آرامش دادن به نوزاد | 12 راه برای آرامش نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آرامش دادن به نوزاد را تمامی خانم هایی که فرزند دارند باید یاد بگیرند. شاید فکر کنید آرامش دادن به نوزاد مهارتی است که بعضی مادران بالفطره آن را دارند. و بعضی دیگر قادر به نگهداری از فرزندشان هم نیستند. دو عامل در این مساله نقش اساسی دارد، تجارب پیشین مادر و خصوصیات منحصر به فرد نوزاد که از زمان تولد با او همراه هستند. وقتی که مادر تجربه کافی ندارد و نوزاد دائم گریه می‌کند، بی‌قرار است، خواب منظمی ندارد و…. مادری کردن به چالشی بزرگ تبدیل خواهد شد. در این زمان خستگی و تغییرات هورمونی خانم به بدتر شدن شرایط دامن می‌زند. برای تغییر این شرایط تنها کافی است به مواردی که در ادامه اشاره کرده‌ایم توجه کنید و در صورت حل نشدن موضوع مشاوره کودک دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آرامش‌دادن به نوزاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

آرامش دادن به نوزاد

آرامش-دادن-به-نوزادان

تمام نوزادان دلایلی برای گریه و فریاد دارند که باید با بررسی های لازم، آرامش دادن به نوزاد را آغاز کنید. گاهی این گریه ها به قدری کلافه کننده است که والدین هرکاری برای آرامش به نوزاد انجام می‌دهند. اما هیچ تغییری در نوزاد ایجاد نمی‌شود. دلیل گریه کودکی که شکم سیر و پوشک تمییز دارد چه چیزی می‌تواند باشد؟ گاهی این گریه ها به دلیل عواملی مانند قلنج، آروغ، خواب آلودگی و … است که با مطالعه مقاله گریه نوزاد به علل و راهکار این موضوع پی خواهید برد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه گریه نوزاد کلیک کنید.

 

چند توصیه طلایی برای آرامش دادن به نوزاد

بسیاری از خانم‌هایی که تازه مادر شده‌اند نمی‌دانند چطور آرامش دادن به نوزاد را انجام دهند. اما این چالش ممکن است با فرزندان دوم و سوم هم پیش بیاید، چرا که هر کودک خلقیات و خصوصیات منحصر به فرد خودش را دارد و باید متوجه تفاوت‌های فرزندان‌تان باشید. در ادامه 8 نکته‌ای که باید مد نظر قرار بدید را آورده‌ایم. برای آشنایی با روش‌های مراقبت از نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

1. شدت و طول مدت گریه نوزاد را زیر نظر بگیرید

اولین سوالی که هر مادری هنگام گریه و ناآرامی نوزاد به ذهنش می‌رسد این است که آیا وضعیت کودک من طبیعی است؟ آیا ممکن است درد یا مشکل خاصی در فرزندم وجود داشته باشد؟ پاسخی که به این سوال می‌دهید مسلما در روشی که برای آرامش دادن به نوزاد انتخاب می‌کنید بسیار تاثیرگذار است. از همین رو باید بدانید گریه کردن خیلی اوقات برای نوزادان طبیعی است. اکثر نوزادان به طور میانگین در کل روز چیزی در حدود 1 تا 4 ساعت گریه می‌کنند.

در حقیقت آن‌ها از این طریق شما را از نیازهای ابتدایی خود نظیر گرسنگی باخبر می‌کنند. در نتیجه همیشه نیاز به اقدامی جدی وجود ندارد. زمانی گریه و ناآرامی نوزاد نگران کننده می‌شود که کودک برای ساعات طولانی با شدت زیاد گریه کند. و با کمک روش‌های توصیه‌شده هم آرام نشود.

2. نوزاد را در محیطی آرام و عاری از تنش قرار دهید

دومین روش برای آرامش دادن به نوزاد، قرار دادن نوزاد در محیط آرام است. شاید فکر کنید نوزادان متوجه تنش‌های موجود در محیط نمی‌شوند. اما جالب است بدانید که بچه‌ها از همان ابتدای تولد استرس‌های محیطی را درک کرده و از آن‌ها تاثیر می‌پذیرند. از همین رو بسیار اهمیت دارد که نوزادتان را در محیطی آرام قرار دهید و تا حد امکان تنش‌های پیرامونی را کاهش دهید. بحث کردن با صدای بلند، دعوا و درگیری در محیط خانه از جمله عواملی هستند که نوزادتان را بی قرار می‌کنند و آرامش را از او می‌گیرد.

3. با صدای آرام برای نوزاد آواز بخوانید

آواز با صدای آرام، سومین روش برای آرامش دادن به نوزاد است. صدای مادر برای نوزادان آرامش بخش است. چرا که حس شنوایی کودکان از همان دوران جنینی شکل می‌گیرد و آن‌ها در طول بارداری به صدای مادر عادت می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که نوزادان پس از تولد بیش از هرکس به صدای مادر خود واکنش نشان دهند. از همین رو در بسیاری از موارد کافی است تنها با صدای آرام آواز یا لالایی برای نوزاد زمزمه کنید.

اگر لحن آرامی داشته باشد و محیط پیرامونی نیز مناسب باشد. متوجه می‌شوید که فرزندتان با زمزمه‌های شما به مرور آرام شده‌و بی‌قراری‌هایش کم می‌شوند. اگر باز هم نتوانستید اورا آرام کنید یا بخوابانید مقاله خواباندن نوزاد را مطالعه نمایید.

4. سعی کنید پیش از هرچیز آرامش خودتان را حفظ کنید

یکی از روش های آرامش دادن به نوزاد، حفظ خونسردی است. شرایط روحی و روانی نوزاد ارتباط بسیار تنگاتنگی با وضعیت روانی مادر دارد. اگر شما درگیر فشار و استرس‌های زیادی باشید، این موضوع به فرزندتان نیز منتقل می‌شود. علت این موضوع افزایش ترشح هورمون کورتیزول است که می‌تواند از طریق شیر به کودک نیز منتقل شود. از همین رو برای اینکه نوزاد آرامی داشته باشید باید پیش از هر چیز روی آرامش خودتان تمرکز کنید. اگر بعد از زایمان با تغییرات خلقی مواجه شده‌اید و اضطراب زیادی پیدا کرده‌اید هرچه سریع‌تر از یک روانشناس برای کنترل شرایط کمک بگیرید.

5. کودک را در آغوش بگیرید

آغوش گرفتن کودک یکی از روش های آرامش دادن به نوزاد است. یکی از تفکرات غلط این است که  در دوران نوزادی نباید خیلی کودک را بغل کرد؛ چرا که آن‌ها به این کار عادت می‌کنند. این در حالی است که کودکان در سنین نوزادی بیش از هرچیز بر حس لامسه متکی هستند. در آغوش کشیده شدن از جانب والدین به خصوص مادر از جمله منابع بسیار مهم کسب آرامش برای نوزادان است. و محرومیت از آن با آسیب‌های هیجانی جدی همراه است. برای اشنایی با فواید بوسیدن نوزاد کلیک کنید.

6. نوزاد را قنداق کنید

ششمین روش برای آرامش دادن به نوزاد، قنداق کردن نوزاد است. شاید فکر کنید که در عصر امروز دیگر کسی برای آرام کردن فرزند خود به سراغ قنداق کردن نمی‌رود. اما جالب است بدانید که همچنان در سراسر دنیا این روش کاربرد دارد. و به عنوان یک راهکار موثر برای آرامش بخشیدن به نوزادان شناخته‌می‌شود. زیرا قنداق کردن به نوعی شرایط رحم را برای کودک تداعی می‌کند و باعث می‌شود که او ناسازگاری کمتری نسبت به محیط از خود نشان دهد.

7. علت گریه کودک را به درستی بررسی کنید

آرامش-دادن-به-نوزاد

برای آرامش دادن به نوزاد باید علت گریه های او را بررسی کنید. همانطور که گفته شد گریه نوزاد ابزاری است که کودک به وسیله آن نیازها و خواسته‌های خود را با دنیای بیرون در میان می‌گذارد. از همین رو اگر می‌بینید فرزندتان آرام نمی‌گیرد باید شرایط او را به دقت بررسی کنید. اطمینان از سیر بودن کودک، خشک بودن پوشک و زیر نظر گرفتن وضعیت اجابت مزاج از جمله اقدامات اولیه ایست که باید انجام دهید. برخی از مادران همین که می‌بینند فرزندشان گریه می‌کند، بلافاصله شروع به شیر دادن به او می‌کنند. این در حالی است که اگر نوزاد سیر باشد شیر اضافی موجب دل درد شده و ناراحتی‌های او را دو چندان می‌کند.

8. سینه تان را در دهان نوزاد قرار دهید

مکیدن سینه مادر در آرامش دادن به نوزاد تاثیر گذار است. سینه مادر زمانی که در دهان نوزاد قرار دارد باعث تثبیت ضربان قلب می‌شود و حرکات بدن نوزاد را آرام می‌کند. اگر با این روش کودک آرام شد اجازه دهید تا جایی که علاقه دارد و به آرامش می‌سد، ادامه دهد.

9.‌‎ کودک را به هوای تازه منتقل کنید

گاهی با باز کردن در و پنجره و پخش شدن هوای تازه به داخل خانه، عمل آرامش دادن به نوزاد را انجام داده اید. اگر با بازگشایی پنجره یا انتقال کودک به حیاط یا بیرون از محیط بسته، کودک به آرامش رسید. این عمل را انجام دهید تا گریه نوزاد با مشاهده آسمان، درخت، پرندگان و فضاهای سبز بند بیاید.

10. دوش آب گرم را امتحان کنید

دوش آب گرم یکی از روش های آرامش دادن به نوزاد است. برخورد آب گرم به بدن نوزاد او را آرام خواهد کرد. اگر کودک با این روش آرام شد لازم نیس هر سری نوزاد به حمام کامل برود، نوزاد را در بغل بگیرید و با فشار بسیار کم آب گرم زیر دوش قرار بگیرید.

11. نوزاد را ماساژ دهید

آرامش-دادن-به-نوزاد-با-ماساژ

یکی از موثر ترین روش های آرامش دادن به نوزاد، ماساژ دادن است. بیشتر نوزادان با لمس بدن به شدت بی حرکت و حتی خوابشان می‌برد. با حرکات دست آرام و نرم سعی در ماساژ تمام بدن نوزاد کنید تا به آرامش برسد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ماساژ نوزاد کلیک کنید.

12. به متخصص کودک مراجعه نمایید

برای آرامش دادن به نوزاد به متخصص مراجعه کنید. اگر شدت و مدت گریه‌های فرزندتان غیر عادی است و علائمی از حضور درد را در نوزاد مشاهده می‌کنید باید هرچه زودتر به یک متخصص اطفال مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که تشخیص به موقع بیماری‌ها در دوران نوزادی اهمیت بسزایی دارد. گاهی اوقات مشکلات ساده‌ای نظیر تب یا عفونت می‌توانند پیامدهای جدی و خطرناکی را برای کودک به همراه بیاورند.

روش های آرامش یافتن مادر با گریه نوزاد

بسیاری از مادران با گریه های نوزاد شروع به استرس و اضطراب دچار می‌شوند. اولین راه برای آرامش دادن به نوزاد، آرامش داشتن مادر است. تا زمانی که مادران آرامش نداشته باشند، تمرکزی برای آرامش‌دادن به نوزاد ندارند. در ادامه راهکارهایی برای به آرامش رسیدن مادر در نظر گرفته‌ایم که عبارتند از.

  • اولین مرحله نفس های عمیق است.
  • با متخصص و مشاور نوزاد تماس بگیرید تا راهنمایی شوید.
  • برای آرامش به خو به موسیقی آرام گوش دهید.
  • استراحت کنید تا آرامش کسب کنید.
  • با خود مرور کنید که شما مسئولیت در قبال نوزاد دارید و باید برای آرام کردن او تلاش کنید.
  • صبور باشید و با کمال خونسردی به آرام کردن نوزاد بپردازید.

کلام آخر

آرامش دادن به نوزاد با روش های متفاوتی مانند دوش آب گرم، موسیقی آرام، مکیدن سینه مادر و … امکان پذیر است. اما شرط اصلی و لازم برای آرامش‌دادن به نوزاد، آرامش والدین است. گاهی والیدن با گریه نوزاد به قدری دچار استرس و حال بد می‌شوند که به طور کل تمام استرس خود را از دست می‌دهند. اما می‌توانید با کمک از روانشناس به کنترل استرس و اضطراب خود بپردازید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با زبان نوزاد بر روی شماره تلفن زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آرامش‌دادن به نوزاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا افسردگی پس از زایمان می تواند باعث بی قراری و نا آرامی در نوزاد شود؟

بله شرایط روحی مادر تاثیر بسزایی در آرامش نوزاد دارد. افسردگی پس از زایمان با محروم کردن نوزاد از یک رابطه ایمن با مادر منجر به علائمی نظیر بیقراری و ناآرامی می‌شود. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که مادران به وضعیت سلامت روان خود اهمیت داده و به موقع از یک روانشناس کمک بگیرند.

برای آرامش دادن به نوزاد چه باید بکنیم؟

برای آرام شدن نوزاد کافی است که در ساعات مناسب به تغذیه، خواب و پوشک او رسیدگی کنید. اما مهم ترین چیز برای آرام شدن نوزاد آغوش مادر است. در صورتی که این موارد را رعایت کردید اما موفق نشده اید حتما مقاله را بخوانید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره