تغذیه مادران شیرده و رژیم غذایی مناسب مادر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تغذیه مادران شیرده به اندازه تغذیه نوزاد اهمیت دارد. قطعا دوران شیردهی یکی از شیرین‌ترین و مهم‌ترین دوران‌ها برای هر مادری است. در این دوران تغذیه و آرامش مادر از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که این دو سریعا به کودک منتقل می‌شوند. اگرتغذیه مادر در دوران شیردهی مناسب نباشد؛ طی این فرایند دو ساله بدن آسیب‌های جدی می‌بیند و مادر دچار پوکی استخوان و ریزش مو می‌شود. برای شیردهی با کیفیتی لازم نیست زیاد غذا بخورید و به تناسب اندام خود آسیب بزنید؛ بلکه باید غذاهای مقوی را بشناسید و به مقدار لازم از آن‌ها مصرف نمایید.

رعایت درست تغذیه در دوران شیردهی حتی می‌تواند سبب کاهش وزن شود.  برخی غذاها در دوران شیردهی برای کودک ایجاد مشکل می‌کنند. مادران باید این نوع غذاها را بشناسند تا بتوانند به سلامت گوارشی کودک خود کمک نمایند. با دریافت مشاوره کودک می‌توانید به پاسخ سوالات خود در این زمینه برسید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تغذیه مادران شیرده می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان  کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

تغذیه مادران شیرده

تغذیه مادران شیرده چگونه است

تغذیه مادران شیرده برای نوزاد بسیار مفید است. حتی تغذیه مادران شیرده می‌تواند به کاهش ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری قلبی و دیابت کمک کند. همچنین تغذیه باعث کاهش استرس مادر می‌شود. شیر مادر به تنهایی سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. اما تغذیه مناسب مادر باعث ترکیبات مقوی تر برای کودک است.

فروشگاه آرامیس

به طور کلی اگر به فکر سلامتی خود و نوزاد هستید باید از برخی مواد غذایی دوری کنید. و تغذیه مادران شیرده باید به شیوه ای مفید و سرشار از ویتامین باشد تا به کودک به خوبی ویتامین مفید منتقل شود. در این مقاله راجع به تغذیه مادران شیرده بیشتر توضیح داده ایم.

تولید شیر مادر

تولید شیر مادر از جالب ترین تغییرات بدنی است. مقدمات شیر مادر از زمانی که خانم وارد سیکل ماهانه می‌شود، آغاز می‌گردد. و باعث تغییرات در سینه می‌شود. و به تدریج این روند آماده می‌شود. شیر مادر سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تولید شیر مادر کلیک کنید.

تغذیه مادران شیرده با توجه به ترکیبات شیر مادر

با توجه به ترکیبات شیر مادر، تغذیه مادران شیرده باید اصولی باشد تا مواد مغذی به کودک برسد. شیر مادر حاوی تمام مواد مغذی است. که کودک برای رشد شش ماه اول نیاز دارد (البته به غیر از ویتامین D). میزان کالری در هر اونس از شیر مادر حدود 19 تا 23 کالری است که با میزان کالری شیر خشک متفاوت می‌باشد.

به طوری که در اوایل دوران شیردهی میزان آب موجود در آن بیشتر بوده. و رفته رفته غلیظ‌تر، چرب‌تر و مغذی‌تر می‌شود. تغذیه مادر بر روی کیفیت شیر او تاثیر مستقیم دارد. بنابراین مادر باید از غذاهای مغذی مصرف کند تا املاح مورد نیاز برای رشد به کودک برسد. برای آشنایی با علل کم بودن شیر مادر کلیک کنید.

تغذیه مناسب برای مادران شیرده | بهترین غذاها برای مادران شیرده

تغذیه مادران شیرده از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است. چرا که عدم تغذیه مناسب می‌تواند به ضعف مادر و کمبود مواد مغذی برای رشد کودک منجر شود. تغذیه درست پس از زایمان نه تنها باعث شیردهی بهتر می‌گردد، بلکه روحیه مادر را نیز بهبود می‌بخشد تا از پس وظیفه مادری بهتر بربیاید. متخصصان این حقیقت را تایید کرده‌اند که تغذیه مناسب در این دوران حتی می‌تواند احتمال افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد. برای دریافت راهنمای شیر دادن به نوزاد کلیک کنید.

✔️ نوشیدن آب

یکی از بهترین نوشیدنی ها برای تغذیه مادران شیرده، آب است. حدود 80درصد بدن ما از آب تشکیل شده و به همین دلیل ریشه بیشتر مشکلات سلامتی به کم آبی بر می‌گردد. نوشیدن 8 تا 12 لیوان آب در طول روز برای همه افراد ضروری است به خصوص برای مادران شیرده. مصرف مایعات به مقدار مناسب باعث افزایش شیر مادر می‌شود، خستگی را کاهش می‌دهد و سلامتی مادر را تضمین می کند. پس سعی کنید در طول روز همیشه لیوان آب دم دست داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش شیر مادر کلیک کنید.

✔️ تغذیه مادران شیرده | ماهی و غذاهای دریایی

ماهی پخته شده با روغن زیتون یک غذای فوق العاده برای تغذیه مادران شیرده است. چرا که سرشار ازDHA یا همان چربی امگا 3 می‌باشد. چربی امگا 3 نوعی چربی غیراشباع است که در بدن مادر تولید نمی‌شود، به همین دلیل باید توسط تغذیه سالم آن را تامین کنید. غیر از انواع ماهی مانند قزل آلا، ساردین، شیر ماهی و … غذاهای زیر نیز سرشار از امگا 3 هستند:

  • جلبک
  • صدف
  • خاویار
  • میگو
  • دانه چیا
  • شاهدانه
  • دانه کتان
  • گردو
  • لوبیا قرمز

✔️منابع سرشار از آهن

آهن ماده‌ای ضروری برای تمام زنان است. چون زنان طی عادت ماهیانه و زایمان خون زیادی از دست می‌دهند. باید مکمل‎‌های حاوی آهن مصرف کنند تا کم خونی آن‌ها جبران کند. اگر کم خونی زیاد نباشد با تغذیه درست می‌توان آن را جبران کرد. در تغذیه مادران شیرده باید آهن مصرف شود. غذاهای سرشار از آهن عبارتند از:

  • گوشت قرمز
  • جگر
  • تخم مرغ
  • عدس
  • ماهی
  • آب گوجه
  • سیب زمینی با پوست

مصرف غذاهای سرشار از ویتامین ث مانند پرتقال و یا مکمل ویتامین ث نیز به جذب آهن کمک می‌کند.

✔️سبزیجات و میوه ها

بدن همه انسان‌ها به ویتامین نیاز دارد. نیاز به ویتامین در بدن مادران که قرار است غذای دو نفر را تامین کنند بسیار بالاست. سبزیجات و میوه‌ها بهترین منابع سرشار از ویتامین هستند. در تغذیه مادران شیرده نیز باید ویتامین وجود داشته باشد. مصرف روزانه 5 تا 6 لیوان سبزیجات به صورت پخته یا سالادی و 5 تا 6 واحد میوه برای مادران ایده آل است. از مصرف میوه‌ها و سبزیجات نفاخ پرهیز کنید. میوه های مقوی برای زنان شیرده عبارتند از:

  • زغال اخته
  • پرتقال
  • زردآلو
  • انواع خانواده توت ها

سبزیجات مقوی برای تغذیه مادران شیرده

  • ریحان
  • هویج
  • برگ کرفس
  • مارچوبه

✔️ برنج و نان

متاسفانه یا خوشبختانه برنج و نان جزو تقریبا حذف نشدنی غذای ما ایرانی‌ها هستند. حذف کردن این مواد پس از زایمان برای کاهش وزن کار غلطی است. چرا که سبب مشکلات ثانویه مانند ریزش مو می‌شود، پس بهترین کار جایگزین کردن آنهاست. برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید مفیدتر است و برای تغذیه مادران شیرده توصیه می‌شود. فواید برنج قهوه ای شامل کمک به بهبود خواب، شیرافزا، حفظ قند خون، نرمال سازی نوسانات خلقی می‌شود.

نان‌های سبوس دار و ماکارونی‌های سبوس دار نیز انتخاب خوبی برای تغذیه مادران شیرده هستند. چرا که سرشار از اسیدفولیک (لازم برای کودک) هستند.

✔️ آجیل و مغزها

آجیل‌ها منابع غنی از بیوتین هستند. بنابراین باید در تغذیه مادران شیرده قرار داشته باشد. بیوتین یک ماده مفید برای مادران و کودکان شیرخوار می‌باشد. مادرانی که پس از زایمان قصد کاهش وزن اصولی دارند، نباید از خوردن آجیل‌ها غافل شوند. بیوتین موجود در آجیل خاصیتی دارد که به سوختن کربوهیدرات و چربی کمک می‌کند به همین دلیل باعث کاهش وزن می‌گردد. علاوه بر این بیوتین روی سیستم عصبی نوزاد اثر گذاشته و آن را بهبود می‌بخشد. پس به خاطر کاهش وزن خودتان و سیستم عصبی فرزندتان آجیل بخورید ولی در مصرف آن زیاده روی نکنید.

✔️ پروتئین و لبنیات

پروتئین ماده‌ای مهم برای ساخت بافت‌های بدن است. نوزاد و مادر هر دو برای سلامت خود به پروتئین احتیاج دارند. در تغذیه مادران شیرده به مقدار 15 گرم بیشتر از دیگران باید پروتئین مصرف شود. منابع غنی پروتئین:

  • تخم مرغ
  •  مرغ بدون پوست
  • بوقلمون
  • شیر و پنیر
  • گوشت بدون چربی گوسفند
  • میگو ، ماهی تن و قزل آلا
  • جو دو سر، عدس ولوبیا قرمز

لبنیات نیز برای مادران شیرده مفیدند البته بیشتر بچه‌ها به آن حساسیت نشان می‌دهند. اگر نوزاد شما هم جزء این دسته است بهتر است با مشورت پزشک کلسیم مورد نیاز را مصرف کنید.

✔️ مصرف چربی های سالم

از دیگر مواد مغذی که در تغذیه مادران شیرده باید قرار داشته باشد، مصرف چربی های سالم است. چربی های سالم شامل نارگیل، روغن زیتون، تخم مرغ، ماست پرچرب و آووکادو می‌شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

تغذیه مادران شیرده | غذاهایی که مادر شیرده نباید مصرف کند

غذاهایی که مادر شیرده نباید مصرف کند

همانطور که گفته شد تغذیه مادران شیرده باید مورد اهمیت قرار بگیرد. مادرانی که به کودکان خود شیر می‌دهند باید با دقت بیشتری به تغذیه خود توجه کنند. تعدادی غذا هستند که برای مادران شیرده مضر هستند. در ادامه غذاهایی که مادران شیرده نباید مصرف کنند اشاره کرده ایم.

کافئین: کافئین در شکلات، قهوه و چای وجود دارد. مصرف این ماده در دوران شیردهی سبب تغییر مزه شیر می‌شود.

غذاهای نفاخ: از غذاهای نفاخ، حبوباتی که نفخ آن گرفته نشده، میوه‌های نفاخ و سبزیجات نفاخ دوری کنید چرا که مصرف آن‌ها مساوی می‌شود با دل پیچه و دل درد شدید فرزند دلبندتان.

ادویه: هرچقدر غذا پر ادویه‌تر باشد ضرر آن برای کودک بیشتر است. به همین دلیل توصیه می‌شود مادران از لیمو برای چاشنی غذاهای خود استفاده کنند نه از فلفل و دیگر ادویه جات.

دمنوش: برخی دم نوش‌ها مانند گل گاو زبان و چای نعناع اثرات جانبی زیادی دارند و حال کودک را بد می‌کنند.

ترشی: پزشکان توصیه می‌کنند مادران شیرده از خوردن ترشی اجتناب نمایند تا مزه شیر آن‌ها عوض نشود.

جعفری: جعفری یک سبزی مفید است اما در دوران شیردهی سبب کم شدن شیر مادر می‌شود.

غذاهایی که کودک شما به آن حساسیت دارد: ممکن است کودک‌تان به غذای خاصی حساسیت بدهد مثلا به ماهی و لبنیات که فواید زیادی برای او دارند حساس باشد.

الکل: مصرف الکل از طریق شیر مادر به نوزاد راه پیدا می‌کند. نوشیدن ماده الکلی تا 23 درصد مصرف شیر را کاهش داده. و باعث تحریک و اختلال در خواب نوزاد می‌شود.

شیر گاو: برخی از نوزادان به شیر گاو حساسیت دارند. بنابراین مادران شیرده باید به این نکته توجه داشته باشند.

خشک شدن شیر مادر

یکی از مراحل طبیعی که هر مادری به آن می‌رسد، خشک شدن شیر است. به طور میانگین کودک تا 2 سال به تغذیه با شیر مادر نیازمند است. و پس از 2 سال شروع به تغذیه می‌کند. اما خانم هایی نیز هستند که به شدت نگران خشک شدن شیر خود هستند. اما جای نگرانی نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خشک شدن شیر مادر کلیک کنید.

کلام آخر

تغذیه مادران شیرده باید به شیوه ای اصولی و مناسب باشد. در دوران شیردهی تغذیه دریافتی مادر به بدن کودک نیز انتقال می‌یابد. بنابراین برای تقویت کودک باید تغذیه مناسب صورت بگیرد. برای برنامه ریزی غذایی بهتر است از روانشناس و مشاورین کودک کمک بگیرید.

مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت حضوری و تلفنی به مراجعین عزیز خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تغذیه مادران شیرده می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان  کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

مادری که به فرزند خود شیر می‌دهد در طول روز به چه میزان کالری احتیاج دارد؟

500 کالری بیشتر از حد معمول، یعنی اگر خانمی با توجه به قد و وزن و بی ام آی روزانه به 2000 کالری احتیاج داشته باشد، در حالت شیردهی به 2500 کالری احتیاج دارد.

کدام مواد غذایی شیر را زیاد می‌کنند؟

جو و جو پرک از افزاینده‌های شیر هستند که برای مادران مفیدند.

اگر فرزندم به شیر مادر حساسیت داد چه کار کنم؟

برای تشخیص حساسیت غذایی نوزاد خود، غذاهایی که در طول روز مصرف می‌کنید را در یک دفترچه یا اپلیکیشن ثبت نمایید تا ماده حساسیت دهنده را پیدا کنید. سپس این ماده را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید و به عنوان جایگزین مکمل مصرف نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره