استعدادیابی دانش آموزان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

استعدادیابی دانش آموزان یکی از موضوعاتی است که هر پدر و مادر و معلمی باید به آن توجه داشته باشد. استعدادیابی دانش‌آموزها به والدین و مدرسین می‌فهماند که برای رشد و تربیت چه روش‌هایی بهتر است. برای انجام استعدادیابی از روش‌های مختلفی مثل انجام تست‌ها، مصاحبه و مشاهده استفاده می‌شود. پس از دریافت نتایج باید برای آموزش و پرورش استعداد یافته شده تلاش شود. موسسه روانشناسی نی نی مایند تمامی خدمات تشخیصی و آموزشی را در برمی گیرد. می‌توانید برای شروع حتما مشاوره کودک دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی دانش آموزان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تعریف استعداد و استعدادیابی در دانش آموزان

متأسفانه بسیاری از والدین و حتی مربیان مدرسه استعداد را با هوش برابر می‌دانند و برای تعیین استعدادهای دانش آموزان از تست‌های هوش استفاده می‌کنند. حتی شاید شنیده باشید که گاهی اوقات دانش‌آموزانی را که نمرات بهتری می‌گیرند به‌عنوان دانش آموزان بااستعداد نام می‌برند. اما استعداد با هوش فرق دارد و بیشتر به معنای توانایی و آمادگی در یک موضوع خاص است. استعداد در هر کسی وجود دارد؛ اما درعین‌حال نوع استعدادها با یکدیگر متفاوت است.

برای مثال ممکن است کودکی توانایی هنری بالایی داشته باشد اما دیگری در صحبت با دیگران توانایی بیشتری داشته باشد. استعدادیابی کمک می‌کند متوجه شویم چه توانایی‌هایی داریم و چطور باید آن‌ها را تقویت کنیم. برای آشنایی با روش های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

چرا باید برای استعدادیابی دانش آموزان اقدام کرد

سؤالی که برای بسیاری از والدین پیش می‌آید این است که استعدادیابی دانش آموزان چه اهمیتی دارد؟ یا چرا باید به این موضوع توجه داشته باشیم؟

به‌طورکلی کودکی سنی است که توانایی برای یادگیری بیشتر است. احتمالاً شما هم متوجه این موضوع شده‌اید که اگر چیزی را در سن پایین‌تر یاد گرفته باشید برای مدت بیشتری در حافظه خواهد ماند. به همین دلیل بهتر است استعدادیابی در سنین پایین‌تر و قبل یا در ابتدای شروع آموزش رسمی اتفاق بیافتد. این کار باعث می‌شود متوجه توانایی‌های فرزندتان بشوید و به او کمک کنید یادگیری‌هایش را در این زمینه خاص بیشتر کند. برای اطلاع از سن استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

معلمان چرا باید با استعداد دانش آموز آشنایی داشته باشند؟

معلمان هم با شناخت استعدادهای دانش آموزان بهتر می‌توانند به آن‌ها آموزش دهند، اینگونه متوجه می‌شوند که از هرکدام از دانش‌آموزانشان در چه‌کارهایی می‌توانند کمک بگیرند. برای مثال دانش‌آموزی که رابطه خوبی با دیگران دارد، بهتر می‌تواند به‌عنوان دستیار معلم یا سرگروه فعالیت کند و دانش‌آموزی که ذوق هنری بالایی دارد می‌تواند در فعالیت‌هایی مثل اجرای نمایش یا گروه سرود به همکلاسی‌هایش کمک کند. با این روش تمامی دانش آموزان مشغول فعالیت‌هایی می‌شوند که در آن استعداد دارند و این کار باعث بالا رفتن اعتمادبه‌نفس شان خواهد شد.

در کنار تمام مزیت‌هایی که از استعدادیابی دانش آموزان گفتیم باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که خیلی وقت‌ها انتخاب رشته اشتباه باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود و آن‌ها را با مشکلات زیادی درگیر می‌کند. درصورتی‌که استعدادیابی صحیح به دانش آموزان کمک می‌کند توانایی‌های خود را بشناسند و درنتیجه در رشته و شغلی مناسب فعالیت کنند.

چگونگی استعدادیابی دانش آموزان

از کودک بپرسید

اولین و ساده‌ترین راهکار این است که از فرزندتان بپرسید دوست دارد چه‌کارهایی را انجام دهد؟ معمولاً دو سه مورد اولی که در جواب مطرح می‌کند استعدادهای اصلی او هستند.

فعالیت‌های مختلف را امتحان کنید

انواع فعالیت‌ها را با فرزندتان انجام دهید و ببینید که در کدام‌یک از آن‌ها مهارت بیشتری دارد. به این موضوع توجه داشته باشید که او قطعاً در بیشتر از یک موضوع مهارت دارد، پس با دقت به دنبال پیدا کردن آن‌ها باشید.

به رفتار دانش‌آموز دقت کنید

برای استعدادیابی دانش آموزان رفتار آن ها را باید زیر نظر گرفت. استعدادهای فرزندتان همان رفتارهایی هستند که او معمولاً در حال انجام دادن آن‌ها ست. برای مثال یک کودک برونگرا و اجتماعی بیشتر وقت‌ها مشغول بازی با دوستانش است. درنتیجه در رفتارهایی که بیشتر انجام می‌دهد متوجه استعدادهای او خواهید شد.

برای استعدادیابی دانش آموزان از یک مشاور کمک بگیرید

بهترین و دقیق‌ترین روش برای تعیین استعدادهای فرزندتان این است که او با توجه به سن خود آزمون‌های استعدادیابی را انجام دهد. درنتیجه بهتر است راجع به استعدادیابی فرزندتان با یک مشاور صحبت کنید. مشاورین با استفاده از تست‌ها و همین‌طور صحبت کردن با کودک می‌توانند تمام استعدادهای او و همین‌طور این موضوع که در هر زمینه چه مقدار استعداد دارد را به شما اطلاع دهند.

تست‌های مربوط به استعدادیابی دانش آموزان

انواع مختلفی از تست‌های استعدادیابی وجود دارد که با توجه به سن کودک و همین‌طور هدفی که از استعدادیابی دارید از آن‌ها استفاده می‌شود. برای انجام تست ها و کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

آزمون استعدادیابی گاردنر (هوش‌های چندگانه)

آزمون هوش یا استعدادیابی گاردنر یکی از معروف‌ترین و رایج‌ترین آزمون‌ها است که معمولاً برای سنین پایین‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرد. گاردنر معتقد بود همه ما هشت استعداد مختلف داریم که میزان توانایی‌مان در این هشت مورد متفاوت است. با استفاده از این تست متوجه می‌شوید که دانش‌آموز در کدام زمینه توانایی بیشتری دارد و می‌توان در آن مورد آموزش‌ها و تمرینات بیشتری برای او در نظر گرفت. حتما برای استعدادیابی دانش آموزان از متخصص کمک بگیرید.

برای انجام رایگان تست هوش چندگانه گاردنر کلیک کنید.

آزمون استعدادیابی هالند

هالند یکی از تست‌های استعدادیابی مشهور است که معمولاً برای دانش آموزان بزرگ‌تر و در زمان‌های انتخاب رشته برای مدرسه یا ورود به دانشگاه مورداستفاده قرار می‌گیرد. این تست کمک می‌کند تا روحیات خود و همین‌طور رشته‌ها و شغل‌هایی که با آن سازگاری بیشتری دارند را پیدا کنید.

آزمون بلبین

بلبین یکی از تست‌های استعدادیابی نسبتاً جدید است که نشان می‌دهد دانش‌آموز اگر قرار باشد در یک فعالیت گروهی شرکت کند، چه توانایی‌هایی دارد و بهتر است چه‌کارهایی را به او بسپریم؟ این آزمون به‌خصوص می‌تواند برای معلمان و آموزش‌های گروهی مورداستفاده قرار بگیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی دانش آموزان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

بهترین آزمون برای استعدادیابی دانش آموزان کدام است؟

آزمون‌های استعدادیابی بسیاری وجود دارد که با توجه به سن دانش‌آموز و همین‌طور هدفی که از استعدادیابی داریم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برای مثال آزمون هالند بیشتر برای انتخاب رشته و آزمون گاردنر برای کودکان دبستان یا حتی پیش‌دبستان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره