هفته دهم بارداری جنین | وضعیت جنین در هفته 10 ام بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته دهم بارداری اگر مادران باردار در به آیینه نگاه کنند، متوجه تغییر بسیار کوچکی در ناحیه شکم می‌شوند. به طور تقریبی شکم آنان به اندازه یک توپ بیسبال بزرگ شده است. و رشد غدد شیری مانند پروژسترون مجاری شیر در سینه مادر را تحریک می‌کند. در این هفته مادر تغییرات جسمی و روانی متفاوتی را تجربه می‌کند به همین خاطر لازم است که مراقبت‌ها به درستی صورت گیرد.

جنین نیز در این هفته با سرعت بیشتری رشد کرده. و اندام‌های او شروع به شکل گیری می‌کنند. با توجه به اهمیت سه ماه اول بارداری‌و خصوصا هفته دهم، در ادامه به طور کامل درباره آن صحبت خواهیم کرد. بهره از مشاوره روانشناسی کمک می‌کند، تا مادران در طول بارداری‌نوسانات خلقی کمتری را تجربه کنند. و برای زایمانی راحت آماده باشند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته دهم بارداری‎‌ می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

هفته دهم بارداری‎‌

در هفته دهم بارداری جنین با طول 3 سانتی متر و وزن 4 گرم به اندازه شاه توت است. در‌این هفته جنین نیمی از جسمش تشکیل شده. در هفته دهم بارداری‌چشم ها در دو طرف سر رشد کرده است، گردت در حال رشد است و زبان به زودی کامل می‌شود. و قلب جنین در هر دقیقه باید 180 بار بتپد. می‌توان گفت که در هفته دهم بارداری‌دستگاه های حیاتی جنین مانند روده، مغز، تیروئید، ریه و کبد ها در جای خود قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دوران بارداری کلیک کنید.

هفته دهم بارداری و تعیین جنسیت

 

فروشگاه آرامیس

یکی از لذت بخش‌ترین دوران هفته دهم بارداری می‌باشد. چراکه والدین با اشتیاق زیاد دوست دارند بدانند نوزادشان دختر است یا پسر. تست سل فری و یا ژنتیک در این هفته به شما نشان می‌دهد که قرار است صاحب چه فرزندی شوید. در این نوع تست به منظور تشخیص جنسیت جنین، یک نمونه از خون مادر را گرفته. و ژ‌ن‌های جنین را که در آن شناور هستند مورد آزمایش قرار می‌دهند. در این هفته هنوز سونوگرافی نمی‌تواند در تعیین جنسیت جنین کمک کننده باشد. اشتیاق والدین در این هفته‌ها به اندازه‌ای است که تغییرات جسمی و روانی چندان به چشم نمی‌آید و زوجین بیشتر به دنبال مشخص شدن جنسیت فرزند خود هستند.

برای دریافت اطلاعات لازم درباره مراقبت های اساسی در سه ماه اول بارداری کلیک کنید.

علائم بارداری در هفته دهم

در هفته دهم بارداری علائم زیر قابل مشاهده است البته ممکن است شما به عنوان مادری که هفته دهم بارداری خود را سپری می‌کنید همه علائم زیر را نداشته باشید. و فقط بعضی از آن‌ها را تجربه نمایید.

  • نوسانات اخلاقی
  • تکرر ادرار
  • خستگی مفرط
  • افزایش وزن
  • کمتر شدن گودی کمر
  • تهوع
  • سردرد و سرگیجه
  • تحریک پذیر شدن پستان‌ها
  • یبوست
  • نفخ و گاز شکم
  • افزایش ترشح
  • ویار
  • سوزش سر دل

در برخی از خانم‌ها، هفته دهم بارداری آخرین هفته‌ای است که حالت تهوع و استفراغ صبحگاهی را تجربه می‌کنند. در حالی که برخی دیگر کماکان در هفته‌های بعد شاهد این حالت خواهند بود. برای آشنایی با علائم بارداری کلیک کنید.

تغییرات بدن خانم‌های باردار در هفته دهم

پستان‌ها یکی از مهمترین قسمت‌های بدن خانم‌های باردار هستند که در هفته دهم دچار تغییرات زیادی می‌شوند. سایز سینه‌ها بزرگتر و رگ‌های پوستی آن تیره‌تر به نظر می‌رسند. همچنین نوک سینه‌ها برجسته تر می‌گردد تا بعدا نوزاد بتواند آن را پیدا کند و در دهان گیرد. علاوه بر این رشد غدد شیری مانند پروژسترون در هفته دهم بارداری باعث تحریک مجاری شیر در سینه مادر شده. و آن‌ها گاهی شاهد ترشح شیر از پستان خود باشند.

وضعیت جنین در هفته دهم بارداری

در هفته دهم بارداری، به طور تقریبی طول بدن جنین حدود 2.5 تا 3 سانتی متر است. اگرچه حرکات او بیشتر شده. اما مادر متوجه این حرکات نمی‌شود. در هفته دهم بارداری، تارهای صوتی جنین رشد یافته. و او قادر است صداهایی از خود در آورد. البته مادر متوجه این صداها نخواهد بود. وزن جنین نیز در این هفته 4 گرم است که پس از هفته دهم با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد.

در قسمت فوقانی بدن جنین، اعصاب نخاع شکل گرفته و توده مغز افزایش یافته است. اندام‌های دست و پا قابلیت این را پیدا می‌کنند. تا از حالت بسته بودن خارج شوند. و از آرنج فاصله بگیرند. دستگاه گوارش و کبد نیز در حال رشد و تکامل هستند. لوزالمعده، انسولین تولید می‌کند و روده در حال حاضر در شکم قرار گرفته است.

برای دنبال کردن صفحه اینستاگرام ذهن نو کلیک کنید.

مراقبت‌های لازم در هفته دهم بارداری

در هفته دهم بارداری مانند سایر هفته‌ها لازم است که مراقبت‌ها به درستی صورت گیرد. مراقبت‌های لازم کمک می‌کند تا مادر و جنین بتوانند دوران بارداری خود را به سلامت سپری کنند و زایمان راحتی را تجربه نمایند. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

مراقبت‌های پزشکی

مهم ترین مراقبت در هفته دهم بارداری، مراقبت های پزشکی است. اگر به هر دلیلی تا این زمان به منظور تشکیل پرونده سلامت و معاینه های لازم برای دوران بارداری به متخصص زنان مراجعه نکرده‌اید، اکنون وقت آن است که قرار ملاقات خود را با ماما یا متخصص زنان تنظیم نمایید و مورد معاینه قرار بگیرید. سوابق بیماری شما و همسرتان در کنار قد و وزن‌تان مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرد. و آزمایش ادرار، آزمایش خون و دیگر آزمایش‌های لازم برای سه ماهه اول بارداری تجویز می‌گردد. هدف از انجام این آزمایش‌ها، بررسی سلامت جنین و اختلالات کروموزومی است.

تغذیه مناسب

با توجه به اینکه روند روبه افزایش وزن مادر در هفته دهم سرعت بیشتری می‌گیرد. توجه به وزن و خوردن غذاهای مناسب ضرورت پیدا می‌کند. به جای خوردن غذاهای حاوی چربی و شکر که موجب افزایش بی رویه وزن مادر می‌شود، بهتر است از ویتامین‌ها و مواد معدنی تغذیه کنید.

بهتر است مواد غذایی مناسبی چون سبزیجات تازه، پروتئین، روغن نارگیل، ماهی قزل آلا و تخم مرغ در برنامه غذایی خود قرار دهید. به منظور رفع مشکل یبوست در هفته دهم بارداری، خوردن غذاهای فیبر دار توصیه می‌شود. همچنین برای رفع مشکل سر درد و سرگیجه، نوشیدن آب زیاد به جای چای راه حل بسیار مفیدی خواهد بود.

علاوه بر این به دلیل اینکه در هفته دهم بارداری، دندان جنین جوانه می‌زند، خوردن غذا‌های حاوی کلسیم اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. نوشیدن شیر گرم جایگزین خوبی بجای سایر نوشیدنی‌ها می‌باشد. که علاوه بر افزایش کلسیم از بروز هر گونه عفونت در بدن مادر که ناشی از تغییر دمای بدن و ایجاد مشکل در رشد دندان نوزاد است جلوگیری می‌کند.

انجام تمرینات ورزشی

انجام تمرینات ورزشی سبک در هفته دهم بارداری به منظور کاهش احساس خستگی و تناسب اندام اهمیت دارد. نوع ورزش مناسب را می‌توانید از متخصص خود بپرسید تا متناسب با وضعیت شما، تمرین مناسبی را پیشنهاد دهد. به طور کلی پیاده روی و شنا از جمله ورزش‌هایی هستند که به علت بی خطر بودن به همه خانم‌های باردار توصیه می‌شود.

علائم هشدار دهنده خطر در هفته دهم بارداری

خانم‌های باردار در هفته دهم بارداری باید مراقبت‌های لازم را انجام داده. و در صورت مشاهده علائم زیر که خطر سقط جنین یا بارداری خارج از رحم را گزارش می‌دهند، سریعا به متخصص مراجعه نمایند.

  • انقباض شکم و احساس درد در این ناحیه
  • احساس درد در ناحیه لگن
  • نبض ضعیف
  • تپش قلب

نکات در هفته دهم بارداری

  • مصرف داروهای ملین و مسهل بدون تجویز پزشک باعث سقط جنین می‌شود.
  • برخی از داروهای گیاهی در هفته دهم بارداری ممنوع است. بنابراین از مصرف گیاهان دارویی خودداری کنید.
  • در طول این هفته شاید احساس خشکی چشم و پفی چشم کنید. اما نگران نباشید به دلیل افزایش خون جنین این اتفاقات طبیعی است.
  • اگر با تاری دید به طور ناگهانی مواجه شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • علائم بارداری در هفته دهم شایع است. پس نگران نباشید و با صبر از این دوران عبور کنید.

کلام آخر

در هفته دهم بارداری بدون تجویز پزشک دارویی را مصرف نکنید. از رژیم غذایی زیر نظر پزشک استفاده کنید و به فکر آرامش روان خود باشید. آرامش در دوران بارداری باعث رشد درست و صحیح جنین می‌شود. برای آرامش در این دوران از روانشناسان و مشاوران کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته دهم بارداری‎‌ می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا داشتن تکرر ادرار در هفته دهم طبیعی است؟ 

بله. افزایش دفعات رفتن به دستشویی یکی از مسائل چالش برانگیز پیش روی خانم‌های باردار  در هفته دهم است. به منظور کاهش این مشکل بهتر است مصرف مایعات را در اواخر شب کاهش دهید و هنگام که به دستشویی می‌روید، با خم شدن به سمت جلو، مثانه خود را خالی کنید.

تارهای صوتی جنین در هفته دهم بارداری در چه وضعیتی قرار دارند؟

در هفته دهم بارداری، تارهای صوتی جنین رشد یافته است و او قادر است صداهایی از خود در آورد، البته مادر متوجه این صداها نخواهد بود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

    1. اگر منظورتون حرکات جنین هست ، باید بگیم که جای نگرانی نیست. بیشتر مادرها در هفته دهم حرکت جنین رو حس نمی کنن. معمولا در ماه چهارم کم کم متوجه حضور بچه خواهید شد. پس نگران نباشید. اما اگر نشانه های بارداری شما تغییری داشته و یا درد و یا خونریزی دارید حتما به متخصص مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره