زایمان در آب چه فوایدی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا می‌دانید زایمان در آب چیست و چه فوایدی دارد؟ امروزه در ایران بسیاری از زنان باردار به خاطر ترس از زایمان طبیعی، به زایمان سزارین روی آورده‌اند اما فواید زایمان طبیعی آنقدر زیاد است که نمی‌توان آن را انکار کرد. زایمان در آب یکی از روش‌های زایمان می‌باشد که امروزه مورد توجه قرار گرفته است. این نوع زایمان به صورت طبیعی در آب گرم انجام می‌شود و همانطور که زن باردار تمام مراحل طبیعی یک زایمان را طی می‌کند، وجود آب به او احساس آرامش و کاهش درد را می‌دهد. البته فراموش نکنید که حتما باید در این باره با متخصصان مشورت کرده و به توصیه‌های آنان عمل نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زایمان در آب در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

زایمان در آب چیست؟

یکی از روش‌های زایمان طبیعی که با آسیب‌های کمتری همراه است، زایمان درآب نام دارد. در این نوع زایمان مادر درد کمتری را احساس می‌کند و سریع‌تر و راحت‌تر می‌تواند فرزند خود را به دنیا بیاورد.

معمولا در نوع معمولی و رایج زایمان طبیعی به دلیل خشکی هنگام زایش، درد مادر بسیار زیاد است و به لگن و رحم بالاترین فشار وارد می‌شود اما در زایمان طبیعی در آب به دلیل مرطوب بودن دهانه رحم فرایند زایمان راحت‌تر است و درد مادر به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. همچنین چون در این نوع زایمان بدن مادر در حالت شناور قرار دارد، فشار کمتری به لگن و رحم او وارد می‌شود.

قبل از زایمان طبیعی در آب حتما باید توسط ماما آموزش ببینید، جلسات آموزشی شما حدودا 8 جلسه است و از ماه پنجم بارداری آغاز می‌شود. این جلسات به منظور بالا بردن اطلاعات درباره مراقبت‌های بارداری و زایمان برگزار می‌شوند. در این جلسات نکات مهمی درباره تغذیه، نرمش، مراقبت‌ها و… گفته می‌شود که دانستن آن برای تمام مادران باردار ضروری است.

فروشگاه آرامیس

مدل  های مختلف زایمان در آب

زایمان-در-آب-در-حضور-شوهر

زایمان در آب به دو روش انجام می‌شود. در روش اول تمام مراحل زایمان طبیعی در آب انجام می‌گردد، یعنی فرایند زایمان‌درآب اتفاق می‌افتد و بچه هم در آب متولد می‌شود. در روش دوم که لیبر در آب نام دارد و بیشتر در کشورهای اروپایی رایج است، مراحل اولیه تحمل درد در آب اتفاق می‌افتد و تولد نوزاد بیرون از آب انجام می‌شود، یعنی مادر برای زایش اصلی از آب خارج می‌شود. این روش مشکلاتی که ممکن است در روند زایمان در آب پیش بیاید را به حداقل می‌رساند.

فوائد و مزایای تولد در آب

زایمان در آب مثل تمام روش‌های دیگر دارای فواید و معایب مخصوص به خودش است. در این قسمت به بررسی فواید و معایب این نوع زایمان می‌پردازیم تا شما با اطلاع کامل بتوانید درباره زایمان خود تصمیم بگیرید.

1. این نوع زایمان تمام فواید زایمان طبیعی را دارد.
2. در این نوع زایمان نیاز به بیهوشی نیست و مادر می تواند در لحظات اولیه تولد، کودک خود را در آغوش بگیرد.
3. این نوع زایمان در لحظات اولیه برای کودک محیطی را شبیه به کیسه آمونیاک می‌سازد.
4. آب با ریلکس کرد اعضای بدن مادر باعث بهبود جریان خون در بدن او می‌شود.
5. فشار خون کاهش می‌یابد.
6. در این شکل از زایمان استرس مادر بسیار کم و آرامش او بسیار زیاد است.
7. زایمان در آب باعث ترشح هورمون اندروفین می‌شود که یک نوع مسکن طبیعی است و درد را تسکین می‌دهد.
8. اکسیژن بیشتری به نوزاد می‌رسد.
9. نوزاد راحت‌تر و سریع‌تر به دنیا می‌آید.
10. دهانه رحم راحت‌تر باز می شود و احتمال پارگی پرینه (ناحیه بین مقعد و واژن) کاهش می‌یابد.

معایب و خطرات زایمان در آب

1. اگر بند ناف کودک پیچ بخورد، ممکن است نوزاد در آب نفس بکشد و آب به ریه‌هایش ورود پیدا کند. البته این اتفاق بسیار نادر است چون نوزادان تا زمانی که در معرض اکسیژن قرار نگیرند، نفس نمی‌کشند.
2. اگر در محیط وان آب بهداشت رعایت نشود، مادر و کودک هر دو به عفونت مبتلا خواهند شد.
3. اگر آب وان خنک یا سرد باشد، نوزاد به هیپوترمی مبتلا خواهد شد.
4. ممکن است در تنظیم دمای بدن نوزاد مشکل ایجاد شود.
5. امکان دارد مشکلاتی مربوط به بند ناف پیش بیاید.
6. مادر در استفاده از مسکن‌ها محدودیت دارد.
7. اگر کودک آب را ببلعد یا در آن نفس بکشد، به مشکلات مغزی و یا الکترولیت دچار خواهد شد.

نکته: توجه داشته باشید که اگر فقط فرایند تحمل درد را در وان آب طی کنید و برای تولد بچه از آب بیرون بیایید، بسیاری از این مشکلات پیش نخواهند آمد. برای کسب اطلاع از مشاوره کودک کلیک کنید.

در چه شرایطی زایمان در آب مناسب نیست؟

-چند قلو بودن بچه
-نچرخیدن جنین
-زایمان زودرس
-درشتی بچه
-سن کم یا زیاد مادر
-ابتلا به برخی بیماری‌ها مثل دیابت، فشار خون یا تبخال تناسلی
-عدم علاقه و عادت مادر به آب
-بالا بودن مکونیوم
-پره اکلامپسی

برای دریافت مشاوره در زمینه زایمان در آب در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا امکان خفه شدن نوازد هنگام زایمان در آب وجود دارد؟

این احتمال وجود دارد اما بسیار بسیار کم است چرا که جنین در لحظات اولیه پس از تولد نفس نمی‌کشد و ریه‌هایش هم هنوز باز نشده؛ یعنی علائم حیاتی او به نحوی است که گویی هنوز در رحم قرار دارد.

آیا زایمان در آب بهداشتی است؟

شما باید درباره محیط زایمان بسیار دقت عمل به خرج دهید. توجه کنید که وان با شوینده‌های غیرسمی پاک شده باشد، آب تمیز و فیلتر شده به کار گرفته شود و اگر آب آلوده به مدفوع شد حتما تعویض گردد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره