پرخوری کودکان | برخورد و درمان پرخوری کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پرخوری کودکان اگر متوقف نشود آسیب‌های جبران ناپذیری به سلامت کودک وارد خواهد کرد، یکی از این آسیب‌ها تجمع چربی و ناتوانی در کاهش وزن در بزرگسالی است. این کودکان حتی در بزرگسالی نیز دچار مشکل اضافه وزن بوده و این موضوع احتمال ابتلای آن‌ها به بیماری‌های مرتبط با چافی را افزایش خواهد داد. والدین موظف‌اند توجه ویژه‌ای بر تغذیه و رژِیم کودک‌شان داشته باشند. چرا که کودکان قدرت قضاوت ناقصی دارند و پدر و مادر باید تا زمانی که به بلوغ برسند به آن‌ها برای حفظ سلامتی و رشد بهتر یاری برسانند. اگر نمی‌دانید چگونه از فرزندتان مراقبت کنید، حتما از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرخوری کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

اشتهای زیاد و پرخوری کودک

اشتهای زیاد و پرخوری کودک

بر اساس آخرین آمارها چاقی در کودکان و به خصوص در کودکانی که وارد مدرسه نشده است، این روز ها در حال افزایش است. این آمار چاقی در BMI کودکان مشهود می باشد. در حال حاضر اکثر کودکان دارای اضافه وزن می باشند و برخی از آنان دچار چاقی هستند. 

حال سوال اصلی این است که چگونه می توان این مشکل را حل کرد ؟ متاستفانه چاقی و پرخوری در کودکان علل مختلفی دارد از انتخاب نادرست مواد غذایی گرفته تا اهمیت ندادن به ورزش و تحرک بدنی که باید توسط کودک رعایت شود. برای آشنایی با سایر اختلالات تغذیه ای کودکان کلیک کنید.

دلایل پرخوری کودکان

پرخوری کودکان دلایل مختلفی دارد که از جمله مهترین این علت ها می توان به موارد زیر اشاره داشت :

فروشگاه آرامیس

1 – زمینه وراثتی

پرخوری کودکان می‌تواند تحت تاثیر عوامل وراثتی و ژنتیکی قرار داشته باشد. والدینی که خودشان چاق هستند و پرخوری می‌کنند به احتمال بیشتری کودکشان از هنگام تولد چاق هستندو پرخوری می‌کند و عمدتاً این رفتار را در سنین بعدی هم انجام می‌دهد. در نتیجه می‌توان گفت یکی از علل پرخوری مربوط به مسائل زیستی کودک می‌باشد.

2 – عادات غذایی بد به دلیل پرخوری کودکان

طبق نتایج مطالعات محروم کردن کودک از غذا و یا رژیم سخت برای مدت طولانی می‌تواند باعث افزایش پرخوری و چاقی کودک شود. همچنین عدم رعایت وعده‌های غذایی و یا مصرف غذاهای مضر مانند فست فود و یا غذاهای پر چرب می‌تواند میل کودک به خوردن غذای زیاد را افزایش دهد. علاوه بر این، بی‌نظمی و نخوردن وعده‌های اصلی غذایی باعث می‌شود تا کودک همیشه احساس گرسنگی بکند و میل زیادی به پرخوری در وعده‌های مختلف غذایی داشته باشد.

برای آشنایی با راه های از بین بردن بدغذایی کودک کلیک کنید.

3 – فعالیت بدنی

کودکانی که فعالیت بدنی زیادی انجام می‌دهند، سوخت و ساز بدنشان افزایش پیدا می‌کند و بیشتر میل به پرخوری پیدا می‌کنند. انجام فعالیت بدنی زیاد باعث مصرف کالری می‌شود و در نتیجه کودک احساس گرسنگی پیدا می‌کند و برای رفع گرسنگی به پرخوری روی می‌آورد. خوردن غذا در وعده‌های اصلی و مصرف غذاهای مغذی می‌تواند کالری مصرف شده را بدون پرخوری زیاد به بدن کودک بازگرداند.

4 – تاثیر رسانه‌های اجتماعی و گروه همسالان

امروزه یکی از علل پرخوری کودکان و یا حتی بزرگسالان تحت تاثیر رسانه‌های اجتماعی و گروه همسالان قرار دارد. کودکان با مشاهده اینکه برخی دوستانشان مواد غذایی مختلفی مصرف می‌کنند خودشان هم میل به پرخوری پیدا می‌کنند. علاوه بر این می‌توان نقش تبلیغات را در ارتباط با این مسئله در نظر گرفت. تبلیغات مواد غذایی برای کودکان به گونه‌ای طراحی می‌شود که کودک با مشاهده آن‌ها تحریک شود و میل بیشتری به مصرف آن‌ها پیدا می‌کند. این دسته از خوراکی‌ها معمولاً ارزش غذایی چندانی ندارند اما به دلیل ادویه‌های بکار رفته در آن‌ها کودک میل بیشتری برای خوردن آن‌ها پیدا می‌کند.

5 – مشاهده و الگوبرداری کودک

کودکان اکثرا اعمال و فعالیت‌هایشان را از طریق مشاهده والدین یا اطرافیانشان یاد می‌گیرند. اگر الگوی کودک کسی باشد که پرخوری می‌کند و چاق است، تحت تاثیر او قرار می‌گیرد و میل به خوردن مواد غذایی مختلف در او زیاد می‌شود.

6 – پریشانی‌های روانشناختی از دلایل پرخوری کودکان

یکی از مسائل جدی و اساسی در ارتباط با پرخوری کودکان پریشانی‌های روانشناختی است. پریشانی‌های روانشناختی نظیر استرس، اضطراب و افسردگی و… ارتباط نزدیک و مستقیمی با پرخوری در کودکان دارند. به طور کلی کودکانی که مشکلات هیجانی و روانشناختی را تجربه می‌کنند به احتمال بیشتری به سمت پرخوری می‌روند.

7 – اختلالات خوردن از جمله دلایل پرخوری کودکان

اختلالات خوردن می‌توانند یکی از عوامل اصلی پرخوری باشند. هر پرخوری را نمی‌توان جزئی از اختلال خوردن در نظر گرفت. به عبارتی صرفاً بر اساس پرخوری کودک نمی‌توان او را مبتلا به اختلال خوردن در نظر گرفت. اختلالات خوردن دارای ملاک‌‎ها و معیارهایی برای تشخیص هستند که ارزیابی و تشخیص آن باید توسط یک متخصص انجام شود.

نکاتی مهم برای کنترل پرخوری کودک

برای این که بتوانید به کودک خود کمک کنید تا در مسیر درست کاهش وزن قرار گیرد لازم است تا نکاتی زیر را رعایت نمایید :

  • به چاقی یا شکل بدن کودکتان اشاره نکنید
  • روی سلامت، قدرت و رشد کودک تمرکز کنید
  • به جای تمرکز بر روی کودک، درباره بهبود سلامت کل اعضای خانواده صحبت نمایید. 
  • سعی کنید در وعده های غذایی از غذا های سالم به جای فست فود استفاده نمایید. 
  • کودکان را در گیر فعالیت بدنی کنید.
  • فعالیت تفریحی خانواده را به سمت فعالیت هایی که دارای تحرک است، سمت و سو دهید. 

راهکار های درمانی پرخوری کودکان

راهکار هایی وجود دارد که به کمک آنها می توانید به پر خوری فرزند خود کمک کنید. با استفاده از راهکارهای زیر می توانید تغذیه ای مناسب برای کودک خود تدارک ببینید.

برای عضویت در کانال اینستاگرام ذهن نو کلیک کنید.

1 – اصلاح عادات غذایی

اصلاح عادات غذایی

پرخوری می‌تواند با عادات غذایی بد کودک مرتبط باشد، در نتیجه با اصلاح عادات غذایی می‌توان وضعیت پرخوری کودک را مدیریت کرد. همچنین اصلاح عادات غذایی والدین باعث می‌شود تا کودک هم شیوه غذا خوردن خود را اصلاح کند، زیرا که کودکان بسیاری از اعمالشان را از والدین خود تقلید می‌کنند. با کاهش وعده‌های غذایی به سه وعده اصلی و خوردن مواد غذایی مغذی می‌توان پرخوری کودک را مدیریت کرد. در حالی که خودتان عادت به خوردن فست فود دارید نمی توانید از فرزندانتان انتظار داشته باشید تا غذایی سالم مصرف نمایند. 

مدیریت استرس و هیجانات منفی

همانطور که پریشانی‌های روانشناختی می‌توانند به وجود آورنده و یا شدت دهنده پرخوری کودک باشند، برطرف کردن و درمان این پریشانی‌های روانشناختی نظیر استرس، هیجانات منفی، افسردگی و… می‌تواند به وضعیت خوردن کودک کمک کند. با شناسایی عوامل استرس‌زا و عوامل به وجود آورنده هیجانات منفی کودک، می‌توان پرخوری او را کاهش داد. توصیه می کنیم مقاله کاهش استرس در کودکان را مطالعه نمایید. 

ورزش کردن برای درمان پرخوری کودکان

ورزش کردن برای درمان پرخوری کودکان

ورزش برای کاهش وزن و درمان پرخوری کودک موثر است. درست است که فعالیت بدنی زیاد باعث می‌شود تا کودک میل به پرخوری داشته باشد، اما اگر ورزش در کنار رژیم غذایی صحیح انجام شود می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش وزن و رفع عادت پرخوری کودک باشد.

مراجعه به متخصص برای پرخوری کودکان

در مجموع در ارتباط با درمان پرخوری کودک بهتر است از یک متخصص تغذیه و روانشناس کودک کمک بگیرید. زیرا پرخوری می‌تواند به علل مختلفی روی دهد و درمان زمانی اثربخش است که علت مشکل به درستی مشخص شده باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرخوری کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

کودک غذای سالم نمی خورد، باید چه کار کنم ؟

تغذیه کودک ارتباط زیادی به عادات غذایی شما به عنوان والدین او دارد. پس بهترین کار تغییر عادات غذایی کودک، تغییر رژیم غذایی خودتان است.

اگر کودک من میان وعده های اصلی گشنه اش شد، چکار کنم ؟

بهتر است کودک احساس گرسنگی برای مدت طولانی نداشته باشد. شما با میان وعده های سالم مانند میوه، فرنی و… می تواند مانع از گرسنگی کودک شوید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره