی مشکل عصبی است که مشخصه آن بروز تیک‌های غیرارادی و ناگهانی می‌باشد. مبتلایان به اختلال توره ممکن است تیک‌های صوتی یا حرکتی مختلفی داشته باشند که به صورت ناگهانی، سریع و برگشت‌پذیر بروز می‌یابند. این مشکل معمولا از سال‌های اولیه کودکی آغاز می‌شود. از همین رو اگر والدین به موقع آن را در فرزند خود تشخیص دهند و درمان‌های روانشناختی را از سر بگیرند اختلال توره تا حد زیادی قابل کنترل خواهد بود. برای آشنایی با علائم، علل و روش‌های درمان توره در کودکان تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

سندرم توره چیست؟

سندرم توره چیست

سندرم توره به طور کلی عارضه ای در سیستم عصبی است. این سندرم از دوران کودکی و نوجوانی آغاز می‌شود. در این سندرم، همزمان تیک حرکتی و صداهای ناگهانی وجود دارد. افرادی که دارای این تیک ها هستند، به صورت کاملا غیر ارادی تیک ها را بروز می‌دهند.

سندرم توره کودکان همراه با نشانه هایی است. والدین با مشاهده این نشانه ها می‌توانند تشخیص دهند و به بهبود تیک کودکان کمک کنند. این نشانه ها شامل: پلک زدن، سرفه، صاف کردن گلو، حرکات صورت و … است. توجه داشته باشید که اگر تیک کودک شما بیش از 6 ماه ادامه داشت، حتما از روانشناس جهت درمان کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

آشنایی با علائم و نشانه های سندرم توره یا تورت کودکان

مشخصه و علامت اصلی سندرم توره بروز تیک‌های مختلف است. این تیک‌ها به صورت صوتی یا حرکتی بروز پیدا می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که مبتلایان به اختلال توره اغلب دارای تیک‌های حرکتی به خصوص در ناحیه سر و گردن هستند. که در شرایط استرس زا و هیجان انگیز تشدید می‌شوند.

فروشگاه آرامیس

با گذشت زمان، انواع تیک و تعداد دفعات سندرم توره تغییر می‌کند. با اینکه این عارضه مزمن شناخته شده است. اما علائم گاه ظاهر و گاه ناپدید می‌شوند.

علائم اختلال توره معمولا در سنین 5 الی 10 سالگی ظاهر شده و به مرور در سال‌های نوجوانی کاهش می‌یابد. به طوری که ممکن است تا بزرگسالی به طور کامل محو شوند. با این حال برخی افراد هم هستند که اختلال توره را در بزرگسالی تجربه می‌کنند. و با افزایش سن تیک‌های‌شان نیز تشدید می‌شود. برای آشنایی بیشتر با اختلالات مرتبط با سندرم توره مقاله اختلالات هماهنگی رشدی را مطالعه کنید.

انواع تیک که در سندرم توره بروز می یابند

همانطور که گفته شد در سندرم توره انواع مختلفی از تیک می‌تواند بروز پیدا کند که در ادامه به توضیح هریک از آن‌ها پرداخته‌ایم. برای آشنایی بیشتر با اختلالات عصبی رشدی کلیک کنید.

? تیک های حرکتی

یکی از تیک هایی که در سندرم توره بروز می‌یابد، تیک حرکتی است. تیک‌های حرکتی نوعی حرکات سریع، غیرارادی و ناگهانی بدن هستند که از جمله آن‌‌ها می‌توان به پلک زدن، بالا انداختن شانه‌ها یا تکان دادن دست، سر و گردن اشاره کرد.

? تیک های صوتی

تیک‌های صوتی یکی از انواع تیک هایی هستند که در سندرم توره بروز می‌یابند. این تیک ها صداهایی هستند که فرد به طور غیرارادی و ناگهانی از خود در می‌آورد. صاف کردن گلو، زمزمه کردن برخی اصوات، گفتن غیر ارادی برخی کلمات نظیر ناسزا و داد زدن‌های ناگهانی همگی نمونه‌ای از تیک‌های صوتی هستند.

? تیک های ساده

یکی از انواع تیک هایی که در سندرم توره بروز پیدا می‌کند، تیک های ساده هستند. تیک‌ها در اختلال توره می‌توانند به دو شکل ساده یا پیچیده اتفاق بیافتند. در نوع ساده تنها یک بخش خاص از بدن درگیر تیک می‌شود. برای مثال بیمار در نواحی چشم یا صورت یکسری تیک‌های حرکتی را از خود نشان می‌دهد.

? تیک های پیچیده

تیک‌های پیچیده نیز در سندرم توره نمایان می‌شوند. این تیک ها معمولاً چندین قسمت مختلف بدن را درگیر می‌کنند و می‌توانند الگویی خاص داشته باشند. برای مثال بچه‌هایی که دچار تیک پیچیده هستند ممکن است هنگام حرکت دادن دست، سر را به زمین بکوبند و سپس به بالا بپرند.

علت و عوامل خطر بروز سندرم توره یا تورت چیست؟

علت دقیق سندرم توره مشخص نیست. متخصصان بر این باورند که این یک اختلال پیچیده است که احتمالاً از تعامل عوامل وراثتی (ژنتیکی) و محیطی (استرس های زندگی) پدید می‌آید. همچنین سطوح غیرطبیعی برخی انتقال دهنده‌های عصبی نظیر دوپامین و سروتونین هم می‌تواند در بروز این مشکل نقش داشته باشد.

همچنین عوامل خاصی در بروز سندرم توره وجود دارند. که می‌توانند ریسک بروز اختلال توره را افزایش دهند. این عوامل به ریسک فاکتورها مشهور هستند؛ دو عامل اصلی را در بر می‌گیرند که شامل سابقه خانوادگی و جنسیت می‌باشد. نقش هریک از این‌ها در اختلال توره به شرح زیر می‌باشد. پیشنهاد می‌شود مقاله کودکان استثنایی را نیز بخوانید.

✨ سابقه خانوادگی

مطالعات پژوهشی نشان می‌دهند کسانی که سابقه اختلال‌های تیک در خانواده درجه یک آن‌ها وجود دارد، بیش از دیگران در معرض ابتلا به سندرم توره هستند. این مسئله بر نقش عوامل ژنتیکی و وراثتی تاکید می کند. به طور قطع این اطمینان وجود ندارد، اما 50 درصد احتمال دارد که کودک این اختلال را از والدین به ارث برده باشد. پسرهایی که دارای این ژن هستند، 3 تا 4 برابر بیش از دخترها علائم را بروز می‌دهند.

✨ سندرم توره و جنسیت

جنسیت به خودی خود می‌تواند خطر ابتلا به سندرم توره را تحت تاثیر قرار دهد. در همین راستا مطالعات همه گیرشناسی نشان می‌دهند که مردان 3 الی 4 برابر بیشتر از زنان در برابر این مشکل آسیب‌پذیر هستند.

✨ تغییرات شیمیایی

تجزیه غیر طبیعی دوپامین که ماده شیمیایی در مغر است، باعث بروز سندرم توره می‌شود.

✨ دیگر عوامل

عوامل دیگری نیز در بروز سندرم توره دخیل هستند. عواملی که در ادامه به آن اشاره کرده ایم در بروز این سندرم دخیل هستند.

? عفونت ها

? سیگار در بارداری

?وزن پایین نوزاد

? عوارض ثانویه بارداری

تشخیص سندرم توره چگونه است؟

هیچ آزمایشی وجود ندارد که نشان دهنده سندرم توره در یک شخص باشد. به همین دلیل برای تشخیص این سندرم، از علائم و نشانه ها استفاده می‌کنند. اختلالات تیک از نظر نوع تیکی که فرد دارد، نشانه های متفاوتی با یکدیگر دارد. برای تشخیص سندرم توره، فرد باید به مدت یک ماه تیک صوتی و حرکتی را همزمان باهم داشته باشد.

عارضه های مرتبط با سندرم توره

عارضه های مرتبط با سندرم توره 

 

معمولا همراه با سندرم توره، عارضه هایی نیز وجود دارد. بنابراین برای درمان حتما باید اختلال دیگر کودک را تشخیص دهید. در این بخش مقاله اختلالات همراه با سندرم توره را اشاره کرده ایم.

? اختلال ذهنی

?اختلال رفتاری

? بیش فعالی- کم توجهی

?اضطراب

? وسواس فکری- عملی

آیا درمان سندرم توره قطعی است؟

اگرچه هنوز هیچ درمان قطعی برای سندرم توره معرفی نشده، اما روش‌های مختلفی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان شدت این مشکل را تا حد زیادی تحت کنترل درآورد. اگر تیک‌ها منجر به بروز مشکلاتی در عملکرد روزانه بیمار شده‌اند، مراجعه به متخصصینی نظیر روانپزشک و روانشناس تا حد زیادی می‌تواند کمک کننده باشد.

روان‌پزشکان معمولا از دارو برای کاهش سطح اضطراب‌های مراجع مبتلا به سندرم توره استفاده می‌کنند. همچنین روانشناسان در این شرایط از تکنیک‌های رفتار درمانی و آموزش مهارت‌های کنترل استرس بهره می‌گیرند. پیگیری درمان به خصوص در سال‌های اولیه کودکی به فرزندتان کمک می‌کند تا در مدرسه و محیط خانه عملکرد بالاتری داشته باشد و بتواند با وجود مشکلاتی که دارد روابط بین فردی مناسبی برقرار نماید.

در صورت مواجهه با سندرم کودک به نکات زیر توجه کنید

زمانی که والدین با تشخیص سندرم کودکان روبرو می‌شوند، واکنش جالبی نشان نمی‌دهند. به همین دلیل در این قسمت مقاله به شما توضیحاتی جهت افزایش روند بهبودی کودک گفته ایم.

▪ اطلاعات خود را در رابطه با سندرم توره افزایش دهید.

▪ راه های کنترل سندرم توره را آموزش ببینید.

▪با روش های درمانی این سندرم آشنا شوید.

▪ بهترین روش کارآمد را به خاطر داشته باشید.

▪هر سوالی که برای شما پیش می‌آید با پزشک مطرح کنید.

▪  در مورد نشانه ها و علائم سندرم توره اطلاعات کسب کنید.

▪ اختلال دیگر کودک را شناسایی کنید. زیرا بیشتر کودکان مبتلا به سندرم توره به اختلالات روانی دیگر مبتلا هستند.

▪ استرس کودکان را کنترل کنید.

▪معمولا این کودکان مشکلات یادگیری دارند، که با کمک روش های کارآمد بهبود می‌یابد.

▪ مراقب کودک خود باشید.

▪ روند زندگی کودک را با روانشناس در میان بگذارید.

کلام آخر

مطالعات انجام شده روی کودکان مبتلا به سندرم توره، نشان داده است که از هر 162 کودک، 1 نفر از آنها به این سندرم مبتلا است. این سندرم هر قومیت و نژادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما به طور کلی پسران 3 تا 5 برابر بیشتر از دخترها به این اختلال مبتلا می‌شوند. زمانی که متوجه بروز این مشکل در کودکان شدید، حتما از روانشناس کمک کنید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندرم توره می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

چه زمانی برای درمان سندرم توره در کودک باید به متخصص مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده هرگونه حرکات یا صداهای غیرارادی، ناگهانی و تکراری در فرزند خود لازم است که به یک متخصص مراجعه نمایید. البته همه تیک‌ها نشان دهنده اختلال توره نیستند به طوری که برخی از آن‌ها با گذشت چند هفته به خودی خود برطرف می‌شوند. با این حال بسیار اهمیت دارد که علت این مشکل بررسی شده و اقدامات لازم برای درمان و کنترل علائم انجام شوند.

آیا سندرم توره یا تورت ارثی است؟

بله این سندرم از طریق ژن ها به کودک انتقال پیدا می‌کند. احتمال انتقال به نوزاد دختر و پسر یعنی به هر دو جنس وجود دارد و وجود یک ژن در پدر یا مادر می‌تواند موجب ابتلای کودک شود.

تا چه سنی می‌توان توره را تشخیص داد؟

این سندرم معمولا تا سنین 7 سالگی تشخیص داده می‌شود. در غیر این صورت تا قبل از 18 سالگی حتما بروز پیدا خواهد کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره