خوردن مشروب در شیردهی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خوردن مشروب در شیردهی نیز همچنان ممنوعیت دارد. همان‌طور که در بارداری مصرف الکل ممنوع است و می‌تواند به کودک آسیب برساند. در دوران شیردهی نیز همچنان این محدودیت وجود خواهد داشت؛ چرا که الکل موجود در خون مادر به شیر ورود پیدا کرده و در نتیجه می‌تواند کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

مواجهه نوزادان شیرخوار با الکل پیامدهای مختلفی را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به بروز وابستگی به الکل و دچار شدن به مشکلات رشدی حرکتی اشاره کرد. ما در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتری در مورد تاثیر الکل بر شیر مادر پرداخته‌ایم. در صورتی که به مصرف الکل اعتیاد پیدا کرده‌اید لازم است که با بهره بردن از مشاوره ترک اعتیاد و مشاوره کودک شرایط زندگی خود و فرزندتان را بهبود بخشید. 

تاثیر الکل بر شیر مادر | خوردن مشروب در شیردهی چه پیامدی دارد؟

خوردن مشروب در شیردهی

 

متخصصان همواره بر این موضوع تاکید می‌کنند که مادران در دوران بارداری و شیردهی باید از مصرف الکل بپرهیزند چرا که الکل موجود در خون مادر باردار با عبور از جفت به جنین می‌رسد. همچنین در دوران شیردهی نیز الکل با وارد شدن به شیر مادر می‌تواند تاثیرات نامطلوب خود را بر نوزاد بگذارد. ما در ادامه به مهم‌ترین تاثیرات الکل بر شیر مادر اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با فواید شیر مادر کلیک کنید.

1- خوردن مشروب در شیردهی | کاهش میزان تولید شیر

مصرف الکل می‌تواند بر میزان شیر تولید شده در بدن مادر تاثیر بگذارد. در واقع بر خلاف برخی تصورات غلط مبنی بر اینکه مصرف الکل باعث زیاد شدن شیر می‌شود تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از هرگونه نوشیدنی الکلی در دوران شیردهی با کاهش دادن سطح آکسی توسین در بدن مادر همراه است و این مسئله میزان شیر در دسترس کودک را تا حدود 10 درصد کاهش می‌دهد.

2- کاهش میل نوزاد به شیر مادر

بررسی‌ها نشان دهنده این موضوع هستند که مصرف الکل توسط مادر باعث می‌شود که نوزادان میل کمتری برای خوردن شیر از خود نشان دهند چراکه ممکن است الکل طعم شیر مادر را تغییر داده و به همین دلیل باعث بیزاری نوزاد شود. این مسئله به خودی خود فرایند رشد آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تاثیرات نامطلوب خود را در کوتاه مدت و بلند مدت می‌گذارد. 

3- خوردن مشروب در شیردهی | بروز تغییراتی در الگوی خواب نوزاد

مطالعات تحقیقاتی بیانگر این یافته هستند که الکل موجود در شیر مادر بر ریتم و الگوی خواب نوزاد تاثیر می‌گذارد. در نتیجه نوزادان در این شرایط خواب منقطع‌تری را تجربه می‌کنند. به این معنا که طول خواب پیوسته آن‌ها به مراتب از سایر کودکان کمتر است. علاوه بر این حجم خواب کلی نوزاد نیز در این شرایط به میزان 25 درصد از سایر نوزادان هم سن، کمتر خواهد بود.

4- تاثیر الکل بر شاخص‌های رشدی کودک

تغذیه شدن از شیر مادری که الکل مصرف می‌کند می‌تواند رشد کودک را تحت تاثیر خود قرار دهد. در همین راستا بررسی‌ها نشان می‌دهند که نوزادان در این شرایط از نظر رشد حرکتی، شناختی و ذهنی تا حدودی از سایر کودکان هم سن خود پایین‌تر هستند. در نتیجه می‌توان گفت الکل با اثر گذاشتن بر شیر مادر و راه یافتن به بدن نوزاد می‌تواند عاملی برای ابتلای نوزاد به یکی از اختلالات روانی در درازمدت باشد.

5- خوردن مشروب در شیردهی | بروز عقب ماندگی‌های ذهنی و جسمی

مصرف سنگین الکل و شیر دادن به کودک در این شرایط می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری برای فرزند شما به همراه داشته باشد چرا که حجم زیاد الکل وارد بدن نوزاد شده، بر مغز او اثر گذاشته و در نهایت می‌تواند باعث بروز عقب ماندگی های ذهنی و جسمی شود.

6- خوردن مشروب در شیردهی و کمبود آب بدن نوزاد

با خوردن مشروب در شیردهی قوه تشخیص مادر کم می‌شود. توانایی او در تشخیص نیازهای نوزادش کاهش می‌یابد. نوزاد تقریبا هر دو ساعت نیاز به خوردن شیر دارد، عدم توجه به این نیاز نوزاد موجب کمبود آب در بدن او می‌‍شود. و یا وقتی مادر در حال صبر کردن برای خارج شدن الکل از شیرش است، نیازهای نوزاد منتظر نمی مانند. در نتیجه احتمال تجربه کمبود آب بدن در نوزاد بالا می رود.

7- بروز دل درد نوزاد

خوردن مشروب در شیردهی موجب ورود الکل به شیر مادر می‌شود. این الکل برای معده نوزاد اصلا خوب نیست و احتمالا او را دچار دل دردهای شدید می‌کند.

8- خوردن مشروب در شیردهی | اختلال در عملکرد کبد

کبد مهم ترین عضو در تصفیه و تامین خون بدن است. کبد نوزاد هنوز کامل شکل نگرفته است. ورود الکل به بدن نوزاد آسیب زیادی به کبد او وارد می‌کند.

9- بیقراری حین خواب در کودک

الکل موجب بی حالی و خواب نوزاد می‌شود. اما این خواب چندان لذت بخش نیست. نوزاد در حین خواب احساس بی قراری و آشفتگی می کند. گاه این حال ناخوش همراه با احساس خفگی نوزاد را به شدت آشفته می‌کند.

بیشتر بخوانید: نیاز های اولیه کودکان

خوردن مشروب در شیردهی و تاثیر آن بر رفتار مادر

علاوه بر تاثیرات منفی خوردن مشروب در شیردهی، تغییر رفتار و اخلاق مادر است. نوزاد بیش از هر زمان دیگری نیاز به توجه و رسیدگی مادر دارد. مادر الکلی صلاحیت لازم برای نگهداری از نوزاد را ندارد. الکل بر رفتار و اخلاق مادر تاثیر منفی می‌‌گذارد و او را از وظایفش دور می‌کند.

نوشیدنی های الکی با درصد پایین را در دوران شیردهی می توان مصرف کرد؟

با توجه به تاثیر منفی الکل بر شیر مادر بسیار اهمیت دارد که اگر در دوران شیردهی قرار دارید هرگز از نوشیدنی‌های الکلی استفاده نکنید. اگر بنا به هر دلیلی به مصرف الکل پرداختید لازم است شیردهی به کودک را متوقف کرده و منتظر بمانید تا الکل به طور کامل از بدن شما پاک شود. در این فاصله تغذیه کردن کودک از شیر خشک بسیار بهتر از شیر دادن به طور طبیعی است.

همچنین اگر دچار وابستگی جسمانی به الکل شده‌اید و نمی‌توانید مصرف آن را قطع کنید از یک روانشناس یا روان پزشک برای شروع فرایند ترک کمک بگیرید. خوشبختانه امروزه درمان‌های سرپایی متنوعی برای ترک اعتیاد به الکل و مواد ابداع شده است که به شما کمک می‌کند این دوران را راحت تر پشت سر بگذارید و علائم ناشی از محرومیت به میزان کمتری شما را درگیر خود کند. مشاوره ترک اعتیاد این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که بتوانید روش مناسبی برای پرهیز از مصرف الکل در پیش بگیرید و در نتیجه به ترک پایدار دست پیدا کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

چند ساعت بعد از خوردن مشروب در شیردهی می توان به نوزاد شیر داد؟

خیلی از مادران از متخصص می پرسند که “چند ساعت بعد از خوردن آبجو، شراب یا هر نوع نوشیدنی الکلی می‌توانم به نوزاد شیر بدهم؟”. در جواب باید بگوییم که به طور کلی متخصصین خوردن مشروب در شیردهی را ممنوع اعلام کرده‌اند. اما اگر بنا به شرایطی از این نوشیدنی ها استفاده کردید حداقل دو الی سه ساعت از شیر خود به نوزاد ندهید. بعد از این بازه زمانی نیز ابتدا یکبار شیر خود را تخلیه کنید. این اقدامات مضرات الکل بر روی فرزند شما را کاهش می‌دهد. اما آن ها را به صفر نمی‌رساند. بنابراین از خوردن مشروب در شیردهی پرهیز کنید.

اگر با مسائل و مشکلاتی در خصوص مشروبات الکلی مواجه هستید، در این خصوص با شماره های درج شده تماس گرفته و برای درمان و ترک اقدام کنید. و تا زمانی که بهبود نیافتید از دادن شیر خود به نوزاد خودداری کنید.

چقدر طول می کشد تا الکل از بدن و شیرمادر خارج شود؟

زمان خروج الکل از شیر مادر

 

زمان خارج شدن الکل از شیرمادر بستگی به میزان مشروبات خورده شده دارد. به طور میانگین یک پیمانه الکل دو الی سه ساعت زمان می‌برد تا از شیر مادر خارج شود. البته هنوز بعد این مدت مقداری الکل وجود دارد که تاثیرات منفی آن بر شیرمادر مشخص است.

اگر شما هم از مزایای شیر مادر اطلاع داشته باشید، هرگز با مصرف الکل این موهبت الهی را از فرزند خود دریغ نمی‌کنید. پس توصیه می کنیم که حتما برای سلامت فرزندتان هم، به دنبال راهی برای جلوگیری از خوردن مشروب در شیردهی باشید.

ناتوانی مادر در جلوگیری از خوردن مشروب در شیردهی

طبق باورهای کلیشه ای اعتیاد به الکل ویا هر نوع اعتیاد دیگری مختص آقایان است. در حالی که زنان نیز به مانند مردان مستعد هر نوع اعتیادی هستند. ناتوانی در جلوگیری از خوردن مشروب در شیردهی معمولا به دلیل اعتیاد مادر به این دست مواد است. در چنین شرایطی شما حتما باید برای درمان های تخصصی به مراکزی چون نینی مایند مراجعه نمایید. متخصصین این مجموعه به صورت کاملا حرفه ای به شما برای جلوگیری از خوردن مشروب در شیردهی همراهی می کنند. کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید.

سخن آخر

خوردن مشروب در شیردهی خیلی اوقات به دلیل سهل انگاری این زنان رخ می‌دهد. عدم آگاهی از معایب و آسیب های ناشی از خوردن مشروب در شیردهی بر نوزاد موجب ادامه این تغذیه غلط می‌شود. اطلاع رسانی و آموزش به مادران و نومادران از جمله وظایف متخصصین سلامت است. شما در این خصوص می‌توانید در کارگاه های آموزشی مادرانه و یا جلسات مشاوره زنان شرکت نمایید. تمامی نکات لازم برای تولد و پرورش فرزندی سالم به شما آموزش داده می‌شود. برای کسب اطلاعات لازم از انواع خدمات درمانی و آموزشی می‌توانید با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خوردن مشروب در شیردهی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 
 
 

سوالات متداول

چقدر طول می‌کشد الکل از بدن مادر پاک شود؟

این مسئله تا حد زیادی به میزان الکل موجود در نوشیدنی‌ها بستگی دارد. برای مثال مصرف نصف لیوان نوشیدنی حاوی 4 درصد الکل به مدت بیش از دو ساعت در خون شما جریان خواهد داشت.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

    1. سلامت باشید. نوشابه های انرژی زا دارای مواد محرک هستند. بهتر است در دوران شیردهی از این نوشابه ها مصرف نکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره