تقلید کودک از فیلم ها چه تبعاتی دارد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تقلید کودک از فیلم ها و شخصیت های آن ها موضوعی اجتناب ناپذیر است. اما در سال‌های اخیر محتوای فیلم‌ها و بازی‌های کامپیوتری روزبه‌روز خشن‌تر می‌شود و در نتیجه بسیاری از پدر و مادرها حق دارند نگران این موضوع باشند که فرزندشان از این فیلم‌ها و شخصیت‌های کارتونی الگوبرداری کند. تقلید کودک از شخصیت‌ فیلم‌ها بیشتر به معنی تقلید از خشونت است، اما این تقلید می‌تواند مربوط به هر رفتاری باشد که شامل آسیب به رشد، آسیب به فرایند یادگیری و حتی سلامت کودک است. برای جلوگیری از این تقلیدها والدین می‌توانند اقداماتی کنند که در ادامه شرح داده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

چرا باید به تقلید کودک از شخصیت فیلم ها توجه داشته باشیم؟

 

تقلید-کودک-از-شخصیت-فیلم-ها

همه در کودکی بازی‌های خیالی یا الگو گرفتن از شخصیت‌های کارتونی را تجربه کرده‌ایم و در بزرگ‌سالی هم مشکلی نداشته‌ایم. درنتیجه بسیاری از والدین از روانشناسان کودک می‌پرسند که اصلاً چرا باید به این تقلیدها توجه داشته باشیم؟

بازی‌های خیالی بخشی از جریان رشد کودک هستند و لازم نیست نگران همه آن‌ها باشیم، اما واقعیت این است که در سال‌های اخیر میزان خشونت در برنامه‌های تلویزیونی افزایش بسیاری پیدا کرده است. ویژگی‌های اخلاقی شخصیت‌های کارتونی به‌شدت تغییر کرده و همین موضوع است که تقلید کودکان از این شخصیت‌ها را تبدیل به یک موضوع نگران‌کننده می‌کند. ازجمله پیامدهای منفی تقلید کودکان از شخصیت‌های فیلم‌ها به شرح زیر است.

برای آشنایی بیشتر با تاثیر فیلم خشن بر کودکان کلیک کنید.

ناتوانی از تفکیک خیال و واقعیت

بچه‌ها به‌خصوص در سنین پایین‌تر قدرت تشخیص واقعیت از خیال را ندارند. برای مثال ممکن است کودکی بخواهد از یک بلندی بپرد، زیرا فکر می‌کند مانند مرد عنکبوتی آسیبی به او نمی‌رسد. این رفتارها خطرات بسیاری را برای کودک یا حتی دوستان و اطرافیان او ایجاد می‌کند.

تقلید کودک از فیلم ها و یادگیری خشونت

طبق تحقیقات روانشناسان کودکان آمادگی بالایی برای یادگیری رفتار از راه مشاهده دارند. این یعنی آن‌ها هر رفتاری که از دیگران می‌بینند را یاد گرفته و تکرار می‌کنند. تماشای برنامه‌های خشن تلویزیونی باعث می‌شود کودک به دنبال تقلید از قهرمان‌های این فیلم‌ها دست به خشونت بزند و به‌مرور زمان رفتار خشن با دیگران برای کودک تبدیل به یک موضوع عادی می‌شود.

ماندگاری در شخصیت

یادگیری‌های کودکی برای مدت طولانی در ذهن و رفتار هر فرد باقی می‌مانند و حتی شاید تا بزرگ‌سالی هم ادامه پیدا کنند. تماشای فیلم‌های خشن باعث می‌شود تا خشونت در شخصیت کودک ریشه بگیرد و حتی تا بزرگ‌سالی و به‌خصوص نوجوانی هم ادامه پیدا کند.

نکات مثبت تقلید کودک از شخصیت‌های فیلم ها

 

تاثیر-فیلم-بر-کودک،-نینی-مایند

تقلید همیشه هم چیز بدی نیست و گاهی اوقات ویژگی‌های مثبتی هم دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برای مثال اگر فرزندتان محتواهای مناسبی ببیند و محبت را از شخصیت‌های تلویزیونی یاد بگیرد یا با مشاهده برنامه‌های مناسب مهارت‌هایی مثل حل مسئله و تصمیم‌گیری را یاد بگیرد؛ مهارت‌های مفیدی برای رشد شخصیت او به حساب می‌آیند. گاهی اوقات حتی تقلید از شخصیت‌های فیلم‌های ترسناک به این معنی است که کودک دارد تلاش می‌کند تا بر ترس‌های خود غلبه کند.

حتما درباره نحوه رفتار صحیح با کودک بخوانید.

چطور با تقلید کودک از شخصیت‌های فیلم ها برخورد کنیم

برخورد-با-تقلید-کودک-از-فیلم-ها،-نینی-مایند

 

برای فیلم دیدن کودک برنامه‌ریزی کنید

اولین و بهترین راهکار برای  ممانعت از تقلید کودک از فیلم ها این است که زمان تماشای تلویزیون را کم کنید. برای طول روز فرزندتان برنامه‌ریزی کنید و تنها یک بخش از این برنامه را برای تماشای تلویزیون در نظر بگیرید. هرچقدر بتوانید زمان مواجهه کودک با برنامه‌های خشن را کم کنید، می‌توانید مقدار تقلید از خشونت را هم کاهش دهید.

اگر فرزندتان به فیلم‌های خشن یا ترسناک علاقه دارد، سعی کنید در برنامه روزانه او زمان‌هایی را هم برای آشنایی با رفتارهای دیگر مثل کمک کردن به دیگران یا فعالیت‌های هنری در نظر بگیرید تا بین برنامه‌های تلویزیونی خشن و سایر برنامه‌ها تعادل برقرار شود. در صورتی که نمی‌دانید چه مهارت‌ها و اصولی را باید در تربیت او به کار برید حتما مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نمایید.

محتواهای مناسب انتخاب کنید

برای ممانعت از تقلید کودک از فیلم ها با محتوای نادرست، روی تماشای فیلم، موسیقی یا حتی بازی‌های کامپیوتری نظارت داشته باشید. تا جای ممکن برنامه‌هایی را برای کودک انتخاب کنید که در آن‌ها خشونت و یا انحرافات اخلاقی وجود ندارد. برای مثال اگر با فرزندتان برای خرید فیلم‌های کارتونی می‌روید و او قرار است چند فیلم انتخاب کند صرفاً اجازه بدهید فقط یکی از این فیلم‌ها با موضوعاتی مثل خشونت یا جنگ رابطه داشته باشد.

با کودک صحبت کنید

زمان‌هایی را برای صحبت با فرزندتان در نظر بگیرید. این کار تقلید کودک از فیلم ها به صورت کورکورانه را کاهش می دهد. به او توضیح بدهید که فیلم‌ها واقعیت ندارند و خشونتی که در این برنامه‌ها می‌بیند نباید در دنیای واقعی اتفاق بیفتد. به‌علاوه راجع به بدی‌های خشونت با دیگران و همین‌طور اهمیت محبت و کمک با آن‌ها صحبت کنید تا در کنار تأثیری که از فیلم‌ها و برنامه‌های نامناسب می‌گیرند از طریق صحبت کردن با شما با سایر موضوعات هم آشنا شوند.

برای آشنایی بیشتر با نحوه برخورد با اشتباهات کودک کلیک کنید.

از مشاور کمک بگیرید

همان‌طور که گفتیم محتواهایی که فرزندتان برای تماشا یا بازی انتخاب می‌کند می‌تواند اثر بسیاری روی شخصیت و روحیات او حتی تا بزرگ‌سالی داشته باشد. به همین خاطر بهتر است که راجع به تقلید کودک از فیلم ها و برنامه‌های مناسب برای کودک از یک مشاور کمک بگیرید. مشاور کودک محتواهای مناسب کودکان را به شما معرفی می‌کند و راجع به چگونگی در برنامه ریزی برای تماشای این محتواها و باقی ساعات روز کودک به شما کمک می‌کند.

اگر احساس می‌کنید تقلید کودک از شخصیت‌های فیلم‌ها به جایی رسیده که او ممکن است به خود یا دیگران آسیب بزند و یا از این برنامه‌ها ترسیده و یا سوالات جنسی (یا رفتارهای جنسی) دارد که مربوط به سنش نیست، بهتر است هر چه زودتر به متخصص کودک مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تقلید کودک از فیلم ها می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور می‌توانم جلوی تقلید فرزندم از رفتارهای خشن فیلم‌ها را بگیرم؟

بهتر است روی برنامه‌هایی که فرزندتان تماشا می‌کند نظارت داشته باشید و اجازه ندهید بیش‌ازحد به تماشای برنامه‌های خشن بنشینند. می‌توانید در طول روز برنامه‌هایی به‌غیراز تماشای فیلم یا کارتون برای او در نظر بگیرید.

تقلید کودک از فیلم ها و شخصیت های آن چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

تماشای خشونت باعث می‌شود که کودک احساس کند پرخاشگری خیلی هم چیز بدی نیست و حتی این احساسات تا بزرگ‌سالی در او باقی بماند. تقلید کودک از فیلم ها و شخصیت های خشن روحیه کودک را متاثر می کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره