مادران شاغل | راهکارهایی موثر برای مادر شاغل

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مادران شاغل تحت تاثیر فشارهای زیادی قرار دارند. آن‌ها معمولا احساس می‌کنند بار مضاعفی را در زندگی به دوش می‌کشند. و همواره نیازمند دریافت حمایت و کمک از جانب همسر خود هستند. مادران شاغل علاوه بر رسیدگی به امور اقتصادی باید زمان بسیاری را صرف کارهای خانه و رسیدگی به فرزندان بکنند. همین امر باعث می‌شود که به مرور فرسودگی را تجربه کنند. و برای مدیریت کارهای خود با چالش‌های زیادی روبه‌رو شوند.

با این حال با انجام برخی راهکارها می‌توان تا حدودی این مشکلات را کاهش داد. در همین راستا درک و کمک کردن همسر در کنار بهره بردن از مشاوره کودک می‌تواند بسیار موثر باشد. ما در ادامه این مقاله به راهکارهایی برای مقابله با این چالش‌ها پرداخته‌ایم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید. برای آشنایی با روش‌های تربیت کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مادران شاغل می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی تماس حاصل نمایید.

 

مادران شاغل و رابطه آن ها با نوزاد

مادران شاغل و رابطه آن ها با نوزاد

مادران شاغل به دلیل استقلال بیشتر و وابستگی کمتر به اطرافیان، به کودک خود آموزش می‌دهد که با اعتماد به نفس بیشتری رفتار کند. اما تنها اعتماد به نفس بالا از مزیت تربیت مادران شاغل نیست. اینگونه مادران فردیت و سبک زندگی بهتری را به فرزندان خود آموزش می‌دهند.

فروشگاه آرامیس

اما در کنار تمام این مزیت ها، معایبی نیز وجود دارد. کودکانی که مادران شاغل دارند، تنهایی بیشتری را در طول روز سپری می‌کنند. با اندکی برنامه ریزی و پشتکار بالا می‌توان محیط خانه را از کار جدا کرد. و زمان بیشتری را برای کودکان صرف کرد. در این مقاله راجع به تمامی موارد ارتباط مادران شاغل با فرزندان را توضیح داده ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کودک با مادر کارمند کلیک کنید.

مادران شاغل | چالش‌ها، مسائل و مشکلات مادران شاغل

مادران شاغل از همه سو تحت تاثیر فشارها و مشکلات متعددی قرار دارند. نقش مادر در تربیت فرزندان بسیار مهم است و لازم است که مادران در کنار نقش مادری خود بتوانند از عهده انجام کاری که مسئولیت آن را برعهده گرفته‌اند نیز بربیایند. این مسئله باعث می‌شود که این چالش‌ها و مشکلات شکل بگیرد. از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی که مادران شاغل را درگیر خود می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر اشتغال زن بر فرزند کلیک کنید.

? کار کردن به خاطر نیاز مالی و بروز مشکلات روانشناختی

در کنار مادرانی که زندگی مستقل را ترجیح می‌دهند. بانوانی نیز وجود دارند که به دلیل نیازهای مالی مجبور می‌شوند سر کار بروند. این افراد اغلب در موقعیت‌های شغلی قرار می‌گیرند که علاقه مندی چندانی به آن ندارند. این شرایط تا حد زیادی بر روحیه آن‌ها اثر می‌گذارد. و باعث می‌شود که آن‌ها احساس غمگینی، تنش و اضطراب کنند. مدیریت این احساسات و جلوگیری از سرایت آن‌ها به فرزندان کار بسیار دشواری است. که می‌تواند کیفیت زندگی اعضای خانواده مادران شاغل را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط برای بهبود اوضاع روحی خود لازم است از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استقلال مالی زنان کلیک کنید.

? مادران شاغل | بروز رقابت بین زن و مرد

کار کردن زن و مرد اغلب به کسب درآمدهای متفاوتی می‌انجامد. در این شرایط برخی زن و شوهرها نوعی جبهه بندی میان خود راه می‌اندازند. و دائما دیگری را به خاطر کار بیشتر خود یا پرداخت هزینه‌های بیشتر در زندگی سرزنش می‌کنند. در این شرایط کودکان دائما شاهد درگیری و تنش میان اعضای خانواده خود خواهند بود. که همین مسئله می‌تواند اضطراب زیادی را در آن‌ها برانگیزد. بسیار اهمیت دارد که بحث در مورد مسائل شغلی را به زمان جداگانه‌ای اختصاص دهید. مادران شاغل نباید نزد فرزندتان از یکدیگر انتقاد کنند.

? نادیده گرفته شدن فرزندان

مادران شاغل وظایف زیادی را به دوش می‌کشند. ما نمی‌توانیم از هیچ زنی انتظار داشته باشیم که موجودی کامل باشد و بتواند همه کارها را به نحو احسن انجام دهد. در نتیجه در شرایطی که مادر کار بیرون از خانه را نیز به عهده دارد ممکن است نتواند برخی از فعالیت‌هایش را با کیفیت دلخواه انجام دهد.

در این شرایط وقتی فرزندان می‌بینند والدینشان دائما مشغول امور شغلی هستند و وقت چندانی برای بازی یا سرگرمی برای آن‌ها ندارند احساس می‌کنند نادیده گرفته شده‌اند یا به عبارتی دیگر پدر و مادر، آن‌ها را طرد کرده‌اند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد زمان‌هایی را برای گفت و گو با فرزندان اختصاص دهید و به آن‌ها بگویید همواره دوستشان دارید و با وجود کار زیاد نیز همیشه به فکر خوشحالی آن‌ها خواهید بود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

مادران شاغل | توصیه‌هایی برای مراقبت بهتر از کودکان

مادران شاغل توصیه‌هایی برای مراقبت بهتر از کودکان

مراقبت از کودکان در شرایطی که مادر شاغل است کار آسانی نیست. بسیاری از مادران در این شرایط احساس سردرگمی و آشفتگی می‌کنند. و نمی‌دانند چگونه می‌توانند همه مسئولیت‌ها را با یکدیگر مدیریت نمایند. ما در ادامه به چند توصیه مهم جهت مراقبت بهتر از فرزندان، برای مادران شاغل اشاره کرده‌ایم. برای اطلاع بیشتر در زمینه آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

? کمک گرفتن از مهد کودک‌ها و پرستاران کودک

اولین توصیه برای مادران شاغل، کمک از مهد و پرستار است. بسیار اهمیت دارد بدانید زمانی که در خانه حضور ندارید فرزندانتان اوقات خود را چگونه سپری می‌کنند. آن‌ها نیاز دارند در این فاصله غذاهای سالمی مصرف کنند و با اسباب بازی‌های مورد علاقه شان سرگرم شوند.

در نتیجه بهتر است به فکر یک مهدکودک یا استخدام پرستار برای ساعاتی که حضور ندارید باشید. البته لازم است قبل از فرستادن کودک خود به مهد کودک در مورد آن به اندازه کافی تحقیق کرده و در مورد کیفیت خدماتی که ارائه می‌دهند اطمینان کافی کسب نمایید.

? برنامه ریزی برای تعطیلات آخر هفته

در طول هفته پدر و مادران شاغل همواره مشغول رسیدگی به امور کاری هستند و وقت چندانی برای گذراندن اوقات فراغت با فرزندان خود ندارند. همین باعث می‌شود که نیاز به تفریح در کودکان به اندازه کافی ارضا نشود. این در حالی است که از نظر روانشناسان نیاز به تفریح یکی از نیازهای هیجانی بسیار مهم محسوب می‌شود.

در نتیجه برای اینکه بتوانید به این نیاز فرزندتان پاسخ دهید برای تعطیلات آخر هفته برنامه ریزی کرده و تلاش نمایید همه اعضا این روزها را در کنار هم بگذرانید. برای اینکه برنامه تعطیلات برای شما و فرزندانتان جذاب‌تر باشد می‌توانید هر هفته در مورد علاقه مندی‌های آن‌ها سوال بپرسید و گاهی اجازه دهید آن‌ها برای این نحوه گذراندن این روزها برنامه ریزی کنند.

? مادران شاغل | تلاش برای ارتقای سلامت روان خود

مادران شاغل معمولا تحت فشار روانی زیادی هستند. آن‌ها علاوه بر مشغولیت ذهنی با موضوعاتی مرتبط با کار از اینکه نمی‌توانند ساعات زیادی را در کنار فرزندشان باشند احساس گناه می‌کنند. تجربه احساس گناه مزمن می‌تواند برای مادران بسیار آسیب زا بوده و در نهایت به تجربه اختلالات اضطرابی و افسردگی بیانجامد. از همین رو اگر به خاطر شاغل بودن احساس گناه می‌کنید و از نظر روانی در وضعیت باثباتی نیستید پیش از هرچیز لازم است که با یک متخصص در حوزه سلامت روان از جمله یک روانشناس مشورت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نقش مادر در تربیت فرزند کلیک کنید.

? توجه به کیفیت تعاملات

بسیاری از مادران بیش از اینکه به کیفیت تعاملات خود با فرزندشان فکر کنند مدت این روابط را در نظر می‌گیرند. در نتیجه از اینکه نمی‌توانند به خاطر دغدغه‌های شغلی ساعات زیادی را در کنار فرزندانشان باشند احساس نارضایتی می‌کنند و یا از این بابت درگیر احساس گناه می‌شوند. این درحالیست که پژوهش‌ها نشان می‌دهد کیفیت تعاملات با کودک بسیار مهم تر از مدت زمان آن است.

برای مثال اگر صبح تا شب در خانه باشید و به خاطر نرسیدن به آرزوهای شغلی خود حوصله چندانی نداشته باشید کودک به میزان بسیار کمی از حضور دائمی شما بهره می‌برد. اما اگر بتوانید پس از گذشت یک روز کاری با انرژی و اشتیاق در اختیار فرزند خود باشید و با او تعاملات مثبتی را شکل بدهید رابطه والد فرزندیتان به میزان قوی تری تقویت خواهد شد. مادران شاغل تحت هر شرایطی باید کیفیت تعاملات خود را افزایش دهند.

برای آشنایی با معایب و مزایای بردن کودک سر کار کلیک کنید.

وجود همکاری میان زن و شوهر

اگر قرار بر این است که مادر به عنوان یک فرد شاغل در مخارج زندگی به همسر خود کمک کند. لازم است که پدر خانواده هم در برخی کارهای خانه به همسر خود یاری برساند. در حقیقت زوجین شاغلی که تقسیم وظایف درستی میان خود دارند کمتر به مشکل برمی‌خورند و در نتیجه در ارتباط با فرزندان نیز عملکرد بهتری خواهند داشت. بنابراین مادران شاغل باید کارهای خود را با همسرانشان تقسیم کنند.

با این حال اگر با وجود تمام راهکارهایی که گفته شد نتوانستید به درستی از کودک خود مراقبت نمایید. لازم است که با بهره بردن از مشاوره کودک بتوانید از نظرات یک متخصص و روانشناس بهره مند شوید. توجه به نیازهای فرزند از جمله مسائل مهمی است که اگر در کودکی برطرف نشود با آسیب‌های جسمی و روانی برای کودک همراه خواهد بود. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برنامه روزانه ثابت داشته باشید

یکی از روش های وقت گذرانی مادران شاغل با فرزندان، داشتن برنامه روزانه ثابت است. زمانی که والدین زمان مشخصی را در طول روز صرف کودک کنند، فرزندان به آن پایبند می‌شوند. به این ترتیب به صورت شرطی و خودکار کودک برای زمان روزانه با والدین مشتاق می‌شود.

توجه به اینکه مادر هستید فراموش نشود

بسیاری از مادران شاغل هنوز اطلاعات کافی در رابطه با اهمیت آنها با فرزندان خود نمی‌دانند. به همین دلیل این واقعیت را نیز نمی‌پذیرند که مادر شده اند. باید توجه داشته باشید که فرزندان برای رشد و تربیت به مادران نیاز دارند. بنابراین این واقعیت را بپذیرید. و زمان بیشتری را برای فرزندانتان بگذارید.

کودک را از محل کار نیز تحت نظر داشته باشید

یکی از اهمیت های مادران شاغل باید تحت نظر داشتن فرزندان از محل کار باشد. زمانی که وقت طولانی را در محل کار سپری می‌کنید، به فرزندتان زنگ بزنید و با او در تماس باشید. با این روش او متوجه خواهد شد که برای شما اهمیت دارد. و حواستان به او است.

کلام آخر

مادران شاغل چه به صورت دلخواه و چه به اجباری اگر به محل کار می‌روند. باید فرزندان را اولویت قرار داده و برای آنها زمان هایی را مشخص کرد. با برنامه ریزی و کمک از روانشناس برای کودک خود وقت بگذارید. کودکان تشنه محبت مادر هستند، پس از آنها دریغ نکنید. برای برنامه ریزی اصولی حتما از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه کمک بگیرید. مرکز مشاوره نینی مایند به صورت تلفنی و حضوری به مراجعین عزیز خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مادران شاغل می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا شاغل بودن مادر در دوران نوزادی به کودک آسیب می‌رساند؟

کودکان در دو سال اولیه زندگی به تماس نزدیک با مادر خود بیش از هر زمانی احتیاج دارند. از همین رو متخصصان پیشنهاد می‌کنند که حداقل برای 1 سال اول پس از تولد فرزندتان مرخصی شغلی بگیرید تا بتوانید با خیال راحت‌تری به امور مرتبط با نوزادتان رسیدگی کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره