هفته شانزدهم بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته شانزدهم بارداری با تغییرات چشمگیری برای مادر و نوزاد همراه است. اولین ویژگی منحصر به فرد و خوشایند این هفته این است که مادر می‌تواند متوجه حرکات و تکان خوردن جنین خود شود. در هفته شانزدهم بارداری رشد رحم و شکم مادر به سرعت انجام می‌شود و عضلات صورت جنین نیز داخل شکم به اندازه کافی رشد می‌کند.

در نتیجه جنین می‌تواند دست خود را به داخل دهان برده و آن را بمکد. برای آنکه بتوانید دوران بارداری را به سلامت طی کنید آشنایی با علائم و ویژگی‌های مادر و جنین در کنار خودمراقبتی‌های لازم در سه ماهه دوم بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد. برای گذراندن بهتر این دوره می‌توانید مشاوره کودک دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته شانزدهم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

هفته شانزدهم بارداری

هفته-16-ام-بارداری

در هفته شانزدهم بارداری جنین شما 11 تا 12 سانتی متر قد و وزنی حدود 110 گرم به اندازه گلابی دارد. جنین در این هفته کاملا برای رشد پر سرعت آماده است. در هفته های پیش رو با افزایش وزن حدود دو برابر و قد بلند تر جنین روبرو خواهید شد. احتمالا در این هفته پزشک جنسیت جنین را کاملا مشخص کرده است و شما منتظر دختر یا پسر زیبای خود هستید. پاها و دست نوزاد بلند تر از قبل شده است و ستون فقرات او قوی شده است.

اجزای بدن جنین در حال شکل گیری تکاملی تری هستند و در جای خود قرار دارند. در این هفته مادر با علائمی روبرو می‌شود که نیاز به مراقبت دارد. در این مقاله راجع به تمام نکات در هفته شانزدهم بارداری توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل رشد جنین کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

وضعیت نوزاد در هفته شانزدهم بارداری

جنین-در-هفته-شانزدهم-بارداری

در هفته شانزدهم بارداری اندازه قد جنین به حدود 12 سانتی متر می‌رسد و نزدیک به 100 گرم وزن دارد. نسبت اندازه بدن به سر در حال افزایش است و سر می‌تواند در یک وضعیت ثابت و ایستاده قرار بگیرد. همچنین سیستم عصبی نوزاد نیز در حال رشد کردن می‌باشد به طوریکه عضلات صورت می‌تواند شروع به تکان خوردن و حرکت بکند. علاوه بر این نوزاد می‌تواند مشتش را گره کند یا دستانش را برای مکیدن به داخل دهان خود ببرد.

سیستم تنفس و گوارش نوزاد هم رو به رشد است و سیستم گردش خون نوزاد شروع به فعالیت می‌کند به طوریکه روزانه حدود 20 تا 25 لیتر خون را به گردش در می‌آورد. و قلب حدود پنجاه پیمانه نیم‌ لیتری عمل پمپاژ خون را انجام می‌دهد. با توجه به تغییراتی که در نوزاد اتفاق می‌افتد مادر می‌تواند برای اولین بار حرکات جنین داخل شکم را احساس کند. از دیگر تغییرات جنین در هفته شانزدهم بارداری می‌توان به شفاف شدن پوست و توانایی شنیدن صدای محیط بیرون اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تکان خوردن جنین در شکم کلیک کنید.

وضعیت مادر در هفته شانزدهم بارداری

در تمام هفته ها و دوران بارداری مادر وضعیت متفاوتی از خود نشان می‌دهد. در هفته شانزدهم بارداری نیز وضعیت مادر متفاوت می‌شود. که در ادامه شرح داده ایم. حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

1. افزایش وزن

یک از تغییرات مادر در هفته شانزدهم بارداری، افزایش وزن است. هر چه از مدت زمان بارداری بیشتر می‌گذرد وزن مادر هم افزایش پیدا می‌کند. در این هفته وزن مادر به سرعت رو به افزایش می‌رود و بهتر است از این به بعد مادر حتما از لباس مخصوص بارداری استفاده کند و از پوشیدن لباس‌های تنگ و نامناسب اجتناب نماید.

2. درد کمر در هفته شانزدهم بارداری

کمر درد در هفته شانزدهم بارداری به راحتی قابل مشاهده است. همانطور که وزن مادر افزایش پیدا می‌کند و شکمش بزرگ می‌شود می‌تواند دچار درد کمر هم شود. در این شرایط بهتر است مادر برای برطرف کردن مشکلات مرتبط با درد کمر تحت نظارت پزشک باشد و با کنترل وزن و انجام ورزش‌های سبک در راستای کاهش کمر درد گام بردارد.

3. گرفتگی بینی

خونریزی و گرفتگی بینی ممکن است یکی از عوارض در هفته شانزدهم بارداری باشد و یک امر طبیعی محسوب می‌شود. مهمترین نکته این است که اگر دچار خونریزی بینی شدید تحت هیچ شرایطی نگران نشوید. عمدتا این مسئله به دلیل گشاد شدن رگ‌های خونی بینی و همچنین خشک شدن غشاهای داخل حفره بینی رخ می‌دهد. برای رفع بهبود گرفتگی بینی بهتر است از دستگاه بخور در منزل خود استفاده کنید.

4. رگ‌های واریسی

به دنبال افزایش سطح پروژسترون و شل شدن دیواره رگ‌های خونی و افزایش حجم خون در بدن ممکن است در هفته شانزدهم بارداری برخی نواحی بدن مادر، رگ‌های واریسی به وجود بیابد. این رگ‌های واریسی عمدتا در پشت‌ پاهای مادر ایجاد می‌شود. در این وضعیت مادر باید مواظب باشد تا افزایش وزن بیش از حد نداشته باشد تا فشار زیادی به پاهایش نیاید. در اکثر موارد این رگ‌های واریسی به مرور زمان و خود به خود بهبود پیدا می‌کنند.

5. خونریزی لثه در هفته شانزدهم بارداری

از آنجایی که رگ‌های خونی در هفته شانزدهم بارداری گشاد می‌شوند. و جریان فشار افزایش می‌یابد ممکن است برخی از مادران در هنگام مسواک زدن و یا در حالت عادی دچار خونریزی لثه شوند.

6. یبوست

یبوست از جمله عوارض و تغییرات شایع هفته شانزدهم بارداری است. البته لزوما مختص به هفته شانزدهم نیست. با این حال برخی از مادران ممکن است یبوست را در این دوران تجربه کنند. برای کاهش یبوست می‌توانید مایعات زیاد به همراه میوه و سبزیجات مصرف کنید.

7. تغییرات پوست و مو

تغییرات هورمونی ایجاد شده در هفته شانزدهم بارداری می‌تواند بر وضعیت موی مادر تاثیر بگذارد. عمدتاً در این دوران موی سر مادر براق، ابریشمی و ضخیم می‌شود و ناخن‌هایش به خوبی رشد می‌کنند. همچنین ممکن است پوست مادر هم در این روز‌ها روشن‌تر و زیباتر شود.

عوارض مادر در هفته شانزدهم بارداری

به طور کل تمام ماه های بارداری عوارض به همراه دارد. بسیاری از خانم ها در هفته شانزدهم بارداری احساس خوبی دارند. زیرا خستگی، تهوع و تکرر ادرار آنها کاملا از بین خواهد رفت. اما در این هفته عوارض شایع و طبیعی وجود دارد که مادر تجربه خواهد کرد. این عوارض عبارتند از.

  • حساسیت پستان ها
  • یبوست
  • گرفتگی بینی

مراقبت‌های لازم در هفته شانزدهم بارداری

در تمام دوران بارداری مادران باید از خود و جنین مراقبت هایی انجام دهند. البته که این مراقبت ها در هر هفته مسائل مخصوص به خود را دارد. در ادامه در رابطه با مراقبت های لازم در هفته شانزدهم بارداری توضیح داده ایم.

1. مراقبت‌های پزشکی

اگر در سه ماهه دوم بارداری قرار دارید و تاکنون برای بررسی و ارزیابی به پزشک خود مراجعه نکرده‌اید بهتر است این کار را در این هفته انجام دهید. چراکه بسته به شرایط مادر و جنین ممکن است انجام برخی از آزمایش‌ها و غربالگری‌ها ضروری باشد. به طور کلی بهتر است هر 6 هفته یک بار یا هر ماه یک بار با پزشک خود ملاقات داشته باشید.

در هفته شانزدهم بارداری مادر باید مراقب افزایش فشار خونش باشد، افزایش فشار خون بیش از حد می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات خطرناکی در مادر و جنین شود.

همچنین ممکن است در هفته شانزدهم بارداری برای تشخیص نابهنجاری‌های ژنتیکی و مادرزادی از سونوگرافی آنومالی استفاده شود. این سونوگرافی به تشخیص ناهنجاری‌های احتمالی جنین کمک می‌کند. در صورت وجود مشکل و یا شک پزشک به وجود یک مشکل ممکن است از آزمایش‌های غربالگری سه ماهه دوم و یا آزمایش آمنیوسنتز نیز استفاده شود.

2. تغذیه مناسب

رعایت رژیم غذایی سالم و اصولی برای حفظ سلامت در هفته شانزدهم بارداری ضروری است. بهتر است برای افزایش وزن خود از میوه، سبزیجات، غلات و تنقلات سالم استفاده کنید و از خوردن غذاهای چرب و مضر خودداری نمایید زیرا این قبیل غذاها منجر به چاقی کاذب و انباشت چربی در بدن مادر می‌شود.

3. ورزش منظم در هفته شانزدهم بارداری

انجام تمرینات ورزشی سبک و منظم می‌تواند سلامت مادر و جنین را در هفته شانزدهم بارداری افزایش دهد. همچنین انجام تمرینات ورزشی به دلیل تقویت عضلات بدن باعث می‌شود تا مادر زایمان راحت‌تری را تجربه کند. با این حال بهتر است تا برای دریافت برنامه ورزشی مخصوص به متخصص مراجعه کنید.

4. خوابین صحیح و کافی

خوابیدن کافی و صحیح می‌تواند باعث افزایش سلامت مادر و نوزاد شود. در هفته شانزدهم بارداری بهتر است به سمت پهلوی چپ بخوابید و به طور کلی خوابیدن به پشت یا روی شکم را فراموش کنید. برخی از مادرها ممکن است در این دوران دچار اختلالات خواب بشوند، برای رفع این مسئله بهتر است محیط خانه را آرام کنید و چندساعت قبل از خواب استفاده از لوازم الکترونیک را کنار بگذارید. اگر مشکل بی‌خوابیتان شدت پیدا کرد بهتر است به یک روانشناس مراجعه کنید.

5. انتخاب پوزیشن مناسب برای انجام رابطه جنسی

در سه ماهه دوم بارداری ممکن است میلتان برای برقراری رابطه جنسی با همسر افزایش پیدا کند. به یاد داشته باشید که اگر از پوزیشن‌های درست و مخصوص بارداری استفاده کنید انجام رابطه جنسی در دوران بارداری هیچ خطری به همراه ندارد، بلکه می‌تواند باعث افزایش صمیمیت و ارتباط بین زوجین شود. بنابراین در هفته شانزدهم بارداری برا رابطه جنسی پوزیشن مناسبی را انتخاب کنید.

بایدها در هفته شانزدهم بارداری

بایدهای-هفته-16-ام-بارداری

  • برای کاهش و جلوگیری از ورم پاها چند بار در طول روز پاهای خود را بالاتر از سطح قلب قرار دهید.
  • مراقب افزایش وزن بیش از حد خود باشید.
  • در تمام ویزیت ها نگرانی هایتان را با پزشک در میان بگذارید.
  • نگرانی های همسر خود را درک کنید.
  • برای کسب ماده معدنی آهن رژیم غذایی مناسب داشته باشید.
  • مصرف آب کافی در دوران بارداری را فراموش نکنید.
  • استراحت کافی برای شما اولویت باشد.
  • همیشه صاف بایستید تا بدن در حالت دفرمه قرار نگیرد.
  • برای کنترل استرس در دوران بارداری از روانشناس کمک بگیرید.

نبایدها در هفته شانزدهم بارداری

  • در هفته شانزدهم بارداری از مصرف خودسرانه دارو و مواد شیمیایی اجتناب کنید.
  • ازمصرف غذاهای مانده، آماده و رستورانی خودداری کنید. از خوردن غذاهای کنسروی بپرهیزید.
  • به اضافه وزن و تعادل وزنی خود اهمیت دهید. از پزشک در این زمینه کمک بگیرید.

تغذیه مادر در هفته شانزدهم بارداری

در هفته شانزدهم بارداری، نقش آهن را جدی بگیرید. آهن از بروز مشکلات و عوارض در بدن مادر و البته جنین جلوگیری می‌کند. اگر آهن بدن مادر به اندازه کافی نباشد خستگی و بیماری ها بر شما غلبه خواهند کرد. برای کسب آهن تغذیه خود را تغیر دهید، از میوه ها، سبزیجات، هویج، هلو، اسفناج و سیب در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

در هفته شانزدهم بارداری از غذاهای کم چرب و غنی از پروتئین استفاده کنید. مصرف گوشت ماهی، ماست کم چرب، گوشت گاو، روغن زیتون و روغن کانولا در ارزش غذایی استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه دوران بارداری ماه به ماه کلیک کنید.

کلام آخر

هفته شانزدهم بارداری مادران لگد ها و حرکات جنین را احساس خواهند کرد. اما بسیاری از خانم ها در این دوران استرس تعین جنسیت، تغذیه، باید ها و نبایدهای بارداری را تجربه خواهند کرد. گاهی افسردگی نیز در این دوران جا خوش می‌کند. برای پیشگیری از این اتفاق بهتر است تا با روانشناس و مشاورین متخصص در ارتباط باشید.

ارائه راهکارهایی برای کاهش استرس دوران بارداری بسیار کارساز است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید. و برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته شانزدهم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا در هفته شانزدهم بارداری می‌توان به کوهنوردی رفت؟

به طور کلی انجام ورزش و تمرینات روزانه برای سلامتی مادر و نوزاد بسیار مفید است اما بهتر است از انجام ورزش سنگین مانند کوهنوری، دوچرخه سواری، شنا و ورزش‌های رزمی خودداری کنید. کوهنوری در ارتفاعاتی مانند 2500 متر به بالا می‌تواند منجر به کاهش اکسیژن دریافتی توسط مادر و نوزاد ‌شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره