کشف استعداد کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اکثر پدرومادرها به دنبال کشف استعداد کودکان خود هستند تا بتوانند زمینه را برای شکوفا شدن آن فراهم نمایند. چرا که مسیر موفقیت وقتی مطابق با توانایی‌ و استعداد بچه‌ها باشد، مسلما نتیجه بهتری خواهد داشت. شاید با خود بگویید فرزندم هنوز آنقدر درکی ندارد که بتوان آینده او را پیش بینی کرد و هنوز چیزی برای بررسی وجود ندارد. اما باید گفت هر کودکی توانایی‌های بالقوه‌ای دارد که اگر جهت‌دهی شود، به اوج خود خواهد رسید. متخصصان با بررسی‌های مختلف می‌توانند به کشف این توانایی‌ها کمک کنند. برای بررسی بیشتر مشاوره کودک دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کشف استعداد کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

ضرورت کشف استعداد کودکان

استعداد یک پدیده ذاتی است و همه با یکسری توانایی‌های بالقوه به دنیا می‌آیند، اما لزوما همه انسان‌ها از توانمندی‌های منحصر به فرد خود آگاه نمی‌شوند. در حقیقت شکوفا شدن استعدادها اتفاقی است که از تعامل فاکتورهای زیستی و محیطی پدید می‌آید. در ابتدا باید به طور زیستی یکسری از قابلیت‌ها را به ارث برد و سپس باید در محیطی قرار گرفت که زمینه پرورش این قابلیت‌ها فراهم شود.

بهترین زمان برای فراهم شدن بستر مناسب جهت پرورش استعدادها دوران کودکی است. از همین رو والدین در این دوران باید توانمندی‌های خاص فرزند خود را بهتر بشناسند و آن‌ها را در مسیری قرار دهند که احتمال موفقیت بیش از همه امکان‌پذیر است. برای آشنایی با بهترین سن استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

بهترین روش ها برای کشف استعداد کودکان

اگر به دنبال این هستید که استعدادهای نهفته فرزندتان را پیدا کنید کمک گرفتن از برخی راهکارهای روانشناسی راهگشا خواهد بود. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- به کودک حق انتخاب بدهید

یکی از روش‌های بسیار موثر در کشف استعداد کودکان این است که به او حق انتخاب بدهید و ببینید به طور ذاتی بیشتر به سمت چه فعالیت‌هایی کشیده می شود. خیلی مهمه که در دوران کودکی کمترین سوگیری در هدایت فرزندتان داشته باشید. اجازه دهید کودک براساس استعدادهای نهفته خودش هدایت شود. برای این کار باید تا حد زیادی به رفتارهای فرزندتان دقت داشته باشید و ترجیحات رفتاری او را به درستی دریابید.

2- به علاقه‌های کودک توجه کنید

تلاش کنید در طی مشاهدات روزمره‌ای که از فرزندتان دارید، ببینید بیشتر به چه چیزهایی علاقه نشان می‌دهد. برای مثال اگر دائما ازتون می‌خواهد برایش کتاب بخوانید، از حفظ کردن اشعار لذت می‌برد و نسبت به سنش از دایره لغات گسترده‌ای استفاده می‌کند، احتمالا از نظر کلامی هوش بالایی دارد. همچنین علاقه به درست کردن پازل، تبحر بالا در خانه سازی و کار با لگوها از هوش فضایی و بصری بالا حکایت دارد.

در نتیجه می‌توانید به بازی‌ها و علاقه مندی‌های فرزند خود دقت کرده و از آن‌ها به عنوان یک راهنمای مهم در کشف استعدادش کمک بگیرید. در میان گذاشتن این موارد با یک روانشناس متخصص در حیطه کودک می‌تواند اطلاعات بسیار بیشتری در مورد ظرفیت‌های ذهنی کودک در اختیار شما قرار دهد.

3- فرصت اشتباه کردن را به کودک بدهید

برخی از پدرومادرها دوست دارند فرزندشان همیشه بهترین باشد. همین مسئله باعث می‌شود که هرگز انتظار شکست و اشتباه نداشته باشند. در نتیجه تلاش می‌کنند آنچه به نظر خودشان بهتر است را برای کودک انتخاب کرده و او را در مسیرهای از پیش تعیین شده‌ای قرار دهند.

این کار یکی از برگترین اشتباهاتی است که استعدادهای فرزندتان را خفه می‌کند. در نتیجه بپذیرید که فرزندتان همانند همه انسان‌ها هرگز کامل نیست. او نیاز دارد که از طریق آزمون و خطا در سنین کودکی و نوجوانی به مرور هویت دلخواه خود را پیدا کند و زمینه‌ای برای کشف و بروز استعدادهای خود بیابد.

4- روابط اجتماعی فرزندتان را زیر نظر بگیرید

برخی از کودکان جدل از آموزش‌هایی که دریافت می‌کند از همان ابتدا هوش اجتماعی بالاتری از خود نشان می‌دهند. در همین راستا می‌توانند احساسات دیگران را به خوبی درک کرده و با آن‌ها همدلی نمایند. کسانی که هوش اجتماعی بالایی دارند، معمولا قادرند روابط اجتماعی گسترده‌تری برقرار کنند و در کارهای گروهی عملکرد بالاتری داشته باشند. از همین رو اگر می‌خواهید فرزندتان را به سمت فعالیت‌های اجتماعی سوق بدهید باید مهارت‌ها و توانمندی‌های او در این زمینه را لحاظ نمایید.

5- برای انجام تست هوش به مراکز روانشناختی مراجعه کنید

تست‌های هوش یکی از ابزارهای بسیار مفیدی هستند که در مورد توانمندی‌های گوناگون کودک اطلاعات بسیار مفیدی ارائه می‌کنند. با این حال توجه داشته باشید که تفسیر این تست‌ها حتما باید توسط متخصصین صورت بگیرد. برای آشنایی با انواع هوش کودک کلیک کنید.

روانشناسان بالینی از جمله متخصصینی هستند که در زمینه برگزاری آزمون‌های روانی آموزش دیده‌اند. در نتیجه یکی از راه‌های بسیار مطمئن برای کشف استعداد کودکان این است که به مراکز روانشناختی معتبر مراجعه کرده و از یک روانشناس بخواهید از فرزندتان تست‌های مربوطه را بگیرد.

متخصصان برای پیدا کردن انواع‌هوش تست های مختلفی می‌گیرند و در صورت نیاز به صورت اختصاصی برای استعدادیابی موسیقی و استعدادیابی ورزشی می‌توانید کلیک کنید.

توصیه های طلایی برای کشف و شکوفایی استعداد کودکان

  • اجازه دهید خیال پردازی کند و رویاهایش را با شما در میان بگذارد.
  • در مورد چیستی پدیده‌ها از او سوال بپرسید و اجازه دهید ذهنش قدرت تحلیل بالاتری پیدا کند.
  • اجازه آزمون و خطا را به فرزندتان بدهید و همواره توقع نداشته باشید که او در همه چیز بهترین باشد.
  • فرزندتان را با علایق و سلایق خود محدود نکنید.
  • برنامه متنوعی برای گذراندن اوقات فراغتش در نظر بگیرید و تلاش کنید او را با ابعاد مختلف زندگی آشنا کنید. برای مثال پرداختن به فعالیت‌های هنری، ورزش، بازی‌های بدنی مختلف و کتابخوانی باید در برنامه زندگی کودک قرار بگیرد.  
  • هرگز توانمندی‌های کودک را با دیگران مقایسه نکنید. تلاش کنید این پیام را به او منتقل نمایید که هر انسانی منحصر به فرد است و ویژگی‌های خاص خود را دارد.
  • هرگز از اجبار برای آموختن موضوعات مختلف به کودک استفاده نکنید.
  • برای نظرات و علایق خاص فرزند خود ارزش قائل باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کشف استعداد کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا روانشناس در جلسات مشاوره می تواند به استعدادهای کودک پی ببرد؟

بله، روانشناسان متخصص در حیطه کودک و نوجوان با انجام مصاحبه روانشناختی و گرفتن تست هوش می‌توانند در کشف استعداد کودکان سهم بسزایی داشته باشند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره