مشکل تغذیه کودک را چگونه درمان کنیم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مشکل تغذیه کودک اغلب برای مادران دغدغه بسیار زیادی ایجاد می‌کند. چرا که فرزند آن‌ها در این برهه زمانی در سنین رشد قرار دارد و عدم دریافت مواد غذایی مناسب می‌تواند به بروز مشکلات سلامتی جدی بیانجامد. به طور کلی مشکل تغذیه کودکان را می‌توان به دو دسته بدغذایی یا بی‌اشتهایی و پرخوری و دچار شدن به چاقی دوران کودکی تقسیم کرد. پدر و مادران موظف‌اند برای رفع این مشکلات به موقع اقدام کرده و از پیشروی آن جلوگیری نمایند. برای رفع بد غذایی کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشکل تغذیه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 راه حل برای مشکل تغذیه کودک وقتی خیلی لاغر است

پس زدن غذا و بی‌اشتهایی یکی از مشکلات تغذیه‌ای بسیار رایج در کودکان است. برای مثال ممکن است فرزندتان از خوردن هر غذایی استقبال نکند، تنها در برابر یک گروه غذایی خاص از خود تمایل نشان دهد و به طور کلی سلیقه غذایی محدودی داشته باشد. این امر باعث می‌شود که نتواند انواع مواد غذایی مورد نیاز بدنش را به دست بیاورد و در نهایت دچار لاغری و سوءتغذیه شود. در ادامه به چند توصیه برای حل این موضوع اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با نشانه های بی اشتهایی کودک کلیک کنید.

1- الگوی مناسبی برای فرزندتان باشد

بچه‌ها در سنین کودکی اکثر رفتارهای خود را از طریق یادگیری مشاهده‌ای فرا می‌گیرند. برای مثال وقتی کودکان می‌بینند که شما هر غذایی را نمی‌خورید یا در برابر بسیاری از غذاها از احساس ناراحتی نشان می‌دهید، آن‌ها نیز به سادگی این الگوی رفتاری را تقلید کرده و می‌گویند خیلی از غذاها را دوست ندارند. در نتیجه اگر به هر دلیلی نظیر رژیم غذایی می‌خواهید از خوردن برخی غذاها صرف نظر کنید، باید جلوی کودک بیشتر مراقب گفتار و رفتار خود باشید و به عنوان یک الگوی خوب برای او عمل کنید.

2- مشکل تغذیه کودک با زور تشدید می شود

هرگز با روش‌های تند و برخوردهای سخت گیرانه کودک را به خوردن غذا مجبور نکنید. این کار باعث می‌شود که او نسبت به وعده‌های غذایی شرطی شده و غذا خوردن را کاری عذاب آور ببیند. همین موضوع او را روز به روز بی اشتهاتر خواهد کرد.

3- به جای تنبیه بر تشویق تمرکز نمایید

اگر فرزندتان خوب غذا نمی‌خورد او را تنبیه نکنید. در نظر داشته باشید که رواشناسان تربیتی تنبیه را به عنوان آخرین گزینه برای تاثیرگذاری بر رفتار کودک می‌شناسند. در نتیجه لازم است رفتار نادرست را نادیده بگیرید و بیشتر بر جنبه‌های مثبت تاکید نمایید. برای مثال به جای اینکه دائما از بدغذایی کودکتان حرف بزنید و به خاطر این کار او را تنبیه کنید، هر وقت که او میل خوبی به غذا نشان داد او را تشویق کرده و به او نشان دهید که همواره شاهد تغییرات مثبت او هستید.

فروشگاه آرامیس

4- وعده های غذایی را برای کودک جذاب کنید

برای اینکه کودک اشتهای بیشتری نسبت به غذا داشته باشد، باید وعده‌های غذایی را برای او جذاب کنید. برای این کار می‌توانید از روش‌های مختلفی کمک بگیرید. مثلا سعی کنید همه اعضای خانواده هنگام وعده‌های غذایی دور هم جمع شوید و فضایی صمیمانه ایجاد کنید، ظرف غذای مخصوص و کودکانه برای فرند خود تهیه کنید و از او بخواهید بشقاب خود را آنطور که دلش می‌خواهد تزئین کند. همه این کارها به او کمک می‌کنند تا بتواند میل بیشتری نسبت به غذا پیدا کند.

5- با علل روانشناختی و جسمانی بی اشتهایی آشنا باشید

بی‌اشتهایی و بدغذایی کودک همیشه یک مشکل رفتاری ساده نیست. بلکه این مسئله گاهی اوقات می‌تواند از یک اختلال جسمی یا روانشناختی نشات بگیرد. از همین رو اگر می‌بینید مدت‌های طولانی است که فرزندتان از غذا خوردن لذت نمی‌برد، حتما از یک متخصص برای رفع او مشکل او کمک بگیرید.

برای مثال بی‌اشتهایی می‌تواند علامتی از یک اختلال اضطرابی یا افسردگی در دوران کودکی باشد. روانشناسان با بررسی وضعیت سلامت روحی و روانی کودک به شما کمک می‌کنند تا از این موضوع اطلاع پیدا کرده و به طور ریشه‌ای بر بی‌اشتهایی فرزند خود غلبه نمایید.

مشکل تغذیه کودک وقتی اضافه‌وزن دارد

برخی کودکان با اشتهای زیاد، خودکنترلی بسیار پایینی دارند و دوست دارند همه خوراکی‌ها را امتحان کنند. علاقه مفرط آن‌ها به غذاهای شیرین و چرب می‌تواند مشکلات زیادی را در آینده برای آن‌ها به همراه بیاورد که از جمله آن‌ها باید به چاقی، کند شدن روند رشد، بروز مشکلات دندانی و… اشاره کرد. برای اینکه‌بتوانید این شرایط را مدیریت‌کنید به کار بستن توصیه‌های زیر می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک نماید.

1- چاقی نشانه سلامت نیست !

متاسفانه در بسیاری از فرهنگ‌ها والدین فکر می‌کنند هرچقدر فرزندشان تپل‌تر باشد، سالم‌تر است. این باور غلط باعث می شود که مراقب الگوی تغذیه فرزندتان نباشید و زمینه چاقی او در بزرگسالی را نیز فراهم کنید. در همین راستا سعی کنید به نمودار رشد و وزن ایده آل توجه کنید و اجازه ندهید فرزندتان بیش از حد مجاز وزن بگیرد. در همین راستا باید در صورت مشاهده افزایش بی رویه وزن در کودک به یک متخصص مراجعه کرده و در مورد سلامت فرزندتان با او مشورت کنید.

عکس

2- زمینه را برای تحرک بیشتر کودک فراهم کنید

در گذشته اگر بچه‌ها اشتهای زیادی داشتند از سوی دیگر به دلیل زندگی در خانه‌های حیاط دار و انجام بیشتر بازی‌های بدنی کمتر دچار اضافه وزن می‌شدند. اما امروزه با آپارتمانی شدن اکثر ساختمان‌ها و افزایش محبوبیت بازی‌های کامپیوتری اکثر بچه‌ها بیشتر اوقات روز خود را بدون هیچ تحرک خاصی می‌گذرانند که همین امر باعث می‌شود دچار چاقی و مشکلات سلامتی مرتبط با آن شوند.

از همین رو اگر می‌بینید فرزندتان استعداد چاقی دارد، اشتهای زیادی از خود نشان می‌دهد و اکثر اوقات پرخوری می‌کند علاوه بر اصلاح الگوی تغذیه او لازم است که تغییراتی را در سبک زندگی‌اش به وجود بیاورید. برای مثال تلاش کنید زمان‌های خاصی را برای انجام بازی فیزیکی با او اختصاص دهید. اگر در محیط خانه امکان این کار وجود ندارد از رفتن به پارک و فضاهای سبز کمک بگیرید.

3- کودک را به‌خوردن غذاهای سالم عادت بدهید

این شمایید که از ابتدا با در اختیارگذاشتن غذاهای مختلف سلیقه غذایی فرزندتان را شکل می‌دهید. توجه داشته باشید که کودکان به طور طبیعی نسبت به طعم شیرین تمایل بیشتری از خود نشان می‌دهند. این علاقه نباید باعث شود که در بیشتر وعده‌ها به فرزندتان غذای شیرین بدهید. این کار می‌تواند زمینه بروز دیابت و انواع مشکلات سلامتی جدی را فراهم کند. سعی کنید از همان ابتدا که کودک غذاخور می‌شود بشقاب او را از مواد غذایی سالم نظیر میوه، سبزیجات و غذاهای کم چرب پر کنید و او را به سبک تغذیه غلط عادت ندهید.

4- جلوی پرخوری خودتان را بگیرید

همانطور که در مورد بدغذایی گفته‌شد در زمینه پرخوری نیز والدین الگوهای بسیار تاثیرگذاری برای فرزندان خود در سنین کودکی هستند. اگر شما خود همواره در کنترل غذایتان مشکل داشته باشید و نزد کودک بیش از حد غذا بخورید، احتمال اینکه او نیز رفتار شما را تکرار نماید تا حد زیادی وجود خواهد داشت.

5- از یک متخصص برای بهبود مشکل کودک کمک بگیرید

جلوگیری از پرخوری‌کودک در بسیاری از اوقات برای پدر و مادرها کار آسانی نیست. چرا که کودک در مقابل محروم شدن از مقدار غذای دلخواه خود ممکن است رفتارهایی نظیر لجبازی، گریه و زاری از خود نشان دهد و در نتیجه اوضاع را برای والدین خود دشوار سازد. در این شرایط کمک‌گرفتن از یک متخصص تغذیه و مشورت با یک روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان به شما این امکان رامی‌دهد تابتوانید در این شرایط بهترین واکنش را از خود نشان دهید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

چند نکته خواندنی

  • اگر تنوع غذایی کودک کم است، برای کاهش مشکل تغذیه کودک حتما از مولتی ویتامین ها استفاده کنید.
  • جدول رشد کودک را مد نظر قرار دهید.
  • به متخصص کودک جهت ارزیابی سلامت جسمی او مراجعه نمایید.
  • تغذیه کودک را با توجه به نظر متخصصین برنامه ریزی کنید.
  • سن و شرایط کودک را برای تغذیه او در نظر بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشکل تغذیه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره