بوسیدن کودک توسط پدر و مادر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بوسیدن کودک برای بسیاری از ما به این معناست که محبت و توجه خود را به کودک نشان دهیم بااین‌حال در شرایطی که کودکان در مقابل این موضوع مقاومت می‌کنند ممکن است چالش‌هایی را در این زمینه تجربه کنید. برخی والدین فکر می‌کنند مقاومت کودک در برابر بوسیده شدن از جانب دیگران باعث ناراحتی اطرافیان شده و به همین خاطر فرزندشان را به این کار وا‌می‌دارند. این در حالیست که به اعتقاد بسیاری از روانشناسان اجبار کودک به مقاومت نکردن در برابر بوسیده شدن می‌تواند مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد کند.

بوسیدن کودک اگرچه مزایای بسیاری ازجمله بهبود رشد عاطفی و ایجاد خود پنداره مثبت در کودک را به همراه خواهد داشت بااین‌حال می‌بایست به این موضوع نیز توجه داشته باشید که به حد و حریم کودک خود دراین‌باره احترام بگذارید. در ادامه به طور کامل درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد پس همراه ما باشید. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله آموزش پدر و مادر را هم بخوانید.

بوسیدن کودک

نشان دادن محبت و علاقه و فراهم کردن محیط خانوادگی امن برای فرزندان ازجمله وظایف هر پدر و مادری است و بوسیدن کودک نیز می‌تواند یکی از راهکارهایی باشد که برای نشان دادن محبت از آن استفاده می‌شود. بوسیدن کودک مزایای بسیاری را به همراه دارد. شما از این طریق به فرزندتان این اطمینان را می‌دهید که او را دوست دارید و همین‌طور توانایی ابراز احساسات و همدلی با دیگران را نیز در وی افزایش خواهید داد.

البته روانشناسان معتقدند درصورتی‌که می‌خواهید به ایجاد این باور در فرزند خود کمک کنید که او را دوست دارید بهتر است در کنار بوسیدن کودک از سایر رفتارهای محبت‌آمیز مانند کلام پرمحبت نیز استفاده کنید.

شما درعین‌حال می‌بایست به این موضوع نیز توجه داشته باشید که بوسیدن کودک می‌تواند گاهی اوقات باعث لوس شدن آن‌ها شود. فرزندان شما درعین‌حال که می‌بایست احساس کنند همواره محبت و حمایت شما را پشت سر خود دارند باید توانایی مواجهه با پیامد رفتارهای نامناسبشان را نیز داشته باشند.

بوسیدن کودک در شرایطی که مرتکب کار اشتباهی شده صرفاً باعث خواهد شد تا ارزش و بار مثبت این رفتار در سایر شرایط کم شده و یا فرزند شما را در انجام رفتارهای نامطلوب مصرتر گرداند. اگر احساس می‌کنید در این زمینه با فرزندتان دچار مشکل شده‌اید بهتر است از یک روانشناس کودک درزمینهٔ سبک‌های فرزند پروری مناسب کمک بگیرید.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

مزایای بوسیدن کودک

مزایای-بوسیدن-کودک

بوسیدن کودک توسط اطرافیان و به‌خصوص والدین آثار مثبت بسیاری در سلامت جسمی و روانی وی خواهد داشت که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. به همین خاطر بهتر است بوسیدن و سایر رفتارهای محبت‌آمیز نسبت به کودک را در برنامه خود قرار دهید و سعی کنید باور به دوست‌داشتنی بودن را در فرزندتان شکل دهید. برای آشنایی بیشتر با انواع دلبستگی در کودکان کلیک کنید.

ایجاد احساس امنیت و تعلق‌خاطر در کودک

کودکان به‌ویژه در سنین پایین‌تر محیط و تجربیات خود با اطرافیان را در ذهن بررسی کرده تا به این باور دست پیدا کنند که اطرافیان تا چه حد آن‌ها را دوست دارند و به نیازهایشان توجه می‌کنند. بوسیدن کودک در کنار سایر رفتارهای محبت‌آمیز این احساس را به فرزند شما القا می‌کند که محبت و حمایت والدین همواره برای او وجود خواهد داشت. این موضوع باعث می‌شود کودک شهامت فعالیت کردن در محیط را پیدا کرده و درعین‌حال نسبت به اطرافیان خود احساس تعلق‌خاطر داشته باشد.

کودکانی که والدینشان توجه چندانی نسبت به آن‌ها ندارند و یا کودکان دارای والدین بد سرپرست معمولاً در این زمینه دچار مشکلاتی خواهند شد. به همین خاطر اگر فرزند شما از محبت همسرتان به دلایلی مثل اعتیاد یا طلاق محروم مانده و همین‌طور در شرایطی که احساس می‌کنید او نسبت به محبت و توجه دیگران حساسیت نشان می‌دهد بهتر است پیش از ریشه‌دار شدن این مشکلات در شخصیت وی از یک مشاور کودک کمک بگیرید.

کاهش استرس و بالا رفتن سطح ایمنی کودک

بوسیدن کودک با ایجاد احساس امنیت و آرامش خاطر در فرزندان باعث کاهش ترشح هورمون کورتیزول در سطح خون می‌شود. با توجه به اینکه کورتیزول هورمونی است که در شرایط اضطرابی در بدن فرد ترشح می‌شود و حضور دائم آن در بدن می‌تواند مشکلات جسمی بسیاری ازجمله کاهش سطح ایمنی را ایجاد نماید کاهش ترشح آن می‌تواند اثرات جسمی مطلوبی را به همراه داشته باشد.

افزایش عزت‌نفس کودک

بوسیدن کودک حتی در شرایطی که هیچ دلیل خاصی برای این موضوع وجود نداشته باشد به فرزندتان این پیام را خواهد داد که شما او را دوست دارید. هنگامی‌که این رفتار از جانب شما مرتباً تکرار شود و همین‌طور در شرایطی که این موضوع همراه با سایر رفتارهای محبت‌آمیز باشد، این باور را در فرزند شما شکل خواهد داد که او برای اطرافیان مثبت و دوست داشتی است.

چنین باوری باعث شکوفایی عزت‌نفس در کودک شده و او را از بسیاری از مشکلات روانی در امان نگه می‌دارد. این موضوعی است که روانشناسی کودک نیز تاکید زیادی بر آن کرده است. برای اطلاع بیشتر درباره روانشناسی کودک کلیک کنید.

رشد هیجانی مطلوب

کودکان نخستین و شاید پایدارترین آموزش‌های خود را در کودکی و از جانب اعضای خانواده دریافت می‌کنند. در شرایطی که فرزند شما رفتار محبت‌آمیز را از والدین در ارتباط با خود یا حتی خواهر و برادرهایش می‌بیند این موضوع باعث رشد هیجانی مطلوب در وی خواهد شد. آن‌ها از این طریق ابراز محبت بدون محدودیت و همدلی با دیگران را یاد خواهند گرفت. این موضوع می‌تواند تا حد زیادی روابط اجتماعی حال حاضر و آینده آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

بوسیدن کودک | آنچه باید در نظر داشته باشید

نکاتی-که-باید-درباره-بوسیدن-کودک-بدانید

توجه به حریم شخصی کودک

علی‌رغم تمایلی که اطرافیان کودک برای بوسیدن آن‌ها دارند بسیاری از کودکان حداقل در یک بازه زمانی خاص از این موضوع گریزان هستند. در چنین شرایطی اصرار اطرافیان و والدین به مقاومت نکردن کودک یکی از رایج‌ترین و درعین‌حال اشتباه‌ترین رفتارهایی است که ممکن است رخ بدهد. به‌عنوان والدین همواره از تمایل کودک خود دراین‌باره حمایت کنید و اجازه دهید آن‌ها خودشان این تصمیم‌گیری را داشته باشند که دیگران آن‌ها را ببوسند یا خیر. بدن کودک و شیوه برخورد با آن از اولین مسائلی است که می‌بایست کنترل آن را به فرزندتان آموزش دهید.

مخالفت شما با تصمیم کودک باعث خواهد شد که او مقداری از اضطراب را تجربه کند و یا اختلالاتی را در تربیت جنسی وی ایجاد خواهد کرد. برای مثال هنگامی‌که شما به کودک آموزش می‌دهید دیگران اجازه لمس بدن وی را ندارند و درعین‌حال در موقعیتی دیگر از او می‌خواهید اجازه بوسیدن را به دیگران بدهد ممکن است کودک با این دوگانگی مواجه شود که در چه زمان‌هایی می‌بایست مخالفت یا موافقت کند و این موضوع خطر سوءاستفاده را افزایش می‌دهد.

به این موضوع توجه داشته باشید که آزار جنسی کودک ازنظر متخصصین صرفاً به معنای تجاوز نیست و بوسیدن و بغل کردن آن‌ها هم در شرایطی که کودک احساس ناخوشایندی داشته باشد از مصادیق آزار محسوب می‌شوند. برای آشنایی با زمان مناسب و اهمیت بغل کردن کودک کلیک کنید.

جدیت را فراموش نکنید

والدین به همان میزانی که می‌بایست با فرزند خود با‌محبت برخورد کنند در برخی شرایط نیز باید رفتار نامناسب او را تنبیه کنند. در شرایطی که شما حتی در هنگام رفتارهای نامناسب، فرزندتان را می‌بوسید این موضوع برای وی به این معناست که هیچ محدودیتی در شرایطی که رفتار نامناسبی انجام دهد او را تهدید نخواهد کرد. یکی از اشتباهات برخی والدین این است که بوسیدن کودک را به‌عنوان ابزاری برای جبران رفتار همسر خود در نظر می‌گیرند.

این موضوع باعث خواهد شد تا فرزندتان متوجه شکاف و اختلاف‌نظر میان والدین خود شده و در تجربیات آینده از آن استفاده کند. به خاطر داشته باشید که در هیچ شرایطی وقتی همسر و فرزندتان با یکدیگر دچار اختلاف می‌شوند نباید به کودک نشان دهید که با نظر همسرتان مخالف هستید. در صورتی که فرزندتان از این مسئله سوء استفاده می‌کند بهتر است برای پیشگیری از بروز مشکلات بیشتر با یک روانشناس کودک در ارتباط باشید.

برای اطلاع بیشتر درباره روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

سخن آخر

ابراز محبت شما یکی از مهم ترین عوامل در رشد شناختی و جسمی کودک است. تماس جسمی بخش های حسی – عاطفی مغز او را تحریک می کند و تکرار این احساس موجب ارتقای مهارت های ارتباطی و سایر توانایی های کودک می شود. معمولا فرزندان مادران شاغل یا کودکانی که به هر علتی از محبت والدین محروم هستند، در این حوزه دچار کمبودهایی می شوند. اگر در این باره کوتاه صورت گرفته نگران نباشید جای جبران وجود دارد. کافی است در این خصوص با متخصصان کودک مشورت کرده و از راهکارهای علمی بهره مند شوید. برای این منظور با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بوسیدن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

بوسیدن کودک چه مزایایی دارد؟

بوسیدن کودک باعث خواهد شد تا فرزند شما احساس روانی امنیت و تعلق‌خاطر را تجربه کرده و عزت‌نفس وی نیز افزایش پیدا کند. همچنین بوسیدن می‌تواند با کاهش هورمون استرس تا حد زیادی از مشکلات جسمی نیز جلوگیری کند.

چرا نباید کودک را برای بوسیدن دیگران مجبور کرد؟

این کار نقض حریم کودک محسوب می‌شود. شما می‌بایست به فرزندتان اجازه دهید خودش برای محدوده ارتباطاتش تصمیم بگیرد. علاوه بر این ممکن است فرزندتان دچار این دوگانگی شود که چه زمان‌هایی می‌باید به دیگران برخلاف میلش اجازه بوسیدن بدهد و در چه شرایطی این اجازه را ندهد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره