تاثیر فیلم خشن بر کودکان | فیلم های خشن برای کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تاثیر فیلم خشن بر کودکان شاید برای بسیاری از پدر و مادرها آشکار نباشد، این روزها حتی باز‌ی‌های کامپیوتری محتوای خشنی دارند که والدین باید به آن‌ها هم توجه کنند. چرا که برنامه‌های خشن تأثیر منفی زیادی بر شخصیت و روحیات فرزندتان خواهد گذاشت. طبق تحقیقات کودکانی که بیشتر با این شکل از برنامه‌ها سروکار دارند در رفتارشان خشونت بیشتری نشان می‌دهند. درنتیجه بهتر است بر فیلم‌ها و برنامه‌هایی که فرزندتان تماشا می‌کند نظارت کافی داشته باشید و اطلاعات خود را در مورد پیامدهایی که این موضوع می‌تواند برای او به همراه داشته باشد افزایش دهید. در ادامه درباره آثار این محتواها و راه‌های مقابله با آن‌ها صحبت کرده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر فیلم خشن بر کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

تاثیر و پیامدهای دیدن فیلم های خشن بر کودکان

تاثیر-فیلم-های-خشن-بر-کودکان،-نینی-مایند

در سال‌های اخیر مشاهده خشونت در برنامه‌های تلویزیونی آن‌قدر زیاد شده که گاهی اوقات توجهی به آن نمی‌کنیم، اما این خشونت‌ها روی ذهن و شخصیت هر کسی و به‌خصوص کودکان تأثیرات منفی بسیاری دارد. روانشناسان معتقدند بعضی از مهم‌ترین تاثیر فیلم خشن بر کودکان به شرح زیر است. برای جلوگیری از تقلید کودک از فیلم ها کلیک کنید.

1- تاثیر فیلم خشن بر کودکان | آثار روحی منفی

اولین و ساده‌ترین تاثیر فیلم‌ خشن بر کودکان این است که اثرات منفی آن ها در روحیات کودک باقی می‌ماند. کودکان نمی‌توانند تفاوت بین تخیل و واقعیت را تشخیص دهند. به همین خاطر تماشای این فیلم‌ها باعث می‌شود آن‌ها باور کنند که این خشونت‌ها واقعا در دنیا وجود دارد. چنین تصوری باعث می‌شود کودک از محیط اطراف خود بترسد و گاهی اوقات حتی به این باور برسد که دنیا خیلی هم جای امنی برای زندگی نیست.

فروشگاه آرامیس

2- تاثیر فیلم خشن بر کودکان | همانندسازی

تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهد کودکانی که بیشتر وقت خود را به تماشای کارتون‌ها یا فیلم‌های خشن می‌گذرانند، بیش از بقیه کودکان رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می‌دهند. قهرمانان فیلم‌ها مهم‌ترین شخصیت‌هایی هستند که کودک از آن‌ها الگوبرداری می‌کند. به همین خاطر اگر قهرمان یک فیلم شخصیت خشنی باشد می‌توانیم انتظار داشته باشیم کودکان هم خشونت را از او یاد می‌گیرند و در محیط اطراف خود آن را نشان می‌دهند.

3- تاثیر فیلم خشن بر کودکان و عادی‌سازی خشونت

یکی دیگر از انواع تاثیر فیلم خشن بر کودکان عادی شدن خشونت است. وقتی برای طولانی‌مدت با موضوعی درگیر باشید به‌مرور زمان برای‌تان عادی خواهد شد. تماشای فیلم های خشن باعث می‌شود کودکان احساس کنند پرخاشگری خیلی هم چیز بدی نیست و حتی کمک می‌کند تا چیزی که می‌خواهند را راحت‌تر به دست بیاورند. این موضوع باعث می‌شود میزان پرخاشگری در کودکان و همین‌طور در آینده میان بزرگ‌سالان افزایش پیدا کند.

رسانه ها چطور با فیلم های خشن بر کودکان تاثیر می گذارند؟

اثر-بازی-های-خشن-بر-کودک-،-نینی-مایند

در صنعت سینما برای بالا بردن فروش گیشه شخصیت های منفی فیلم را فردی جذاب نشان می دهند. به طوری که مشاهده می کنید که تحت تاثیر فیلم خشن بر کودکان آن ها در تلاشند تا ظاهر، آرایش و حتی لباس شان به مانند نقش منفی فیلم باشد. این وضعیت یک نوع پارادوکس محسوب می شود. دزدی و قتل در زندگی واقعی ناهنجاری است و حتی پیگرد قانونی دارد. اما این موضوع ممکن است در فیلم به عنوان کاری مثبت به نمایش در آید. در یان حالت کودک و نوجوان قادر به سازماندهی این معانی نخواهد بود.

تاثیر بازی‌های کامپیوتری خشن

فقط تاثیر فیلم خشن بر کودکان مورد مطالعه قرار نگرفته است. بازیهای کامپیوتری خشن هم بر کودکان تاثیر منفی می گذارند. شاید باورتان نشود اما بازی‌های کامپیوتری می‌توانند تأثیری بسیار منفی‌تر از فیلم‌های خشن روی کودکان داشته باشند. در بازی‌های کامپیوتری این کودک است که یک شخصیت را رهبری می‌کند و به او دستور می‌دهد که رفتارهای پرخاشگرانه را از خود نشان دهد. به همین خاطر این بازی‌ها تا حد زیادی می‌توانند به‌صورت غیرمستقیم این باور را در کودک ایجاد کنند که برای مراقبت از خود یا به دست آوردن پاداش باید نسبت به دیگران بی‌رحمانه رفتار کند.

شما برای تغییر این عادت بازی های کامپیوتری خشن باید وقت و انرژی بیشتری بگذارید. توصیه می کنیم که حتما درمورد رفتار صحیح با کودک نیز مطالعه داشته باشید.

اثر فیلم خشن بر روان کودکان

کودکان هنوز از قدرت تحلیل برخوردار نیستند. ذهن آنها عینی است و اتفاقات را همانطور که رخ می دهد بدون معنای پس آن درک می کنند. بنابراین فیلم های خشن به طور مستقیم بر روی رفتار آن ها تاثیر می گذارد. آن ها رفتارهای خشن را بدون درک علت و محتوای آن تکرار می کنند.

طبق مطالعات مشخص شد کودکانی که بیشتر در معرض دیدن فیلم های خشن بودند، به احتمال بیشتری در سال های آینده و نوجوانی افکار خشونت بار خواهند داشت. در این کودکان رفتارهای تهاجمی، خشم، عصبانیت، پرخاشگری، فحاشی و … بیشتر مشاهده شد. بنابراین فیلم های خشن تا حد امکان باید برای کودکان محدود شود. و در صورت امکان حتی اجازه دیدن فیلم های با محتوای قتل، ضرب و شتم و … به آن ها داده نشود.

نقش والدین در کاهش تاثیر فیلم خشن بر کودکان

سؤال اصلی راجع به تاثیر فیلم های خشن بر کودک این است که والدین چطور می‌توانند این تأثیرات را از بین ببرند؟ ازجمله راهکارهایی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید در ادامه شرح داده ایم. اما پیش از آن حتما درباره برخورد با اشتباهات کودک بخوانید.

1- نظارت بر محتوا

قبل از هر چیز بهتر است روی برنامه‌هایی که کودک برای تماشا انتخاب می‌کند نظارت داشته باشید. به فرزندتان اجازه ندهید بعضی از فیلم‌ها را تماشا کند و همین‌طور اگر احساس می‌کنید چیزی کودک را ترسانده بهتر است برنامه را عوض کنید.

2- تاثیر فیلم خشن بر کودکان | با کودک صحبت کنید

گاهی اوقات ممکن است فرزندتان از دیدن یک برنامه خشن و ترسناک بترسد. زیاد صحبت کردن راجع به فیلم یا شخصیت تلویزیونی می‌تواند یکی از نشانه‌های این ترس باشد. در این شرایط بهتر است با فرزندتان راجع به چیزی که او را ترسانده صحبت کنید. هرگز ترس‌های کودک را مسخره نکنید.

بعضی از والدین برای اینکه کودک را مجبور کنند مطابق میل‌شان رفتار کند به این ترس‌ها دامن می‌زنند و از آن‌ها به عنوان ابزاری برای تربیت استفاده می‌کنند؛ اما یادتان باشد که باقی ماندن این ترس‌ها پیامدهای منفی بسیاری در شرایط روحی کودک‌تان می‌گذارد. در صحبت‌هایتان به کودک این آرامش را بدهید که فیلم‌ها واقعیت ندارند و خطری او را تهدید نمی‌کند.

3- محبت کردن را آموزش دهید

اگر فرزندتان به محتواهای خشن کارتون‌ها یا فیلم‌ها علاقه نشان می‌دهد یک راه مناسب این است که توجه او را نسبت به محبت هم جلب کنید. سعی کنید فیلم‌هایی با موضوع کمک کردن به دیگران را هم برای او تهیه کنید. گاهی اوقات می‌توان از طریق کمک کردن به یک فرد نیازمند، تقسیم کردن اسباب‌بازی‌ها با دوستان یا هر راهکار دیگری که به ذهنتان می‌رسد توجه او را به جنبه‌های دیگر زندگی هم جلب کنید.

4- تاثیر فیلم خشن بر کودکان | اهمیت مشاوره

همان‌طور که گفتیم فیلم‌ها، بازی‌ها و حتی آهنگ‌هایی که کودک از آن‌ها استفاده می‌کند، روی شخصیت و روحیات او اثر می‌گذارد. پس بهتر است این محتواها را با دقت انتخاب کنیم. برای این کار می‌توانید از یک مشاور کودک کمک بگیرید و از آن‌ها راجع به برنامه‌هایی که می‌توانند ذهن و شخصیت فرزندتان را در مسیر بهتری جلو ببرند استفاده کنید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

گاهی اوقات ممکن است تماشای فیلم‌های ترسناک یا خشن باعث شود احساس کنید فرزندتان دچار ترس شده و یا رفتارهای نامناسب شخصیت‌های تلویزیونی را تقلید می‌کند. در این شرایط مشاورین می‌توانند به شما برای تغییر رفتار کودک و یا از بین بردن ترس‌های او کمک کنند.

سخن آخر

تاثیر فیلم خشن بر کودکان احتمالا در طول زمان مشخص می شود. اما پیامدهای آسیب زای آن به قدری است که متخصصان کودک به والدین توصیه می کنند تا حد امکان فرزندان تان را از محتواهای دارای خشونت دور نگه دارید. آسیبی که به روان کودکان از طریق فیلم‌ها، بازی ها و برنامه کودک خشونت بار انتقال پیدا می کند ممکن است سال های بعد در نوجوانی تظاهر یابد. پس شاید کودک شما از این فیلم ها تقلیدی نکند و یا مشکلی امروز نداشته باشد، اما مطمئن باشید که خشونت موجود در این فیلم ها در جایی از ذهن او باقی می ماند.

اگر فرزند شما به دیدن فیلم های خشن علاقه دارد و یا از آن ها تقلید می کند، بهتراست در این باره با متخصصین روانشناسی صحبت نمایید. برای این منظور کافی است با شماره های درج شده تماس گرفته و برای وقت تلفنی و یا حضوری درخواست بدهید. متخصصان مجرب نی نی مایند به شما در این زمینه خدمات حرفه ای ارائه میدهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر فیلم خشن بر کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

مشاهده فیلم‌های خشن چه اثری روی ذهن کودکان دارد؟

مشاهده این فیلم‌ها باعث می‌شود فرزندتان از شخصیت‌های فیلم الگوبرداری کند و با دیگران پرخاشگرانه رفتار کند و یا دچار ترس و نگرانی شود. به‌علاوه این فیلم‌ها خشونت را به یک بخش عادی از زندگی کودک تبدیل می‌کند.

چطور می‌توانم تماشای فیلم‌های خشن برای فرزندم را مدیریت کنم؟

بهتر است قبل از اینکه به کودک اجازه بدهید فیلمی را مشاهده کند محتوای آن را بررسی کنید و حتما در کنار این برنامه‌های خشن، فیلم‌ها یا برنامه‌هایی با موضوعات محبت و کمک به دیگران را هم برای او تهیه کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره