بوسیدن نوزاد | فوائد و عوارض بوسیدن نقاط مختلف بدن نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بوسیدن نوزاد توسط والدین به عنوان یک واکنش خوشایند عاطفی در انتقال مهر و محبت درونی آن‌ها به فرزندشان بسیار حائز اهمیت است و اوج عواطف آن‌ها را نسبت به فرزند خود نشان می‌دهد. این واکنش عاطفی در عین حال که می‌تواند نشانگر احسات درونی والدین و حتی اطرافیان نسبت به کودک باشد و او را از لحاظ نیاز عاطفی سیراب کند، می‌تواند مخاطره انگیز نیز باشد و آسیب‌هایی را به سلامت کودک وارد سازد. در این مقاله مطالب مفیدی درباره مزایا و معایب بوسیدن‌نوزاد و پیامدهای آن صحبت خواهد شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه بوسیدن نوزاد در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

بوسیدن نوزاد و کاهش استرس

در آغوش‌کشیدن نوزاد و بوسیدن او توسط والدین و به ویژه مادر، به عنوان  تجارب اولیه دوران کودکی در سلامت روان فرد طی سال‌های آینده بسیار نقش مهمی دارد. بوسه های پدر و مادر سیستم ایمنی او را تقویت می‌کند. بوسه‌های مادر باعث کاهش میزان ترشح هورمون‌های استرس در نوزادان می‌شود. به همین دلیل کودکانی که از محبت والدین خود بهره مندند احساس آرامش بیشتری دارند. این کودکان در آینده کمتر عصبی و پرخاش‌گر می‌شوند.

حتما درباره اقدامات لازم برای نوزاد تازه متولد شده بخوانید.

تاثیر بوسیدن نوزاد بر سلامت روان والدین

بوسیدن نوزاد و تاثیرات مثبت روانی ناشی از آن تنها به کودکان اختصاص نمی‌یابد. والدین و به خصوص مادران نیز به واسطه بوسیدن‌فرزند خود، احساس شادی و خوشحالی بیشتری دارند. میزان ترشح هورمون‌های دوپامین، اکسی توسین و آندروفین در آن‌ها زیاد می‌شود. و از لحاظ روانی، احساس سلامتی بیشتری خواهند داشت. علاوه بر این تاثیرات خوشایند، به پیامدهای مثبت دیگری چون قوی‌شدن عضله‌های صورت و یاسوزاندن 2 تا 6 کالری در هر باربوسیدن اشاره کرد.

فروشگاه آرامیس

پیامدهای منفی بوسیدن نوزاد

ابراز محبت به نوزاد و بوسیدن او اگر چه برای رشد مهارت‌های کودک مهم و ضروری است. اما گاهی به سلامت نوزاد آسیب وارد سازد. پزشکان اکیدا توصیه می‌کنند که به منظور حفظ سلامت کودک از ابتلا به انواع بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف از بوسیدن نوزادان به ویژه در سه ماه اول تولد خودداری شود. برخی از عوارض و پیامدهای منفی بوسیدن نوزاد به شرح زیر است.

1. حساسیت‌های پوستی

شاید نوزاد به برخی مواد حساسیت داشته باشد. و با قرارگیری در معرض آن‌ها دچار آلرژی شود. به طور مثال شاید بزرگترها در هنگام بوسیدن نوزاد، رژلب‌هایشان حاوی گلوتن باشد. کودکان دارای حساسیت به گلوتن، احتمالا در اثر این بوسه‌ها به سرطان مبتلا می‌شوند.  مواد شیمیایی محصولات آرایشی حساسیت پوستی و انواع سرطان‌ها را ایجاد می‌کنند. به همین دلیل هنگام بوسیدن نوزاد آرایش خود را پاک کنید.

پیشنهاد می‌شود حتما اطلاع از راه های آرامش دادن به نوزاد کلیک کنید.

2. بیماری معده

بدن نوزاد بسیار حساس است و به راحتی میزبان ویروس‌های مختلفی می‌شود که عوارض خطرناکی چون اسهال، استفراغ و دل درد را به همراه دارند. ابتلا به این نوع اختلالات باعث از دست‌دادن مقدار زیادی آب بدن در نوزادان می‌شود. و مشکلات جدی‌تری را به دنبال خواهد داشت.

3. حفره‌های دندانی

یکی از بیماری‌های مرتبط به دهان و دندان که در نتیجه عدم رعایت بهداشت اتفاق می‌افتد، ایجاد حفره‌های دندانی است. این حفره‌ها در اثر انتقال باکتری به نام Streptococcus mutans ایجاد می‌شوند. اگر چه راه‌های انتقال این ویروس متفاوت خواهد بود. ولی انتقال از طریق بوسیدن نوزاد و فوت‌کردن غذای او، شایع‌ترین آن‌ها می‌باشد.

4. سیستم ایمنی ضعیف

اکیدا توصیه می‌شود در هنگام تماس با نوزاد دست و صورت خود را تمیز بشویید و سپس او را در آغوش بگیرید یا ببوسید. در برخی موارد بزرگترها نسبت به بیماری‌های خود آگاهی ندارند. و با وجود ویروس‌های عفونی در بدنشان اقدام به بوسیدن کودک می‌نمایند. در نتیجه انتقال این ویروس‌ها و باکتری‌ها، سیستم ایمنی کودک به شدت تضعیف خواهد شد.

5. تبخال

ویروس ناشی از تبخال یک ویروس فعال است و سریعا انتقال می‌یابد. اگر بزرگترها در هنگام بوسیدن نوزاد تبخال داشته باشند، سریعا به نوزاد انتقال می‌یابد. و سلامت او را به خطر خواهد انداخت.

6. بیماری تنفسی

RSV یک بیماری تنفسی واگیر دار است که تا حد زیادی شش‌ها را درگیر کرده و تنفس را با مشکل رو به رو می‌سازد. با توجه به اینکه مجرای تنفسی نوزادان بسیار نازک و کوچک است اگر در معرض بوسه افرادی قرار بگیرند که دچار این بیماری هستند، التهابات شدیدی رخ می‌دهد که در برخی موارد می‌تواند کشنده باشد.

7. بیماری بوسه

بیماری بوسه یک بیماری عفونی است. این بیماری از طریق بوسیدن به نوزادان منتقل می‌شود و عوارضی چون بی قراری، آب ریزش بینی و مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند. برای آگاهی از سلامت نوزاد خود می‌توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید.

نکات کلیدی برای بوسیدن نوزاد

  • والدین و اطرافیان نوزاد مراقب سلامتی و بهداشت خود باشند. در صورت ابتلا به بیماری از بوسیدن نوزاد خودداری کنند.
  • بهداشت دهان و دندان رعایت شود.
  • حدالامکان به خویشاوندان و اطرافیان را از بوسیدن کودک منع کنید.
  • اگر اطرافیان دچار تبخال، آبله مرغان و سرماخوردگی هستند، اکید مانع تماس آن‌ها با نوزاد خود شوید.
  •  

برای دریافت مشاوره در زمینه بوسیدن نوزاد در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا بوسیدن نوزاد صحیح است؟

بوسیدن نوزاد در کنار نتایج مثبت مانند احساس خوبی که به نزدیکان نوزاد مخصوصا مادر می‌بخشد و همچنین احساس آرامش و کاهش استرس در کودک، می‌تواند خطراتی نیز برای سلامت نوزاد داشته باشد. لذا توضیه می‌شود تا سه ماه اول تا حد امکان از بوسیدن نوزاد خوداری شود و همچنین هنگام بوسیدن و تماس با پوست نوزاد حتما موارد بهداشتی رعایت شود. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره