هوش برون فردی در کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هوش برون فردی را بیشتر به‌عنوان توانایی بالا در برقراری روابط اجتماعی می‌شناسیم. کسانی که توانایی بالایی در این بخش دارند معمولاً با دیگران به‌راحتی ارتباط برقرار می‌کنند، به خوبی احساسات آن‌ها را می‌فهمند و در هر جمعی که هستند می‌توانند مدیریت شرایط را در دست خودشان بگیرند. به همین خاطر بهتر است به پرورش این توانایی در خود و به‌خصوص در کودکان توجه کافی داشته باشیم. زیرا این هوش می‌تواند نشان‌دهنده شرایط ما در محیط اجتماعی باشد و احتمال موفقیت در بسیاری از مسائل را تعیین خواهد کرد. سطح این هوش را می‌توان از دوران کودکی شناسایی و پرورش داد، برای آن که زمینه رشدی مناسب را برای فرزندتان محیا کنید، می‌توانید برای استعدادیابی کودک‌تان به متخصصان مراجعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش برون فردی در کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

هوش برون فردی چیست؟

در اکثر مواقع توانایی هوشی افراد با ضریب هوشی یا IQ شناسایی می‌شود، اما روانشناسی به نام گاردنر اعتقاد داشت که هوش می‌تواند ابعاد دیگری نیز داشته باشد. او در بررسی‌های خود 8 بعد مختلف از هوش مطرح کرد که یکی از آن‌ها هوش‌برون‌فردی یا هوش اجتماعی نام دارد. برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

هوش‌برون‌فردی درواقع به این معناست که یک فرد تا چه اندازه می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند، احساسات آن‌ها را درک کند و در شرایط مختلف با دیگران همدلی داشته باشد. ازجمله ویژگی‌های کسانی که هوش‌برون‌فردی بالایی دارند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

حساسیت بالا

این افراد نسبت به احساسات دیگران حساسیت بالایی دارند و به خوبی از روی نشانه‌های کلامی یا غیرکلامی متوجه شرایط روحی طرف مقابل می‌شوند.

هوش برون فردی و همدلی بالا

افراد دارای هوش برون فردی بالا معمولاً علاوه بر اینکه به خوبی متوجه احساسات دیگران می‌شوند زمان زیادی را هم صرف مشکلات دیگران می‌کنند. آن‌ها به خوبی با احساسات اطرافیان همدلی می‌کنند و در شرایط سخت می‌توان روی کمکشان حساب کرد.

فروشگاه آرامیس

قدرت بالای رهبری

هوش برون فردی بالا با توانایی رهبری و مدیریت ارتباط مستقیم دارد. کسانی که این توانایی را دارند به خوبی می‌توانند دیگران و همین‌طور شرایط را تحت مدیریت خود داشته باشند. علاوه بر این به دلیل محبوبیتی که در میان مردم دارند دیگران نیز به رهبری آن‌ها توجه می‌کنند.

یادگیری‌های اجتماعی

یادگیری از طریق فعالیت‌های گروهی یکی دیگر از ویژگی‌های کسانی است که هوش برون فردی بالایی دارند. آن‌ها معمولاً دوست دارند در میان جمع و در کنار دیگران چیزی یاد بگیرند و یا کاری را انجام دهند.

روابط بین فردی قوی

تنهایی و انزوا برای این افراد کسل‌کننده است و آن‌ها به برقراری ارتباط با دیگران و حضور در مهمانی‌های شلوغ علاقه بسیاری دارند. آن‌ها در هر جمعی که باشند به‌راحتی می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و معمولاً دوستان بسیاری دارند.

اهمیت هوش برون فردی

اکنون باید به این سؤال پاسخ دهیم که چرا هوش برون فردی اهمیت دارد؟ بخش زیادی از ساعات عمر خود را در اجتماع و در میان دیگران می‌گذرانیم. گاهی نیاز داریم که از دیگران کمک بگیریم و گاهی احتیاج داریم بتوانیم در مقابل آن‌ها از خود دفاع کنیم. همین‌طور بعضی مواقع هم برای ادامه رابطه‌هایمان باید بتوانیم طرف مقابل را درک کنیم. به همین خاطر می‌توان گفت هوش برون‌فردی یا توانایی در برقراری رابطه با دیگران موضوعی است که اهمیت بسیاری دارد و نبودن آن گاهی می‌تواند شما را در زندگی اجتماعی دچار مشکل کند. برای آشنایی با سایر انواع هوش کودکان کلیک کنید.

مشاغل مناسب برای کسی که هوش برون فردی بالا دارد

آن‌هایی که هوش برون‌فردی بالایی دارند می‌توانند با توجه به علایق و همین‌طور بقیه توانایی‌هایشان هر شغلی را انتخاب کنند، اما بعضی از شغل‌هایی که هوش برون‌فردی در آن‌ها تأثیرگذار است عبارتند از:

  • مشاوره و روانشناسی
  • تدریس
  • پرستاری
  • جامعه‌شناس
  • انسان‌شناس
  • مدیریت یا رهبری بخش‌های مختلف
  • مسئول نیروی انسانی
  • مسئول ارتباط با مشتریان
  • فروشندگی و بازاریابی
  • فعالیت‌های تجاری

برای اطلاع از بهترین سن استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

بالا بردن هوش برون فردی

به دلیل اهمیتی که هوش برون‌فردی دارد، دنبال راهکاری برای بالا بردن آن هستیم. خبر خوب برای این دسته از افراد این است که همه ما تا حدودی دارای این هوش هستیم و تنها کافیست آن را پرورش دهید. از مهم‌ترین راهکارها برای بالا بردن هوش برون‌فردی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1- به رفتار دیگران دقت کنید

در اطراف خود فردی که روابط اجتماعی بالایی دارد، زیر نظر بگیرید و به رفتارهای او دقت داشته باشید. نگاه کنید که چطور با غریبه‌ها ارتباط برقرار می‌کند، از چه موضوعاتی صحبت می‌کند، سعی کنید این رفتارها را یاد بگیرید و در زندگی خود آن‌ها را امتحان کنید.

2- هنر گوش دادن و صحبت کردن را یاد بگیرید

یکی از ویژگی‌هایی که باید یاد بگیرید این است که به خوبی صحبت‌های دیگران را بشنوید و با آن‌ها همدلی کنید. برای این کار باید هنر گوش دادن فعال را آموزش ببینید. برای مثال سعی کنید با دقت به صحبت‌های طرف مقابل گوش کنید، گاهی از آن‌ها سؤال بپرسید و یا با تکان دادن سر به آن‌ها نشان دهید که به حرف‌هایشان گوش می‌دهید

3- روابط اجتماعی ایجاد کنید

سعی کنید در هر موقعیتی که قرار دارید و با توجه به شرایط زندگی‌تان برای خود موقعیت‌های اجتماعی ایجاد کنید. برای مثال در کلاس‌های ورزشی ثبت‌نام کنید، به پارک بروید، در گروه‌های مختلف عضو شوید و یا هر برنامه دیگری که می‌دانید برای زندگی خود در نظر بگیرید.

4- از یک مشاور کمک بگیرید

اگر احساس می‌کنید به دلایلی مثل اضطراب یا خجالت نمی‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید بهتر است راجع به این موضوع با یک مشاور صحبت کنید. همچنین گاهی اوقات به‌تنهایی نمی‌توانیم رفتارمان را تغییر دهیم و نیاز داریم تا یک نفر برای این کار کمکمان کند. گاهی اوقات نیز متوجه نیستیم که کدام بخش از رفتارهای ما اشتباه هستند.  برای آشنایی با انواع روش های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش برون فردی در کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

هوش برون فردی چیست؟

هوش برون فردی توانایی هر فرد برای برقراری ارتباط با دیگران و همین‌طور سازگار کردن خود با شرایط محیط بیرون است.

چطور می‌توانم هوش برون فردی را افزایش دهم؟

سعی کنید روابط اجتماعی خود را گسترش دهید و همین‌طور به رفتار افرادی که این توانایی را دارند دقت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره