حمام کردن نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

حمام کردن نوزاد و یا شستن نوزاد یکی از هیجان انگیزترین لحظاتی است که والدین پس از به دنیا آمدن فرزندشان تجربه می‌کنند. نوزادان اغلب از تماس آب ولرم با پوست خود احساس آرامش می‌کنند و از حمام رفتن لذت می‌برند. با این حال بسیاری از پدر و مادرها به خصوص در تجربیات اول خود از حمام بردن نوزاد می‌هراسند.

آن‌ها زمان و چگونگی این کار را نمی‌دانند. (بهترین زمان برای اولین حمام، 24 ساعت پس از به دنیا آمدن نوزاد است. چرا که در آینده از بروز سرماخوردگی و خشکی پوست جلوگیری می‌شود). ما در ادامه تلاش کرده‌ایم تا دراین باره توضیحات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حمام کردن نوزاد و نحوه شستن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

شستن نوزاد | حمام کردن نوزاد

برای شستن و حمام کردن نوزاد شما باید اصولی را برای حفظ امنیت او رعایت کنید. تمیز کردن نوزاد آن هم برای تازه مادران کار آسانی نیست. شما باید برای شستن نوزاد چند روزه خود آموزش دیده باشید و یا از کمک کسانی که در این زمینه تجربه دارند استفاده کنید. در ادامه تمامی نکات لازم در این زمینه بحث شده است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

بهترین زمان برای اولین حمام کردن نوزاد

اولین حمام نوزاد متناسب با سیاست‌های پزشکی و بهداشتی مناطق مختلف متفاوت است. در سال‌های گذشته بسیاری از بیمارستان‌ها حدوداً دو ساعت پس از تولد نوزاد او را استحمام می‌کردند. اما سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه‌دارد که حداقل 6 ساعت پس از به دنیا‌آمدن فرزندان به او فرصت دهیم.

پس از گذشت این زمان بگذاریم که او اولین حمام خود را تجربه نماید. در همین راستا سازمان بهداشت جهانی بهترین زمان برای اولین حمام را 24 ساعت پس از به دنیا آمدن فرزندان می‌داند. برای شناخت بیشتر در زمینه مراقبت از نوزاد در هفته های اول کلیک کنید.

شستن نوزاد | چرا باید برای اولین حمام کمی صبر کنیم؟

همانطور که گفته‌شد سازمان بهداشت جهانی امروزه حمام کردن نوزاد بلافاصله پس از تولد را توصیه نمی‌کند. بلکه پیشنهادمی‌دهد در صورت امکان یک روز برای آن صبر کنید و یا حداقل 6 ساعت آن را به تعویق بیاندازید. اگر در مورد علل این موضوع کنجکاو هستید ما در ادامه به توضیحات بیشتری در این باره پرداخته‌ایم.

حمام کردن نوزاد و تأثیرگذاری آن بر دمای بدن و قند خون

مطالعات نشان می‌دهند بچه هایی که بلافاصله پس از تولد حمام می‌شوند بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار می‌گیرند و دچار هیپوترمی یا همان کاهش زیاد دمای بدن می‌شوند. همچنین حمام کردن در ساعات اولیه زندگی نوزاد، استرسی جزئی را به او وارد می‌کند که این مسئله می‌تواند در افت قند خون آن‌ها یا همان بروز هیپوگلیسمی نیز تأثیر گذار باشد.

ساعات اولیه تولد زمانی برای پیوند با مادر و شیردهی

مطالعات علمی بیانگر این نکته هستند که نوزادان پس از تولد نیاز عاطفی زیادی به تماس پوستی و جسمانی بسیار نزدیک با مادر خود دارند. اگر آن‌ها در همان ساعات ابتدایی از مادر خود جدا نشوند و بتوانند از شیر او تغذیه کنند نسبت به سایر بچه ها راحت‌تر می‌توانند با مادر ارتباط برقرار کنند و با سهولت بیشتری شیرخوردن را آغار می‌نمایند.

پژوهشی در همین زمینه نشان‌داد نوزادانی که در بیمارستان‌ها ابتدا برای استحمام برده می‌شوند، نسبت به نوزادانی که در بدو تولد در آغوش مادر قرار می‌گیرند، مشکلات بیشتری در جهت خوردن‌شیر از سینه مادر تجربه می‌کنند.

حمام کردن زود هنگام نوزاد و بروز خشکی پوست

نوزادان پس از تولد اغلب پوشش سفیدرنگی روی پوست خود دارند که حالتی مومی شکل داشته و ورنیکس نام دارد. ورنیکس به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای بدن نوزاد عمل می‌کند و خاصیت آنتی باکتریایی نیز دارد. انجمن متخصصان طب اطفال آمریکا پیشنهاد می‌دهند که بگذارید این ماده اندکی روی پوست نوزاد بماند تا پوست حساس و ظریف آن‌ها با خشکی مواجه نشود. این امر به خصوص برای نوزادان نارس که در زایمان زودهنگام به دنیاآمده‌اند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای اطلاعات بیشتردرباره نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

توصیه‌هایی برای حمام کردن و شستن نوزاد در خانه

حمام کردن نوزاد در خانه به خصوص در تجربیات اول برای والدین هیجان انگیز و دلهره‌آور است. توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا این کار را با سهولت بیشتری انجام دهید.

1- قبل از شستن نوزاد همه چیز را آماده کنید

برای آنکه نیازهای بچه، گریه‌های او و وظایف مختلفی که دارید شما را سردرگم و کلافه نکند، قبل از بردن نوزاد به حمام ابتدا همه چیز را آماده کنید. برای مثال می‌توانید لگنچه کوچکی را از آب  پر کنید، لیف مخصوص شستشوی بچه و حوله را در دسترس خود قرار دهید و وسیله‌ای نظیر یک فنجان کوچک را برای ریختن آب روی بدن نوزاد در نظر بگیرید.

2- برای حمام کردن نوزاد او را روی سطحی صاف قرار دهید

لازم است که هنگام حمام کردن نوزاد مکان صاف و امنی را در نظر بگیرید و او را روی آن قرار دهید. توجه داشته باشید که این فضا باید به‌ گونه‌ای باشد که هم نوزاد روی آن احساس راحتی داشته باشد و هم شما روی نوزاد خود مسلط باشید. سطحی که نوزاد روی آن قرار می‌گیرد می‌تواند چیزی نظیر میز تعویض یا یک تشکچه ابری مخصوص حمام نوزاد باشد.

در حین شست و شوی نوزاد همواره مراقب غلتیدن یا خطر افتادن او باشید به همین منظور در حین حمام کردن نوزاد یک دست خود را به صورت حائل جلوی او نگه دارید تا امکان بروز هر گونه خطر را کاهش دهید.

3- برای حمام کردن نوزاد ابتدا از شستن صورت او شروع کنید

حمام کردن نوزاد لازم است که آرام آرام و با شکیبایی کامل انجام شود. در همین راستا ابتدا از شستن صورت فرزندتان شروع کنید. برای این کار از یک پارچه مرطوب شده استفاده نمایید و آرام آن را روی صورت نوزاد بکشید. توجه داشته باشید که همان ابتدا آب را مستقیماً روی صورت نوزاد نریزید و نگذارید که آب وارد دهان و چشم‌های نوزاد شود.

در مراحل بعدی آرام آرام بدن بچه را وارد آب ولرم کنید تا در نهایت بتوانید او را به طور کامل در لگنچه‌ای کوچک قرار دهید و تمام بدنش را بشویید. استفاده از این روش سبب کاهش ترس فرزند شما  از آب و حمام می شود. اگر حمام کردن نوزاد به شیوه اصولی انجام شود می‌تواند امری بسیار آرام بخش برای او باشد و به کاهش بی‌قراری‌های فرزندتان کمک کند.

4- هنگام حمام کردن، نوزاد و محیط او را گرم نگه دارید

نوزاد را در حوله مناسبی بپیچید؛ سپس آرام آرام هنگام شستن نقاط مختلف بدن حوله را از روی او بردارید. در این فاصله تلاش کنید تا از مناسب بودن دمای حمام برای فرزندتان آگاه باشید و بیش از اندازه او را در محیط سرد نگه ندارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حمام کردن نوزاد و نحوه شستن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

نوزادان هر چند وقت یک بار به حمام رفتن نیاز دارند؟

نوزادان همانند بزرگسالان یا بچه های بزرگ‌تر از خود به حمام کردن روزانه و مکرر نیاز ندارند چراکه آن‌ها کمتر عرق می‌کنند و در نتیجه کمتر نیز کثیف می‌شوند. تقریباً دوبار حمام در هفته می‌تواند در طول یک سال اول زندگی برای نوزادان کافی باشد.

پس از آوردن نوزاد به خانه از چه زمانی حمام کردن منظم او را می‌توانیم شروع کنیم؟

برای این کار ابتدا باید منتظر بهبود ناحیه ناف بچه، افتادن و خشک شدن بند ناف او باشید. تلاش کنید تا اولین حمام‌های نوزاد تا حد امکان کوتاه باشد تا او به مرور به فضای آن عادت کند و سازگاری بیشتری نشان دهد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره