جنون بعد از زایمان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

جنون بعد از زایمان یکی از مسائلی است که ترس و نگرانی زیادی را برای مادران باردار ایجاد می‌کند. در واقع اکثر مادران می‌خواهند بدانند که این مشکل چه علتی دارد. و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد. زایمان یکی از رویدادهای مهم زندگی زنان است که منجر به بروز نوساناتی در خلق و روحیه می‌شود.

در این میان برخی افراد این نوسانات را به شدت بیشتری تجربه می‌کنند و دچار علائمی نظیر توهم و هذیان نیز می‌شوند که می‌تواند برای آن‌ها ترسناک باشد. فاکتورهای زیادی در بروز جنون بعد از زایمان نقش دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آمادگی زیستی و زمینه خانوادگی اشاره کرد. در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در مورد علائم، علل و روش های درمان جنون بعد از زایمان ارائه کرده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنون بعد از زایمان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری باشماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

جنون بعد از زایمان چیست؟

جنون-بعد-از-زایمان-چیست

زایمان چه از نظر جسمی و چه از نظر روانی یک رویداد مهم برای بانوان محسوب می‌شود. در نتیجه متخصصان بر این باورند طبیعی است که مادران اندکی بعد از به دنیا آمدن فرزندشان احساساتی نظیر غم، ترس و اضطراب را تجربه کنند. اما برخی از مادران پس از زایمان دچار مشکلات روحی بسیار شدیدتری می‌شوند که با عوارض روحی زایمان یا حتی افسردگی پس از زایمان نیز قابل توجیه نیست و به عنوان جنون بعد از زایمان تعریف می‌شود. برای آشنایی با نشانه‌های افسردگی بعد از زایمان کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

در جنون بعد از زایمان بیمار تماس خود را با واقعیت از دست می‌دهد و علائمی نظیر توهم و هذیان را تجربه می‌کند. توهم زمانی اتفاق می‌افتد که مادر چیزهایی می‌بیند یا می‌شنود که در واقعیت وجود ندارند. همچنین هذیان به شرایطی گفته می‌شود که نوعی اعتقادات راسخ غلط در فرد شکل می‌گیرند که با هیچ گونه استدلالی تغییر نمی‌کنند. برای آشنایی با سایر انواع جنون کلیک کنید.

علائم اختلال جنون بعد از زایمان

علائم اختلال جنون بعد از زایمان تا حد زیادی به فاز مانیای اختلال دو قطبی شبیه است. به طوری که این مشکل نیز اغلب با احساس بیقراری، کم خوابی و افزایش تحریک پذیری شروع می‌شود که این‌ها به مرور جای خود را به علائم شدیدتری می‌دهند. از جمله این علائم باید به موارد زیر اشاره کرد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

توهم‌های شنیداری (یک توهم رایج شنیدن صداهایی است که به مادر دستور می‌دهند به خود یا به کودک آسیب برساند)

داشتن باورهای هذیانی نظیر اینکه “عده‌ای می خواهند به فرزند من آسیب جدی برسانند”

از دست دادن جهت یابی و گم کردن زمان و مکان

نشان دادن رفتارهای غیر عادی و عجیب و غریب

نوسانات خلقی سریع از خلق شاد به افسرده و بالعکس

داشتن افکار خودکشی

داشتن افکار خشونت آمیز نظیر تمایل به آسیب زدن به کودک

بروز مشکلات خواب. سختی در به خواب رفتن یا نخوابیدن

فعال تر و پر تکاپو تر باشید. در صورتی که قبلا اینگونه نبودید. با بالعکس

احساس سردگمی و آشفتگی

میزان شیوع بیماری های روانی بعد از زایمان

بسیاری از بانوان وقتی در مورد وضعیت جنون بعد از زایمان چیزی می‌شوند بسیار نگران می‌شوند و می‌ترسند که پس از تولد فرزند خود به این وضعیت دچار شوند، اما خوشبختانه جنون بعد از زایمان اختلالی نادر است که از هر 1000 زن 1 تا 2 نفر را درگیر خود می‌کند و معمولا 2 الی 3 روز پس از زایمان خود را نشان می‌دهد.

علل و عوامل خطرساز برای جنون بعد از زایمان

علل-و-عوامل-خطرساز-برای-جنون-بعد-از-زایمان

متخصصان تاکنون عوامل مختلفی را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند ریسک بروز جنون بعد از زایمان را افزایش دهد، از جمله این عوامل باید به موارد زیر اشاره کرد:

✔ داشتن سابقه اختلال دو قطبی

✔داشتن سابقه دچار شدن به جنون بعد از زایمان در زایمان‌های قبلی

✔ داشتن سابقه اختلالات سایکوتیک نظیر اسکیزوفرنیا یا اسکیزوافکتیو

✔ وجود سابقه بروز جنون بعد از زایمان یا اختلال دوقطبی در خانواده نزدیک

✔قطع ناگهانی داروهای روان پزشکی در دوران بارداری

✔ اولین بارداری

به طور کل باید گفت که علت بروز جنون بعد از زایمان هنوز به طور دقیق مشخص نیست. متخصصان بر این باورند که برخی بانوان نسبت به نوسانات هورمونی که در طول بارداری و زایمان اتفاق می‌افتد (نظیر نوسانات هورمون استروژن، پروژسترون و تیروئید) حساسیت بیشتری دارند که این مسئله عوارض روانی ناشی از این مسئله را افزایش می‌دهد. در این میان فاکتورهای بسیاری می‌توانند نقش ایفا کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به عوامل ژنتیکی، استرس‌های محیطی، عوامل فرهنگی، مسائل زیستی و وجود مشکلاتی نظیر محرومیت از خواب اشاره کرد. برای مطالعه درباره سایر انواع بیماری روانی کلیک کنید.

روش پیشگیری از جنون بعد از زایمان

برای پیشگیری از جنون بعد از زایمان اگر در معرض خطر هستید، باید در دوران حاملگی از مراقبت های ویژه استفاده کنید. معاینه ماهیانه پزشک را فراموش نکنید. و در هفته 32 بارداری همراه با همسر و خانواده جلسات توجیهی را سپری کنید. در جلسات توجیهی اطرافیان را نسبت به علائم و خطرات جنون بعد از زایمان آگاه می‌سازند. بهتر است هفته اول زایمان حتما تحت نظر پزشک باشید.

درمان جنون بعد از زایمان

از آنجایی که جنون بعد از زایمان می‌تواند تهدید حیاتی بسیار جدی برای مادر و نوزاد به همراه داشته باشد، در صورت مشاهده علائم لازم است که هرچه زودتر به بیمار کمک کنید تا به یک متخصص مراجعه کند. در این شرایط مادران باید تحت نظر یک روانپزشک و روانشناس قرار بگیرند. دریافت داروهای آنتی سایکوتیک یا همان ضدروان‌پریشی و داروهای ضدافسردگی از جمله درمان‌های ضروری در این وضعیت محسوب می‌شود.

هم چنین روانشناس در جلسات روان درمانی به مادر کمک می‌کند تا بینش بیشتری نسبت به علائم خود داشته باشد، از نظر شناختی به وضعیت مطلوب‌تری برسد و زودتر عملکرد طبیعی خود را بازیابد. در مواردی که خطر اقدامات خودآسیب رسان نظیر خودکشی یا اقدامات خشونت آمیز نظیر آسیب رساندن به کودک وجود دارد؛ در اکثر موارد بستری در بیمارستان اعصاب در دستور کار قرار می‌گیرد. همچنین در بیمارانی که به درمان‌های دارویی و روانشناختی پاسخ لازم را نمی‌دهند و در اصطلاح مقاوم به درمان هستند، ممکن است استفاده از روش هایی نظیر شوک الکتریکی نیز توصیه شود.

نکات لازمه برای همسران خانم ها جهت جنون بعد از زایمان

آقایان زمانی که با جنون بعد از زایمان خانم ها روبرو می‌شوند. در قدم اول باید از روانشناس کمک بگیرند. و با کمک خدمات و راهکارها رفتار مناسبی با همسر خود داشته باشند. در ادامه به نکاتی اشاره کرده ایم که برای این آقایان ضروری است

✔ به رفتارها و اختلالات دیگر خانم توجه داشته باشید.

✔آشفتگی و سرگردانی همسر خود را زیر نظر بگیرید.

✔ در دوره درمان معمولا مادر را از نوزاد جدا می‌کنند. بهترین کمک برای همسر شما هستید.

✔ هنگام جدایی مادر و فرزند به او اطمینان دهید که اتفاقی نخواهد افتاد و این مساله قابل درمان است.

✔ برای همسرتان حامی بی نظیری باشید.

✔او را در پروسه درمان تنها نگذارید.

✔ خانه را شلوغ نکنید.

✔ آرام باشید و صبورانه به حرف های همسرتان گوش دهید.

✔در کارهای خانه شریک باشید.

✔ در شیر دادن های شبانه به نوزاد کمک حال باشید.

✔ به همسرتان اجازه دهید تا استراحت کند. و خواب کافی داشته باشد.

خدمات نینی مایند به مادران باردار

مرکز مشاوره روانشناسی نینی مایند در خصوص بهداشت و سلامت روان مادر و کودک خدمات روانشناختی ارائه می دهد. این مجموعه به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری به شما در زمینه استعدادیابی، پیشگیری از مشکلات، آموزش انواع مهارت های فرزند پروری، مسائل تربیتی، نیازهای مادران باردار، مراقبت های بارداری و…. مشاوره و خدمات ارائه می‌دهد. اگر در جنون بعد از زایمان را به صورت ارثی یا تجربه ای دارید، حتما از قبل با مشاورین در ارتباط باشید. تا از راه های پیشگیری این بیماری آگاه باشید.

کلام آخر

جنون بعد از زایمان معمولا در هر 2 خانم 1 نفر را به خود درگیر می‌کند. بنابراین جای نگرانی نیست و همه خانم ها پس از زایمان درمان شده اند. موضوع اصلی کمک به خانم ها در صورت ابتلا به جنون بعد از زایمان است. سعی کنید همسر خوبی باشید و در کنار روانشناس با شریک احساسی تان برخورد خوب داشته باشید. برای کمک به همسر کمک از روانشناس را دریغ نکنید. برای دریافت مشاوره جنون بعد از زایمان مرکز مشاوره ذهن نو خدمات ارائه می‌دهد. خدمات این مجموعه به صورت حضوری و غیر حضوری در تمامی زمینه ها است. برای دریافت مشاوره بر شماره زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنون بعد از زایمان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری باشماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا داشتن افکار خودکشی پس از زایمان می تواند نشانه دچار شدن به اختلال جنون بعد از زایمان باشد؟

افکار خودکشی به تنهایی بیانگر اختلال جنون بعد از زایمان نیستند. چرا که این مسئله در افسردگی پس از زایمان نیز دیده می‌شود. آنچه جنون بعد از زایمان را با وضعیت‌های دیگر متمایز می کند قطع ارتباط با واقعیت و تجربه توهم و هذیان است.

آیا بانوان در زایمان های بعدی نیز دچار جنون بعد از زایمان می‌شوند؟

اگر در بارداری اول به جنون بعد از زایمان مبتلا شده باشید. در بارداری های بعدی با احتمال 5 درصد به این بیماری دچار خواهید شد. در صورت مشاهده علائم ذکر شده در مقاله به پزشک مراجعه کنید.

آیا همراه با جنون بعد از زایمان، اختلال دیگری نیز وجود خواهد داشت؟

معمولا نیمی از خانم هایی که به جنون بعد از زایمان مبتلا شده اند، همزمان اختلال دیگری را تجربه کرده اند که این اختلال ناشی از زایمان و حاملگی نیست.

آیا جدا کردن نوزاد از مادر در زمان جنون پس از زایمان ضروری است؟

بله، مادرانی که به جنون بعد از زایمان مبتلا می‌شوند به دلیل توهمات و خلقیات نامتعادلی که دارند توانایی نگهدار از فرزند را ندارد. و حتی شاید به کودک صدمه وارد کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره