استعدادیابی کودک چهار ساله | استعداد کودک 4 سال

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

استعدادیابی کودک چهار ساله اقدامی مناسب برای شناخت استعدادهای کودکان است. در این سن هنوز آموزش‌های مرتبط با مدرسه آغاز نشده، در نتیجه کودک ذهن بکرتری دارد و بیش از هرچیز بر اساس نیروهای درونی خود هدایت می‌شود. اما برای استعدادیابی دقیق فرزندتان در سن چهار سالگی باید از روانشناس کودک کمک بگیرید. روانشناس با انجام انواع مصاحبه‌ها و آزمون‌های روانی به توانمندی‌های منحصر به فرد فرزندتان پی می‌برند. قبل از استعدادیابی می‌توانید مشاوره کودک دریافت کنید، تا سایر مسائل مربوط به فرزندتان نیز بررسی شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

استعدادیابی کودک چهار ساله | آیا زمان استعدادیابی کودک فرا رسیده است؟

نحوه-استعدادیابی-کودک-چهار-ساله-،-نی-نی-مایند

بسیاری از والدین در مورد اینکه دقیقا چه سنی باید برای استعدادیابی کودک چهار ساله خود اقدام کنند، شک و تردید دارند. طبق نظر کارشناسان بهترین بازه زمانی برای انجام این کار سنین 3 تا 6 سالگی است. برای آشنایی بیشتر با سن استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

در نتیجه اگر بچه چهار ساله‌ای دارید و به دنبال کشف توانمندی‌های خاص او هستید، باید گفت که زمان درستی را انتخاب کرده‌اید. در این سن فرزند شما به دلیل اینکه هنوز به طور رسمی تحت تعلیم‌های حرفه‌ای قرار نگرفته، بیش از همه بر اساس نیروهای درونی خود هدایت می‌شود. در نتیجه متخصصین راحت‌تر می‌توانند پی به استعدادهای ذاتی او ببرند.

در مراکز روانشناسی برای استعدادیابی کودک چهار ساله چه کاری انجام می شود؟

بهترین و حرفه‌ای ترین اقدام برای استعدادیابی کودک چهار ساله این است که به یک مرکز روانشناسی معتبر مراجعه کرده و  از یک متخصص در این حوزه کمک بگیرید. روانشناسان بالینی کودک از جمله کارشناسانی هستند که در این زمینه آموزش دیده‌اند و می‌توانند در کشف استعداد فرزندتان به شما یاری برسانند.

فروشگاه آرامیس

آن‌ها بر اساس آزمون‌های هوشی پیشرفته نظیر تست وکسلر یا تست هوش گاردنر تلاش می‌کنند ظرفیت‌های ذهنی کودک در حوزه‌های مختلف را مورد ارزیابی قرار دهند. هوش کلامی، هوش ریاضی، تفکر فضایی، هوش موسیقیایی، هوش بدنی و جنبشی، هوش درون فردی، برون فردی و طبیعت گرایی از جمله زمینه‌های اصلی هستند که در جریان تست‌ها و مشاهدات بالینی بررسی می‌شوند.

توصیه هایی برای والدین در خصوص استعدادیابی کودک چهار ساله

استعدادهای-کودک-4-ساله-،-نی-نی-مایند

 

اگر می خواهید به استعدادهای نهفته فرزندتان پی ببرید و توانمندی‌های خاص او را کشف کنید، باید به برخی توصیه‌های روانشناسی توجه نمایید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با روش های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

1- برای بازی با کودک زمان بگذارید

بازی یکی از مهم‌ترین راه‌های برقراری ارتباط با دنیای کودکان است. در جریان بازی می‌توانید به علایق فرزندتان پی ببرید و توانایی‌های خاص او را کشف کنید. در نتیجه در طول روز زمان‌های خاصی را برای بازی با کودک اختصاص دهید و در طول این مدت رفتارهای او را بیشتر تحت نظر بگیرید.

2- به هیجانات کودک دقت کنید

اینکه فرزندتان بیشتر از چه موضوعاتی شگفت زده می‌شود و هیجانات خود را بیش از همه در مواجهه با چه مسائلی ابراز می‌کند، چراغ راهی برای درک بهتر استعدادهای اوست. هیجانات نقش مهمی در استعدادیابی کودکان چهار ساله دارند. برای مثال برخی بچه‌ها از همان سنین پایین نسبت به برخی بازی‌ها علاقه مندترند و شور و هیجان خاصی برای انجام آن ابراز می‌کنند. نباید این اشتیاق را نادیده بگیرید، پس بستری فراهم نمایید تا کودک بتوانند به موضوعات مورد علاقه‌اش بیشتر بپردازد.

3- سرگرمی های کودک را بر اساس علایق خود انتخاب نکنید

یکی از مهم‌ترین پارامترها در شکوفایی استعداد کودکان، هدایت زندگی کودک برای اساس علایق خود اوست. در حقیقت نباید فکر کنید آنچه برای شما جذاب است حتما باید برای فرزندتان هم جالب باشد. ممکن است فرزندتان استعداد و توانمندی‌های بسیار متفاوتی با شما داشته باشد. در نتیجه اگر دائما سلائق خود را بر او تحمیل کنید، ممکن است استعدادهای او سرکوب شده و نهفته باقی بمانند.

4- مطالب آموزشی را متناسب با سن کودک ارائه کنید

کودکان چهار ساله برای درگیری در آموزش‌های طولانی مدت آماده نیستند. آن‌ها هنوز نیاز دارند که زمان زیادی را به بازی و کاوش در محیط اختصاص دهند. در نتیجه اگر می‌خواهید بعد از استعدادیابی کودک چهار ساله مطلبی را به او یاد بدهید، بهتر است آن را در قالب یک بازی و با محتوایی متناسب با سن کودک ارائه دهید. خسته کردن کودک برای آموزش مطالب گوناگون منجر به فشار روانی او می‌شود و به جای شکوفایی استعدادها نتیجه عکس می‌دهد.

5- مشورت با یک متخصص را فراموش نکنید

اگر می‌خواهید به طور دقیق در مورد استعدادهای فرزندتان اطلاعات کسب کنید، باید تنها به حدس و گمان‌های خود اکتفا نکنید. در همین راستا باید اطلاعات خود را در زمینه اجزای مختلف هوش و استعداد بالا ببرید و از یک روانشناس کودک در این فرایند کمک بگیرید. روانشناس با ابزارهای حرفه‌ای نظیر تست‌های هوش به شما کمک می‌کند تا به شناخت عمیق‌تری در مورد فرزندتان برسید. برای آشنایی با روش های کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی کودک چهار ساله می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

تست های هوش چه کمک به استعدادیابی کودکان 4 ساله می کنند؟

تست های هوش نظیر تست هوش گاردنر جنبه های مختلفی از استعدادهای ذاتی انسان را مورد سنجش قرار می‌دهند. در نتیجه استفاده از آن‌ها برای کودک به والدین کمک می‌کنند تا بدانند باید فرزند خود را در چه مسیری هدایت کنند.

استعدادیابی کودک چهار ساله توسط چه کسی انجام می شود؟

برای استعدادیابی کودک چهار ساله خود باید به یکی از مراکز معتبر روانشناسی حوزه کودک مراجعه کنید. مرکز نی نی مایند به شما در این زمینه خدمات کاملا حرفه ای ارائه می دهد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره