سیستم ایمنی کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تقویت سیستم ایمنی کودکان با روش‌های مختلف امکان پذیر و ضروری است. کودکان در برابر انواع بیماری‌ها نسبت به بزرگسالان، آسیب‌پذیرتر هستند؛ به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که سیستم‌ایمنی آن‌ها تقویت شود تا در برابر ابتلا به بیماری‌ها مقاومت بیشتری داشته باشند. خوشبختانه به روش‌های بسیاری می‌توان سیستم‌ایمنی کودکان را تقویت کرد که این موضوع بر اساس آمار، میزان دفعات ابتلا به بیماری و یا شدت آن در کودکان‌ را کاهش می‌دهد. در ادامه به روش‌ها و راهکارهای تقویت سیستم ایمنی‌کودکان اشاره کرده‌ایم. در صورت وجود هر نوع سوال می‌توانید از مشاوره کودک استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تقویت سیستم ایمنی کودکان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

تقویت سیستم ایمنی کودکان

راه های تقویت سیستم ایمنی کودکان

تقویت سیستم ایمنی کودکان به دلیل پیشگیری از انواع بیماری ها از اهمیت بالایی برخوردار است. به دلیل اینکه سیستم ایمنی کودکان ضعیف است؛ امکان ابتلا به انواع بیماری ها در آنها افزایش می‌یابد. به همین دلیل توصیه می‌شود که روش های تقویت سیستم‌ایمنی کودکان را بشناسید و از آنها برای جلوگیری از انواع بیماری ها استفاده کنید. مواد غذایی، دارو، مراقبت و … در تقویت سیستم‌ایمنی کودکان دخیل هستند. در این مقاله روش های دیگری برای تقویت توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

نشانه های ضعف در سیستم ایمنی کودکان

با مشاهده نشانه هایی که در این بخش مقاله گفته شده است، بهتر است که به تقویت سیستم ایمنی کودکان بپردازید.

? سر درد های مکرر و بیش از حد

? گلو درد های بیش از اندازه

? نیاز به مصرف مکرر آنتی بیوتیک ها

? حساسیت های غذایی

? افسردگی

? اضطراب

? سرماخوردگی های مداوم

تقویت سیستم ایمنی کودکان

همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، تقویت‌سیستم‌ایمنی کودکان بسیار حائز اهمیت است تا بدن آن‌ها در برابر انواع بیماری‌ها مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. در ادامه برخی راهکارهای موثر در زمینه تقویت سیستم ایمنی کودکان را ارائه کرده‌ایم.

? داشتن خواب کافی

داشتن خواب کافی به تقویت سیستم ایمنی کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند. زمان‌هایی که ما به خواب می‌رویم، بدن اقدام به ترمیم خود می‌کند و در واقع با تولید گلبول‌های سفید، عفونت‌ها و میکروب‌ها را از بین می‌برد. در مقابل بی‌خوابی منجر به کاهش تعداد گلبول‌های سفید می‌گردد و همین موضوع باعث قرار گرفتن بدن در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود.

? تقویت سیستم ایمنی کودکان با ورزش منظم

با ورزش منظم می‌توانید به تقویت سیستم ایمنی کودکان بپردازید. بر اساس نتایج تحقیقاتی که محققان انجام داده‌اند، ورزش کردن میزان ابتلا به سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان را تا 67 درصد کاهش می‌دهد. همینطور ورزش منظم و روزانه سبب کاهش عفونت‌های تنفسی نیز می‌شود. بنابراین یکی از راهکارهای موثر در تقویت‌سیستم ایمنی‌کودکان، ورزش کردن است.

کودکان‌می‌توانند با پیاده‌روی و بازی کردن در پارک، پرداختن به ورزش فوتبال، ثبت نام در کلاس‌های ورزشی مورد علاقه‌شان و همینطور شنا کردن در مسیر تقویت سیستم ایمنی خود قدم بردارند.

? افزایش سطح زینک یا روی

یکی از روش های تقویت سیستم ایمنی کودکان، افزایش روی یا زینک است. کمبود زینک و یا همان روی در بدن سبب نقص سیستم ایمنی بدن می‌شود. به همین دلیل توصیه پزشکان این است که در رژیم غذایی کودکان از منابع حاوی زینک همچون گوشت قرمز، نخود، دانه‌های تخمه کدو، بادام هندی، تخم مرغ، قارچ و … استفاده شود.

? مصرف مواد مغذی گیاهی

مصرف مواد مغذی گیاهی در تقویت سیستم ایمنی کودکان کمک کننده است. منظور از مواد مغذی گیاهی، ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در گیاهان شامل میوه و سبزیجات وجود دارند و سبب تفویت سیستم ایمنی کودکان می‌شوند. از مهم‌ترین مواد مغذی گیاهی می‌توان به لیکوپن و کاروتنوئیدها اشاره کرد که در سبزیجاتی که در ادامه نام برده‌ایم، وجود دارند :

? گوجه فرنگی

? کلم بروکلی

? اسفناج

? پیاز

? سیر

? هویج

? جعفری

? گشنیز

? ریحان

? و …

? مصرف پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها حاوی باکتری‌های زنده و خوب برای بدن هستند که با ورود به روده رشد می‌کنند. از آنجایی که 90 درصد از سیستم ایمنی بدن در روده قرار داد، مصرف پروبیوتیک‌ها می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی کودکان شود. پروبیوتیک‌ها در مواد غذایی غنی از پروتئین همچون ماست وجود دارند.

? تقویت سیستم ایمنی کودکان با مصرف ویتامین D

ویتامین D دارای نفش حیاتی در رشد استخوان‌ها است. بر اساس نتایج تحقیقات صورت گرفته شده در این زمینه، مصرف ویتامین D سبب تقویت سیستم ایمنی کودکان می‌شود. در زمان‌هایی که بدن کودک در برابر حمله باکتری‌ها و میکروب‌ها قرار می‌گیرد، مصرف ویتامین D می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شود. بهترین منبع ویتامین D نور خورشید است اما برای کودکان به خصوص کودکان شیرخوار معمولا از قطره ویتامین D استفاده می‌گردد.

برای آشنایی با نحوه جلوگیری و اقدامات لازم در زمان مسمومیت کودک کلیک کنید.

? مصرف خوراکی های غنی از ویتامین A

از دیگر مواردی که سبب تقویت سیستم ایمنی کودکان می‌شود، مصرف منابع حاوی ویتامین A است؛ به طوری که کمبود آن سبب به خطر افتادن سلامت و ایمنی مجاری تنفسی می‌گردد.

از آنجایی که مجاری تنفسی اولین محل در تماس با باکتری‌های و میکروب‌ها است و در اولین قدم مورد حمله آن‌ها قرار می‌گیرد؛ می‌توان با اطمینان از کافی بودن مصرف ویتامین A در کودک، سیستم ایمنی بدن آن را در برابر حمله باکتری‌ها از طریق مجاری تنفسی افزایش داد. در ادامه به منایع حاوی ویتامین A اشاره کرده‌ایم :

? جگر

? زرده تخم مرغ

? کره پاستوریزه

? روغن ماهی

? و …

? تقویت سیستم ایمنی نوزاد با نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب کافی به تقویت سیستم ایمنی کودکان کمک می‌کند. از دیگر مواردی که سبب تقویت‌سیستم ایمنی بدن کودکان می‌شود، نوشیدن آب کافی و هدیراته نگه داشتن بدن‌شان است.  خوردن آب در طول روز برای مقابله با انواع بیماری‌ها همچون سرماخوردگی موثر است و همینطور میزان احتمال ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری را نیز کاهش می‌دهد. برای اینکه آب را به یک نوشیدنی دوست داشتنی برای کودکان تبدیل کنید، می‌توانید از برش لیمو، توت فرنگی، آناناس، برگ نعناع و … در آن استفاده کنید.

? بیرون رفتن

از دیگر روش های تقویت سیستم ایمنی کودکان، بیرون رفتن است. بسیاری از والدین به خصوص در فصول سرد سال از بردن کودک خود به بیرون جلوگیری می‌کنند. جالب است بدانید بیرون بردن کودکان سبب تقویت‌سیستم‌ایمنی بدن آن‌ها می‌شود چراکه اینکار سبب افزایش سلول های NK می‌گردد که در افزایش سیستم ایمنی موثر هستند.  بنابراین همراه کودک خود به طبیعت بروید و تنفس در هوای آزاد و تازه را با یکدیگر تجربه کنید.

? به حداقل رساندن مصرف قند

به حداقل رساندن مصرف قند، به تقویت سیستم ایمنی کودکان کمک می‌کند. لازم است بدانید که باکتری‌های موجود در بدن، در محیط های اسیدی و حاوی قند رشد می‌کنند. به همین دلیل زیاده روی در مصرف قند سبب به خطر افتادن سلامت روده می‌شود و همین موضوع سبب تضعیف سیستم‌ایمنی بدن می‌گردد؛ چراکه روده جایگاه اصلی سیستم ایمنی بدن است.

مصرف بیش از اندازه قند، سبب به وجود آمدن التهاب در کل بدن می‌شود، به همین دلیل بهتر است بر روی فرزندان خود نظارت داشته باشید و از خوردن قندهای فرآوری شده توسط آن‌ها جلوگیری کنید. اگر فرزندتان علاقه بسیاری به شیرینی‌جات دارد، می‌توانید دسرها و کیک‌های خانگی را برایشان تهیه کنید.

? مصرف مرکبات

استفاده روزانه از مرکبات برای تمامی افراد در سنین کودکی و بزرگسالی مفید است. روزانه به اندازه کافی از میوه‌هایی که در خانواده مرکبات قرار دارند، شامل لیمو، پرتقال و … را به فرزندتان بدهید. مرکبات سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها هستند و سبب تقویت سیستم ایمنی کودکان می‌شوند.

? خوردن آجیل و دانه‌ها

دانه‌ها و انواع مغزیجات موجود در آجیل حاوی ویتامین E هستند که حاوی آنتی اکسیدان می‌باشند و به بهبود و تقویت سیستم ایمنی کودکان کمک می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود روزانه از انواع مغزیحات شامل بادام، گردو، تخمه کدو تنبل، تخم کتان، تخمه آفتابگردان و … به کودک خود بدهید.

? خوردن عسل در کودکان بالای یک سال

عسل دارای خاصیت ضد التهابی است و از تحریک و سوزش در ناحیه گلو و … جلوگیری می‌کند. سعی کنید به کودکان بالای یکسال روزانه مقداری عسل بدهید. تا به تقویت سیستم ایمنی کودکان بپردازد.

? تقویت سیستم ایمنی کودکان با تغذیه از شیر مادر

یکی از روش های تقویت سیستم ایمنی کودکان، تغذیه با شیر مادر است. توصیه می‌شود کودک با شیر مادر تغذیه شود، چراکه دارای آنتی‌بادی‌هایی است که به تقویت‌سیستم‌ایمنی بدن کودکان کمک می‌کند. از سویی دیگر از بروز موارد زیر نیز در کودکان جلوگیری می‌نماید:

? عفونت گوش

? آلرژی

? اسهال

? پنومونی

? مننژیت

? عفونت‌های دستگاه ادراری

? سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

مواد غذایی که به تقویت سیستم ایمنی کودکان می‌پردازد

تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی کودکان

برای تقویت سیستم ایمنی کودکان برخی از مواد غذایی بسیار مفید هستند. در این بخش مقاله راجع به این مواد غذایی صحبت کرده ایم.

? سبزیجات برگدار

? سبزیجات ریشه ای

? سیر، پیاز و زنجبیل

? کدو تنبل

? فلفل کاین

? مرکبات

? زرد آلو

? انواع توت

? تخم مرغ

? گوشت قرمز بدون چربی

? انواع ماهی ها و غذاهای دریایی

? قارچ

? عدس

? نخود فرنگی

? انواع جوانه ها

? امگا 3

? سرکه سیب

? پروبیوتیک

? سوپ

? اکیناسه

? شیر مادر

? بدن هیدراته

? رژیم غذایی مفید

? عسل

? زردچوبه

? غلات کامل و جو دو سر

? آجیل و دانه ها

? ماست

کلام آخر

تقویت سیستم ایمنی کودکان به عوامل مختلفی بستگی دارد. به دلیل اینکه بدن کودکان ضعیف است، به بیماری های متفاوتی مبتلا می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود تا والدین با تقویت‌سیستم ایمنی کودکان از بروز انواع بیماری های کودکان جلوگیری کنند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

سیستم ایمنی نوزاد نارس به چه صورت عمل می‌کند؟

به طور کلی سیستم ایمنی بدن نوزاد نارس خطر بیشتری در مقابل ابتلا به عفونت‌ها قرار دارد. این بدان دلیل است که در بدن مادر به خوبی رشد نکرده‌اند و طبعا سیستم ایمنی آن‌ها نیز به اندازه کافی تقویت نشده است. با کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید به تقویت سیستم ایمنی بدن فرزند خود کمک کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره