پرخاشگری والدین چه تاثیری بر کودکان دارد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پرخاشگری والدین چه اثراتی بر فرزندان می‌گذارد؟ زندگی با والدینی که دائما درگیر دعوا و پرخاشگری هستند تاثیرات منفی و بلندمدتی بر کودکان می‌گذارد. بچه‌ها در این شرایط اغلب والدین خود را الگو قرار می‌دهند و رفتارهای آن‌ها را در برخورد با همسالان یا بچه‌های کوچکتر تکرار می‌کنند.

همچنین درگیری با اضطراب زیاد در این شرایط می‌تواند منجر به بروز اختلالات روانشناختی گوناگونی از جمله افسردگی و اختلالات اضطرابی در بزرگسالی شود. ما در ادامه در مورد تاثیرات پرخاشگری والدین توضیحات بیشتری ارائه کرده‌ایم. در همین راستا بهره بردن از مشاوره روانشناسی کمک می‌کند تا والدین بدانند در هنگام تجربه خشم در مقابل فرزندان باید چه رفتاری انجام دهید و چگونه خود را به بهترین شکل آرام کنند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

پرخاشگری والدین | والدین پرخاشگر چه ویژگی‌هایی دارند؟

ویژگی-پرخاشگری-والدین

پرخاشگری والدین اغلب سبک تربیتی مستبدانه‌ای دارند. آن‌ها بیش از هرچیز به قوانینی که حکم می‌کنند می‌اندیشند و نمی‌توانند عواطف فرزندان خود را در نظر بگیرند. همین مسئله باعث می‌شود که با مشاهده کوچک ترین اشتباهی از کوره در بروند و با روش‌های مختلف پرخاشگری خود را ابراز کنند.

در واقع پرخاشگری والدین فقط به کتک زدن یا درگیری فیزیکی اطلاق نمی‌شود بلکه رفتارهایی نظیر سرکوفت زدن، سرزنش کردن، ناسزا گفتن، داد زدن و قهر کردن نیز مصادیقی از پرخاشگری هستند. از جمله دیگر ویژگی‌های والدین پرخاشگر این است که برای تربیت فرزند خود بیش از هرچیز از روش تنبیه استفاده می‌کنند. این در حالی است که روانشناسان کودک بر این باورند که تنبیه تاثیر بسیار کمی بر شکل دهی رفتار درست دارد و بیش از آنکه موجب پرورش عادات صحیح شود اثرات منفی نظیر ترس و اضطراب مفرط را در پی دارد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

انواع پرخاشگری والدین

پرخاشگری والدین معمولا به 7 دسته تقسیم می‌شود. این پرخاشگری گاه به شیوه فیزیکی، عدم توجه و … بروز پیدا می‌کند که در ادامه اشاره کرده ایم.

▪️ پرخاشگری کلامی

یکی از انواع پرخاشگری والدین، پرخاشگری کلامی است. در این نوع از پرخاشگری والدین با ناسزاگویی، فریاد و داد قصد تربیت کودک را دارند. گاهی کودک دردی که با کلمات تحمل می‌کند بیشتر از درد تنبیه است.

▪️پرخاشگری فیزیکی | پرخاشگری والدین

تنبیه بدنی، پرخاشگری فیزیکی، کتک زدن و … از انواع پرخاشگری والدین است. گاهی والدین با این روش قصد کنترل کودک را دارند که بدترین نوع تربیت است.

▪️ خشونت سکوت

قهر، سکوت و عدم صحبت با کودک نوعی پرخاشگری والدین است. زمانی که کودک رفتار مناسبی نداشته باشد والدین با او قهر خواهند کرد و مدت طولانی با او صحبت نخواهند کرد. که یکی از بدترین روش های تربیت کودک، پرخاشگری سکوت است.

▪️ پرخاشگری تهدید

پرخاشگری تهدید با درصد بالایی از والدین مشاهده می‌شود. پرخاشگری والدین با تهدید نیز باعث اثرات منفی در کودک می‌شود. مثلا زمانی که کودکدر مهمانی رفتار اشتباه انجام می‌دهد، والدین به او می‌گویند که بریم خونه حسابتو می‌رسیم.

▪️ توقعات بیجا | پرخاشگری والدین

یکی از انواع پرخاشگری والدین، توقعات بیجا از کودک است. مثلا والدین از کودک 2 ساله خود توقع سکوت و آرام نشستن دارند. یا انتظار دارند کودک بسیار تمیز و مرتب باشد.

▪️ عدم توجه به نیاز کودک

عدم توجه به نیاز کودک یکی دیگر از انواع پرخاشگری والدین است. زمانی که والدین توجه کافی به تغذیه، پوشاک، آرامش و … کودک نداشته باشند. باعث ایجاد حس بد در کودک خواهند شد.

▪️ ایجاد احساس گناه

یکی از انواع پرخاشگری والدین، ایجاد احساس گناه است. برخی والدین جملاتی را جهت تربیت کودک به اشتباه به کار می‌برندکه باعث ایجاد عذتب وجدان در کودک می‌شود. مثلا: من به خاطر توعه که دارم این زندگی را تحمل می‌کنم.

اثرات پرخاشگری والدین

اثرات-پرخاشگری-والدین

پرخاشگری والدین به خصوص در سال‌های کودکی تاثیرات مخرب و بلندمدتی روی فرزندان می‌گذارد. ما در ادامه به چند مورد از مهم ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با مباحث لازم برای آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

1️⃣ الگوبرداری از پرخاشگری والدین

کودکان مشاهده گران تیزبینی هستند. آن‌ها بیش از هر روش دیگر از طریق یادگیری مشاهده‌ای دنیای پیرامون را درک می‌کنند. در نتیجه آن‌ها زمانی که با پرخاشگری والدین خود مواجه می‌شوند بیش از سایر همسالانشان ممکن است دست به رفتارهای پرخاشگرانه بزنند چرا که والدین به طور غیرمستقیم به آن‌ها می‌آموزند که می‌توانند به افراد ضعیف تر از خود زور بگویند و با رفتارهای خشن حرفشان را به کرسی بنشانند.

از همین رو کودکان این والدین در مدرسه مشکلات بیشتری با هم کلاسی‌های خود دارند و همچنین ممکن است الگوی رفتار پرخاشگرانه را تا دوران بزرگسالی با خود نگه دارند.

2️⃣ افزایش احتمال بروز اختلالات روانشناختی

زندگی کردن با والدین پرخاشگر تنش زیادی را برای فرزندان ایجاد می‌کند. این فرزندان اغلب درگیر احساسات ترس و اضطراب هستند و نگرانی زیادی در مورد برخورد والدینشان دارند. تجربه ترس و اضطراب مزمن به دلیل پرخاشگری والدین در نهایت می‌تواند به بروز اختلالات روانشناختی بیانجامد.

از جمله این مشکلات در دوران کودکی می‌توان به احساس ترس و تنفر از والدین، کابوس‌های شبانه، شب ادراری و مشکلات سایکوسوماتیک اشاره کرد. همچنین ادامه یافتن این تنش‌ها تا دوران بزرگسالی می‌تواند به بروز افسردگی و انواع اختلالات اضطرابی بیانجامد.

برای متوقف کردن این رویه حتما مقاله تنفر از فرزند را بخوانید.

3️⃣ کاهش اعتماد به نفس | پرخاشگری والدین

کودکانی که با والدین پرخاشگر زندگی می‌کنند اغلب جرات ابراز وجود ندارند. آن‌ها همواره می‌ترسند با اظهار نظرهای نادرست مورد انتقاد و پرخاشگری والدین خود قرار بگیرند. این مسئله به مرور زمان تا حد زیادی به اعتماد به نفس آن‌ها آسیب خواهد زد. در واقع این افراد زمانی که در مدرسه و سایر اجتماعات قرار می‌گیرند دائما خود را ارزیابی کرده و می‌ترسند همانند خانه مجددا مورد انتقاد یا سرزنش قرار بگیرند.

4️⃣ ادامه یافتن چرخه پرخاشگری در نسل‌های بعدی

بچه‌هایی که تحت تربیت پرخاشگری والدین و مستبد رشد می‌کنند. هرگز نتوانسته‌اند الگویی از یک والد سالم را مشاهده کنند. این مسئله می‌تواند به همانند سازی یا جبران افراطی منجر شود. در همانند سازی کودکانی که والدین پرخاشگر دارند، با وجود تمام آسیب‌هایی که دیده‌اند هنگامی که خود در جایگاه والد قرار می‌گیرند همان رفتارها را تکرار می‌کنند.

این مسئله باعث می‌شود که چرخه پرخاشگری نسل به نسل منتقل گردد. البته برخی دیگر هم هستند که به جبران افراطی روی می‌آورند. این افراد به خاطر رنج‌هایی که کشیده‌اند می‌خواهند فرزند خود را از هر آسیبی به دور نگه دارند. همین مسئله باعث می‌شود که سبک تربیتی سهل گیرانه‌ای را در پیش بگیرند و فرزندانی نازپرورده را تربیت نمایند.

5️⃣ افزایش دروغگویی و پنهان کاری در فرزندان

والدین پرخاشگر اجازه هیچ گونه اشتباهی به فرزندان خود نمی‌دهند. این در حالی است که بچه‌ها در مسیر رشد بارها و بارها با خطا روبه‌رو می‌شوند و نیاز دارند تا والدین با تجربیات خود آن‌ها را راهنمایی کنند. زمانی که فرزندان از ترس تنبیه و مجازات نتوانند مشکلات خود را با پدر و مادر در میان بگذارند به احتمال بیشتری به دروغ گویی و پنهان کاری روی می‌آورند و همین مسئله باعث می‌شود پرخاشگری والدین نیز هنگام روشن شدن ماجرا با شدت بیشتری اتفاق بیافتد.

برای آشنایی با تاثیر دعوای والدین بر فرزندان کلیک کنید.

6️⃣ مشکلات تحصیلی

زمانی که فرزندی با پرخاشگری والدین روبرو است. به دلیل عدم اعتماد به نفس وعدم بروز احساسات با مشکلات تحصیلی برخورد خواهد کرد. شاید والدین همه امکانات را برای فرزند خود فراهم کنند اما به دلیل تنبیهات و پرخاشگری که دارند، اثرات منفی در رشد کودک خواهند گذاشت. کودکان این والدین با نمرات کم، افت تحصیلی و مشکلات در مدرسه روبرو می‌شوند.

7️⃣ مشکلات دلبستگی | پرخاشگری والدین

یکی از اثرات منفی پرخاشگری والدین، مشکلا دلبستگی است. کودک برای امنیت نیاز به محبت و دلبستگی والدین دارد. البته دلبستگی از نوع ایمن. اما زمانی که والدین شروع به پرخاشگری و تنبیه کنند این دلبستگی به شیوه ای ناایمن شکل خواهد گرفت. دلبستگی ناایمن اثرات منفی در روابط آینده فرد خواهد گذاشت. همیشه نگران روابط خود با دیگران هستند و اعتماد به فردی نخواهند داشت.

سخن آخر

همان طور که گفته شد پرخاشگری والدین می‌تواند عواقب کوتاه مدت و بلند مدتی برای فرزندان به همراه داشته باشد تا حدی که نسل‌های بعدی را نیز می‌تواند درگیر خود کند. برای اینکه بتوانید فرزندانتان را از پیامدهای پرخاشگری نجات دهید لازم است مهارت‌هایی نظیر کنترل خشم را بیشتر تمرین نمایید و تحت نظر یک روانشناس قرار بگیرید.

روانشناس به پرخاشگری والدین کمک می‌کند تا هنگام تجربه خشم در مقابل فرزندان باید چه رفتاری انجام دهید. و چگونه خود را به بهترین شکل آرام کنید. اگر فرزندانتان از این پرخاشگری آسیب دیده‌اند. و اکنون دچار مشکلات رفتاری و روانشناختی هستند. می‌توانید از یک خانواده درمانگر کمک بگیرید تا جلسات مشاوره با حضور کلیه اعضای خانواده تشکیل شود. و همه آسیب‌ها مورد بررسی قرار بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرخاشگری والدین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

کودکی که پرخاشگر است و دائما با بچه‌های دیگر دعوا می‌کند، آیا به دلیل داشتن والدینی پرخاشگر است؟

پرخاشگری والدین می‌تواند تنها یکی از دلایل بدرفتاری کودکان باشد. در برخی شرایط کودکانی که مهارت کنترل هیجانات را به خوبی یاد نگرفته‌اند یا در خانواده‌ای با سبک بسیار نازپرورده بزرگ شده‌اند نیز ممکن است چنین رفتارهایی را از خود نشان دهند.

انواع پرخاشگری والدین کدامند؟

پرخاشگری والدین شامل پرخاشگری کلامی، پرخاشگری فیزیکی، خشونت سکوت، پرخاشگری تهدید، توقعات بیجا، عدم توجه به نیاز کودک، ایجاد احساس گناه و… می‌شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره