مسمومیت کودکان | نشانه ها و بهترین درمان مسمومیت کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مسمومیت کودکان یکی از شایع‌ترین دلایل برای مراجعه به بیمارستان‌هاست. کودکان به این خاطر که بدن کوچک‌تر و ضعیف‌تری نسبت به بزرگسالان دارند بیشتر درگیر مسمومیت و مشکلات ناشی از آن می‌شوند. مسمومیت می‌تواند بخش‌های مختلفی از بدن کودک مانند ریه، قلب، اعصاب مرکزی، معده و روده یا حتی کلیه‌ها را درگیر کند. بسیاری از کودکان در خانه و به‌صورت ناخواسته دچار انواع مسمومیت می‌شوند و یا والدین به دلیل عدم آگاهی کودک خود را در معرض عوامل مسمومیت زا قرار می‌دهند.

مواد سمی می‌توانند از طریق بلع، تنفس یا حتی جذب شدن توسط پوست وارد بدن کودک شوند. به همین خاطر بسیار اهمیت دارد که با علل و راهکارهای درمانی یا پیشگیرانه راجع به مسمومیت کودک آشنا شوید. همچنین بهره بردن از مشاوره کودک به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به درستی از کودک خود مراقبت نمایید و به رشد طبیعی او کودک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسمومیت کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

عوامل ایجاد کننده مسمومیت کودکان

مسمومیت کودکان به این معناست که یک ماده خطرناک به میزان زیادی وارد بدن کودک شده است. کارکرد بدن کودک را دچار مشکل می کند. این ماده از راه‌های مختلفی نظیر خورده شدن، تماس با پوست یا حتی قرار گرفتن کودک در یک هوای مسموم وارد بدن وی بشود. انواع بسیاری از مواد می‌توانند مسمومیت را در کودک ایجاد کنند که در ادامه به برخی از مهم ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

داروها

داروها مسئول حدود نیمی از مسمومیت کودکان هستند. دارو می‌تواند به اشکال مختلفی باعث مسمومیت در کودک شود؛ ممکن است این داروها در دسترس کودکان قرار داشته و کودک آن‌ها را وارد دهان خود کرده است و یا اینکه پدر و مادر برای رفع برخی مشکلات داروهای نامناسبی را به کودک داده‌اند.

از جمله این داروها می‌توان به مسکن‌هایی مثل استامینوفن یا داروی آسپرین اشاره کرد. استفاده هر یک از این داروها بدون نسخه پزشک برای کودک یا مصرف بیش از حد آن‌ها تا جایی که برای بدن کودک قابل پذیرش نیست می‌تواند مسمومیت‌های دارویی را در وی ایجاد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم سلامت نوزاد کلیک کنید.

شوینده‌های خانگی و آفت کش‌ها

حضور کودک در فضایی که بیش از حد از این مواد در آن استفاده شده است. یا تماس مواد شوینده با کودک باعث آسیب دیدن جدی کودک شود. از جمله شایع‌ترین مسمومیت‌هایی که برای کودک توسط مواد شوینده ایجاد می‌شود مسمومیت با وایتکس، رنگ، الکل، تینر و پودرهای شست و شوی لباس هستند. مسمومیت با این مواد باعث آسیب یا حتی مشکلات متعدد برای دستگاه گوارش یا مجاری تنفسی کودک شود.

کربن مونوکسید از عوامل ایجاد مسمومیت کودکان

کربن مونوکسید یک گاز بی‌رنگ، بی‌بو و به‌شدت سمی است.  این گاز به دلیل سوختن نامناسب برخی مواد ایجاد شود. مونوکسید کربن ممکن است از طریق بخاری، اجاق گاز، شومینه یا سایر وسایلی که به گاز وصل می‌شوند نشت پیدا کند. درجات کمی از مسمومیت با گاز کربن مونوکسید می‌تواند باعث احساس خواب آلودگی، خستگی، حالت‌های شبیه به بیماری آنفولانزا و تهوع شود؛ اما مسمومیت با میزان زیادی از گاز کربن مونوکسید می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در تنفس، کاهش سطح هوشیاری، مشکلات قلبی و حتی مرگ شود.

گیاهان خانگی

بعضی از گیاهان آپارتمانی مثل ویستریا، گل نیلوفر و حتی بعضی گیاهان دارویی دارای مواد سمی هستند. در صورت تماس کودک با این گیاهان ممکن است علائم مسمومیت خفیف تا متوسط در معده و روده آن‌ها مشاهده شود.

الکل، نیکوتین و سایر مواد مخدر از عوامل ایجاد مسمومیت کودکان

علاوه بر مصرف الکل در نوشیدنی‌هایی که دارای این ماده هستند، دهان‌شویه‌ها، مواد ضدعفونی‌کننده دست یا برخی از داروها نیز مقادیری از الکل را در ترکیبات خود دارند. مسمومیت با الکل در کودکان سبب افت قند خون می شود.  از این طریق باعث ایجاد لرزش یا کما در کودک شود. 

در صورتی که کودکی از مواد دارای نیکوتین مثل سیگار، تنباکو یا حتی آدامس‌های دارای نیکوتین استفاده کند و یا در صورتی که این مواد با پوست کودک تماس پیدا کند می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت‌های شدید در وی بشود که نشانه‌هایی مانند تهوع، استفراغ یا تشنج را ایجاد می‌کند. توصیه می کنیم مقاله تاثیر دود سیگار بر نوزاد را مطالعه نمایید.

هیدروکربن‌ها

مصرف موادی مانند بنزین، نفت سفید، روغن لامپ، رقیق‌کننده‌ها و پاک‌کننده‌های رنگ می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت در کودک شود. آسیب دیدن و مسمومیت با این مواد سیستم اعصاب مرکزی کودک را درگیر خواهد کرد.

باتری از عوامل ایجاد مسمومیت کودکان

زمانی که کودک باتری را در دهان خود قرار می دهد. به ویژه باتری‌های صاف، نظیر آنچه در ساعت‌ها استفاده می‌شود. به دلیل وجود ترکیبات آلکالین یک جریان الکتریکی در بدن کودک ایجاد می کند. که این امر باعث سوختن یا سوراخ شدن مری کودک شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تغذیه سالم کودک کلیک کنید.

مصرف برخی غذاها

بعضی از مواد غذایی به دلیل شیوه خاص تولید و پخت ممکن است کودک را با مسمومیت مواجه کنند. در واقع غذاهایی مانند تخم مرغ، تن ماهی و صدف اگر به شکل خام مصرف شوند یا به درستی پخته نشوند. احتمالا کودک را مسموم خواهند کرد. در کنار این مسئله خوردن غذاهای غیر بهداشتی و آماده کودک را بیشتر در معرض خطر مسمومیت قرار می‌دهند. 

برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد و راه های تقویت سیستم ایمنی نوزاد کلیک کنید.

علائم مسمومیت کودکان

با توجه به سن و جثه کودک و همچنین نوع و میزان ماده مصرفی، نشانه‌های مسمومیت در کودکان متفاوت خواهد بود؛ اما برخی از شایع‌ترین نشانه‌های مسمومیت در کودک شامل موارد زیر می‌باشد.

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • خواب آلودگی
  • زمین خوردن
  • دردهای شکمی

اگر کودک شما در معرض یکی از مواد بالا قرارگرفته است، برای ظاهر شدن علائم در وی صبر نکنید و هرچه سریع‌تر برای انجام معاینات پزشکی کودک را به نزدیک‌ترین درمانگاه برسانید.

برای آشنایی با نشانه های عفونت ادراری کودکان کلیک کنید.

پیشگیری و درمان مسمومیت کودکان

در دسترس نبودن مواد مختلف

هیچ ماده سمی نباید در دسترس کودک باشد. مواد ضدعفونی، داروها، باتری یا هر وسیله دیگری را در یک کمد در بسته و دور از دسترس کودک نگه دارید.

برای آشنایی با اقدامات لازم برای درمان استفراغ کودکان کلیک کنید.

اجتناب از تجویز خودسرانه داروها

در هنگام بیماری کودک، برای استفاده از داروها حتماً با یک پزشک مشورت کنید. اگر پزشک دوز مشخصی از دارو را برای کودک شما تجویز کرده است هرگز مقدار دارو را بدون اجازه پزشک افزایش ندهید. توجه داشته باشید که شما به عنوان مراقب اصلی کودک نباید باعث ایجاد مشکلات در کودک شوید بلکه باید با رعایت تمامی اصول به سلامت کودک کمک نمایید. همچنین به شما پیشنهاد می‌دهیم که با خواندن مقاله ویژگی های کودک سالم به بررسی جامع و کامل بهداشت جسمی و روانی فرزندتان بپردازید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسمومیت کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

نشانه‌های مسمومیت کودکان با گاز مونوکسید کربن چیست؟

درصورت مسمومیت ضعیف علائمی نظیر خستگی، خواب آلودگی و تهوع در فرد ایجاد می‌شود. مسمومیت‌های شدید نشانه‌هایی نظیر مشکلات تنفسی، آسیب قلب یا خطر مرگ را به همراه دارد.

هنگام مسمومیت کودکان چه باید کرد؟

در صورت مشاهده نشانه‌های مسمومیت هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر از تماس کودک با برخی مواد سمی مطمئن هستید، منتظر شروع علائم نباشید و بلافاصله به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره