بی اشتهایی کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بی اشتهایی کودکان وضعیتی است که برخی از کودکان ممکن است به دلایل مختلفی به آن دچار شوند و یکی از موضوعات نگران کننده برای والدین محسوب می‌شود. اگر کودک به طور عادی غذا نخورد. و والد برخورد مناسبی برای این وضعیت به کار نبرد. آن وقت شرایط بدتر خواهد شد. علل و روش‌های درمانی مختلفی برای بهبود وضعیت بی اشتهایی کودک وجود دارد که آشنایی با این مسائل برای والدین ضروری به نظر می‌رسد. در ادامه درباره علائم، علت و راه های مقابله با بی اشتهایی کودکان شرح داده‌ایم. اما برای تسریع و دریافت نتیجه دلخواه حتما از خدمات مشاوره کودک استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی اشتهایی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

بی اشتهایی کودک

برنامه ریزی غذایی برای کودکان کاملا بر عهده والدین است. آن‌ها هنوز توانایی لازم برای انتخاب غذا و زمان مناسب صرف غذا را ندارند. بنابراین این والدین هستند که باید به میزان و زمان غذاخوردن فرزندشان توجه نمایند. بی اشتهایی در کودکان هم نگران کننده و هم قابل رفع است. در صورت مشاهده نشانه های بی اشتهایی در کودک خود حتما باید علل آن را بیابید. در ادامه ابتدا علائم و سپس به علت بی اشتهایی در کودکان پرداخته ایم.

علائم بی اشتهایی در کودکان

روزانه مادران زیادی به خاطر بی‌اشتهایی فرزندشان به ما مراجعه می‌کنند. اما خیلی اوقات با کمی بررسی طبیعی بودن تغذیه‌کودک مشخص می‌شود. بنابراین در ادامه علائم بی اشتهایی کودکان را حتما بخوانید.

1- به بهانه های مختلف از غذاخوردن اجتناب می‌کند.

فروشگاه آرامیس

2- تنها یک نوع غذا یا غذاهای محدودی می خورد

3- غذاهای جدید نمی‌خورد.

4- تنها در یک شرایط خاص و یا ظرف خاص غذا می‌خورد.

5- در یک بازه زمانی علاقه اش به غذاهای مختلف را از دست داده است.

6- مشکلات گوارشی پیدا می کند.

7- کاهش وزن

8- بی حالی و احساس ضعف

علت بی اشتهایی کودکان

ابتلا به بی اشتهایی در کودکان شایع است. اما این موضوع به عادات تغذیه‌ای او نیز ارتباط دارد. اگر مدتی است که با مشکل بدغذایی فرزندتان دست و پنجه نرم می‌کنید، حتما ابتدا به دنبال علل آن باشید. برای آشنایی با علل و رفع بد غذایی کودک کلیک کنید.

مشکلات زیستی و پزشکی

بی اشتهایی در کودکان می‌تواند به خاطر مسائل زیستی، روانی و اجتماعی مختلفی رخ دهد. برخی از کودکان به طور زیستی بی‌اشتها هستند و همان مقدار غذایی اندکی که می‌خورند برایشان کافی است. برخی دیگر ممکن است به دلیل مشکلات گوارشی میلی به خوردن غذا نداشته باشند و بی‌اشتها به نظر برسند.

در مواردی هم علت بی اشتهایی کودکان می‌تواند کمبود ماده “روی” در بدن باشد. یکی دیگر از علل پزشکی برای بی اشتهایی کودکان ، کم‌ خونی است، کودکانی که کم خونی دارند در اکثر مواقع خسته، بی‌حال و کم اشتها هستند. از این جهت یکی از علت‌های اساسی بی اشتهایی کودکان می‌تواند مشکلات زیستی و پزشکی کودک باشد.

بی اشتهایی کودکان و مصرف دارو

در مواردی به دلیل مصرف دارویی خاص دچار تغییرات اشتها و یا بی اشتهایی کودکان می‌شود. بی اشتهایی ناشی از دارو در کودکان تنها پس از یک مدت مشخص بعد از مصرف دارو مصرف می‌شود. حتی در مواردی مدتی پس از قطع دارو هم ممکن است اثرات دارو باقی بماند و کودک همچنان بی‌اشتها باشد.

مشکلات روانشناختی

برخی از کودکان به دلیل مسائل روانشناختی نظیر افسردگی و اضطراب و سایر پریشانی‌های روانشناختی دیگر دچار بی‌اشتهایی می‌شوند. یکی از رایج‌ترین اختلالات روانشناختی که کودک و یا بزرگسالان ممکن است با آن مواجهه شوند اختلالات خوردن است. در صورتی که بی اشتهایی کودکان به علت یک اختلال روانشناختی باشد برای درمان‌آن، باید اختلال مورد نظر برطرف شود و مورددرمان قرار بگیرد.

همچنین برخی از کودکان ممکن است به دلیل عادات غذایی نامناسب دچار بی‌اشتهایی شوند. در نتیجه علت بی اشتهایی کودکان می‌تواند شامل مسائل گسترده‌ای باشد که برای بیان دقیق آن می‌توانید از یک روانشناس یا پزشک کمک بگیرد.

وضعیت رشدی کودک از علل بی اشتهایی کودکان

بی‌اشتهایی همیشه نشان دهنده یک مشکل نیست، در مواردی علت بی اشتهایی ممکن است به دلیل دوره رشدی کودک باشد. بطور کلی اشتهای کودک در ماه‌های اولیه به نسبت ماه‌های بعد بیشتر است. در نتیجه زمان‌هایی وجود دارد که بی اشتهایی کودکان باتوجه به وضعیت رشدش طبیعی است.

عدم تنوع مواد غذایی

انسان ذاتاً موجودی تنوع طلب است و تکرار مسائل مختلف او را خسته می‌کند. برنامه غذایی هم از این قاعده مستثنی نیست. نبودتنوع در رژیم غذایی باعث می‌شود تا کودک از این وضعیت خسته شود. و تمایلی به خوردن غذا نداشته باشد. همچنین خوردن برخی مواد غذایی زیاد مانند غلات باعث بی اشتهایی کودکان می‌شود و برای مدتی احساس گرسنگی نکند.

راه های مقابله با بی اشتهایی کودکان

1- مصرف غذاهای متنوع و مغذی

قرار دادن مواد غذایی متنوع و مغذی در برنامه غذایی کودک می‌تواند یکی از راه‌های افزایش اشتهای کودک باشد. کودکان تمایل دارند تا طعم و مواد غذایی جدید را تجربه کنند، زیرا این کار برای آن‌ها هیجان زیادی به همراه دارد. بهتر است از همان ابتدا کودک را با طعم‌ها و چاشنی‌های جدید و مختلف آشنا کنید تا کودک در سنین بالاتر با لجبازی کمتری غذاهای مختلف را امتحان کند. همچنین طراحی غذاهای مختلف و جذاب کردن غذاها، طراحی ظرف غذا و… یکی دیگر راهکارهایی است که می‌تواند باعث افزایش اشتهای کودک شود. برای آشنایی با رژیم و تغذیه سالم کودکان کلیک کنید.

2- کاهش بی اشتهایی کودکان با فعالیت جسمانی

زمانیکه کودکان فعالیت جسمانی زیادی نداشته باشند احساس گرسنگی نمی‌کنند، زیرا کالری و انرژی نمی‌سوزانند. برای اینکه کودک میل به غذا پیدا کند. بهتر است فعالیت جسمانی بیشتری داشته باشد تا احساس گرسنگی کند. به علاوه ورزش کردن فواید زیادی به همراه دارد و باعث مصرف انرژی بدن می‌شود و سوخت و ساز را در بدن افزایش می‌دهد. به طور کلی فعالیت جسمانی بیشتر به مراتب بی اشتهایی کودکان را کمتر می‌کند.

3- تغذیه همراه با بازی

بازی کردن همیشه برای کودکان جذاب و هیجان انگیز است و هر فعالیتی که با بازی همراه شود برای کودکان مطلوب به نظر می‌رسد. برای رفع بی اشتهایی کودکان آن‌ها را در فرایند پخت غذا شریک کنید. این گونه با همکاری خود او غذای مورد علاقه‌اش لذت بخش‌تر می‌شود. بازی فیزیکی و مشارکت می‌تواند راهکار مناسبی برای افزایش اشتهای کودک باشد. اما خوردن غذا هنگام بازی رایانه‌ای، یا تماشای تلویزیون تاثیر منفی بر اشتهای کودک دارد و می‌تواند باعث افزایش بی اشتهایی کودک شود. برای آشنایی بیشتر با راه های تشویق کودکان به غذا خوردن کلیک کنید.

4- مواد غذایی اشتها آور بخورید

برخی مواد غذایی می‌تواند سبب افزایش اشتهای کودک شود از جمله این مواد غذایی می‌توان به آب لیمو، آلو، هلو، ماست و نعنا، تخم کدو، آب هویج، بادام زمینی، زنجبیل، زردچوبه، دارچین و… اشاره کرد.

5- طراحی و تزیین غذا

حتی برای بزرگسالان نیز ظاهر غذا تاثیر زیادی بر اشتهای آن ها دارد. کودک با دیدن تزئینات و طراحی های علاقه بیشتری برای امتحان هر یک از غذاها پیدا می‌کند. برای آشنایی با سایر روش‌های درمان بی اشتهایی کودکان کلیک کنید.

6- مراجعه به متخصص برای رفع بی اشتهایی کودکان

در مواردی ممکن است علت بی اشتهایی کودک ناشی از یک مشکل زیستی یا پزشکی باشد، در چنین شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید و تحت هیچ شرایطی برای کودک از خود درمانی استفاده نکنید. همچنین مشکلات روانشناختی نظیر استرس و اضطراب و افسردگی کودک عامل مهمی برای بی‌اشتهایی محسوب می‌شوند و تا زمانی که این مشکلات روانشناختی برطرف نشوند مشکل بی اشتهایی کودک هم برطرف نمی‌شود، در چنین شرایطی می‌توانید از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی اشتهایی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا اضطراب کودک می‌تواند باعث بی‌اشتهایی شود؟

یکی از علت‌های رایج بی‌اشتهایی کودکان مشکلات روانشناختی آن‌ها می‌باشد. اگر کودک مشکل پزشکی یا زیستی نداشته باشد در اکثر مواقع به دلیل مشکلات روانشناختی دچار بی‌اشتهایی می‌شود. در نتیجه مسائلی مانند اضطراب می‌تواند یکی از علت‌های بی‌اشتهایی باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره