بهترین سن برای بچه دار شدن | سن مناسب بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بهترین سن برای بچه دار شدن حائز اهمیت است زیرا سن والدین تاثیرات مهمی در سلامت جسمی و روانی فرزندان دارد. از طرفی والدین نیز آمادگی بیشتری برای تربیت فرزند داشته و می‌توانند ارتباط نزدیکی با کودک خود برقرار کنند. با این حال امروزه سن ازدواج به دلایل مختلفی افزایش پیدا کرده است و از آنجایی که قدرت باروری و بچه‌دار شدن برای همیشه در انسان وجود ندارد طبیعی است که با افزایش سن، میزان قدرت باروری در مردان و زنان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

با این حال سن بسیار پایین برای بچه‌دار شدن هم می‌تواند گزینه نامناسبی باشد. از این جهت در این مقاله سعی شده تا جنبه‌های مختلف زمان و سن مناسب برای بچه‌دار شدن مورد بررسی قرار بگیرد تا افرادی که به دنبال پاسخی برای این مسئله هستند راحت‌تر بتوانند تصمیم گیری کنند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

 

بهترین سن برای بچه دار شدن

بهترین-سن-برای-بچه-دار-شدن1

تصمیم گیری برای باردار شدن و فرزندآوری به عوامل مختلفی نظیر آمادگی جسمانی، سلامت روانی، وضعیت اقتصادی و… بستگی دارد. اما عموماً فقط به وضعیت سلامت جسمانی پدر و مادر توجه می‌شود. معمولا مطالعات مخلتف بهترین سن برای بچه دار شدن در خانم‌ها را بین 23 تا 26 سالگی در نظر گرفته‌اند.

در این سنین معمولا عوارض بارداری کمتر نشان داده می‌شود و بارداری به صورت طبیعی رخ خواهد داد. همچنین احتمال ابتلای مادر به بیماری‌های مختلف مانند دیابت و فشار خون کمتر است و حتی اختلالاتی مانند ناهنجاری‌های جنینی مانند سندرم داون و… هم کمتر رخ می‌دهد اما به یاد داشته باشید این که سن فردی بالای 30 یا 40 باشد به معنای این نیست که نمی‌تواند فرزندی سالم به دنیا بیاورد.

فروشگاه آرامیس

همانطور که می‌دانید تمام تخمک‌های یک خانم در هنگام تولد به وجود می‌آید و هر ماه یکی از آن‌ تخمک‌ها آزاد می‌شود و منجر به تخمک‌گذاری و عادت ماهیانه می‌گردد. مسئله‌ای که وجود دارد این است که هرچقدر سن خانم پایین‌تر باشد، میزان کیفیت این تخمک‌ها برای بارور شدن بهتر هستند اما با این حال نباید سن کمتر از 18 سال نیز باشد.  برای آشنایی با عوارض بارداری در سن پایین کلیک کنید.

عوارض سن بالا و پایین برای بچه دار شدن

 

عواقب-سن-بالا-برای-بچه-دار-شدن

همانطور که گفته شد بهترین سن برای بچه دار شدن سن پایین است. بارداری و فرزندآوری در سن پایین خصوصاً زیر 20 سالگی می‌تواند مشکلات و مسائلی را برای جنین به وجود بیاورد. از جمله رایج‌ترین مسائلی که رخ می‌دهد می‌توان به حاملگی خارج رحمی، رشد نارس، تولد زودرس و… اشاره کرد. همچنین معمولاً در سنین زیر 20 سال بارداری‌ها بدون برنامه‌ریزی رخ می‌دهد و این مسئله می‌تواند میزان احتمال سقط جنین را به دلایل مختلفی افزایش دهد.

علاوه بر این میزان کیفیت پایین اسپرم و تخمک‌ها در سنین زیر 20 سال یکی از عوامل رایج سقط جنین در سن پایین محسوب می‌شود. تخمک‌گذاری در سنین ابتدایی بعد از بلوغ، به صورت نامنظم رخ می‌دهد و برای مدتی طول می‌کشد تا عادت ماهانه ریتم طبیعی خود را داشته باشد.

از طرفی بارداری در سنین بالا نیز با مشکلاتی مواجه است. از جمله عوارض و مشکلاتی که در بارداری با سنین بالا رخ می‌دهد می‌توان به افزایش احتمال ناهنجاری‌های ژنتیکی و کروموزومی اشاره کرد به طوریکه احتمال ناهنجاری‌های کروموزومی حدودا 10 برابر می‌شود. علاوه بر این احتمال دیابت و مرگ داخل رحمی جنین، ناهنجاری‌های قلبی و… افزایش پیدا می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری بعد از 35 سالگی کلیک کنید.

بهترین سن برای بچه دار شدن | زمان مناسب برای باروری آقایان

همانند خانم‌ها سن دقیقی برای مشخص کردن بهترین وضعیت در آقایان وجود ندارد اما به طور کلی می‌توان گفت بین 20 تا 30 سالگی و حتی قبل از 40 سالگی بهترین سن برای بچه دار شدن در مردان محسوب می‌شود. آقایان محدودیت سنی برای باروری ندارند و با افزایش سن فقط قدرت باروری کمتر می‌شود. آقایان با رعایت اصول تغذیه، ورزش و سلامت جسمانی می‌توانند تا سنین پیری هم قابلیت بارور کردن داشته باشند. با این حال میزان کاهش هورمون‌های مردانه با افزایش سن رخ می‌دهد که می‌تواند یکی از عوامل موثر و تاثیر گذار بر قدرت باروری مردان باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اختلاف سنی با فرزندان کلیک کنید.

عوامل روانی و اجتماعی موثر بر بهترین سن برای بچه دار شدن

عوامل روانی و اجتماعی تاثیرات زیادی برای فرزندآوری دارند. بنابراین بهترین سن برای بچه دار شدن تنها کافی نیست و عوامل مختلفی از جمله روانی و اجتماعی تاثیرات بسزایی دارند.

پیشنهاد می شود برای اطلاع از نحوه برنامه ریزی برای بچه دار شدن کلیک کنید.

1. ارتباط وضعیت سلامت روان و سن مناسب برای بچه‌دار شدن

اولین عامل برای بهترین سن برای بچه دار شدن، وضعیت سلامت روان والدین است. متاسفانه در اغلب موارد والدین صرفا به مسائل مرتبط با سلامت جسمانی توجه می‌کنند و برای مسائل روانشناختی ارزش و اهمیت کمتری قائل هستند. در حالیکه برای بچه‌دار شدن و پرورش یک فرزند سالم علاوه بر سلامت جسمی والدین نیاز است تا سلامت روانی آنان هم مورد توجه قرار بگیرد زیرا ویژگی‌های شخصیتی و یا پریشانی‌های روانی والدین به راحتی به کودک منتقل می‌شوند و تاثیر منفی بر رشد شخصیت کودک می‌گذارند.

سلامت روانی مادر

مطالعات نشان داده مادرانی که در دوران بارداری اضطراب و استرس بیشتری دارند فرزندان مضطرب و افسرده بیشتری به دنیا می‌آورند. این موضوع نشان دهنده آن است که وضعیت سلامت روانی مادر علاوه بر بهترین سن برای بچه دار شدن، در دوران بارداری هم اهمیت ویژه‌ای دارد. این اضطراب و استرس می‌تواند بر خلق و خوی کودک تاثیر منفی داشته باشد و کودک با خلق و خوی دشوارتری به دنیا بیاید. خلق و خوی دشوار باعث می‌شود تا نوزاد مسائلی نظیر گریه بیش از حد، لجبازی بیشتر، پریشانی، بی قراری و ناآرامی از خود نشان بدهد.

سن مناسب برای بچه دار شدن | سلامت روانی پدر

اهمیت توجه به سلامت روان صرفا محدود به مادر نیست. سلامت روان پدران هم می‌تواند به طور غیر مستقیم بر وضعیت سلامت روان همسر و فرزندش تاثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال پدری که مضطرب یا افسرده باشد می‌تواند با انجام کارهایی منجر به اضطراب و افسردگی بیشتر همسر باردار خودش شود و همین مسئله بر کودک هم اثر می‌گذارد. والدینی که در بهترین سن برای بچه دار شدن نباشند و به اصطلاح آمادگی مناسبی برای فرزندآوری نداشته باشند این اضطراب‌ها و پریشانی‌های روانی را بیشتر تجربه می‌کنند.

2. اهمیت تفاوت سن والدین با فرزند

امروزه بنا به دلایل اجتماعی و اقتصادی سن ازدواج افزایش پیدا کرده است و به دنبال همین اتفاق، سن بچه‌دار شدن هم افزایش یافته است. همه افراد می‌دانند که سن بالا برای بچه‌دار شدن می‌تواند احتمال به دنیا آوردن فرزند ناسالم را افزایش دهد. با اینحال یکی دیگر از مشکلاتی که برای بچه دار شدن در سنین بالا رخ می‌دهد میزان تفاوت فرهنگ و سبک زندگی بین فرزند و والدین است.

این اختلاف سن می‌تواند بر وضعیت ارتباط عاطفی و فرزندپروری و درک دنیای کودک تاثیر منفی بگذارد. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که برای انتخاب بهترین سن برای بچه دار شدن این است که اختلاف سنی کمتر از 20 سال و بیشتر از 40 سال نباشد. برای اطلاع بیشتر درباره بارداری در سن بالا کلیک کنید.

3. وضعیت مالی و اقتصادی

والدین علاوه بر انتخاب بهترین سن برای بچه دار شدن، باید به وضعیت مالی نیز اهمیت بدهند. امروزه توجه به وضعیت مالی و اقتصادی یکی از مسائل اساسی برای داشتن یک زندگی رضایت بخش محسوب می‎‌شود. والدین در هنگام تصمیم برای بچه‌دار شدن باید بتوانند حداقل امکانات رفتاری، تفریحی، تغذیه مناسب و… را برای فرزند خود فراهم کنند. برخی والدین بدون در نظر گرفتن این مسئله تصمیم به دنیا آوردن بچه می‌گیرند، عدم توجه به این موضوع می‌تواند باعث آسیب به وضعیت روانی و یا حتی جسمانی کودک می‌شود.

4. زمان کافی

علاوه بر انتخاب بهترین سن برای بچه دار شدن، زمان کافی برای بچه دار شدن در نظر بگیرید. اکثر والدین امروزه شاغل هستند و بیشتر وقت خود را در محیط‌های شغلی می‌گذرانند. والدین باید انرژی و زمان کافی برای فرزند خود داشته باشند. بچه برای اینکه رشد سالم و ایمنی داشته باشد نیاز به توجه و مراقبت دائمی دارد و پرستار و مهدکودک به تنهایی نمی‌توانند جای محبت و روابط والد و کودک را پر کنند.

توصیه می شود حتما درباره مراقبت های قبل از بارداری بخوانید.

5. سن مناسب برای بچه دار شدن | مهارت فرزندپروری

مهارت فرزند پروری مانند انتخاب بهترین سن برای بچه دار شدن حائز اهمیت است. مهارت فرزندپروری مهم‌ترین پیش‌بین برای رشد و تربیت یک فرزند سالم و با شخصیت پخته است. فرزندپروری مسئله‌ای است که نیاز به کسب مهارت و آموزش دارد. امروزه به دلیل شرایط اجتماعی، محیطی که کودک در جامعه با آن مواجه می‌شود با محیطی که پدر و مادر در دوران کودکی خود تجربه کرده‌اند متفاوت است.

والدین نباید بر اساس حدسیات و فرضیات خودشان فرزندشان را تربیت کنند. از این جهت یکی از نیازهای اساسی برای بچه‌دار شدن کسب مهارت‌های فرزندپروری است که می‌تواند قبل از دوران بارداری و پس از تولد نوزاد ادامه داشته باشد. برای کسب مهارت فرزندپروری می‌توانید به یک روانشناس متخصص در زمینه کودک مراجعه کنید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

بهترین سن برای بچه دار شدن از نظر روانشناسی

 

بهترین-سن-برای-بچه-دار-شدن-مردان

هیچوقت نمی‌توان بهترین سن برای بچه دار شدن را انتخاب کرد. زیرا همه زوجین در سنین بهتر شاید از نظر روانشناختی آمادگی نداشته باشند. بنابراین علاوه بر سن مسائل مهم دیگری نیز وجود دارد که برای بچه دار شدن باید در نظر گرفت. حس زوجین برای بچه دار شدن بهترین زمان انتخابی است. بچه دار شدن همیشه چالش های روانی و عاطفی را به دنبال دارد که باید از همه مهم تر به موارد زیر اهمیت بدهند.

  • برنامه ریزی مناسب
  • صبر و حوصله کافی
  • انعطاف پذیری
  • همدلی پدر و مادر
  • کمک از یکدیگر
  • توانایی مشارکت

برای اقدام به بچه دار شدن و انتخاب بهترین سن برای بچه دار شدن لازم است تا با همسرتان به سوالات زیر پاسخ دهید تا به جواب درستی برسید.

  1. آیا برای مراقبت از کودک حاضر به تغییر سبک زندگی خود هستم؟
  2. آیا احساس می‌کنم توانایی مراقبت از کودک را دارم؟
  3. زندگی من پس از بچه دار شدن به چه شکل خواهد شد؟
  4. آیا توانایی عقب انداختن رسیدگی به اهداف را به دلیل فرزند آوری دارم؟
  5. قبل از بچه دار شدن دوس دارم به چه اهدافی دست پیدا کنم؟

کلام آخر

بهترین سن برای بچه دار شدن بسته به آمادگی والدین دارد. فرزند آوری فرایندی است که تغییرات زیادی در زندگی افراد به وجود می‌آورد. برخی افراد به دلیل اینکه احساس دارند هرگز آمادگی ندارند برای بچه دار شدن اقدام نمی‌کنند. بنابراین برای آگاهی و کمک از سن دقیق برای بچه دار شدن به کمک روانشناس نیاز دارند. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بهترین سن برای بچه دار شدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

آیا امکان ذخیره سازی تخمک‌ها برای فرزندآوری وجود دارد؟

امروزه به دلیل پیشرفت‌هایی که در علم پزشکی انجام شده است امکان ذخیره سازی و فریز کردن تخمک‌ها وجود دارد. با این روش بسیاری از خانم‌ها حتی در سنین بالا و بعد از 35 سالگی هم می‌توانند فرزندی سالم به دنیا بیاورند.

بهترین سن برای بچه دار شدن چه زمانی است؟

بهترین سن برای بچه دار شدن در خانم ها بعد از 18 سالگی است. به دلیل وجود تخمک های سالم و تازه. در مردان نیز بهترین سن برای بچه دار شدن قبل از 35 سالگی است. به دلیل اینکه بعد از 35 سالگی آقایان سرعت و قدرت اسپرم هایشان کاهش می‌یابد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره