انواع هوش کودکان | تعریف هوش چندگانه در کودک چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

انواع هوش کودکان موجب شکل‌گیری حوزه‌های مختلف آموزشی شده است. هوش کودک تنها محدود به حل مسائل ریاضی نیست. روانشناسان در سال‌های اخیر متوجه شده‌اند که انواع مختلفی از هوش کودک وجود دارد و نباید آن را محدود به توانایی‌های ذهنی کرد. برای مثال ممکن است یک کودک در حل مسائل ریاضی ضعیف باشد اما توانایی بالایی در برقراری ارتباط با دیگران یا فهمیدن احساسات آن‌ها داشته باشد.

روانشناسان کودک معتقدند وظیفه والدین و مربیان مدرسه این است که به این توانایی‌ خاص در کودک توجه کنند و با آموزش‌های مناسب او را در شرایطی قرار دهند که بتواند توانایی خود را رشد دهد. با توجه به آنچه گفته شد در سال‌های اخیر دیگر کمتر به بهره هوشی یا نمره آی‌کیو توجه می‌شود و روانشناسان بیشتر تلاش می‌کنند انواع هوش کودکان را شناسایی کنند و با برنامه‌ریزی مناسب برای آن‌ها به پیشرفت او کمک کنند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

انواع هوش در کودکان

هوارد گاردنر یکی از اولین روانشناسانی بود که راجع به انواع هوش کودک صحبت کرد. او معتقد بود یک کودک ممکن است در برقراری ارتباط با دیگران، انجام فعالیت‌های هنری یا شناخت احساسات خود توانمند باشد و بر این اساس نظریه‌ای را مطرح کرد که به آن نظریه هوش‌های چندگانه گفته می‌شود. برای آشنایی با انواع روش های استعدادیابی کودکان کلیک کنید. با توجه به این نظریه انواع هوش کودکان به شرح زیر است.

هوش بین فردی

هوش بین فردی کودک همان‌طور که از نام آن پیداست به معنی توانایی در برقراری ارتباط با دیگران است. کودکانی که هوش بین فردی بالایی دارند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و دوستان بسیاری دارند. آن‌ها به‌راحتی وارد یک جمع ناآشنا مثل مهدکودک یا کلاس درس می‌شوند و خیلی زود با سایر کودکان ارتباط برقرار می‌کنند.

فروشگاه آرامیس

به فعالیت‌ها و بازی‌های گروهی علاقه بسیاری دارند و به همین اندازه اگر تنها باشند احساس ناراحتی می‌کنند. قدرت درک احساسات دیگران و همدلی با آن‌ها یکی دیگر از توانایی‌های کودکانی است که هوش بین فردی بالایی دارند. برای تقویت هوش برون فردی کودک و سایر انواع هوش کودکان کلیک کنید.

هوش درون فردی

کودکانی که هوش درون فردی بالایی دارند به‌خوبی احساسات و افکار خود را می‌شناسند و می‌توانند آن‌ها را کنترل کنند. این کودکان باورها و اهداف مشخصی دارند و به دنبال رسیدن به آن‌ها هستند. برخلاف کودکانی که هوش بین فردی بالایی دارند این گروه ترجیح می‌دهند زمان‌هایی را به‌تنهایی بگذرانند. برای تقویت هوش درون فردی کودک کلیک کنید.

هوش منطقی یا ریاضی

ریاضی-از-انواع-هوش-کودکان-،-نی-نی-مایند

هوش ریاضی یکی از شناخته شده ترین انواع هوش کودکان است. هوش منطقی یا ریاضی بالا به کودک کمک می‌کند تا نسبت به موضوعات مختلف کنجکاو باشد. این کودکان معمولاً دوست دارند از همه‌چیز سر دربیاورند و ممکن است گاهی از سؤالات آن‌ها خسته شوید. توانایی دسته‌بندی اشیا و شمارش آن‌ها در این کودکان بالاست. بازی با اعداد یا بازی‌های انتزاعی مثل حل کردن معماها برایشان لذت‌بخش است. برای تقویت هوش ریاضی کلیک کنید.

انواع هوش کودکان | هوش کلامی

این کودکان توانایی کلامی بالایی دارند. آن‌ها خزانه لغات بسیار قوی دارند و به‌راحتی می‌توانند موضوعات مختلف یا افکار و احساسات خود را برای دیگران توضیح دهند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کودکان علاقه به کتاب است. آن‌ها حتی در بازی‌هایشان هم دوست دارند چیزی را برای دیگران توضیح بدهند و به همین خاطر معلم بازی یکی از بازی‌های موردعلاقه آن‌هاست.

کودکانی که هوش کلامی بالایی دارند معمولاً زمان زیادی را با اطرافیان صحبت می‌کنند و این می‌تواند برای دیگران خسته‌کننده باشد. برای آشنایی با روش‌های تقویت هوش کلامی کودک کلیک کنید.

هوش موسیقی

هوش موسیقی یکی از انواع هوش کودکان همان‌طور که از نام آن پیداست به کودک کمک می‌کند تا استعداد خاصی درزمینهٔ کار کردن با ابزار موسیقی داشته باشد. آن‌ها به‌راحتی ریتم‌های مختلف آهنگ‌ها را تشخیص می‌دهند و به شعر و آهنگ علاقه خاصی دارند. به‌طورکلی می‌توان گفت صداهای مختلف آن‌ها را جذب می‌کند و حساسیت خاصی روی تفاوت صداها دارند. آن‌ها به‌خوبی می‌توانند حتی صداهای بسیار شبیه به هم را نیز تفکیک کنند. برای تقویت هوش موسیقیایی کودک کلیک کنید.

هوش دیداری-فضایی یا تصویری

هوش دیداری-فضایی یکی از دیگر از انواع هوش کودکان است که بیش از هر چیز با جزئی‌نگری و دقت توصیف می‌شود. کودکانی که هوش دیداری-فضایی بالایی دارند معمولاً پدیده‌های مختلف را با تمام جزئیات در ذهنشان نگه می‌دارند و به همین خاطر اگر به نقاشی آن‌ها نگاه کنید کامل بودن آن‌ شما را شگفت‌زده می‌کند. این کودکان از نقاشی، تماشای عکس‌ها یا ساختن پدیده‌های مختلف لذت می‌برند و هنرمندان بسیار خوبی هستند. برای تقویت هوش تصویری و فضایی کودک کلیک کنید.

هوش جنبشی-حرکتی

این هوش کودک می‌تواند از فرزند شما یک ورزشکار قوی بسازد. کودکانی که هوش جنبشی-حرکتی بالایی دارند خیلی زود از یک جا نشستن خسته می‌شوند و علاقه چندانی به فعالیت‌های کم‌تحرک مثل کتاب خواندن یا نقاشی کشیدن ندارند. آن‌ها دوست دارند آزادانه بدوند و بازی کنند. هماهنگی اندام‌های مختلف در این کودکان بالاست و آن‌ها به‌خوبی از پس انجام دادن فعالیت‌های بدنی برمی‌آیند. برای آشنایی با روش های تقویت هوش بدنی جنبشی کودک کلیک کنید.

انواع هوش کودکان | هوش طبیعت‌گرا

کودکانی که هوش طبیعت‌گرایی بالایی دارند معمولاً رابطه بسیار قوی با محیط‌ زیست خود برقرار می‌کنند. آن‌ها به گیاهان و حیوانات یا حتی پدیده‌های بی‌جان محیط اطرافشان مثل سنگ‌ها علاقه دارند. این کودکان به دسته‌بندی و داشتن مجموعه‌ای از پدیده‌های طبیعی علاقه نشان می‌دهند و به‌خوبی می‌توانند تفاوت میان پدیده‌های طبیعی مختلف را متوجه شوند.

یادگیری آن‌ها در محیط باز بسیار راحت‌تر اتفاق می‌افتد و فضاهای سربسته معمولاً آن‌ها را کسل می‌کند. برای آشنایی با راه های پرورش هوش طبیعت گرا کودک کلیک کنید.

راه تشخیص انواع هوش کودک

تشخیص-انواع-هوش-کودکان-،-نی-نی-مایند

پس از آشنایی با انواع هوش کودکان این سؤال برای والدین پیش می‌آید که چطور توانایی کودک خود را شناسایی کنند یا این هوش‌ها را در او پرورش دهند؟ برای این کار باید از یک مشاور برای انجام تست‌های استعدادیابی کمک بگیرید تا میزان توانایی فرزندتان در هرکدام از این زمینه‌ها را مشخص کند.

پس از مشخص شدن توانایی‌های کودک در هر زمینه‌ای مشاورین با آموزش بازی‌های مختلف کمک می‌کنند تا این توانایی‌ها را در کودک تقویت کنید. برای آشنایی با روش های کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

تست برای شناسایی انواع هوش کودکان

انجام تست های هوش کودک مثل گاردنر مطمئن ترین راه برای شناسایی انواع هوش های کودکان است. با انجام تست های هوش کودک می توان برای آینده آن ها برنامه ریزی بهتری انجام داد. امروزه کمتر کسی اصرار به دکتر و مهندس شدن فرزندانش دارد. با این حال اگر هوش کودک شما بالا باشد، می توانید به راحتی او را به درجات علمی بالا برسانید. اما اگر هوش کودک شما در زمینه های دیگر باشد، آموزش او در مسیر مهندس و یا پزشکی عبث خواهد بود.

متخصصین برای شناسایی هوش کودک شما تمامی اقدامات لازم اعم از مصاحبه، آموزش والدین و انجام انواع تست های هوش کودک را انجام خواهند داد. اینگونه آموزش های کودک شما در جهت تقویت استعدادهای ذاتی او خواهد بود.

شما پیشتر با انواع هوش کودکان آشنا شده اید. اگر هنوز هم اصرار به تربیت فرزندی مهندس یا دکتر دارید، تنها به این فکر کنید که اگر والدین مسی اجازه ورود او به تیم فوتبال را نمی دادند باز هم او می توانست به چنین موفقیتی برسد؟

راه تقویت انواع هوش کودکان

دیدگاه های اشتباه زیادی نسبت به راه های تقویت انواع هوش کودک وجود دارد. به عنوان والدین باید نسبت به تبلیغات های گیج کننده موسسات آگاه باشید. بدون مشورت با متخصصین در کلاس های اموزشی فرزندتان را نام نویسی نکنید. حتما قبل از سنین مدرسه برای استعدادیابی و یافتن برترین انواع هوش کودکان خود به مراکز مناسبی مثل نینی مایند مراجعه کرده باشید. با چنین اقدامات روند آموزشی مناسبی را پیش خواهید گرفت.

برای آشنایی با جدیدترین روش های تقویت هوش کودک کلیک کنید.

سخن آخر

هوش کودک شما با توجه به نشانه های رفتاری و کلامی او قابل مشاهده است. با این حال روش های تخصصی برای سنجش نوع هوش کودک به وجود آماده است. هوش کودک می تواند در برخی زمینه ها پایین و فقط در یک زمینه بالا باشد. والدین به دلیل علاقه زیادشان، خیلی اوقات صلاحیت لازم برای تعیین میزان هوش کودک ندارند. بنابراین بهترین فرد برای تشخیص انواع هوش کودکان روانشناسان هستند. متخصصان با آگاهی از ویژگی ها و خصوصیات هوش کودک با استفاده از ابزارهای مختلف می تواند برترین آن ها را شناسایی کند.

با پیداشدن برترین هوش کودک شما می توانید آموزه های لازم در جهت رشد آن را پیش بگیرید. وقتی اموزه ها در خلاف جهت هوش کودک باشد، مسلما نمی توان در بزرگسالی انتظار تبلور هوش کودک را داشت. پس بهتر است در سنین مناسب برای سنجش نوع هوش کودک خود به متخصص مراجعه نمایید.

مراکزی مثل نینی مایند با کادری مجرب قادر به بررسی انواع هوش کودک هستند. روانشاسان کودک نینی مایند با انجام مصاحبه و تست های هوش کودک نوع و میزان آن را به شما گزارش می‌دهند. سپس شما می توانید با توجه به نوع هوش کودک خود آموزه های لازم را پیش بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع هوش کودکان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 
 
 

سؤالات متداول

چطور می‌توانم میزان توانایی و انواع هوش کودکان خود را در زمینه های مختلف مشخص کنم؟

برای این کار باید تجربیات مختلفی برای کودک فراهم کنید و به علاقه‌مندی‌های او توجه کنید. کمک گرفتن از یک مشاور برای استعدادیابی و برنامه‌ریزی برای پرورش استعدادها هم مفید خواهد بود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫8 دیدگاه ها

    1. سلام کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید. تمامی ازمون های هوش توسط متخصص انجام می‌شود

    1. سلام اگر منظورتون اینه که پتانسیلش رو بله. تا به حال هوش های نام برده شده شناسایی شده اند . شما با انجام ازمون های استعدادیابی مجموعه نی نی مایند می توانید هوش های برتر فرزندتان را پیدا کنید.

    1. بهترین سن برای ارزیابی هوش و استعدادیابی 3 تا 5 سال هست. البته این ازمون ها برای مشخص کردن توانایی های مختلف کودک در سنین مختلف و حتی هنگام انتخاب شغل نیز انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره